Ontwerp zwever

Hi,

Nog maar 12 dagen en dan moet het af zijn.... Gelukkig begint het wel goed te vorderen.

75e4.jpg

De uitbreiding

6n9s.JPG

Hoe het nu is, nog niet vastgeplakt.

adkt.jpg

De voorkant

Nu we steeds verder komen en de einddatum dichterbij komt, heb ik nog een vraag. Is er een soort handleiding hoe wij het toestel moeten gaan configureren voor de eerste vlucht (cg, besturingsuitslagen)?

Quint

hoi, jullie hebben de "vleugelverbinder" aangepast en van MDF gemaakt?

het is goed dat ze nu meerdere ribben doorkruisen.

gaat de bovenzijde ook helemaal ingedekt worden begrijp ik?
dat alles is dan wel een beetje overdreven hoor ;)
het vlieggewicht zal niet licht zijn , maar het ging om een vliegend ding waarop je proeven kon doen? dat zullen jullie zeker kunnen.

een vliegtuig heeft een glijhoek... wanneer hij gaat pompen is het zwaartepunt niet goed, of je instelhoekverschil, of hij staat simpelweg slecht getrimd.

het CG leg je best op 1/3 van de vleugelkoorde.
als hij bv 21cm breed is, neem je om te starten 7cm van de neuslijst (voorzijde vleugel)

merk je dat hij te snel vliegt, te snel zakt naar je zin, dan kan je per 2-3mm het CG achteruit leggen.

het beste steek je bladlood in of op de neus. hier kan je fijne stukjes afknippen of snijden.

wat de maiden vluchten betreffen...
lopen met het toestel in de hand houdend... voel je dat hij erg omhoog trekt, dan is het niet goed... dan krijg je TE veel lift. (te veel opgetrimd)
gaat hij stevig in je hand drukken, dan is het omgekeerd... te veel down getrimd)

hij moet bij het lopen heeel zachtjes uit je hand komen en mooi in rechte lijn doorglijden.
hij mag dus niet zijn neus naar bovern of beneden zetten.

in theorie doet hij dat niet als het CG 1/3 is, en het instelhoek verschil is 2-3° (stabilo tov vleugel)

(het is altijd mogelijk dat ik me ergens vergist heb...)

Ondanks dat hier al goede raad gegeven is hier nog wat aanvullingen.
Je moet eerst je model goed in elkaar zetten, controleer of het stabilo recht tov de vleugel staat en alles bij een beetje schudden op zijn plaats blijft.
(Een fotootje zou dan wel eens leuk zijn van het resultaat).
Meet dan het hoekverschil tussen vleugel en stabilo door een latje parallel aan het stabilo te houden en dan het verschil tussen voor en achterkant van de vleugel tov het latje te meten.
De vleugel moet als begin ongeveer van voren 2a3mm omhoog staan als de koorde (breedte) nog steeds 17cm is.
Daarna het zwaartepunt op de hiervoor aangegeven plaats leggen door het model, eventueel op zijn kop bv op het gummetje van een potlood te balanceren tot ie horizontaal ligt en zoveel lood of iets dergelijks aan de neus aanbrengen dat het balanceerpunt goed ligt.
Een makkelijke manier om lood vast toeleggen is eenvoudig met wat Ductape maar je kunt natuurlijk ook een luxeoplossing verzinnen.
Wordt vervolgt.

Vervolg: Als je model nu in de basis is ingesteld zoek (of misschien heb je al op het oog) een geschikt veldje.
Lang gras, een zachte bodem of een heideveld is ideaal.
Aangezien je begint met starten tegen de wind in (belangrijk!) moet je voldoende ruimte voor je uit hebben met name vanwege turbulentie van bomen en gebouwen.
Voor je eerste vluchten zoek een tijd met weinig wind.
Nu kun je beginnen met afstellen (trimmen)

Wordt vervolgt.

Hi,

Aangezien je begint met starten tegen de wind in (belangrijk!) moet je voldoende ruimte voor je uit hebben met. Voor je eerste vluchten zoek een tijd met weinig wind.
Nu kun je beginnen met afstellen (trimmen)

Tegen de wind in snap ik nog wel als een zweefvliegpiloot :cool:

Het beste moment qua wind is denk ik 's avonds, voor zonsondergang.

