opbouw mono1 "last original of egon will"

Ad, gewoon bljven mee denken, en leren doen we iederedag nog
dus maakt niets uit, voutje bedankt ;)

Het blijkt weer Leon, ik moet gewoon m'n mond houden over zaken waar ik geen verstand van heb!!!! Ik kende die regel van schroefdiameter die niet groter moet zijn dan diameter van motor, en zag Jan z'n opmerking en dacht: typfoutje?
Maandagochtend scherpte (ofwel mist) zullen we maar zeggen.

@ Jan daarom is mijn roer nog te lang omdat ik niet wet welke maat prop er op moet. ;)
maar er is weer ijs hier :(

Yess, "" zaakje"" uit duitsland is binnen

Het klussen kan beginnen.:D
As koker en as op maat afgekort en is klaar om in het bootje gezet te worden.(2mm as met 4mm eindstuk)
Deze week een opvulklosje voor het roer regelen en een(andere) servo steun maken.
Om te proberen heb ik een bami buitenloper van 4400Kv,regelaar(had ik nog)125 A turnigy.
Turnfin en koelblokje voor de motor zijn nog onderweg.......
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Update;

vandaag het roer geplaatst, past allemaal mooi met het opvulklosje.
Het zit nog niet definitief vast (net zoals de as en de servosteun).

Dit weekend maar eens proberen om alles klaar te krijgen,
Sorry voor de slechte kwaliteit van de afbeelding.
tot zover............
full

Hallo Arnold,

Mooi roertje!

Is de uithouder niet wat kort?
Krijg je de voorkant roerblad wel gelijk met de voorkant prop?

Anders misschien een vulstukje...?

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Het roerblad ligt idd net niet ver genoeg naar achteren.
Maar het geheel is helemaal demontabel dus een opvulstukje is indien nodig zo geplaatst.
vraagje:
Als ik het goed heb moest de askoker zo'n 10% van de bootlengte uit de romp steken??

Dit weekend wil ik proberen alles te monteren, volgende week de maiden??;)

Als ik het goed heb moest de askoker zo'n 10% van de bootlengte uit de romp steken??
Hallo Arnold,

Dat heb je goed.

Ik zit tussen de 10 en 13%, met een vulringetje(druklager) en een contramoertje zit je al gauw over de 10% heen, da's geen probleem.

Groeten, Jan.

Update:

Alles op de servo steun na zit op z'n plaats.
Moet echter nog 2 boutjes m3 x 45 mm hebben om het roer goed vast te zetten (yep ijzerwaren winkel is op zaterdag dicht!).
dan een juiste stuurstang erin en het bootje is klaar voor een eerste korte testrun...........:D
Net ff de motor laten ''draaien'', loopt echt mooi zeg .
weet alleen niet op welke Timingswaarde ik de regelaar moet instellen.
full

full

ziet er mooi uit arnold! kon het niet goed zien bij de foto van het roer, maar het leek of het blad met 2 metalen boutjes vast zat, 1tje moet wel van nylon zijn, anders hen je de heleboel kapot als je wat raakt met je roer.

weet je waar je hem gaat maidenen?

Hoi Romke,
goedenmorgen

Je hebt helemaal gelijk, dat onderste boutje moet ik nog vervangen door een nylon boutje.

Wanneer het bootje te water gaat weet ik nog niet exact, er moeten nog een paar dingen gebeuren ,stuurstang buigen en nooduit is blijkbaar nog niet waterdicht(owjah ik moet ook nog 2 boutjes m3 x 45mm opsnorren om het roer vast te zetten)

Daarna zal ik hem eens een keer voorzichtig proberen in de vijver hiernaast.
FF kijken hoe het buitenlopertje zich gedraagt zonder koelblokje met een 37 mm prop.

Dit is ook zeker niet de definitieve set-up, als het een beetje vaart komt er een scorpion 4400 kv in en bestel ik een goede lipo(2s). Bij de testruns gebruik ik een ''oude'' 2s die ik nog had liggen.
Zal wel niet zo gaan als de Genesis maar ik ben wel benieuwd.....

En dat wordt uiteraard gefilmd want beeldmateriaal van dit rompje kan ik nergens vinden.......................

Laatst bewerkt:
Koud...

Vanmiddag even tijd gehad om twee accu's leeg te varen en met de set-up te spelen;

- Bij de eerste testrun lag het zwaartepunt iets te ver naar achteren, was het bochtengedrag onvoorspelbaar en had de boot tegen de wind in vliegneigingen, de lipo lag plat naast de as en het vloedkanaal werkte niet.

- Voor de tweede run heb ik de Lipo rechtop naast het vloedkanaal gezet en het zwaartepunt iets naar voren gebracht.
Het vaargedrag was een stuk beter, de bochten konden met vol gas genomen worden, zonder dat de neus zich ingroef (wat bij de eerste run tot een héle nauwe bocht leidde), helaas moet er nog wat lood bij, want ook nu werkte het vloedkanaal bijna...

@Arnold; M3 x 40 is het langste dat ik heb.

Groeten, Jan.

Hoi Jan,
Mooi man dat de testruns vandaag een suc6 waren.
Met welke boot heb je nu gevaren dan?

Ik heb net ff nagemeten, m3 x40 zou ik net genoeg aan hebben!
Zou ik er 2 van je kunnen overnemen? Kan ik het bootje maandag of dinsdag afbouwen:D.

Heb ik nog een vraagje, ik had eens (ergens in een topic)gelezen dat jij een bepaald type schuim gebruikt om de verbinding roer/romp dicht te krijgen?

Heb ik nog een vraagje, ik had eens (ergens in een topic)gelezen dat jij een bepaald type schuim gebruikt om de verbinding roer/romp dicht te krijgen?
Hallo Arnold,

Ik gebruik reststukjes zelfklevend schuim (1-2 mm dik met een gesloten celstructuur) tussen de hardware en de spiegel om een waterdichte verbinding te krijgen.

Dunne zelfklevende tochtstrip werkt ook, zolang je de gaten voor de boutjes maar midden in het schuim hebt, bij het aantrekken ervan wordt ze zaak afgedicht.

Ik heb gevaren met de Xcalibur.

Ik leg wel een paar boutjes klaar, heb je voldoende aan 2 stuks?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Yep aan 2 stuks heb ik genoeg,

kom ik ze als het goed is morgen uit het werk(half 5) ff bij je ophalen.

alvast bedankt!;)

Back