opbouw mono1 "last original of egon will"

Hey Jan,
Heb je ook een linkje waar die buitenlopers te bestellen zijn?
Kheb er ooit wel 1 gehad maar....:D
Hallo Arnold,

De enige met dezelfde specs, die ik kan vinden is deze:
http://bidproduct.com/part/Product_view_BRUSHLESS MOTOR_52.html
(en dan de 1520KV versie uiteraard).

Het liefste zou ik een buitenloper in dat formaat met een hoger KV willen hebben (2000 - 2500KV), met hetzelfde lage verbruik,maar dat schijnt een onmogelijke opgave te zijn, want die heb ik nog niet kunnen vinden in Ø 35-36 mm.

Groeten, Jan.
 
Ietwat OT:

Ik ben even voor zessen nog even wezen testen met de Xcalibur op 3S en de 1520KV motor met een 45K.
De boot vaart als een tierelier, het zwaartepunt mag nog wel ietsje verder naar achteren; in de bochten neigt 'ie ertoe de neus in het water te steken waardoor de bocht onbedoeld krapper wordt, maar dat trim ik er nog wel uit.

Of de snelheid voldoende is om te kunnen winnen blijft nog maar de vraag.

Ik heb de cellen niet leeggevaren vanwege het invallende duister, daarnaast vriest het licht en samen met de wind erbij is dat verrekte koud...

Groeten, Jan.
 
Yep ,
Ik heb jouw boot zien varen,toen nog in de mono 2 klasse.
Dat ging toen als een raket met een mooi vaargedrag!
Mooi dattie nu zo goed vaart Jan, ik zal het wel een keer zien.

Wat is trouwens het vaarklaar gewicht nu van de Xcalibur als ik vragen mag?
 
Laatst bewerkt:
Daar kom ik dus zoals ie nu is ook op.....(gewicht van het roer meegerekend)

Maar er ligt nu nog een 2s lipo in van 295 gram, daar moet ik nog een andere voor bestellen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Arnold,

De boot is mooi geworden zeg!

Nu nog een startnummerhouder, dan kun je meevaren...

Groeten, Jan.
 
Michiel en Jan,
Bedankt voor de complimenten!
Nu eerst nog wachten tot de hardware wordt bezorgt.......:onweer:
Dan kan ik lekker verder met opbouwen en kijken hoe het vaargedrag is van het rompje.Als dat goed is komt er zeer waarschijnlijk een startnummer op.

Is ie niet geschikt voor de mono 1 klasse ga ik kijken hoe hard ie rechtuit wil :twisted:

Time will learn......
 
Hallo Arnold,

Ik denk, dat de boot, eenmaal goed afgestemd best de bocht om zal willen, door de step heb je relatief weinig vermogen nodig, dus de snelheid zal ook wel OK zijn.

Even off topic; het testen van vandaag werd dus niks; de gracht was dichtgevroren...
Als klap op de pudding hield thuis m'n stuurservo er mee op, dezelfde waarmee ik afgelopen donderdag nog gewoon varend en sturend naar de wal ben gekomen, bizar.
Natuurlijk is dit geen standaard formaat i.v.m. de beperkte ruimte in de Xcalibur destijds als Mono II met 12 cellen NiMH, wél een metal gear exemplaar, waarvan ik natuurlijk geen reserve heb liggen, dus dat wordt een standaard servo op de plek van het rechter NiMH pack.
Ik heb weer wat te klussen.

Groeten, Jan.
 
super mooi bootje geworden man .nog ff gedult tot de spullen binnen zijn en verder afbouwen.
groeten patrick
 
Hoi Patrick,

Dank je wel,
bestel je de boel een keer in Duitsland.....is het weer wachten!
Maar het komt wel en dan bouw ik het bootje mooi af en hopelijk vaart het straks net zo mooi.
Wordt (met de maiden)wel het eerste filmpje op YT van deze boot, ik heb nog geen andere kunnen vinden.:D
 
Mooi gebouwd Arnold!

Zodra het zover is moet je het maar even zeggen, misschien kunnen we er een dagje knallen van maken in Friesland.


grt Jurriaan
 
Zo,

Net ff een proefmodel van een roertje gemaakt dat ik hier nog had liggen.
Vraag......

Ik heb de as 10 % van de bootlengte achteruit de spiegel steken(65 mm van spiegel tot a.d.prop), als ik nu een roer zou plaatsen komt het roerblad niet naast de prop...... Kan dit of moet het roerblad exact naast de prop staan?
En hoever "moet" het roerblad onder de kiel uitkomen?
(sorry voor de foto kwaliteit)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Arnold,

Als je de aandrijving uit het midden hebt geplaatst om de propwalk tegen te gaan zul je er wel mee wegkomen.
Zit de aandrijving precies in het midden, dan zul je last hebben van propwalk en méér moeten tegensturen om rechtuit te kunnen varen als wanneer het roerblad naast de prop staat (want dan is de hefboom domweg langer).

Als je moet tegensturen om rechtuit te kunnen varen, levert dat bij een gestepte romp boven een bepaalde snelheid problemen op; het roer zal de rechterkant van de romp uit het water willen tillen en de boot zal flippen op volle snelheid...

Zo'n vaargedrag wordt je niet in dank afgenomen in een wedstrijdsituatie.

Groeten, Jan.
 
Hoi Jan,

De motorsteun zit een 4 mm rechts uit het midden(vanaf de spiegel gezien)
De as komt vrijwel in het midden uit de spiegel.
Dus hetzelfde idee als bij de Arowana, waar de motorsteun in het midden stond en de as links van het midden uit de spiegel kwam.
Dit werkte toen prima dacht ik.

Ik wacht het roer wel af wat ik besteld heb, deze is langer en komt vrijwel naast de prop(moet ik hem niet inzagen zoals gepland maar met een opvulklosje gaan werken).

En Jan, hoever moet een roer onder de kiel van de boot uitkomen? Of zijn daar geen richtlijnen voor......
 
nee Jan bedoelt, als je een 32mm prop heb
dat je roer dan 32mm langer is dan het laagste punt van je prop.


als hij goed is :)
 
nee Jan bedoelt, als je een 32mm prop heb
dat je roer dan 32mm langer is dan het laagste punt van je prop.


als hij goed is :)

Het blijkt weer Leon, ik moet gewoon m'n mond houden over zaken waar ik geen verstand van heb!!!! Ik kende die regel van schroefdiameter die niet groter moet zijn dan diameter van motor, en zag Jan z'n opmerking en dacht: typfoutje?
Maandagochtend scherpte (ofwel mist) zullen we maar zeggen.
 
Back
Top