Ox 5 v8 curtiss-wright motor

  • Topicstarter Topicstarter Dickie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Dickie

Guest
full
full


Ja waarom deze motor hij stamd uit de beginperiode van de vliegerij heeft 8 liter inhoud 90 pk bij 1400t/m gemiddelde draaitijd 50 uur dan werd hij gewoon weggegooid en vervangen voor nieuw er waren gewoon geen monteurs genoeg die de motor konden repareren, maar werden ze in grote aantallen gebouwd.
werd in de begintijd gebruikt in racewagens (you tube staat er vol mee)

Je komt details tegen die je verder niet meer ziet, zoals de nokkenas klepaansturing tuimelaars enz.

verder: op de inlaatklep, werd door 2 veren bediend deze drukten tegen elkaar in, verder is eigenlijk de gehele werking te aanschouwen.
de uitlaat werd wel op een normale manier bedient ik hoop in de komende tijd de bouw te laten zien via foto,s

het is een hele uitdaging met vloeistof koeling en olie pomp, ontsteking met verdeler.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is inderdaad een interessante motor. Zit er standaard geen uitlaatdemper op?

nee allen een uitlaat spruitstuk maar bij deze motor die max 2000t/m maakt hoef je niet te vrezen voor overmatig lawaai de orginele 1:1 tokkelde er ook rustig op los.
 
Tog wel maf 8 liter 90 pk
wat is het op dat gebied snel beter geworden

full



Ja maf is het zeker Johan, let is op de carterpan hier moet je niet te lang op de kop vliegen kijk ook naar de zeer lange weg van het benzine mengsel van onder de motor naar boven met tig bochten en andere opstakels mooi toch
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tegenwoordig
persen we hier uit 8 litermotoren in de eerste de beste hobyboet tog gouw 1200 pk

Er werd toendertijd vaak voor een heel simpol probleem een vreselijk moeilijke oplosing bedacht
BV een rotatiemotor
om meer koeling te krijgen
Met alle problemen die er bij komen
En er dan later achter komen dat het helemaal niet nodig was


Ik heet trouwens jeroen
 
Heee Dick,

dit ga ik echt volgen hoor en tzt ook in het echt aanschouwen ;-)
Was die G al klaar met je wandje? lekker relaxt draaien in de "kamer" :D


Wat betreft dat 8 ltr en 90 pk heeft het lang geduurd hoor, een Lycoming van heden ten dage komt met 6 ltr ook maar met 150 pk.

Bij de auto`s is dat tegenwoordig wel anders.


Maar succes met de bouw Dick.
 
Tegenwoordig
persen we hier uit 8 litermotoren in de eerste de beste hobyboet tog gouw 1200 pk

Er werd toendertijd vaak voor een heel simpol probleem een vreselijk moeilijke oplosing bedacht
BV een rotatiemotor
om meer koeling te krijgen
Met alle problemen die er bij komen
En er dan later achter komen dat het helemaal niet nodig was


Ik heet trouwens jeroen

Dag Jeroen als ze wisten hoe alles precies werkte dan hadden ze in 1914 op de maan gestaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De linkolming dateerd ook nog uit de jaren voor de tweede wereld oorlog
de americanen waren gewoon te lui de motor door te onwikolen
daarom is i bij 5000 uur al op en aan revicie toe
nog steeds uigerust met magneetontsteking
ENZ
Voor de airobatic toestellen die gebruikt worden bij de redbull airraces
is er een kompleet nieuwe motor ontwikold
Door de volkswagen groep
Lichter kwa gewicht
lager brandstof verbruik veel langre levensduur
En niet onbelangerijk Veel meer vermogen

Als er iets is wat je niet aan amerikanen over moet laten is een motor bouwen

De beste in amerika gebouwde motoren zijn kopie's van europeese motoren

Kijk maar naar de alison in de mustang die vervangen werd door de merling
die ze daarna in licencie zijn gaan bouwen
 
Mooi stuk techniek! Leuk dat je er helemaal induikt en gewoon gaat maken! Heb geen idee hoe je zo iets doet, maar heb hier op dit forum al meer kunststukken gezien tot straalmotoren aan toe. Ben benieuwd en blijf `t volgen.

Grt, Ram6
 
Laatst bewerkt:
Mooi stuk techniek! Leuk dat je er helemaal induikt en gewoon gaat maken! Heb geen idee hoe je zo iets doet, maar heb hier op dit forum al meer kunststukken gezien tot straalmotoren aan toe. Ben benieuwd en blijf `t volgen.

