Op zoek naar een (uitdagende) indoor-helikopter

De CB100 de hele tijd op een plankje laten rondschuiven is absoluut geen lol.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt en ik eerst voor een coaxiale helikopter had moeten kiezen.
Ja ik weet het, minder uitdagend (laat dat onderdeel uit de titel van het draadje maar weg) maar wel veel leuker omdat het veel sneller voldoening geeft.
Peter

De CB100 is een leuk speeltje voor iemand die het helievliegen een beetje beheerst, een coaxiaaltje kun je er eigenlijk niet mee vergelijken, simpelweg omdat die een omgekeerde vliegeigenschap heeft, namelijk stilhangen. De CB100 wil er vandoor, en met name op het moment dat hij van de grond loskomt.
Door het grondeffect schiet hij weg en is niet meer te corrigeren.
Je moet hem dus meteen optrekken tot 1 meter minimaal, pas dan wordt hij vliegbaar. Om dit in de huiskamer te praktiseren raad ik af, oefen in een hal, dan kan er eigenlijk weinig misgaan en kun je leren vliegen met dit speeltje.
Zodra je dat beheerst, kun je er zelfs mee in de woonkamer vliegen.

Succes !

@Dylan sys150 Erwin,
Bedankt voor je 'hart onder de riem' maar helaas is het kwaad al geschied. De CB100 is inmiddels onderweg naar iemand anders (en zal daar wat meer in de lucht zijn en wat minder contact hebben met muren, vloeren en andere voorwerpen).
Blijft wel een kater, maar mijn vrouw werd ook een beetje niet goed van m'n getob.:(

Ik denk dat je wel gelijk hebt en dat ik toch wel had blijven proberen en uiteindelijk wel succes zou hebben gehad (tail in hoveren).
Ook wat reparatiekosten betreft blijft het op zich te doen; de meeste onderdeeltjes zijn niet zo duur en snel geleverd.
Wel een aardig gepriegel om die kleine schroefjes weer op hun plek te krijgen bij het vervangen van de bladen!

Wat me echter tegenstaat in de CB100 (en heeft meegespeeld in de uteindelijke beslissing) is de slag die de staart maakt bij het aanslaan van de motor/rotor.
Hoe voorzichtig ik ook de stick bediende, altijd begon de rotor met een schok te draaien met als gevolg dat de staart een zwieper maakt.
Daarna komt de staart wel terug, maar dit Picco-Z achtige starten vind ik absoluut niet leuk.
Doen alle single rotor micro heli's dit of ligt dit aan de motor/regelaar zoals die in de CB100 wordt toegepast?

Maar ja, heb de helikopter op de 13e ontvangen en vandaag is het (zo lees ik in de krant) de meest depressieve maandag van het jaar.
Voor wie er gevoelig voor is........

@Rhelie
Bedankt voor de tips.
Mijn hal is echter te klein, ik oefende in de slaapkamer vanwege de zachte ondergrond.
Vloogen vanaf een kleine houten plaat op het bed. De helikopter is dan ook goed te zien

Peter

Door het grondeffect schiet hij weg en is niet meer te corrigeren.
Ik vlieg zelf al een maand of drie een CB100. En bij mij is ie nog nooit weggeschoten. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat een rechtsdraaiende enkel rotor heli bij het loskomen naar links zal trekken.
Maar bij een CB100 gebeurt dat echt niet met een snelheid dat ie niet meer te corrigeren is. sterker nog, als het goed is, corrigeer je dat voordat hij helemaal los is, zodat ie vrijwel recht omhoog gaat. Maar dat moet je dan wel weten.
Ik heb een Lama2 (coax) en de CB100 en ik kan stellen dat de CB100 bijna net zo stabiel is als een Lama2. Op 50 cm hoogte kan ik 'm makkelijk stil houden dus die meter is ook behoorlijk overdreven.

Willem.

De karateristieken die je omschrijft zal je alleen tegenkomen bij grotere modellen.
Meer massa maakt het allemaal wat trager en natuurgetrouwer.
1:1 is uiteraard het meest realistisch ;)
beneden een 450 size heli heb je eigenlijk altijd te maken met te veel power en te weinig gewicht, hoe kleiner hoe erger dat wordt.
Daarom adviseren de meeste ook om met een zo groot mogelijk model te starten.
Makkelijker bouwen, onderhouden en vliegen.
Neemt niet weg dat beginnen met helivliegen gewoon moeilijk is, en enorm veel tijd en doorzettingsvermogen verreist, en soms ook geld (en dus ook veel gemopper ;) ).

