Een teamlid heeft de afgelopen weken aan de ontwerpen gewerkt en heeft dit model gemaakt op Sketchup! Zou dit bouwbaar/vliegbaar zijn?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: in tegenstelling met de reageerders tot nu toe ben ik bepaald niet enthousiast over deze fase van je project.
Wat sketchup je gebracht heeft als hulp is me totaal onduidelijk, in tegendeel, het lijkt te leiden naar een constructief nodeloos ingewikkeld en in deze vorm niet constructief integer model. (denk toch aan de tijd!!).
Wat ik zie is een niet goed uitgevoerde ‘klassieke constructie’’ waarbij:
Een rompconstruktie die zwak en niet buig en torsie-stijf te krijgen is op deze manier.
Voorlijst en achterlijst vleugel met uitstekende ribben aan voor en achterkant???,Hoe zie je dat voor je indien bekleed?
Liggerdimensies lijken nergens naar.
Wat zijn die rare zwevende liggerstukjes aan de knikken?
Opgebouwd stabilo: veel te complex: voegt niets toe.
(overigens, vergeet die opmerkingen over een profielstabilo maar, dat slaat helaas nergens op)
Verder; van scratch, zonder hulp en enige ervaring in dit wereldje een klassieke constructie bouwen kost tijd en is vragen om mislukking.
Ik geef direct toe, mijn opmerkingen klinken niet al te vriendelijk maar ik hoop dat je inziet dat ik dit echt constructief bedoel: een opdracht als die van jullie ligt mij zeer na aan het hart en ik zou het doodzonde vinden als jullie vastlopen in allerlei doodlopende stegen

.
Om kort te gaan: het kan allemaal veel eenvoudiger en sterker en toch goed als je maar een beetje van de ogenschijnlijk gebaande paden af wilt denken.
Als voorbeeld en ter inspiratie een schetsje van een volwaardige vrijevlucht wedstrijdzwever (A1 klasse) uit de zestiger jaren: ik kan je aanraden om goed na te gaan hoe eenvoudig en praktisch een dergelijk model kan zijn zonder overbodige constructies die niets bijdragen aan je doelstelling.
[/IMG]Bijvoorbeeld: de romp is eenvoudig uit een massieve harde balsa plank gezaagd. is: je kunt uit een plaat hard (zo hard als je kunt vinden) plank balsa van bv 10mm 2 rompen zagen; ingewikkelder hoeft niet.
En nogmaals : zie dit als opbouwende kritiek