Overnaads zeilbootje

Dat zal nog even duren, ik heb nu drie handen nodig om hem te zeilen. Als ik dat onder de knie heb kan ik aan filmen gaan denken. Het zeil kan hopeloos in de knoei raken. Hij heeft wel mogen meezeilen zaterdag met de RG65' en RG tuigje. Kan aardig meekomen, met de mast rechtop neutraal zeilgedrag, dus de kiel/mast positie klopt in elk geval. In de golven wat minder, wat aangeeft dat een kromme regenpijp, zoals mijn 3d print RG65 (die om onduidelijke reden weigerde) een betere rompvorm is dan een mooi overnaads bootje. ( RG65 Zuidwest Nederland )
 
Het is gelukt met de video: telefoon in het gras naast de sloot. Hij is voldoende bestuurbaar om alle obstakels te omzeilen, en te reageren op de draaiende wind tussen de bomen. Lekker windje vandaag.

Leuk Phielp en ze stapt in elk geval lekker door :beer: :p.
 
Laatst bewerkt:
Erg goed gelukt Phielp!
En ik snap nu je kite besturings opmerking moest het ff zien om te begrijpen . Maar loopt mooi zo zelfs met de mast in de weg doet me een beetje denken aan mn footy met een Mc rig thnx voor de beelden

Gr Dimitri
 
Het bootje mocht een paar keer mee zeilen op de plas afgelopen zomer. De luikjes zijn nu af en zij is volkomen waterdicht. Het blijft apart om te zeilen met een latijnzeil. Zij zeilt best goed. Met de voorschoot kan je het zeilpunt verplaatsen, dus onder alle omstandigheden een gebalanceerd zeil.
sb11.jpg


In principe zou je dit ook kunnen bereiken met een vierkant zeil. In filmpjes van replica's van vikingschepen zie je ze ook aan de wind zeilen (min of meer natuurlijk). Eens kijken of mij dat lukt.
In Delftship het basisplan van het Osenberg schip overgenomen. Wat smaller gemaakt en hoger (er moet wel een servo in kunnen) en de boeg en kont minder oplopend. In Delftship kan je de spanning op de vlakken zien, dit soort gebogen latten gaan mij echt niet lukken. Het onderwaterschip heb ik weer als een rg65 gemaakt, dus een doorgezakte kielbalk. (ook dit bootje hoef ik niet op het strand te trekken) Bij een waterverplaatsing van circa 1000-1250 gram ligt dan de boeg en kont net in het water. Dat zeilt het beste bij modelbootjes. Wel een stuk breder dan een RG65 , in verband met de schoten van het vierkante tuig. De waterlijn wordt 65 cm, de lengte 75 cm. De plaats van de mast en kiel, de lengte van de kiel en ballast moet ik nog bepalen.

Dit keer de tijd genomen om de planken in aparte lagen te stoppen in Delftship , zodat na uitvouwen een mooi plankenplan kan worden geprint.
Bij een houthandel 1,5 mm kersenfineer gekocht. Het plan was eiken, maar als modelbouwer ben je afhankelijk van de beschikbare restjes. Kersen werkt natuurlijk wel prettiger dan eiken. En kleine koperen spijkertjes zonder kop, als klinkers.
 

Bijlagen

  • planken.jpg
    planken.jpg
    197,6 KB · Weergaven: 147
  • lijnenplan.jpg
    lijnenplan.jpg
    185,6 KB · Weergaven: 148
  • bb3.jpg
    bb3.jpg
    151,9 KB · Weergaven: 151
Na het schalen van het lijnenplan naar een waterlijn van 65 cm was het een hele puzzel om het planken plan passend te krijgen. Uiteindelijk eerst de spanten gezaagd en op de kielbalk gezet, en de lengte gemeten over de spanten, omgezet naar het plan. Na uitsnijden passen de planken goed en kunnen zonder forceren worden vastgelijmd. Aan de bovenzijde van de planken 0,5 cm overlap gemaakt en schuin geschaafd. De triplex spanten worden vervangen door houten spanten (loofhout ceder) conform de traditie van overnaads bouwen.
 