Ja, klinkt ook wel logisch. Vandaar ook dat de Picco-Z hier extreem veel last van heeft (weegt bijna niets).
En 1:1.........tja, ik heb mijn bankrekening nog even bekeken, maar dat gaat het niet worden! Blijft wel mooi om naar te kijken en zeker ook een belevenis om een keer mee te mogen.

Maar ik denk dat het ook een beetje aan het type motor en regelaar ligt.
Bij de CB100 had ik het idee dat de motor echt plotseling start, met een sprong, alsof hij pas gaat lopen na een soort 'drempel'.
Als je een motor en regelaar die de rotor echt langzaam in beweging brengt dan zal je er ook niet veel last van hebben (als je dat wilt).
Maar waarschijnlijk zijn dat type electromotortjes niet geschikt voor in de micro heli's

Het lijkt echter wel of er op dat punt ook wat verschillen zijn tussen de diverse micro helikopters op dat punt.
Als ik de filmpjes op youtube bekijk lijkt het er op dat de MSR er wat minder last van heeft.
Ervaringen?

Wat wel geweldig is bij de CB100 is de verkrijgbaarheid van onderdelen en de prijs daarvan.
Ook al moet je regelmatig wat vervangen de kosten blijven eigenlijk best redelijk en als je wat nodig hebt heb je het vaak binnen maximaal twee dagen in huis!

Peter

Hoi peter.
Mag ik vragen welke heli het gaat worden straks?
Dit omdat jij je CB100 al van de hand hebt gedaan.
Kriebelt het alweer om te willen gaan vliegen?
Ik hoop dat je niet voor een Coaxiaal gaat.
Maar indien je voor je eigen gevoel dat de beste oplossing zou vinden dan moet je het zeker niet nalaten.
Zou dan wel voor een iets groter formaat Coaxiaal gaan.
Die kun je dan namelijk met het oog op komend voorjaar en zomer met windstil weer heerlijk vanuit de luie stoel in je tuin gaan vliegen.
Sukses met je keuze.
Vr GR Erwin

Hoi allemaal,

ik zit nu nog in de keuze fase van het type helicopter. Mijn keuze is voorlopig gevallen op een e-flite mcx S300 en een msr. Dit in combinatie met een spektrum dx6i. Die s300 wil ik erbij hebben voor het geval ik dezelfde problemen ga krijgen als peter, en de stap te groot is om meteen voor de msr te gaan. Ik heb inmiddels wel al vele uren in de simulator gevlogen, en ik zou het nu wel eens in het echt willen gaan proberen.

Peter,
Had jij al eens met de simulator gevlogen?

ik kan tegenwoordig een bochtje maken met de 4#3, daar staat tegenover dat ik maar weinig vlieg (je kent dat wel vrouw + 2 kinderen :p). dat een 4#3 waardeloos is om mee te beginnen ben ik het niet mee eens, moet wel zeggen dat het een hoop tijd kost. wat wel scheelt is veertjes in de rotorkop en de accu goed naar achter schuiven, evt met een elastiekje om hem op zijn plek te houden.
heb ook een copterx 450 die is inderdaad stukken stabieler maar ik ben er wel veel voorzichtiger mee. en copterx 250 is in aantocht maar onderschept door de douane :-(

@Eric
Ok, twijfelde na het starten van het draadje al of het in de juiste rubriek stond.

@Erwin
Ja het kriebelt nog steeds (maar heb wel even gekrabd;)).
Weet nog niet wat het gaat worden.
Omdat ik in eerste instantie binnen wil vliegen zit ik vast aan een kleine helikopter en de singele rotor helikopters zijn moeilijker te vliegen dan coaxiaal en helmaal als het micro heli's zijn.

Kreeg net wat feedback van de ontvanger van mijn CB100: hij moest behoorlijk wat afstellen aan beide servolinks maar heeft hem nu zo dat hij een paar seconden handsfree kan hoveren!
Ik had denk ik eerst beter een afspraak met een ervaren piloot had moeten maken.........

Zit eigenlijk te denken aan een Blade MCX of Nine Eagles Solo. Ik denk dat ik daar wel vrij snel en zonder risico mee kan leren vliegen (in huis want buiten zal dat niet lukken denk ik).
Misschien weinig 'uitdaging' maar wel snel plezier!
En in ieder geval is de besturing dan op dezelfde wijze als de single rotor helikopter (durf niet meer met die 3 kanaals IR te vliegen omdat het roer daar op de rechter pook zit)
Welke coax is klein genoeg om leuk binnen te vliegen, maar tevens krachtig genoeg om buiten te vliegen?