Grt, Ram6
(ram6

Hallo ik hoop aankomende week te beginnen morgen kan ik de materialen ophalen een enorm stuk gelegeerd aluminium-staal-brons enz.

(jeroen)
en wat die amerikanen betreft ze waren de eerste die vliegen gingen.
laten we het nu nog over een stukje luchtvaartgeschiedenis hebben
anders gaan we F 1 motoren in bouwen
Dus alleen graag over deze motor

(berto)
full


Nog een plaatje mooi He
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De linkolming dateerd ook nog uit de jaren voor de tweede wereld oorlog
de americanen waren gewoon te lui de motor door te onwikolen
daarom is i bij 5000 uur al op en aan revicie toe
nog steeds uigerust met magneetontsteking
ENZ
Voor de airobatic toestellen die gebruikt worden bij de redbull airraces
is er een kompleet nieuwe motor ontwikold
Door de volkswagen groep
Lichter kwa gewicht
lager brandstof verbruik veel langre levensduur
En niet onbelangerijk Veel meer vermogen

Als er iets is wat je niet aan amerikanen over moet laten is een motor bouwen

De beste in amerika gebouwde motoren zijn kopie's van europeese motoren

Kijk maar naar de alison in de mustang die vervangen werd door de merling
die ze daarna in licencie zijn gaan bouwen

Euh.... Ook al klopt die 5000 uur mischien niet (persoonlijk weet ik dat niet, maar Bertho meld 2000 uur en ik meen dat die zich daar beroepsmatig mee bezig houd), maar dit is zelfs als het "maar" 2000 uur tot aan revisie is, een ontzettend onzinnige uitspraak natuurlijk.....

De meeste mensen realiseren zich niet, wat 2000 uur inhoud:
De gemiddelde automotor heeft, als hij naar de sloop gat, tussen de 2000 en de 3000 uur gedraaid, waarvan naar schatting 99% van de tijd met minder dan 50% vermogen, en een automotor is geconstrueerd op degelijkheid, zonder dat een absoluut minimum gewicht een streven is.

Een vliegtuigmotor is niet alleen gebouwd om hoofdzakelijk zo licht mogelijk te zijn (kijk in het Aviodome maar eens naar de opengewerkte stermotoren en hoe dun die cylinders zijn, dan snap je wat ik bedoel), maar een vliegtuigmotor draait ook nog eens zijn hele werkzame leven met behoorlijk hoge vermogens, in redelijk zware omgevingscondities. Een motor die met die ontwerpfilosofie, en dergelijke bedrijfscondities, 2000 uur draait voordat hij aan revisie toe is, dat is gewoon indrukwekkend, zeker voor een motor die rond of zelfs voor WW II zijn basisontwerp heeft....

En om het nog wat verder te relativeren: onze 3.5 cc methanol automotortjes zijn met 15 tot 20 uur niet meer economisch reviseerbaar, mijn helimotoren houden het bij ongeveer 200 uur voor gezien (en ik wurg ze bepaald niet af)....
Een "gewoon" gloeipluggertje in een vliegtuig zal het naar schatting misschien 500 uur uithouden (is maar een schatting, heb geen harde gegevens), en als een benzinemotor zoals een Zenoah het 1000 uur vol zou houden, zou ik met zéér grote ogen staan kijken.....

Overigens, ik ben het verder wel met je eens wat betreft de algemene uitspraak dat je motorenbouw niet aan Amerikanen moet overlaten....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Dick, voor als het even niet wil tijdens de bouw, een schouder om op uit te huilen.
zelf-een-140cc-v8-bouwen

Er is nog iemand met v8 bezig maar die kan ik niet vinden :(

Hallo Ron leuk leerzaam draadje zo kun je van elkaar leren ik had dit werk nog niet gezien schitterend!!! jammer dat er geen vervolg is.
Ik huil niet zo gauw hoor hoe meer problemen hoe meer ik begin te leven om een oplossing te bedenken in de thechniek, het gaat om de hobby ik kan bij eventuele echte problemen terecht bij een kennis van mij met een motoren revisie bedrijf. van middag nog geweest was bezig met (toevallig)een V8 Rover motor stalen bussen in te zetten.
Dick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Bert de turbine jet cat p160 heeft nu na 1,5 jaar intensief vliegen door Leon er 8 uur op zitten van de 50 dan gaat hij naar jet cat voor de eerste controle je kunt deze motoren net als de moki stermotor uitlezen.dus wat draaitijd betreft niet belangrijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top