Bijlagen

  • IMG_2718.jpg
    IMG_2718.jpg
    219,6 KB · Weergaven: 164
  • IMG_2744.jpg
    IMG_2744.jpg
    114,2 KB · Weergaven: 166
  • IMG_2757.jpg
    IMG_2757.jpg
    240 KB · Weergaven: 171
  • tempImageZ3jnMf.png
    tempImageZ3jnMf.png
    1,8 MB · Weergaven: 160
  • IMG_2770.jpg
    IMG_2770.jpg
    136,2 KB · Weergaven: 148
Het snijden, plakken en nagelen van de planken gaat voorspoedig, het past allemaal mooi. Achteraf heb ik de nagels weer eruit getrokken en grotere spijkers besteld. De nageltjes zijn nauwelijks te zien. Het is nu tijd om de kielkast te plaatsen, het roer en de servohouders. En natuurlijk de romp in vorm te schuren. Ik heb een mooie plaat fineer gevonden, die als dek gaat dienen, met spanten van eiken aan de bovenzijde. Ik laat me hierbij inspireren door https://www.modelships.de/Gokstad-ship/Photos-Gokstad-ship_details.htm.
Het zeil is ook af, een vierkant zeil met wat bolling door de zeven banen te plakken met mijn zeilmal. De giek is van red cedar. Het zeil heb ik in een proefopstelling gezet, maar die wil nog niet erg werken. Ik overweeg de buitenzijde in de olie te zetten.
 

Bijlagen

  • Boeg sb.jpg
    Boeg sb.jpg
    138,5 KB · Weergaven: 153
  • onder.jpg
    onder.jpg
    134,5 KB · Weergaven: 149
  • sb.jpg
    sb.jpg
    172,2 KB · Weergaven: 151
  • top.jpg
    top.jpg
    130,5 KB · Weergaven: 157
  • boeg bb.jpg
    boeg bb.jpg
    119,7 KB · Weergaven: 158
  • top.jpg
    top.jpg
    130,5 KB · Weergaven: 152
De kielkast, de servosteunen en het roer zijn ingebouwd. Als ik eerst de buitenzijde met olie behandel loopt de olie door de lekken naar binnen en krijg ik die niet meer waterdicht met epoxy. Als ik eerst spijker en epoxy aan de binnenkant kan ik de buitenzijde niet meer schuren want dan zitten er allemaal spijkers in de weg. Als compromis een beetje olie aan de buitenkant, de laatste lijmsporen wegschuren en dan spijkeren. Als alles is gespijkerd, alle spijkergaatjes en kiertjes dichten met een mooie laag epoxy aan de binnenkant. Het gewicht bedraagt nu circa 400 gram. Een eindgewicht van 1250 gr lijkt nog haalbaar.
De proefopstelling wordt steeds aan flarden getrokken door de servo, dus ik ga maar meteen van theorie naar praktijk en ben begonnen wat katrolletjes te maken.
Verscheidene vierkant getuigde RC bootjes hebben een draaibare mast. Ik zie niet hoe je daarmee wat hoger aan de wind kan zeilen. Ik wil het zeil bijna recht voor de mast strak trekken, waardoor het zeilpunt naar achteren verplaatst. (zie foto) en een vorm in het zeil komt waarmee je aan de wind kan zeilen. Maar eerst 300 spijkertjes in de romp slaan en dan weer waterdicht maken.
 