Van de single rotor helikopters voor binnen zijn alleen de andere twee kandidaten nog op de lijst: Blade MSR en Nine Eagles Solo Pro.
De MSR wordt vanuit de fabriek proefgevlogen en afgesteld zeggen ze, maar hoe dan ook lijkt het me verstandig te kijken of iemand in de buurt ervaring heeft met dat type en wil helpen bij het afstellen.
Als ik dan ga oefenen weet ik in ieder geval dat hij goed afgeseld staat.
Beide helikopters hebben een dual rate, een beginners stand en een voor gevorderden, instelbaar op de zender.

Weet iemand of de MSR of Solo Pro in de beginners stand makkelijker vliegt dan de CB100 of kan ik iets vergelijkbaars verwachten?

@nellestm
Is wel een snoepje die S300!
Ik kan je hier moeilijk in adviseren ben ik bang. Heb na mijn keuze te snel conclusies getrokken denk ik waardoor ik wel wat geleerd heb maar niet wat de bedoeling was.
Als de investering geen probleem is heb je in ieder geval twee helikopters die je met dezelfde zender kan vliegen.

Als je al veel tijd op de simulator hebt lijkt het me dat je de MSR wel aan kan, maar ik spreek zoals je weet niet uit ervaring.

Zelf heb ik niet met een simulator gevlogen. Wilde dat wel doen, maar het werd mij niet duidelijk hoe ik de zender (WK2402) op mijn computer moest aansluiten.

Peter

Blade MSR!

Peter Greeny zei:
;1536111Weet iemand of de MSR of Solo Pro in de beginners stand makkelijker vliegt dan de CB100 of kan ik iets vergelijkbaars verwachten?

Jammer dat je eerste heli een beetje een teleurstelling was.....

Wat betreft de MSR kan ik inmiddels wel wat info geven.

Ik heb die mug gekocht omdat ik behalve de sim lekker binnen wilde vliegen om o.a. ook mijn orientaties bij te schaven. Ik heb inmiddels ervaring met een Trex 450 en een Trex 600 maar ben geen super 3D piloot. De trex 450 is te link om binnen te vliegen en altijd de sim is ook niet echt een uitdaging.

MSR gekocht (BNF versie want ik had al een Spektrum DX7) en de volgende zaken vallen op:

• Vliegt zó weg uit de doos. Alleen een beetje bijtrimmen.
  • Vliegt zo stabiel dat, indien goed getrimt, je je zender weg kan zetten.
  • Heeft als nadeel "pendulum" effect maar met de juiste stickbewegingen is dit na wat oefenen makkelijk te elimineren.
  • Is niet kapot te krijgen: Na tientallen aanrakingen met muren en meubels eindelijk een landingsgestel van 5 dollar gebroken.
  • Vliegt zeer snel als je dat wilt.
  • Als je meer response wilt kun je dit bereiken door eenvoudig je expo in de tx aan te passen. Ik heb hem zo meer een "Trex gevoel" gegeven.
  • Ideaal als beginnersheli vanwege hoge aanvangsstabiliteit.
  • Ideaal voor gevorderden vanwege de "fun factor" en de mogelijkheid eindeloos te oefenen in alle orientaties binnen op een veilige manier.
Kortom, ik ben er erg blij mee. Aanrader! :D

Hoi Peter.
Effe kort.
Op de vraag die jij stelde: welke Coaxiaal om voor binnen mee te vliegen en krachtig genoeg om ook mee buiten mee te kunnen...................
Dat wordt erg lastig.
Een coaxiaal om alleen mee binnen te vliegen of buiten met super windstil weer (die dagen zijn er echt zomers) kan met een Walkera Lama2.Soort van HM4#3B formaat heli maar dan Coaxiaal.
Nadeel van Coaxialen ken je vast al:
- Je leert er niet echt mee helivliegen (toestellen hoveren vaak al vanuit zichzelf) en de tijd die je hierin steekt kun je toch echt beter benutten om te leren vliegen met bijv een FP heli.
- Voor buiten is vrijwel elke Coaxiaal ongeschikt.En helemaal als je dat afzet tegen een FP of CP heli.
Mits het windstil is natuurlijk, maar dan kan alles vliegen.
Sukses met je keuze.Het blijft lastig.
Vr Gr E

