P11 - geometrie van figuren, hoogte bepaalde lijnen

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
De afmetingen in Aresti staan volgens mij niet voor de daadwerkelijke afmetingen. Het is een symbooltaaltje om de figuren weer te geven, geen 'landkaart van hoe te vliegen'.

Wat betreft het lintfiguur heb je 100% gelijk; die gaat er duidelijk vanuit dat zowel het figuur 9 als het figuur 8 en de spin boven de bovenlijn gevlogen zal worden.
 
Wat ik nog niet begrijp van de aresti;
Als ik figuur 14 (figuur 9) direct achter figuur 13 plak komt de ronding van figuur 9 toch echt boven de bovenlijn van figuur 13 uit.
En dan kom je toch op de bovenlijn uit.
Hetzelfde verhaal als in de ribbon versie..

:confused:

Je moet de aresti figuren niet naast elkaar zetten en ervan uitgaan dat de schaal hetzelfde is. Het blijft een schematische weergave van het figuur.
 
De afmetingen in Aresti staan volgens mij niet voor de daadwerkelijke afmetingen. Het is een symbooltaaltje om de figuren weer te geven, geen 'landkaart van hoe te vliegen'.

Wat betreft het lintfiguur heb je 100% gelijk; die gaat er duidelijk vanuit dat zowel het figuur 9 als het figuur 8 en de spin boven de bovenlijn gevlogen zal worden.

pfoe, wat ben jij snel... ;-) veel geoefend zeker?
 
Op de dag van de laatste B wedstrijd ben ik begonnen met P11 te proberen te vliegen :)

Inmiddels lukt dat en zelfs zodanig dat anderen ervan zeggen dat het de 55% wel zou moeten halen, als ik tenminste die spin wel vlieg :P

Wat betreft typen.. ik ben programmeur van beroep en zit denk ik al vanaf mijn 13e zeker 10 uur per dag klem achter een toetsenbord, dus tsja, dat typen zit er wel in.. blind zo'n 400 tekens per minuut haal ik zeker wel :)

Vandaar ook dat men hier zo gek van mij wordt ;)
 
Als ik alles aan elkaar plak kom je vanaf figuur 9 op de bovenlijn uit en vlieg je de contra meskant ook op de bovenlijn en begin je dus de spin boven de bovenlijn.
Opzich zou dat wel logisch zijn gezien er 5 slagen gevlogen moeten worden.

Plak de aresti symbolen maar achter elkaar dan zie je wat ik bedoel.
Iets klopt er niet lijkt me..

Je moet de aresti figuren niet naast elkaar zetten en ervan uitgaan dat de schaal hetzelfde is. Het blijft een schematische weergave van het figuur

Het is wel raar dat je in zowel de ribbon als in de aresti boven de box uitkomt.

Zal het Zaterdag eens proberen op de andere manier te vliegen..
 
Laatst bewerkt:
nogmaals, de afmetingen van de aresti kun je niets aan afleiden. Het is niet zo dat je de aresti figuren aan elkaar kunt plakken en je dan het te vliegen programma hebt qua afmetingen.
 
Je mag toch wel verwachten dat de hoogte (onder, midden, boven) waarop je uitkomt klopt ?
Want dan gaat er bij figuur 12 ook iets niet goed.
Volgens de aresti begin je op midden en kom je op onderlijn uit :confused:
Terwijl er in de ribbon staat onderlijn beginnen onderlijn uit..

Een goed beschrijving van hoe het nu echt gevlogen moet worden van de bedenkers van het programma zou wel fijn zijn zeg !
Eerst al die figuur M hoe die gevlogen moet worden nu dit weer..
 
Dus toch maar vliegen met figuur 9 eindigend op de middenlijn, mes kant op de middenlijn en figuur 8 eindigend op de boven lijn vervolgens de spin vanuit de boven lijn.
Zoals het hoort en dus zoals Job zegt.
 
Laatst bewerkt:
Dus toch maar vliegen met figuur 9 eindigend op de middenlijn, mes kant op de middenlijn en figuur 8 eindigend op de boven lijn vervolgens de spin vanuit de boven lijn.
Zoals het hoort en dus zoals Job zegt.

inderdaad, en maak je geen zorgen over de twee tegengestelde spins. Dat lukt makkelijk, wanneer dit niet lukt zul je je rudder en up/down vergroten voor dat figuur.
 