Bijlagen

  • boven.jpg
    boven.jpg
    232,9 KB · Weergaven: 172
  • boeg.jpg
    boeg.jpg
    194,7 KB · Weergaven: 165
  • bb.jpg
    bb.jpg
    153,4 KB · Weergaven: 160
  • North+Sea+a+sunny+day+on+the+way+to+Shetland_Photographer+Peder+Jacobsson-959054519.jpeg
    North+Sea+a+sunny+day+on+the+way+to+Shetland_Photographer+Peder+Jacobsson-959054519.jpeg
    206 KB · Weergaven: 152
  • th-1375209846.jpeg
    th-1375209846.jpeg
    20,2 KB · Weergaven: 168
Waterdicht maken van alle spijkergaatjes is uiteindelijk gelukt. Na zo'n 30 gram epoxy en heel wat testen. Het (halve) dek kon erin worden geplakt. De schoten gaan met een buisje door het dek naar achteren, met twee katrollen buiten boord. Er is niemand aan boord om bomen te zetten voor een juiste stand van het zeil, dus het moet maar even zo. Het profiel begint op een Drakar te lijken, dus ik zal toch een drakenkopje moeten maken op de voorsteven en een krul achter. De buitenzijde moet nog grondig worden geschuurd en bijgeschaafd. De ogenschijnlijke knik bij de spanten zit in het ontwerp, toen viel het niet zo op. Het was een bewuste keuze om alle gaten voor de riemen op één lijn te zetten.
 

Bijlagen

  • sb11.jpg
    sb11.jpg
    119,4 KB · Weergaven: 157
  • osenberg museum.jpg
    osenberg museum.jpg
    68,4 KB · Weergaven: 151
  • boeg 10.jpg
    boeg 10.jpg
    180,3 KB · Weergaven: 151
  • onder 10.jpg
    onder 10.jpg
    161,8 KB · Weergaven: 154
  • sb10.jpeg
    sb10.jpeg
    139,9 KB · Weergaven: 154
Vandaag een kleine proefvaart op de sloot. Het gewicht met kiel is nu 1450 gram, ondanks de tierlantijnen een mooi gewicht. Zij drijft rond de ontworpen waterlijn.
 

Bijlagen

  • BB proefvaart.jpg
    BB proefvaart.jpg
    203,6 KB · Weergaven: 122
  • SB proefvaart.jpg
    SB proefvaart.jpg
    170,9 KB · Weergaven: 126
Ik was nog wat foto's vergeten die eigenlijk vóór de proefvaart horen. De luikjes heb ik uitgesneden, daaronden latjes geplakt, die van een glad laagje epoxy worden voorzien. Bij het varen wordt een precies op maat plakfolie aangebracht waarop met tweezijdig plakband de uitgesneden luikjes (of niet, zie de eerdere foto's) worden vastgezet. Verder creatief geweest met de figuurzaag, stanleymes, schuurpapier en een plankje perenhout.
 

Bijlagen

  • SB halfopen dek.jpg
    SB halfopen dek.jpg
    114,1 KB · Weergaven: 126
  • boegbeeld SB.jpg
    boegbeeld SB.jpg
    175,4 KB · Weergaven: 118
  • Boegbeeld BB.jpg
    Boegbeeld BB.jpg
    171,3 KB · Weergaven: 135
De romp is bijna af. Ik heb al een roer en kiel van de RG65, dus kan ik nu eens rustig het tuig uitproberen, en wachten op ZW wind. Ik kan niet overstag, en mogelijk niet scherp aan de wind zeilen, dus worden het eerst achtjes. Misschien toch maar een extra groot roer maken...
 

Bijlagen

  • Boeg.jpg
    Boeg.jpg
    132,2 KB · Weergaven: 130
  • Boeg 3.jpg
    Boeg 3.jpg
    171 KB · Weergaven: 130
  • SB3.jpg
    SB3.jpg
    198 KB · Weergaven: 133
  • onder.jpg
    onder.jpg
    184,6 KB · Weergaven: 120
Na wat uitproberen heb ik een plan voor de bediening van het zeil dat werkt. Toen het op het droge goed werkte de boot in de sloot gezet. Een paar baantjes gevaren, gegeven de omstandigheden redelijk aan de wind en best wel snel, en goed bestuurbaar. Echter bij een draaiing van de wind liep er iets vast en heeft de servo de katrollen losgetrokken en zichzelf uit de servosteun gewerkt. Ik zal het allemaal wat steviger moeten maken.Ik heb wat houten katrolletjes gemaakt, met 3d geprinte wieltjes. In het tuig volledig geprinte katrolletjes uit thingiverse en verkleind (witjes op de foto). De omloop houd ik op spanning met een elastiek bij de boeg. Zonder ra onderin is het niet mogelijk het zeil in vorm te houden.
 

