Ornithos bouwproject 2017/2018 Hawker Sea Fury

Mooi Ramses.
En spannend. Eerste dag meteen racen!
Ik hoop dat we wat mooie momenten hebben met de kisten samen in formatie om de pylons.

Inderdaad Tjarko, best spannend...
Maar het is me niet gelukt eerder klaar te zijn helaas, was net te druk afgelopen drie weken.
Maar ze zijn in ieder geval gereed voor morgen!

full


Kheb er alvast veel zin in.
Tot morgenvroeg! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Nog even een laatste overzichtje voor de maiden flights morgen:

full


Die witte dingen in de uitlaten zijn proppen textiel tegen druppen in huis...
Op de foto`s hieronder ligt de romp los op de vleugel waardoor er een kleine spleet tussen fairing en vleugel is.
Wanneer de vleugels onder de romp vastgezet zijn met breekbouten is er geen spleet ;)

full


full


full


full


Gekozen set-up voor deze brandstof prototypes:
(beide brandstof prototypes hebben identieke set-up)

Motor: OS Max .25 FX
Prop: Master Airscrew Scimitar 9x6 ingekort naar 8,5x6
Tank: Kavan 150cc
Accu: Eneloop 4.8V 2000 mAh
Ontvanger: Futaba R149DP
Servo ailerons: 2x Power HD-1705 MG
Servo hoogteroer: Futaba FS 3115
Servo gas: Rextor RX-65 CB

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ben je niet bang dat die alu-plaatjes rond ontvangeraccu op den duur niet door isolatie gaan Ramses? Dan heb je een prachtige kortsluiting, want de bekers van de cellen vormen de min-polen.
 
.
Dank je Jeroen! :)

Daar ben ik niet bang voor Ron, maar ik ga dat wel heel goed in de gaten houden! ;)

Deze kistjes vliegen maar kort en de accu zit precies in de opening van de motorkap in de propwash.
Tussen het plankje en de accu zit thermisch isolerend schuim, maar het aluminium daaromheen mag inderdaad niet te heet worden.
Ik ga het in ieder geval scherp in de gaten houden, dank voor het meedenken!

Groeten, Ramses
.
 
.
Ik kijk net nog even in de motorkappen van de Sea Fury`s Ron en ik ga vier extra stukjes van die thermische isolatie op 'de koppen' van de accu`s zetten.
Dan is er onmogelijk contact tussen de aluminium schil en de polen van de accu`s, hoe heet het er ook wordt!
Thanks.

Groeten, Ramses
.
 
.
Zo denk je dat je "eindelijk" klaar bent...
... en zo komt er een behulpzame forummer (@ron van sommeren) met een goede tip om de hoek zetten... ;)

De Sea Fury`s dus weer op de bouwplank:

full


Motorkappen, propellers/spinners en sproeiernaalden eraf:

full


Zo zaten de accu`s onder de motorkap:

full


Ik heb een behoorlijk deel van het aluminium weggehaald.
Tevens heb ik plaatjes 0.8mm vliegtuigtriplex tussen het aluminium en de accu`s gemaakt.
Nu ook thermische isolatie aan de zijkanten van de accu`s.
Al wordt het aluminium nu bloedheet en smelt al het isolatie weg, er zit altijd nog hout tussen de accu en het aluminium:

full


En weer extra gezekerd met wat tie-wraps:

full


Uiteraard alles op dezelfde wijze in de andere Sea Fury aangepast:

full


De accu onder de kap van voren gezien:

full


En met de spinner erop, de accu ligt mooi in de prop-wash:

full


Alles weer terug in elkaar geschroefd:

full


En weer terug aan de lader voor morgen:

full


De accu`s zijn nu dus driezijdig ingepakt in thermische isolatie.
Daaromheen zit aan die drie zijden hout.
En pas daaromheen zit het aluminium.

"Better save than sorry", zeggen ze op een naburig eiland!
En dit is volgens mij veel 'saver' dan hoe het hiervoor was.
Bedankt Ron!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Zien er gelikt uit Ramses! Motorjes klinken senang! :yes:
Lucht gekoelde eneloops... is dat niet een beetje overdreven?

