De linkolming dateerd ook nog uit de jaren voor de tweede wereld oorlog
de americanen waren gewoon te lui de motor door te onwikolen
daarom is i bij 5000 uur al op en aan revicie toe
nog steeds uigerust met magneetontsteking
ENZ
Voor de airobatic toestellen die gebruikt worden bij de redbull airraces
is er een kompleet nieuwe motor ontwikold
Door de volkswagen groep
Lichter kwa gewicht
lager brandstof verbruik veel langre levensduur
En niet onbelangerijk Veel meer vermogen
Als er iets is wat je niet aan amerikanen over moet laten is een motor bouwen
De beste in amerika gebouwde motoren zijn kopie's van europeese motoren
Kijk maar naar de alison in de mustang die vervangen werd door de merling
die ze daarna in licencie zijn gaan bouwen
Euh.... Ook al klopt die 5000 uur mischien niet (persoonlijk weet ik dat niet, maar Bertho meld 2000 uur en ik meen dat die zich daar beroepsmatig mee bezig houd), maar dit is zelfs als het "maar" 2000 uur tot aan revisie is, een ontzettend onzinnige uitspraak natuurlijk.....
De meeste mensen realiseren zich niet, wat 2000 uur inhoud:
De gemiddelde automotor heeft, als hij naar de sloop gat, tussen de 2000 en de 3000 uur gedraaid, waarvan naar schatting 99% van de tijd met minder dan 50% vermogen, en een automotor is geconstrueerd op degelijkheid, zonder dat een absoluut minimum gewicht een streven is.
Een vliegtuigmotor is niet alleen gebouwd om hoofdzakelijk zo licht mogelijk te zijn (kijk in het Aviodome maar eens naar de opengewerkte stermotoren en hoe dun die cylinders zijn, dan snap je wat ik bedoel), maar een vliegtuigmotor draait ook nog eens zijn hele werkzame leven met behoorlijk hoge vermogens, in redelijk zware omgevingscondities. Een motor die met die ontwerpfilosofie, en dergelijke bedrijfscondities, 2000 uur draait voordat hij aan revisie toe is, dat is gewoon indrukwekkend, zeker voor een motor die rond of zelfs voor WW II zijn basisontwerp heeft....
En om het nog wat verder te relativeren: onze 3.5 cc methanol automotortjes zijn met 15 tot 20 uur niet meer economisch reviseerbaar, mijn helimotoren houden het bij ongeveer 200 uur voor gezien (en ik wurg ze bepaald niet af)....
Een "gewoon" gloeipluggertje in een vliegtuig zal het naar schatting misschien 500 uur uithouden (is maar een schatting, heb geen harde gegevens), en als een benzinemotor zoals een Zenoah het 1000 uur vol zou houden, zou ik met zéér grote ogen staan kijken.....
Overigens, ik ben het verder wel met je eens wat betreft de algemene uitspraak dat je motorenbouw niet aan Amerikanen moet overlaten....
Groet, Bert