Bijlagen

  • Schema.jpg
    Schema.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 120
  • Schade.jpg
    Schade.jpg
    227,3 KB · Weergaven: 127
  • De schoten.jpg
    De schoten.jpg
    167,9 KB · Weergaven: 129
Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Ik kan nu zeilen. De bediening is nog even wennen. Onwillekeurig draai je door de wind en wordt het geheel vrij onbestuurbaar. Er moet nog veel worden getrimd. Het is mogelijk in de sloot uit de kanten te blijven en weer terug te zeilen. Daar ben ik al heel tevreden over. Een goede vaan is onontbeerlijk, een simpel wimpeltje voldoet niet. Even wat losse opmerkingen over het tuig:
- Zonder brassen (bovenschoten) aan de ra boven klappert het zeil alle kanten op.
- De ra onderin is eigenlijk wel nodig. Waarom de schepen vroeger geen ra onderin hadden blijkt tijdens het zeilen, hij zwabbert als een dodelijk wapen over het dek. Met een RC bootje geen probleem. In eerste instantie haakte de ra achter de bras en liep als gevolg de omloop van de trommel. Ik heb de bras en bakstag naar achteren verplaatst, en een geleider gemaakt.
- De bakstag is nodig omdat vóór de wind de mast zodanig naar voren buigt dat de bras de omloop terugtrekt/ sterker is dan het elastiek. Dan verliest de omloop spanning en loopt uit de trommel.


Drakar copy.jpg
 
Vandaag redelijk weer voor een proefvaart en wat foto's van het model. Er was wat weinig wind, gemiddeld uit het zuidwesten, maar zoals het vaantje laat zien vrij variabel. Het filmpje laat zien dat overstag nog best moeilijk is, en dat met meer wind betere resultaten kunnen worden verwacht. (
) Op de foto's valt het RG65 onderwaterschip nauwelijks op, bij het zeilen is het een wereld van verschil. Door het ronde langsprofiel goed bestuurbaar. Met het verstelbaar roer kan ik trimmen tot een vrijwel neutraal zeilgedrag aan de wind. Nu wachten tot mijn sloep in het water ligt en ik op ruim water en constante wind kan testen.

P1020530.jpg
P1020548.jpg
P1020535.jpg P1020539-2.jpg P1020542.jpg P1020544.jpg P1020545.jpg P1020547.jpg
 
Laatst bewerkt:
De besturing blijft wat moeizaam, blijkt na een dagje zeilen op de plas. "volgas" is zeil strak over bakboord, geen gas is zeil strak over stuurboord, middenin is voor de wind. Misschien is er een betere oplossing. Video en zeilen tegelijk wil niet lukken. Opkruisen met een vierkant tuig lukt wel, terwijl je toch veel hoogte verliest door overstag door gijpen. Solo zeilen met een RG65 is vrij saai, met een vierkant getuigd bootje een leuke uitdaging.
a.jpg
 

Bijlagen

  • d.jpg
    d.jpg
    145,5 KB · Weergaven: 106
  • c.jpg
    c.jpg
    171,3 KB · Weergaven: 97
  • b.jpg
    b.jpg
    235,5 KB · Weergaven: 105
Op de blog Arie's avonturen op de HBMC komt ie ineens langs zeilen, ik had toen nog grote problemen met de bediening,

Phielp,
Ook al is het misschien niet jouw video, toch in elk geval mooie en scherpe beelden, dus leuk dat je het plaatst!
Verder vind ik dat je scheepje het hier - ondanks je genoemde "grote problemen met de bediening" - best wel heel aardig doet :thumbsup:.
Groet, Bert
 
Back
Top