Wat anders... onderkoelde accuutjes leveren minder spanning? :confused:
 
.
Dank heren! :)

.
Maar HELAASSSS.... het ging niet als verwacht... :oops:

Mijn Sea Fury`s kwamen toch wat zwaarder uit dan Tjarko zijn Sea Fury...
Het zwaartepunt zonder lood lag ruim 1cm verder naar achteren bij mijn Sea Fury`s dan bij Tjarko zijn Sea Fury.
Maar ik wilde eigenlijk geen lood in de neus, was al zwaar genoeg.... die ene ruime cm moet toch kunnen?
Op een gemiddelde koorde van zo`n 18cm is dat natuurlijk te veel, maar ik dacht daar gisterenavond en vanochtend anders over.
Nog steeds ruim voor 30% dus het zou toch wel gaan?! Nou...... niet dus...

Bij de eerste maiden poging van de 6-7 sloeg de motor af, juist toen Tjarko de Sea Fury een flinke zet omhoog gaf...
Daar was geen houden aan en kwakte terug op aarde,... gelukkig nul schade!
Maar omdat die motor niet lekker liep dus maar de 6-8 gepakt voor een tweede poging.

Nadat Tjarko hem mooi hard de lucht in wierp ging de Sea Fury alle kanten op, behalve welke ik wilde.
Overduidelijk een te ver naar achteren liggend zwaartepunt... O MAN, WAT DOM VAN ME!!:oops:
Tjarko zijn Sea Fury vliegt snaar strak, dus waarom ik niet voor wat lood in de neus gegaan ben... echt dom.
Maargoed, de Sea Fury klapte vrij vlak en bijna zonder schade tegen de grond.
Alleen wat grond gehapt, een kapotte prop en een scheur in de motorkap.

En toen begonnen de Ornithos Club Pylon Races.... helaas niet gelukt om mee te kunnen vliegen met m`n Sea Fury`s.
Na de wedstrijden heb ik provisorisch een bonk lood in de motorkap van de 6-7 vastgezet tot het zwaartepunt goed lag.
Motor gestart en nadat Roel de kist de lucht in wierp trok deze door opkomende wind sterk naar links.
Nog veel te weinig snelheid voor de kleine ailerons om te kunnen corrigeren en nu ging de Sea Fury lelijk de grond in...


Een behoorlijke pechdag dus (en stommiteit van mij vwb het CG)... my walk of shame...

Thuis gekomen de motorkappen eraf gehaald en de schade bekeken.
Dat viel gelukkig heel erg mee!! De 6-8 alleen wat modder en een kleine scheur in de motorkap.
Die is inmiddels alweer gerepareerd, heeft nu extra lood in de neus, een nieuwe prop en is weer vliegklaar.
Van de 6-7 moet ik twee stukjes motorkap teruglijmen en de vleugelbevestiging repareren.
Ook dat is reeds bijna weer gerepareerd en ook hierin extra lood.

Klaar voor een volgende poging...
Overigens lag het echt aan mij en niet aan het ontwerp van de Sea Fury...
Tjarko had de snelste tijd in de Limited klasse met zijn electro aangedreven Sea Fury prototype! :feli:

.
Maargoed, over de eerste Ornithos Club Pylon Race van vandaag.

Toen ik opstond regende het pijpenstelen en dacht ik dat het helaas niet door zou kunnen gaan... niets bleek minder waar!!
We hebben in eerste instantie tussen de buien door gevlogen, maar later werd het droog en brak zelfs de zon door!
Alle deelnemers hebben drie heats kunnen vliegen en het was gezellig, competitief en er werd goed gevlogen.

De briefing:

full


De kisten uit verschillende klasses:

full


full


full


full


De startlijst:

full


Prijsuitreiking:

full


En een groepsfoto (helaas staan niet alle deelnemers erop):

full


Vandaag was een Try-Out om te kijken of het wat is, de deelnemers het leuk vinden en of er meer gegadigden voor te enthousiasmeren zijn.
Nou, dat is zeker gelukt!! :thumbsup:
De deelnemers vonden het allemaal een erg leuk initiatief en enkele andere leden hebben laten weten volgend jaar ook mee te willen doen.