Erwin,

Een Lama2#1 is niet zo geschikt voor buiten; het blijft een coax.
De auteur van dit draadje had z'n CB100 nooit weg moeten doen; het opstarten is wat tricky, maar als je rustig optoert is er niets aan de hand. Eenmaal in de lucht is ie net zo stabiel als een coax, maar vliegt ie verder als een echte heli.
Afgelopen maandag heb ik de CB100 meegenomen naar de indoorhal. Opvallend was dat fff niet super snel was en dat ik met m'n grotere heli's echt nog niet durfde wat ik met die CB100 wel deed: achtjes en bochtjes waren plotseling weer moeilijk. Denk dus niet dat je met CB100-ervaring de hele wereld aankan; er zit een behoorlijk gat tussen een CB100 en een conventionele (90 gr rotorkop) 300-size FP.

Ideaal zou zijn, op het terras , buiten en met een dubbele rotor of een GWS (ken de naam niet meer maar de walkera #4 is er een copy van, eigenlijk de CB100 maar dan een maat groter) dat is een fixed pitch en heel aangenaam om de basis te leren...

CB100 is een maat te klein... doordat hij zo klein is, hebben ze het ding een hogere headspeed meegegeven om hem enigszins stabiel te houden...

Je zit er dus goed naast, want een CB100 is veel stabieler dan een #4. De CB100 heeft een flybar die 45gr verdraaid is en met een mechanische mixfuntie de heli recht houdt. Cijfertjes van headspeeds heb ik niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat de headspeed van een CB100 relatief hoog is; het blijft een heel licht dingetje. Eigenlijk een zinloze discussie, want jij zat in een eerdere post nog een T-Rex 250 aan te raden ;-)

Jammer dat je eerste heli een beetje een teleurstelling was.....

Wat betreft de MSR kan ik inmiddels wel wat info geven.

Ik heb die mug gekocht omdat ik behalve de sim lekker binnen wilde vliegen om o.a. ook mijn orientaties bij te schaven. Ik heb inmiddels ervaring met een Trex 450 en een Trex 600 maar ben geen super 3D piloot. De trex 450 is te link om binnen te vliegen en altijd de sim is ook niet echt een uitdaging.

MSR gekocht (BNF versie want ik had al een Spektrum DX7) en de volgende zaken vallen op:

• Heeft als nadeel "pendulum" effect maar met de juiste stickbewegingen is dit na wat oefenen makkelijk te elimineren.
  • Is niet kapot te krijgen: Na tientallen aanrakingen met muren en meubels eindelijk een landingsgestel van 5 dollar gebroken.
  • Als je meer response wilt kun je dit bereiken door eenvoudig je expo in de tx aan te passen. Ik heb hem zo meer een "Trex gevoel" gegeven.
  • Ideaal voor gevorderden vanwege de "fun factor" en de mogelijkheid eindeloos te oefenen in alle orientaties binnen op een veilige manier.

Kan me hier volledig bij aansluiten. Na veel vliegen en ook wel crashen is het enig wat ik tot nu toe gebroken heb een onderstel.
Kben ook als beginner gestart met coax maar na 4 lipo's gevlogen te hebben was er een probleem met heli (bmi carboon dx) en mocht hem bij winkelier inruilen voor andere.
Kheb dan voor de msr gekozen en heb daar geen spijt van. kvind hem gemakkelijker vliegen in huis dan die grotere coax.
en die dualrate zal je al snel uitschakelen hoor. eens je een beetje weet hoe te vliegen is het nog zo leuk als hij sneller reageerd, maar is wel handig in het begin.

@BarnOwl & Lieves
Bedankt voor jullie info en positieve rapport over de MSR. Ook de eerlijkheid van het nadeel van het pendulum effect heb je niet weggelaten.

Oorspronkelijk was mijn interesse gewekt door het IR 3-kanaals coaxje te vliegen. Daarna viel de Blade MCX me op en ontdekte ik dat er ook een singel rotor micro bestond in de vorm van de MSR.
Kwam daarna ook de opgetogen verhalen tegen van 'goedkope' 450 klonen uit Hongkong en zo is het gaan rommelen inclusief posten in dit forum.
Heb m'n denkbeelden inmiddels bijgesteld wat beterft de haalbaarheid van onder andere een 450.