Er is er ook eentje met de WindS pro, en een gekke jappanner die het met een trainer doet.

Helaas heb je daar niets aan, omdat je op video's niet kunt zien wat de lijnen zijn, maar ook omdat die piloot niet jureerd in Nederland.. en het gaat er juist om hoe de NL jury het gaat jureren..

[media=youtube]0w-qOmxiJcA[/media]

trainertje.. erna doet ie 'nog even' wat figuren uit F11.. AAARGH

http://video.internetsweden.net/viewmFa6QX_D0HY.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In een ideale wereld wel, ja.. in de praktijk denk ik toch dat het iets anders is, niet dat ik ooit een internationale wedstrijd heb gezien, maar iedereen die dat wel gedaan heeft komt met grofweg dezelfde verhalen.. internationaal wordt hard, groot en ver weg vliegen schijnbaar goed gewaardeerd, terwijl bv. iemand die het in NL heel goed doet, Dennis, toch altijd dichtbij en langzaam vliegt.. zet die eens op een EK of WK, zou ie dan hetzelfde gejureerd worden als in NL?

Hoe dan ook, daar ging het mij niet om, het ging mij er meer om dat je niet weet of die piloot het wel goed vliegt, totdat dat gejureerd is. Misschien dat die man ook wel gewoon keuzes heeft gemaakt.

Ik bedoel; je kunt van mij nu ook een filmpje schieten met P11, maar dat zegt niet dat ik het correct vlieg..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vliegstijl van Dennis lijkt heel veel op die van Gerhard Mayr of Philippe Marquet om maar eens twee toppers te noemen. Ik denk dat Dennis vooral veel nadeel heeft ondervonden van zijn Xtra's. Daar kun je gewoon geen mooie geintegreerde figuren mee vliegen omdat het toestel veel te weinig draagvermogen in de romp heeft. De Elexant die hij nu heeft is daar veel beter voor geschikt.
 
Goed, blijft dat dat een beetje buiten de discussie valt, het gaat om de vraag in hoeverre de filmpjes van P11 als leidend gezien moeten worden als het gaat om hoe P11 nu eigenlijk precies gevlogen moet worden. Naar mijn mening zijn de filmpjes daarbij niet van belang, maar is het van belang wat de jury als correct ziet.
 
Het Aresti is bepalend voor hoe het gevlogen moet worden. Ergens in Maart of zo is er ook nog de CIAM vergadering waar nog eventuele correcties kunnen worden aangebracht.
 
Voor wat de jurering betreft weet ik voor 100% zeker dat het volgende geldt:

- Ale figuren dienen binnen de gestelde box gevlogen te worden.
- De figuren moeten precies in plaatsing en grote zijn. (gelijk)

Daar worden geen uitzonderingen op gemaakt. Dat zou ook niet gedaan moeten zijn bij de 9 van P-09. Niet dat je gelijk 4 punten aftrek krijgt, maar als een deel buiten is gaat er wat van de punten af.

In dit geval, ik heb niet het hele draadje gelezen..., komt het er dus op neer dat je de meskant op de middellijn moet vliegen. De acht moet ook in de box zitten.

Je moet je niet aantrekken van de formaten in de lint- of aresti weergave, want die zijn zover ik weet nooit bedoeld om op enige schaal te zijn.

De radii hoeven niet in alle figuren gelijk te zijn, alleen binnen 1 figuur moeten ze gelijk zijn. De 9 kun je dus wat korter houden al moet je daar wel rekening mee houden bij de inleidende radius.

Een jury wil een consistent beeld zien, dus alles mooi even hoog etc. Als dan een 9 ineens ver de hemel ingaat zal daar aftrek voor gegeven worden.

BTW: dit was een wat late reactie vanwege heel drukke werk verantwoordelijkheden.
 
Hey Bob, dank voor het antwoord.

Overigens zouden de 8 en de 9 gewoon binnen de box gebleven zijn, in P09 werd de 9 ook in de box gevlogen. De box is immers aan de buitenkanten hoger dan in het midden. Een logisch gevolg van de 60 graden regels.
 
Back
Top