Tjarko en Frans, bedankt voor het erg leuke initiatief en de organisatie van vandaag! :thumbsup:
Uiteraard ook de dames die de catering hebben verzorgd bedankt! :thumbsup:
Ik heb vandaag niet meer kunnen doen dan assisteren, maar heb toch een hele gezellige dag gehad!
Volgend jaar twee Sea Fury`s meer in het deelnemersveld! ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Wat een pech Ramses, jammer dat je nu niet mee hebt kunnen vliegen, ondanks dat je ze nét op tijd af had. Gelukkig valt de schade mee zo te lezen..

Heb je de uitslag van de ailerons ook nog aangepast?
 
.

Gekozen set-up voor deze brandstof prototypes:

Ontvanger: Futaba R149DP

Groeten, Ramses
.

Ik dacht dat ik zo'n beetje de enige was die nog op 35 Mhz vliegt :rolleyes:, maar er zijn er gelukkig nog meer....:yes:

Jammer van de niet geslaagde maidens van deze prachtige toestelletjes, gelukkig viel de schade mee.
 
Ondanks deze pech heb ik diepe bewondering voor het ontwerp en de bouw van je 2 Sea Fury's Ramses.
Ze zijn GROOTS en fantastisch gebouwd :thumbsup:
Hopelijk vliegen ze als op rails met wat extra lood in de neus.
Heel veel succes met het vervolg

Groeten, Ralf
 
Ja... das wel ontstellende pech zeg! Zware staarten geworden. Zoveel massa voorin en dan nog.
Rpm van de motoren gemeten? Lijkt ook niet goed op toeren te komen. Zie geen rook. Te arm? Kleine brommertjes vragen soms meer nitro 10%? Was het niet?
Dochterlief is trots op Pa!... en dat is het meest belangrijke dat er is!
Allemaal mooi kistjes. Die van Tjarko is eveneen adembenemend mooi!
Groet Bas
 
Lees dit allemaal nu pas.

Succes met de reparaties!

Komt vast goed.


Nog veel te weinig snelheid voor de kleine ailerons om te kunnen corrigeren

Dat gaat bij de Strega tzt. ook nog wel een dingetje worden, ben ik bang . . .


jan.
 
Hi Ramses,


Tsjonge wat balen! Gelukkig valt het allemaal mee; ze zullen vast volgende week zo goed vliegen als ze mooi zijn!

Een katapult zou misschien ook geen slecht idee zijn voor jullie snelle toestellen!? Heb je gelijk een stuk meer druk op je rol roeren staan...

Succes en ben benieuwd naar je volgende project!
 
Laatst bewerkt:
.
Dank voor de leuke en fijne reacties heren! :)

Het was even stil van mijn kant en dat leek misschien omdat ik wat teleurgesteld was...
Niets is minder waar! Ik popel werkelijk voor een re-maiden van de Sea Fury`s!!

Er is alleen iets tussen gekomen... en dat is allemaal erg snel gegaan!
Maar het heeft ook heel veel tijd opgeslokt...
Ik heb namelijk een andere woning gevonden in Heeze!! :yes:
Ik wilde daar heel graag gaan wonen, maar een geschikte woning vinden viel niet mee...

Vijf weken geleden vond ik een zeer geschikte woning in Heeze.
En toen ging het hard!! Vier weken geleden was het zeker dat het onze woning ging worden.
Op 15 november was de sleuteloverdracht en vanaf toen `s avonds als een gek texen, verven, klussen, etc. etc, etc...
Afgelopen zaterdag ben ik verhuisd en sinds afgelopen weekend woon ik dus in Heeze!
Ik ben echt zeer gelukkig met dit huis.... en heb daar een hobbykamer van bijna 60m2!!!!:yes:
Komt nog bij dat ik daar een aparte kamer heb voor de opslag van m`n vliegende kisten.
Die hoeven dus niet meer stof te vangen op m`n hobby kamer!

Komende weken ben ik dus nog zeer druk met inrichten, etc.
Het zal begin volgend jaar worden dat ik verder ga met de bouwprojecten.
Tot die tijd zit ik dus ook amper op het forum.

De Sea Fury`s gaan natuurlijk zsm vliegen, maar ook dat zal dus (begin) volgend jaar worden...

Ik ga weer verder klussen, hoe eerder dat klaar is, hoe eerder er weer gebouwd kan worden! ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top