Oude hobby opnieuw verkennen

Bij duimen zie je wel eens problemen als iemand regelmatig naar de uithoeken van het knuppelbereik gaat.
bv bij 3d vliegen of gewoon heel erg wild vliegen.
rechtsonder naar linksboven is lastig te halen. vaak.

vaak zie je dan dat die mensen het midden van de stick wat gevoeliger zetten.
is die mm precisie lastig, zie je in de regel mensen eerder naar "pinch" gaan, en dan kunnen ze dezelfde dingen.

en sommige mensen hebben de motoriek wel, maar vinden pinch gewoon beter voelen.
maakt allemaal geen fluit uit. als je er maar mee overweg kan.
 
Als eenvoudig vlieger draai ik ook de duimen. Geeft voor mijn bereik een goede controle. Wel heb ik op de sticks een kroontje met scherpe stiekels. Voor goede grip en zomerse klamme handjes.
Tussen duim en wijsvinger even getest... maar gaf te snel kramp. Dat is de anatomie van ieders hand.
 
Nog bedankt voor alle input. :thumbsup: Destijds echter niet echt gelukt om in Zandvoort de hobby op te pakken. Maar inmiddels woon ik weer in Oostenrijk en heb ik ook een auto dat het wat makkelijker maakt bij een club te komen (er zijn zo'n 3 clubs binnen een half uur bereikbaar).

Ik heb RealFlight 9 + Spektrum InterLink DX weer boven water gehaald, ben reeds aan het oefenen geslagen en er is een accu voor mijn Radiomaster TX16S ('HALL + TBS' versie met Multi RF (CC2500, NRF24L01, A7105 en CYRF6936 chips)) onderweg die ik toendertijd (05.2020) eens gekocht had maar nooit gebruikt. Daar runt OpenTX op.

Dan heb ik alvast om me heen gekeken voor leuke modelletjes en een Eachine Mini T-28 Trojan RTF als beginnertoestelletje gekocht:

XsipzV0.png
:banana:

Ik ben voornamelijk fan van corporate jets en airliners, dus moest ik alvast de E-Flite UMX Citation Longitude Twin 30mm EDF halen voordat hij helemaal nergens meer te verkrijgen is (discontinued). Ga ik natuurlijk pas vliegen als ik bij een club ben en de nodige vlieguurtjes gemaakt heb.

nPzp99Y.png
:koud:

Voorbesteld is dan nog de nieuwe X-Fly Twinliner Twin 40mm EDF.

7dLJV5P.png
:kwijl:

T.z.t. had ik voor mijn 'droom hangaar' graag nog wel een Multiplex RR Learjet, Freewing AL37 Airliner Twin 70mm EDF Jet, Freewing Avanti S V2 80mm EDF Sport Jet, FMS Viper V2 70mm Jet PNP 6S & Freewing PJ50 Private Jet Twin 70mm EDF Jet. Maar misschien mist er nog iets voor na de T-28... een vriendelijke trainer/STOL prop ofzo.

De T-28 is in ieder geval RTF en de Citation Longitude heeft eigenlijk alleen een batterij nodig (heb twee Spektrum 3S 800mAh accus gehaald) en zou moeten werken met de Radiomaster TX16S. Ik weet alleen niet of daar i.p.v. OpenTX ook EdgeTX op kan, omdat het zeg maar de originele TX16S en niet de Mark II of Max (of zal ik meteen naar zoeentje upgraden?). De X-Fly heeft dan ook nog een receiver nodig. Ik dacht aan een Spektrum AR630. Zou ik ook AS3X en allicht zelfs SAFE mee moeten kunnen gebruiken meen ik; en geen gedoe met antennes. Daar heb ik ook nog accus voor nodig. Voor mijn rally auto heb ik een Gens Ace iMars Dual charger en accus. Ik weet niet precies wat een goede fit zou zijn, volgens de specs '4S 1300-2600mAh'. Dus allicht een Gens Ace Soaring 2200mAh 14.8V 30C 4S1P Lipo accu? :weetnie: TL;DR:

  • Prop model als trainer/STOL plane > T-28, suggesties?
  • Radiomaster TX16S (05.2020 / HALL + TBS, MULTI), upgraden of zo houden? EdgeTX mogelijk & doen?
  • Receiver... Spektrum AR630 goede optie? Ervaringen met TX16S i.c.m. AS3X/SAFE?
  • Accumerken, goede tips/voorkeuren?
Thanks maar weer! :beer:
 
Tip, ga naar een club en leer daar vliegen.
Ga niet zelf klooien met simulatoren, dan leer je dingen verkeerd aan en afleren is lastiger dan aanleren.
Begin met een normale trainer, zo groot mogelijk, op clubs zijn vaak wel gebruikte modellen goedkoop te koop.
Jets en zo zijn lastig als je weinig of geen ervaring hebt, of een hele tijd niet gevlogen hebt.
T-28 vind ik ook niet geschikt.
Radiomaster schijnt een goede zender te zijn maar is OpenTX.
Vond ik lastig.
Accumerken... eigenlijk komt vrijwel alles uit China.
Merk is gewoon een stickertje
China Hobby Line is prima, mylipo.de ook.
SLS is veel te duur en zijn eigenlijk gewoon Hobbyking accu's/
Probleem bij veel leveranciers is dat ze weinig op voorraad hebben.

