openpilot info draad

Hij heeft gevlogen wat bedoel je dan met een foutief signaal?
Graag iets meer uitleg en een richting waarin ik moet zoeken.
Ton
 
Tony , begin alles terug opnieuw als het niet lukt.

stap 1:
alle esc's calibreren, 1 per 1 , al zijn ze allemaal aan een distribution bord aangesloten kan het nog!
Signaal kabel van de Esc in de ontvanger in je throttle kanaal.
Zender op vol gas , lipo aansluiten , gaat het 1 keer biepen en dan gas dicht , dan gaat die nog enkele keren biepen.
Zo moet je het bij alle regelaren doen.

Wel is het zo:
Als je 4 regelaren op een distributie bord hebt aangesloten en je steekt 1 regelaar in de ontvanger dan gaan de 3 andere regelaren blijven biepen omdat die geen signaal hebben , dat kan geen kwaad , gewoon de Esc kalibreren dat in de ontvanger zit.
Dat doe je dan met de rest van de Esc's ook , 1 per 1!

Zorda dat allemaal gedaan is kan je aan de aansluitingen van de openpilot beginnen en aan de GCS.

Niet vergeten dat er maar 1 regelaar voeding mag geven aan de FC , dus bij de andere regelaren de rode kabel ertussen uit halen!
 
Ja natuurlijk 1 voor 1 moet op die manier lukken.
Ik vond het al vreemd dat ze in de wizzard alle 4 tegelijk calibreren.
Ga het weekend weer proberen.
Bedankt
Ton
 
Heel kortstondig een brom/knorrend geluid met tussenpoze.
Moeilijk te zeggen het gebeurd tijdens het vliegen.
Eerst maar eens de regelaars calibreren en dan de rest misschien is het dan weg.
Welterusten voor nu.
Ton
 
Een paar pagina's terug heb ik een paar filmpjes doorgelinkt van het openpilot forum. Een ervan gaat over het calibreren via de software. Voordeel is naar mijn idee dat alle regelaar exact dezelfde einpunten hebben. dat van die throttle curve staat ergens bij de stick input. zit nu vanaf mn telefoon te internetten dus kan geen plaatje linken.
 
Heel kortstondig een brom/knorrend geluid met tussenpoze.
Moeilijk te zeggen het gebeurd tijdens het vliegen.
Eerst maar eens de regelaars calibreren en dan de rest misschien is het dan weg.
Welterusten voor nu.
Ton


Dat brom geluid is meestal dat er ergens speling op is of een lager van de motor.
Heeft niks met de regelaren te maken.
Ik had het met de Tbs ook , dat was het plaatje waar de Fpv cam op bevestigd wordt, daar zat speling op en ratelde hard tijdens het vliegen.

1 tip , haal je props eraf , sluit je lipo aan en geef wat Throttle input.
Dan hoor je meestal wel waar het geratel van komt...
 
Even tussen de buien door hij vliegt zonder brom.
Het calibreren van de ESC's heeft dus geholpen.
Ik heb het niet 1 op 1 gedaan (sorry Gorelroni) anders moest ik de rode draadjes weer herstellen etc.
Dus volgens het filmpje van Lennie 054 Programming and calibrating your ESC's on Vimeo
en hij vliegt weer.
Nu alles een beetje naar mijn zin afwerken.
Het zal de laatste vraag niet zijn ik ben blij met de antwoorden.
Bedankt mannen.
Ton
 
Je hoeft de rode draadjes niet te herstellen als je een voor een doet, maar alles tegelijk is ook gewoon goed.

Rode draadjes is nooit aanbevolen om ze alle 4 aangesloten te hebben, dus niet alleen bij calibratie, maar ik doe het ook meestal en heb geen problemen.
Rode draden is bij alle fc's niet aanbevolen. Kijk uit de rode draad komt vanuit iedere esc 5Volt voeding. Dit wil zeggen dat je alle 4 5V van alle esc's aan mekaar koppelt. Stel een is 5.03V en de andere is 4.98V dan krijg je spanningsverschil en gaan de stromen terug naar de esc's lopen en kunnen er oscillaties op je voeding ontstaan wat natuurlijk niet ideaal is.
Echter in 99% van gevallen kun je het ongestraft doen zonder merkbare effecten.....maar liever niet.
 
Even een aanvulling:
Dit gaat alleen op met lineare BEC's.
Wanneer je geschakelde BEC's zou hebben, dan gaat de boel wel in rook op... :)

Dus ik zou in alle gevallen maar één BEC tegelijker tijd gebruiken..
 
je hoeft zowieso volgens mij niet te herstellen je gebruikt gewoon even een ontvanger batery en je kan ze 1 voor 1 doen
 
Ik ben de quad verder aan het afstellen.
De standaard PID instellingen werken goed (in de attitude stand)
Is het nu zo dat je dan alsnog met die PID instellingen aan de gang moet tot aan de grens van het oscileren of maar beter het zo te laten?
Is er op die standaard instellingen nog veel te verbeteren.

