Ornithos bouwproject 2022-2023 Folland Gnat

Vandaag eerste proefkapjes gemaakt. De eerste kap die ik direct op het hout had getrokken was niet doorzichtig genoeg (niet te zien op foto onder) en dat had ik eigenlijk ook wel verwacht:

2024-01-16-150 Folland Gnat.JPG


Dus deze kap grof op maat geknipt, op de mal teruggeplaatst en dan een tweede kap eroverheen getrokken. En dat zag er prima uit! Deze tweede kap is heel mooi doorzichtig en best strak met enkel hele kleine niet storende defecten. Proefpassen tijdens Ornithos bouwavond op mijn Gnat:

2024-01-16-151 Folland Gnat.JPG


Ik heb het bovenaanzicht van bouwtekening overgenomen op kalkpapier even tijdelijk aan de binnenkant van de cockpit geplaatst.
Nog een paar andere aanzichten:

2024-01-16-152 Folland Gnat.JPG


2024-01-16-153 Folland Gnat.JPG


Op laatste foto is goed te zien dat de bovenkant van cockpit heel mooi doorloopt in "turtle deck" en verder naar de staart. Ik ben tevreden! Deze kap mag Tjarko hebben. Nu nog eentje maken voor op mijn Gnat.

Clear skies and many happy landings,
Jurgen
 
De laatste bouwstapjes aan mijn Gnat. 2 avonden thuis bouwen gaat toch een stuk sneller dan op de club.
Servos ingebouwd in de staart, openingen dremelen en een sleufje voor de kabels.
20240401_211810.jpg

Rondom wat light filler, klaar maken voor folie.
20240401_211752.jpg

En 2 uitsparingen voor de piloten.ze zitten ook in het echt vrijwel tegen de canopy.
 
Folie bekleding is een forse klus bij deze kist vanwege de complexe rompvorm. Veel losse stroken, lastige hoeken.
20240405_204328.jpg

En onder nog een luik en " cheater hole" inlaat voor de fan.
20240405_224849.jpg

De cockpit kap zit " tijdelijk" vast met enkel een strook aluminium tape. Wellicht komt er nog wat schaal detail in later.
 
Kwastje zwarte verf voor de in en uitlaat.
IMG-20240405-WA0015_resized.jpeg

Niets meer te zien van de lelijke achterzijde met balsa driehoeklijsten en kier naar de uitlaatpijp.
IMG-20240405-WA0013_resized.jpeg

Inlaat zwart en wellicht iets water vaster.
 
En toen nog even een tegenslag, motor wil niet meer na programmeren van de zender. Ineens van gierende fan naar vreemd ratelend geluid, geen toeren.
En je kunt overal nauwelijks meer bij.
Andere accu, servo tester ipv ontvanger, geen verbetering. Dan de esc er maar uit. Bij lostrekken van de motor connectoren iets vreemds.
IMG-20240406-WA0008.jpg

Er komt een connector los van de fan. Slechte soldeerverbinding. Dat is de oorzaak!
Erg lastig om te herstellen. Met 2 griptangen lukt het uiteindelijk.
Eerst testdraaien met wat verlengkabels.
IMG-20240406-WA0011_resized.jpeg

Het is belangrijk dat de fan de juiste draairichting heeft. De uitlaatpijp klapt anders inelkaar...
Enfin. Kist is klaar om in te vliegen. Even wachten op goed weer.
 
Vanavond was het subliem weer en gelukkig een clublid gevonden om de Gnat te gooien.
De tweede worp was succesvol, en met vol up wist ik hem net vrij van het gras te houden. De eerste worp was vlak en ging net het gras in.
100% up trim was nodig om horizontaal te vliegen. Maar dan ging get best goed. Tweede accu er in en hr servo,s heveltje een tandje verzet en trim naar 50%.
Dit was precies goed, kist ging strak weg.
Verder vliegt het heel makkelijk, geen stall, enkel wat doorzakken bij vol up. CG ligt wel goed, rugvlucht vraagt maar weinig down. Uitslagen en CG volgens tekening ok. Hij laat zich best goed de bocht om trekken. Power voldoende, loopings gaan makkelijk.
En lekker uitmelken in de landing.
Kist is 720 gram zonder accu en 980 gram met 4S 2200mAh.
Wel wennen aan het beeld van zoveel up trim..
Paar plaatjes.
20240408_194134.jpg

20240408_194115.jpg
ik vind het een mooi kistje.
Cockpit met extra tape, die gaat er nog af voor detaillering. En dan er permanent op.
20240408_200422.jpg
tja fors up trim nodig.
 
.
Gefeliciteerd met de geslaagde maiden Tjarko!
Hele gave kist geworden, happy landings :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Gefeliciteerd Tjarko met de eerste vluchten van de Gnat! Ik vond het jammer dat ik er niet bij kon zijn, zat in Duitsland voor werk.

Nu mijn kist nog verder afmaken en dan ook invliegen ...

Clear skies and many happy landings,
Jurgen
 
Back
Top