Onderkant romp ook uit schuim, net zoals rug?

Hoi,

Is het mogelijk een met de draad gesneden romprug direct met folie te bespannen? Wie heeft daar ervaring mee?

Dank,

Hugo

[EDIT] Was origineel vraag over indekken van de schuimrug, maar de titel heb ik veranderd voor de volgende vragen.[/EDIT]

Laatst bewerkt:
Het zou kunnen met oracover maar het is niet mooi en elke vingerdruk blijf je zien .

Beter is het met min. 1 mm balsa beplanken en van de styro rug het meeste er weer uit snijden.

Mvg Johan

Ik heb waarschijnlijk mijn 2x2 Funtana project verkocht, en dus is het tijd een oudere tekening van de plank te trekken als winterproject. Ik stoei al een tijdje met het idee 'Yaktana":

Yaktana%20001.jpg

Op zich niet erg gecompliceerd, een Funtana maar dan met een romp die meer op een Yak 54 lijkt, en de vleugels zonder de karakteristieke Funtana hoeken tegen de romp. De constructie in het paars op de tekening wordt van hout, en is de sterkte van het toestel. Deze moet ook nog verder naar voren de motor gaan dragen. Er komt een rug op het toestel gesneden uit schuim, bekleed met balsa (dank Johan). Nou vroeg ik me af, wat zou er tegen zijn om ook het deel onder de paarse draagconstructie van zo'n rug te voorzien, dus mooi rond? 't Zal wel ietsje zwaarder zijn dan de latjes in de Funtana, maar ik denk dat het wel mooi is.

Graag jullie commentaar / ervaringen!
Dank,

Hugo

Als je dat ook beplankt kan je dat rustig doen.;)

Ik heb al eens met anderen meerdere projekten zo gemaakt .
Was van voor tot achter boven en onder met styroschalen (beplankt)gelijmt .

Mvg Johan

Eerst de buitenvorm snijden dan beplanken met 1,5 mm balsa en heeeel dun bruislijm.
Persen in de negatiev schaal min. 24 uur.

Daarna op een "limbo" tafel 5-10 mm pellen.

Onder eerder 10 mm en boven 5 mm.

Mvg Johan

Hallo Hugo,
Naast de praktische tips van Johan, is dit een verrekte handig boekje...
Als je het doorgelezen hebt, wil je alleen nog maar schuim, schuim, schuim...

bol.com | Radio Control Foam Modelling, David Thomas | Boeken (Engels)

Staat van alles over foam cutting, zelf drijvers maken, vleugels (massief of de laser methode), rompen.... en hoe je natuurlijk een foam cuter kunt bouwen....
De nodige lijmadviezen etc.

Ik heb er notabe 16,95 euro voor betaald!
Gr Bas

Back