Ik ben toen aan de gang gegaan met het driften (binnen zonder wind) tijdens het hooveren en heb daar behoorlijk moeten wijzigen
Dat doe ik (filmpje gezien) in de Attitude settings bij de AcellBias.
zie dit plaatje
axelbiasinstellen.jpg


Hij drifte naar voren en naar links
Nu waren mijn standen X 2/ Y-10 / Z –14
Ik heb ze aangepast naar X 30/ Y –25/ Z –14
Is dat normaal die grote aanpassingen of sla ik iets over.
Of moet ik eerst nog iets doen met die PID instellingen.
Alvast bedankt
Ton
 
Eigenlijk moet je eerst rate helemaal perfect en stabiel hebben voordat je dit in attitude gaat doen. Als je quad in rate ook geen hoek kan houden en deze bijvoorbeeld naar voren of naar links of rechts wil uit zichzelf zal dit ook zo in attitude mode zijn. Dan praat je voornamelijk over Ki....hier stel je zeg maar in hoe hard je quad een positie moet proberen te behouden.
Als je alleen atti wil vliegen, moet je de Ki's in atti mode instellen en bij rate op 0 laten.

Mocht bovenstaande niet het geval zijn, dan heb je levelling niet goed gedaan misschien van atti mode of is je quad een beetje scheef, wardoor levelling niet goed gaat.
Maar wat je doet is verder prima!
 
Even op een rij.
De leveling is goed gegaan en het frame is symetrisch etc. met gewicht centraal in het midden.
Ik wil deze quad dus Atti en rate kunnen vliegen, uiteindelijk wil ik die looping flip enz. kunnen vliegen en daar heb ik toch die rate voor nodig niet dan.
Ik heb 1 schakelaar op mijn FF9 en die schakeld 3 standen atti rate en res.
Als ik hem nu in rate zet dan is het net een heli hij gaat waar hij wil en hoovert alleen met mijn blijvende stick input.
Ik krijg hem dan niet stil in de hoover als ik de stick los laat.
Ik begrijp uit jou woorden dat dit eerst wel goed moet zijn maar waar verander ik dit dan.
Is daar ook toevallig een filmpje van?
Ton
 
Er zijn zat filmpjes hoe je beste kan tunen, maar iedereen heeft ook zijn smaak.

Rate moet gewoon lekker stabiel aanvoelen en je quad moet niet heen en weer gaan. Deze moet zo strak mogelijk in de lucht hangen bij geen stick bewegingen. Een beetje drift hier en daar is niet erg, maar alle kanten op is zeker niet de bedoeling.
Kp's vinden is niet moeilijk neem ik aan? Hoe hoger hoe beter, maar niet laten oscilleren.
Vervolgens kun je quad in je hand houden in rate op hover throttle en aanvoelen als je hem beweegt hoe deze tegen vecht. (DIT IS NATUURLIJK NIET AAN TE RADEN EN VERGT ERVARING)

Een andere optie is ki's verhogen en kijken wat beste aanvoelt. Hoveren moet makkelijker worden bij goede waardes, waarbij je een vertrouwd gevoel bij hebt en je quad makkelijk stil kan houden.

Vervolgens als je naar atti omschakelt en hier en daar de kp's een beetje bijwerkt moet het super stabiel zijn.
 
Dit is mijn instelling voor de CC3D op de Tbs frame.
Met 1200kv motoren en 9 inch props.
Atti mode vlieg ik niet dus heb daar niks aan veranderd...
Vlieg wel altijd op axis lock op de roll/pitch en yaw (stabilized 2 op de foto)
edit_preview.php

edit_preview.php

edit_preview.php

36412757.png
 
Gebruikt iemand hier de mogelijkheid om een.satteliet spektrum op de flexiport te zetten ipv heel de ontvanger te gebruiken? Of is dit een slecht idee? En indien gebruikt hoe sluit je deze aan? 3 draden aan satteliet, en 4 aan de kant van de flexiport......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb me er niet in verdiept, maar de flexiport bestaat uit een plus, min, rx(ontvangen) en tx(zenden) pin. Ik denk dat je alleen de plus en min nodig hebt, en verder alleen de tx van de satteliet verbinden met de rx van de flexiport. Tx op de flexiport zal niet gebruikt worden omdat de cc3d geen informatie naar de satteliet hoeft te sturen.. Maar nogmaals, ik heb het niet opgezocht. Zal wel meer informatie over op de openpilot wiki staan..
 
Back
Top