Ornithos bouwproject 2017/2018 Hawker Sea Fury

.
De staartvlakken in vorm geschaafd en geschuurd:

full


De staartvlakken ga ik bekleden met tissue en verdunde witte houtlijm.
De rest van de Sea Fury ga ik glassen met 25 grams glasweefsel en PU.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik de staartvlakken zo licht mogelijk wil houden.
Hier het tissue op maat geknipt voor de staartvlakken met flinke overlap:

full


Ook begonnen met het indekken van de vleugel.
Hier het asymmetrische vleugel middenstuk in de spelden en klemmetjes:

full


Ik zet heel licht pen strepen op de indekking zodat ik weet waar ik de spelden in moet prikken:

full


De staartvlakken na de eerste twee lagen sterk verdunde houtlijm:

full


Na drogen de overlap er heel eenvoudig afschuren met fijn schuurpapier.
Een beetje houtlijm erbij in het "papje" en een derde laag erover:

full


Deze methode heb ik ook toegepast op mijn 1/12 AirCombat F6F Hellcat.
Deze Hellcat is van schuim (roofmate) met balsa ingedekte vleugels en staartvlakken van balsa.
Deze kist heb ik geheel met tissue en verdunde witte houtlijm bekleedt.
De Hellcat is nu 6 jaar oud en heb ik heel veel mee gevlogen...
De huid ziet er nog steeds behoorlijk strak uit, de methode werkt goed:

full


Verder met het indekken van de vleugel:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Ha Dries,

Het wordt ook wel Japanse zijde genoemd.
Hiermee werden vroegen de kisten bekleedt i.c.m. spanlak.
Is heel dun papier, wordt ook wel tissue genoemd, maar zijn geen zakdoekjes... ;)
Ik koop het bij Hobby-In, daar wordt het verkocht gewoon onder de noemer "papier":

http://hobbyin.nl/product-categorie/bouwmateriaal/bespanfolie/papier/

Ik gebruik het wel vaker, vooral als iets heel licht moet zijn (meestal staartvlakken).
Heb trouwens m`n Stuka geheel met tissue bekleedt, toen opgebracht met PU:

full


full


full


full


Je kan het in verschillen gewichtsklassen krijgen, van zeer dun tot vrij stevig.
Hobby-In verkoopt de 12 gram en 21 gram versies.
Opbrengen kan met spanlak, PU-lak, verdunde houtlijm, etc.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Verder met de Sea Fury`s...
Gisterenavond de vleugels verder ingedekt aan de onderzijde.
Sommige stukken indekking lijm ik eerst aan elkaar om een naadloze beplanking te krijgen:

full


De onderzijden geheel ingedekt:

full


De plek van de aileronservo`s bepaald en er luikjes voor gemaakt:

full


Vliegtuigtriplex frames aan de binnenzijde van de vleugel gemaakt:

full


Vliegtuigtriplex luikjes gemaakt waar de servo`s aan de binnenzijde op bevestigd worden d.m.v epoxy:

full


De luikjes met de aileronservo`s:

full


De servo`s op hun plek en "kabelboompjes" gesoldeerd en aangesloten.
Voordat de vleugel aan de bovenzijde ingedekt wordt alles even testen:

full


De sleuven voor de servo armpjes lopen (bewust) niet parallel met de aileron scharnierlijn.
Dat komt omdat in deze vakken de servo`s nog net pasten, het vak ernaast niet meer.
Tevens kan ik in deze vakken heel eenvoudig de servo luikjes maken.
De aileron aankoppeling maak ik d.m.v. ball-links dus dat gaat prima onder deze minimale hoek:

full


Ook vast de verbinders tussen de hoogteroeren gemaakt:

full


Verder met het indekken van de vleugel(s) aan de bovenzijde!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ramses,

Dat gaat weer snel.

Wat is de reden dat je de servo's niet een spantje verder naar buiten installeert, net als Tjarko laat zien met zijn blauwe servo's in post #87? Is daar echt te weinig ruimte voor?

Mark
 
.
Hoi Mark,

Thanks! :)

Wat is de reden dat je de servo's niet een spantje verder naar buiten installeert, net als Tjarko laat zien met zijn blauwe servo's in post #87? Is daar echt te weinig ruimte voor?

Zie de tekst bij m'n foto`s... ;)

Ik gebruik zoals je op de foto`s kan zien ook niet dezelfde blauwe servo`s als Tjarko.
Ook heb ik luikjes gemaakt voor de servo`s zodat deze eenvoudig te verwisselen zijn.
Ik heb Power HD High-Speed 1705 MG servo`s gebruikt:

0J2822.500.jpg


Afmeting: 29.5 x 11.6 x 30.2 mm
Gewicht: 17.5 gram
Analoge servo
Snelheid: @ 4.8V: 0.07 sec/60 graden
Kracht: @ 4.8V: 1.8 kg/cm

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Thanks Tjarko! :)


Verschillende methodes/oplossingen voor de aansturing van de ailerons zijn inderdaad mogelijk.
De aansturing van de ailerons en het hoogteroer worden trouwens ook niet op tekening aangegeven.
Dat heb ik bewust niet gedaan omdat een ieder toch zijn eigen methode cq. voorkeur heeft...
Aangezien het een short-kitje wordt voor de gevorderde bouwer/vlieger zal dat zeker geen probleem zijn.

Succes met de voorbereidingen voor komend weekend Tjarko! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Gisterenavond het vleugel middenstuk ingedekt.
Hiervoor twee ondersteuningslatjes gemaakt met een uitsparing van de secundaire voorligger onder de oliekoeler door.
Zo lag het vleugel middenstuk geheel vlak op de bouwtafel:

full


Gewichten en spelden ter ondersteuning tijdens het drogen:

full


full


De ondersteuningslatjes:

full


Middenstuk ingedekt:

full


Volgende is de tippen fixeren voor tijdens het indekken daarvan.
Daar wil ik namelijk wash-out inbouwen...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Ja, zo heb ik voor beide ailerons maar 1 stekkerverbinding en niet allemaal van die losse stukjes snoer met stekkertjes ertussen.

Groeten, Ramses
.
 
.
De D-box dicht beplankt:

full


Vier identieke "zadeltjes" gemaakt voor de wash-out van de vleugeltippen.
De zadeltjes voor de linker vleugeltippen:

full


En de zadeltjes voor de rechter vleugeltippen:

full


Nu de D-box goed gefixeerd en beplankt is alles goed laten drogen:

full


Wanneer de lijm droog is zit de wash-out vast in de vleugel.

Groeten, Ramses
.
 
.
Vlakke plek in de verbinder geslepen en daar valt het inbusje van de hevel in.
Verder nog wat epoxy erin/erover, maar dat was eigenlijk niet nodig... ;)
Krijg de hevel met geweld niet meer bewogen op de verbinder!
Verbinder is wat fors wellicht... genoeg voor een 1/7 Top Flite Spit, maar dan is het i.i.g. zo stijf mogelijk!

Groeten, Ramses
.
 
.
Verder met de vleugels indekken:

full


Kleine "mijlpaal" in de bouw van de Sea Fury`s, beide vleugels zijn geheel dicht nu! :yes:

full


Nu goed laten drogen:

full


full


Ik zit er over te denken om de ondersteuningslatjes en de zadeltjes op tekening te zetten van de kit versie.
De Sea Fury vleugel kan door zijn vormen namelijk niet vlak op de bouwplank gebouwd worden.
Wel een handig extraatje voor het kitje denk ik.

Verder met de ailerons...

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top