GJ
 
Ja! Ik heb al twee personen gevonden die me irl op weg willen helpen (iemand van dit forum zowaar en een collega), dus dat is helemaal super! :thumbsup:

True, de T-28 heeft ook 'Mini' in de naam. :p Groter ziet er altijd ook wel stabieler uit, maar ff kijken of zich daarvoor wat laat vinden dan.

Ook thanks voor al de andere pointers. :thumbsup: Dan gaan we maar eens leren modelvliegen.
 
Gewoon een goede hoogdekker a la Calmato nemen.
Houtbouw, vliegt altijd beter dan een schuimpie en rond de 150cm.
Ook geen gyro of andere electronica, daar leer je niet echt mee vliegen.
Een aandrijving met 4 tot 6 is betaalbaar en daarmee krijg je een behoorlijke vliegtijd.
6S trekt minder stroom dan 4S, kan je kleiner pakket nemen met dezelfde vliegtijd (wet van Ohm).

GJ
 
Alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb, het forum ziet er zelfs anders uit... Maar... het gaat lekker! Eindelijk, na zo lang al met het idee gespeeld te hebben ben ik nu officieel in de hobby aanbeland.

a4co8p6.jpeg


Ben maar begonnen met deze kleine kistjes. :P Die T-28 Trojan van Eachine was hier natuurlijk al voorbijgekomen. Maar ik (en anderen) zijn echt verrast met hoe goed dat eigenlijk vliegt, zelfs bij een zuchtje wind. Heel leuk. Nergens voor nodig om daar een taboe van te maken. De Model 220 van MotionRC/Skynetic ziet er vooral gaaf uit, de controller is niet zo fijn als bij de Eachine en hij reageert heel heftig op stalls.

mwwztOD.jpeg


Met hulp van een forumlid uit de buurt dan de stap naar hobbygrade gewaagd. Die had me eerst geholpen en onder z'n vleugel genomen door met een trainer-transmitter setje een toestel van hem te vliegen. Daarna hebben we beiden een Volantex Phoenix 2400 motorglider gekocht en heeft hij mij grandioos geholpen met de opbouw en instellingen van mijne die er nu dankzij hem tof en goed herkenbaar uitziet! Vliegt als een droom, ook zonder stabilizatie (gewoon op een goedkope/eenvoudige 6-kanaals LemonRX). Natuurlijk desondanks een handvol voor een beginner (zag dat hij de maiden gepost had waar ik een go-around vlieg :p ).

aRcjPlA.jpeg


Natuurlijk kwamen ook de tips binnen voor een wat grotere hoogdekker, dus ik heb een XFly Tasman gehaald! Deze wilde ik als beginneling met een Spektrum AR631+ uitrusten zodat ik AS3X/SAFE tot mijn beschikking heb (niet dat ik het continu in SAFE wil hebben, maar het is goed om nog iets achter de hand te hebben als beginner). Heb mijn TX16S zender (het origineel met OpenTX) vervangen door een TX16S MKII Max met AG01 gimbals. Ik heb het voor elkaar dat mijn zender met de ontvanger praat en alle kanalen (na veel omsteken en inverten van kanalen, heeft denk ik met AETR-instelling te doen o.i.d.) werken zoals je verwacht. Maar het SAFE instellen met Forward Programming e.d. dat heb ik alleen nog niet voor elkaar en dat wordt nu langzaam wel een dingetje, daar over de herfst/winter de vloot gegroeid is en ik veel ervaring wil opdoen, dus daarvoor kwam ik eigenlijk ff hier terug om me in te lezen.

P6he5VZ.jpeg


Dit 'staat' momenteel in de 'hangaar'. :stout: Natuurlijk is de droom zaken als de Viper V2 te vliegen, maar dat moet uiteraard nog ff wachten (maar goed, eeuwig lang zal FMS dat toestel specifiek voor hun 15-jarig bestaan niet opnemen in hun line-up en ik had hem wel graag gewild). De Dynam en TopRC zijn nog onderweg, vandaag kwam de Habu SS binnen. Ben nu ook bij een club daar ik dan ook eens geasfalteerde landingsbanen benutten kan, wat met de EDFs wel van voordeel is.

In ieder geval... na de post in 2019 nu dan toch eindelijk echt in de hobby... bedankt nog voor alle tips! En ik ga me nog eens in EdgeTX/Spektrum inlezen hier. :yes:
 
Back
Top