P-51D Mustang van Graupner, BosModelAir

Ja, en dat komt omdat onze modellen in verhouding te licht zijn en teveel vermogen hebben tov de echte 1:1 versie.

Ja, maar vliegen ze dan te hard of te langzaam?

Ik heb in mijn hele leven nog maar een (1) keer een model Mustang sub-schaal snelheid zien vliegen.

De rest vloog allemaal veeeeeeeeeel te hard . . .


jan.
 
De meesten vliegen te hard.
Zijn te snel los.
Rollen te snel.
Stijgen te hard. etc.

Maja, da`s logisch met onze hobby.
Vlieg zelf de Mustang op half gas ofzo en soms even volgas voor een looping of hoge bocht,
Maar dat moet ik nog allemaal uitvinden eerst maar eens af zien te stellen.

De Meteor vlieg ik op de start na bijna alleen maar half gas, en dan rustige bochten en vloeiende bewegingen maken.
Denk dat ik die al redelijk schaal vlieg.

Maar de juiste schaalvliegsnelheid inschatten blijft moeilijk.
 
Daar zeg je een heleboel wijze dingen.

De meesten vliegen te hard.

Klopt.


Grote schaal kisten kunnen zomaar te licht zijn idd.

Bertus, je wilt die Mustang toch geen grote schaalkist noemen???

Zo vanaf 1:5, dat begint ergens op te lijken.

1:6 en meer: heeft al snel een veel te hoge vleugelbelasting.


De Meteor vlieg ik op de start na bijna alleen maar half gas, en dan rustige bochten en vloeiende bewegingen maken.

Klinkt goed!


jan.
 
Misschein zie ik het fout, maar kijk hiernaar.

upload_2024-8-25_21-42-18.png


Bleef met moeite in de lucht, alleen maar door volgas rechtuit te vliegen (1 keer gevlogen; vloog ergens tegenaan).

Plm. schaal 1:100, kansloos.

Maar ik laat me graag uitleggen waar ik het fout zie.


jan.
 
Echt schaalvliegen is erg lastig.
Laat ik eerst zeggen dat kan ik ook niet.
De meeste velden zijn maximaal 150 meter lang.
Daar gaat het dus al fout.
Het gras is niet schaal.
Je heb dus al aardig wat power nodig om te starten.
Maar een beetje gewicht zet wel lekker door en heeft minder last van de wind.
Het is dus altijd een compromis.

Even als verkeerd voorbeeld van mezelf.
Ik heb zowel een kwartschaal als een derde schaal ash 26 gehad
Dat lijkt al totaal niet meer op elkaar.
Dat zal bij een mustang ook zo zijn verwacht ik.
 
Ik plaats hier met alle liefde een paar pagina's uit bv. 'Scale Fibel' van Dick van Mourik, maar ik heb al een keer op m'n donder gehad, dat hij daar absoluut niet van gediend was.

Strekking: lichter is beter.

(Op verzoek kijk ik graag nog even in de boeken van bv. Boddington, Moulton, Hutson of Delaney.)


jan.
 
Lichter is zeker niet altijd beter Jan. Ja, lichter zorgt ervoor dat je langzamer kunt vliegen, en dus dichter bij de waargenomen schaalsnelheid kunt komen. Maar te licht zorgt ook voor een heel ander vlieggedrag, te weinig massa-traagheid. Een van oorsprong zware straaljager die als model een hele lichte vleugelbelasting heeft dartelt en zwabbert door de lucht, en 'zet ook niet door' op volle snelheid, en gaat veel te makkelijk de bocht om. Als je model heel licht is en gas dicht doet, remt een lichte kist relatief veel te snel af en het vlieggedrag is niet dynamisch genoeg. Er zijn meer factoren bij schaal vlieggedrag dan alleen de snelheid. Heb ook paar mooie voorbeeldjes (video) als je wilt, maar laten we dit draadje niet kapen en als je dat interessant vindt een apart draadje openen.
 
Wat bipeflyer zegt is allemaal waar, maar voordat een Mustang van pak 'm beet schaal 1:6 dat gedrag gaat vertonen . . .

Dan moet je 'm van depron bouwen en met helium vullen.

Dit werk:




jan.
 
Laatst bewerkt:
Dat heet overdrijven Jan, een Mustang van schaal 1:6 hoeft niet zo licht als depron met helium te zijn om te licht te zijn in de lucht. Zoek maar eens op YT op een ME-263 in schaal 1:5. Dat is geen kleine schaal, en ook geen indoor zoals wat jij nu deelt. Prachtig gebouwd, daar niet van, maar als je ooit een Komet (163 of 263) hebt zien vliegen dan weet je wat voor vliegdynamiek zo'n kist heeft, en dan zie je dat dit model toch meer vliegt als een sportvliegtuig.
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je 'm van depron bouwen en met helium vullen.

De 1/4 F4U Corsair van Jürgen Schönle in het filmpje is niet gevuld met helium, louter zeer licht gebouwd.
Hier een video van zijn Corsair in de buitenlucht:


Vliegt als een parkflyer, totaal niet schaal als een heavy warbird...
(ik vind het wel een zeer gaaf project, maar dat staat hier los van)
Ben het verder geheel met Rob eens, er zijn meer factoren bij schaal vlieggedrag dan alleen de snelheid.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top