P-51D Mustang van Graupner, BosModelAir

Ik reageerde omdat
Briljant idee met dat dubbele ijzerdraadje zo !
Misschien ga ik nu ook eens over op rivets zetten , zag er altijd erg tegenop en deed dat dus nooit

Terwijl in mijn beleving rivets juist die bolle dingen zijn.

Maar dat is dus niet (altijd) zo?

upload_2024-2-7_10-12-13.png



jan.
 
Ik ben er voor nu klaar mee, De onderzijde komt wel weer een keer, of niet......
P-51D-Mustang-227-1.jpg


Heb de wielen dus maar weer ingebouwd:
P-51D-Mustang-228.jpg


En de kist weer eens opgebouwd en het cg bekeken, kist weegt 8250 gram en het cg is goed zover.
P-51D-Mustang-229.jpg

P-51D-Mustang-230.jpg


Nog even het richtingsroer schilderen en dan binnenkort maar eens een vlucht zien te maken, decals en verder afwerking komt wel een keer, wil er nu eerst weer mee vliegen.
 
Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Na m`n laatste post was de Mustang er weer klaar voor.

Dus op en woensdagavond een maand of 2 geleden naar het veld en het moest er maar weer eens van komen.
Weer was niet heel geweldig, beetje wind maar recht op de dwars baan dus geen echt groot probleem.

Eerst maar even een foto, je weet maar nooit:
P-51D-Mustang-231.jpg


En de eerste vlucht was op zich probleemloos, alleen was de flens van de rechterband tussen de wielhelften uitgelopen omdat er 3 schroefjes loszaten (zitten er 3 om 3 contra in).
P-51D-Mustang-232.jpg


Dan moet je eigenlijk stoppen, maja, hij vliegt zo lekker.
Dus wiel eraf, band goed monteren, schroefjes weer goed vast, wiel monteren en nog een keer proberen.

Nou dat resulteerde dus in een knikvleugel:
P-51D-Mustang-233.jpg


P-51D-Mustang-234.jpg


P-51D-Mustang-235.jpg


P-51D-Mustang-236.jpg


P-51D-Mustang-237.jpg


Tijdens de take off roll vlak voor het lostrekken, vloog de rechterband van de velg.
De neus ging omlaag dus ik trek wat om dit te voorkomen.
De kist ging de lucht in met neus hoog, overtrekt en klapt net naast de baan in het gras op de rechter vleugel.
Maakt een radslag en ook het richtingsroer breekt eraf.
Daar besloot ook de linkerband eraf te vliegen.

Kist opgehaald en dat was weer maar 1 vlucht voor de Mustang.

Thuis alles weer op de werkbank.

De knik in de rechtervleugel:
P-51D-Mustang-238.jpg


P-51D-Mustang-239.jpg


Berg lijm er tussen en de vleugel weer terug drukken en richten:
P-51D-Mustang-240.jpg

P-51D-Mustang-241.jpg


Verstevigingen aanbrengen:
P-51D-Mustang-242.jpg


P-51D-Mustang-243.jpg


P-51D-Mustang-244.jpg


De wielen ook aangepast, heb nu boutjes en moertjes wat verder naar buiten aangebracht zodat deze ook door de flens van de band loopt.
Nu kan de band er echt niet meer af.
P-51D-Mustang-245.jpg


stukje nieuwe neuslijst er op:
P-51D-Mustang-248.jpg


En weer wat afwerken, moet nog even beter gedaan worden maar eerst weer eens mee vliegen.
P-51D-Mustang-249.jpg


P-51D-Mustang-250.jpg


P-51D-Mustang-251.jpg


P-51D-Mustang-252.jpg


P-51D-Mustang-253.jpg


P-51D-Mustang-254.jpg


P-51D-Mustang-255.jpg


P-51D-Mustang-256.jpg


P-51D-Mustang-257.jpg


Maar de kist was na een weekje of 3 weer vliegklaar.
 
Afgelopen woensdag is de Mustang weer mee geweest naar het veld en heeft zowaar 2 vluchten gemaakt en is weer heel mee naar huis gekomen :yes:

Zojuist een 50gram lood extra in de neus geplaatst en wat kleine dingetjes aangepast.
Eens kijken hoe hij de volgende keer vliegt.
 
Mooi en snel gerepareerd
Je zal merken dat hoe zwaarder die wordt des te meer vliegt ie op schaal !!
:thumbsup::yes::worship:
Ja, was een reparatie van niks :p
Kist weegt nu net onder de 8,5kg, als ik er uiteindelijk mee kan vliegen :koud: heb ik nog het idee om de cockpit verder aan te kleden, daar heb ik ruimte voor en heb er al wat voorbeelden van liggen.

Wordt ie nog iets zwaarder van.

Voor reserve heb inmiddels een nieuwe kit besteld bij RIVIVED PLANES UK https://www.planesrevived.com/
Hele mooie reproductie kit , prachtig hout en mooie kunststof delen en printwerk .
Voor van de winter als de Mossy klaar is en/of de “ DOLL” het begeeft.
Haha, als je je maar niet verveeld :)
Ziet er goed uit verder die kit.
 
Back
Top