@ZamBeZi
Je hebt inderdaad gelijk dat ik de CB100 niet zo snel weer van de hand had moeten doen. Of de uitkomst dan anders was weet ik niet.
Wat betreft je opmerking dat de CB100, eenmaal in de lucht net zo stabiel is als een coax.........?!
Die van mij in ieder geval niet, anders had ik hem niet zo snel en veelvuldig laten crashen.
Maar goed, hij was ook niet goed afgesteld.
Probleem daarmee is dat om het ding goed te kunnen afstellen je eigenlijk al wat ervaring moet hebben en moet kunnen vliegen.
Ik had dan ook een afspraak moeten maken met een CB100 piloot zodat dat in ieder geval dat in orde was.

Kwam daarna ook de opgetogen verhalen tegen van 'goedkope' 450 klonen uit Hongkong en zo is het gaan rommelen inclusief posten in dit forum.
Heb m'n denkbeelden inmiddels bijgesteld wat beterft de haalbaarheid van onder andere een 450.

Sja, maar je moet je wel afvragen als je de CB100 niet in de lucht krijgt of dat wel een logische stap is. Bovendien kun je dan het "indoor" verhaal wel vergeten........

@ZamBeZi
Je hebt inderdaad gelijk dat ik de CB100 niet zo snel weer van de hand had moeten doen. Of de uitkomst dan anders was weet ik niet.
Wat betreft je opmerking dat de CB100, eenmaal in de lucht net zo stabiel is als een coax.........?!
Die van mij in ieder geval niet, anders had ik hem niet zo snel en veelvuldig laten crashen.
Maar goed, hij was ook niet goed afgesteld.
Probleem daarmee is dat om het ding goed te kunnen afstellen je eigenlijk al wat ervaring moet hebben en moet kunnen vliegen.
Ik had dan ook een afspraak moeten maken met een CB100 piloot zodat dat in ieder geval dat in orde was.

Mijn CB100 is toch echt zo goed als net zo stabiel als de Lama2#1 (in hoover), maar eenmaal in beweging meer een echte heli. Met een coax kan je gewoon zonder na te denken gas geven en hij gaat netjes recht omhoog en blijft daar hangen; met een CB100 niet, maar eenmaal op hoogte is er geen vuiltje aan de lucht.
Het valt mij op dat veel beginners (sorry - ben zelf zeker geen senior met helivliegen) altijd aan de afstelling het een en ander wijten, maar wat versta jij onder afstellen? Feit is dat er aan zo'n CB100 weinig afgesteld hoeft te worden c.q. kan worden en dat ze out-of-the-box al goed vliegen. Naast de controls trimmen is het hoogstens een servostangetje wat langer of korter maken, maar meestal is dit af-fabriek ok. Met niet-getrimde controls vliegt ie ook prima; alleen niet de sticks loslaten ;-)

Sja, maar je moet je wel afvragen als je de CB100 niet in de lucht krijgt of dat wel een logische stap is. Bovendien kun je dan het "indoor" verhaal wel vergeten........

Nee de 450 was uiteraard niet voor binnen (ik woon niet in een paleis.....in tegendeel zelfs);)
Wat ik bedoel is dat ik de eerdere insteek om bij de keuze van een indoor helikopter de toekomstige stap naar een 450 liet meewegen voor wat betreft het leren vliegen.
Aanwijzing was dat de CB100 daar het meest geschikt voor leek te zijn.

Als je dat los laat is de keuze voor CB100 misschien minder voor de hand liggend.

@ZamBeZi
De persoon die mijn CB100 heeft overgenomen meldde mij dat hij niet juist was afgesteld (en dat er eigenlijk niet goed mee te vliegen was).
Waar het daarbij om ging waren de twee servo-links naar de swash plate.
Ik kan dat zelf niet beoordelen. Heb wel de voorste servo link wat korter afgesteld omdat na de start de helikopter duidelijk achterwaarts vloog (volle trim verhielp dit niet).
Als beginner zou ik het wel prettig vinden om te weten dat de helikopter goed is afgesteld.
Dan bestaat er in ieder geval duidelijkheid over je onkunde;)

Laatst bewerkt:

Dit is idd een redelijk accurate interpretatie van de mSR ... hij heeft zijn eigenheden en komt voor ervaren vliegers wat vreemd over, maar hij IS dan ook uniek ... bij welke heli kun je je zender op de grond zetten en de tailboom aantikken zonder dat de zaak uit evenwicht geraakt en TOCH de agiliteit hebben om als een gek er vandoor te scheuren en full speed patterns te draaien in een grote hal ? ...

Beste aankoop van 2009 ! ! ( 120+ vluchten en NADA kosten,ondanks flat out full throttle frontaal tegen een paal aan te knallen :rolleyes:)

Back