Quint

Gaan we ff bijdehand worden Quint ;) (kan ik wel hebben hoor meneer de zweefpiloot).
Het is altijd moeilijk te bepalen wanneer je nu net te veel of te weinig aan wijzingen geeft, dat snap je wel.

Het invliegen: een model moet eerst gewoon 'in orde' vliegen, daarna kan je pas verder experimenteren met afstellingen en het effect daarvan.
De aanwijzingen voor proefstarten van Fireforx hierboven zijn nuttig, ik vul nog even aan.
Je gooit je model voor de eerste pogingen tegen de w...(ja hoor), met de neus licht naar beneden hellend als het ware 'in zijn baan'.
Als ie gelijk perfect een mooie gelijkmatige baan zweeft: klaar:D
Wijkt ie erg af naar links of rechts: bijtrimmen met richtingsroer.
Lukt dat niet voldoende, check dan of de vleugel goed in het midden zit en niet verdraaid is.
Verder: als hij niet direct goed zweeft zijn r twee mogelijkheden:
A) hij klont de grond in.
B) hij trekt op met een soort hele of halve stall en klont alsnog de grond in.

A) dit kan komen door te zacht gooien (uitproberen)of een te klein instelhoekverschil: uitproberen door dit te verhogen met een extra stripje voor onder de vleugel of achteronder het stabilo.

B) dit kan komen door te hard gooien of door een te groot instelhoekverschil, dus uitproberen en een beetje weghalen vooronder de vleugel of iets bijleggen vooronder het stabilo.

Dit alles gaat er van uit dat je het zwaartepunt een beetje fatsoenlijk op de goede plaats hebt gelegd.

(In plaats van gooien is de methode van Fireforx hierboven met meelopen uit de hand ook prima: probeer dit ook, Je moet als het ware een beetje gevoel krijgen voor het lanceren)

Heb je nu uiteindelijk een mooie regelmatige glijvlucht voor elkaar dan kan je van daaruit gaan experimenteren.

Wordt vervolgt (en stel vragen).

(In plaats van gooien is de methode van Fireforx hierboven met meelopen uit de hand ook prima: probeer dit ook, Je moet als het ware een beetje gevoel krijgen voor het lanceren)

QUOTE]

daarom dat ik zei, MEELOPEN... ;) als je gooit is je toestel ver weg, en heb je geen controle over het toestel.
als je mee loopt en hij gaat in stall, dan kan je hem nog opvangen voor hij zichzelf de grond in boort...
want bij een vrijvlucht heb je zowiezo al geen besturing of controle op het toestel...

je kan de instelhoek(verschil) verkleinen of vergroten door voor of achteraan onder de vleugel een stukje carton te steken, of balsa.
telkens heel dun (1mm) zodoende hoef je niets aan de stabilo te doen buiten het trimmen.

Hi gasten, hier wordt ik alvast wel behoorlijk vrolijk van.:D

Ik begrijp dat jullie de bovenkant vleugel ook met balsa willen indekken, kan wel maar FIREFORX zei het geloof ik ook al, dat is wel een beetje overgeconstrueerd en onnodig zwaar.
Je kunt nog overwegen om de bovenkant met bv oracover transparant te bekleden en alleen waar het elastiek komt wel in te dekken (kan je gelijk de konstructie blijven zien).
Maar verder: prima zo!

bv oracover transparant te bekleden en alleen waar het elastiek komt wel in te dekken (kan je gelijk de konstructie blijven zien).

Een soort strijkfolie?

EDIT: Denken jullie dat het nodig is om de gehele vleugel (ook dus de onderkant waar al balsa zit) + romp + hoogteroer en rudder nog in te dekken met strijkfolie?

Quint

Oracover is inderdaad een soort strijkfolie te vinden in een goede modelbouwwinkel. Ik zou (kleur)transparant nemen omdat het bij een ribbenkist dikwijls leuk is als de konstructie zichtbaar is.
Onderkant bekleden is niet strikt noodzakelijk, maakt het wel degelijker: beter bestand tegen doorprikken door takjes ed.

Ja, ik zou de onderkant ook folieen. Mede omdat het ook vocht tegenhoudt. Of heb je de onderzijde met porienvuller behandeld? Zo niet dan is het zachte balsahout enorm gevoelig voor vochtopname. De ochtenddauw in het gras kan al voldoende zijn om de heleboel krom te laten trekken.

Max

Back