Ombouwverslagje Graupner Chico

5af70f525eff92f2da8a6e5b92b7bca0.jpg


Zo, ik ben er aan begonnen. Met de dremel ruimte maken voor de motor. Nieuwe gepaste firewall wordt ingelijmd. Wirdt vervolgd!
 
Zo, het nieuwe motorschot gemaakt vanavond.

Eerst het oude motorschot slopen met de dremel en een zaag (moet nog fijner afgewerkt worden met de dremel)

upload_2016-11-17_23-47-54.png


Ook de zwarte verf zo goed mogelijk verwijderen van het originele balsa. Hout lijmt beter op hout dan op verf...

Daarna het nieuwe motorschot inlijmen (6mm triplex). De gaatjes voor de motormontage zijn al klaar geboord.
upload_2016-11-17_23-49-13.png


Na drogen eens voorzichtig de motor gemonteerd om te passen... ik mocht nog redelijk wat balsa wegsnijden om het motortje erin te krijgen, ik zal de neus opnieuw dienen op te bouwen want zo trekt het op niet veel.

upload_2016-11-17_23-51-30.png


Motor wordt de NTM 3536 kv=1800.
Ik ga deze vliegen met een 70A regelaar en een 4S 2500 Gens Ace Lipo. Deze setup werkte goed op een funjet met een 5.25x6.25 APC propje.

Voor dit toestelletje heb ik enkele Graupner Speed props gekocht van 6,5x6,5. Dit levert me de volgende ECalc berekening op:

upload_2016-11-18_0-6-50.png


Zou moeten werken....


Ik had mezelf ook 3 HS-81 servo's van Hitec gekocht voor dit toestelletje, servo's die het uitstekend doen op mijn Rasant (zie http://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-rasant-van-scratch.236553/).
Nu was ik origineel van plan om de twee rolroerservo's in de vleugel in te werken, maar bij nader inzicht ga ik dat niet doen omwille van:
-de bekleding van de onderkant van de vleugels is nog prima in orde en bevat de originele chico stickers. Ik ga dit nooit meer in dezelfde kleur cover afgewerkt krijgen.
-de stuurstangen voor de centrale rolroerservo zijn ingebouwd. Om die te verwijderen moet ik de rolroeren eruit slopen.

M.a.w; het gaat me teveel nodeloos werk kosten om de aileronservo's in de vleugel te stoppen.
Zo ziet het er binnen uit:

upload_2016-11-18_0-31-12.png


Eventueel bouw ik de twee rolroerservo's naast elkaar in (vroeger zat er een standaardservo, de HS-81 is beduidend kleiner), of werk ik niet met de HS-81's en bouw 1 servo in.
Beide keuzes moeten perfect doenbaar zijn.

Qua positie voor de elevator servo zit ik ook nog een beetje in dilemma. Het model zou het gewicht in de staart wel kunnen gebruiken want met de flinke electrosetup is hij redelijk neuslastig (brute bepaling).
Maar dan verdwijnt de 2mm stalen roerstang die ook bijdraagt tot het staartgewicht.
Ik heb nog veel marge om de lipo te leggen dankzij het dekseltje onderaan de romp. Ik denk dat ik gewoon de originele servo-layout zal behouden...
 
Het ziet er allemaal erg mooi uit. Ik zou ook de originele setup behouden. Zou perfect moeten werken. Werkte toen ook :)
Succes met de laatste loodjes.
 
Een dom vraagje Dries, hoe voorzie jij de koeling voor regelaar en eventueel lipo.
Heb een gelijkaardig probleem met de Miss Bikini, ondanks de regelaar zwaar genoeg is voor de Boost 25 motor, word deze na 5 min zeer warm, daarom houd ik mijn vluchten kort.
De lipo word handwarm, zelfde kombinatie in mijn Piper PA 20, gaf geen probleem.
Zelfde prop, 10 cm meer vleugel en iets zwaarder ten opzichte van de Miss.

Johan.
 
Dag Johan,

Een luchtstroom genereren. Opening in het motorschot en grotere opening achteraan de romp.
Ben je zeker dat de timing van je regelaar OK is? Je zou van de twee toestellen eens de regelaar kunnen verwisselen en een grondtest doen.
Ook een stroommeting kan al veel vertellen.
Ben je ook zeker dat de BEC van je regelaar niet het probleem is? Heb je een aparte voeding voor de ontvanger/servo's in de MB? Zoja, dan moet je zeker de rode draad van je ESC afkoppelen van je ontvanger!
 
Dag Dries.

Denk dat het louter de luchtstroom is, door het kleine motorspantje, heb ik maar 3 gaatjes van 8 mm kunnen voorzien in de MB, denk deze winter onderaan een haaienbekje aan te brengen onderaan de neus.
Vandaar mijn vraag.
Rest is oke en goed op elkaar afgesteld.

2016-06-04 22.49.44.jpg


Johan.
 
Bijna klaar....
Gisterenavond een nieuwe neus opgebouwd
17427b2a7622d8a934a387f54f26eb3b.jpg


Een nieuw dekseltje gemaakt, in de zwarte covering gezet:
fe01b545483a73ec59820d0c2fb0fd37.jpg



Na wikken en wegen is de elevatorservo achteraan ingebouwd
febc452dbc1303a60b5118d65a58756a.jpg


Ook de rolroerservo's zijn gemonteerd.

Nog te doen:
Ontvanger monteren
ESC monteren
Lipo tray maken

Snelle restauratie[emoji23]
 
Waarom heb je uiteindelijk gekozen om de servo in het staartstuk in te bouwen? Je had toch een stuurstang liggen?

De stuurstang liep heel stroef. Geprobeerd om dit fijner te laten lopen maar aangezien de stuurstang aan de ene kant gesoldeerd was en aan de andere kant met een Z-bend geplooid moest ik hem eruit slopen.
Dan nogmaals gepositioneerd/gebalanceerd met de servo achteraan en dit leek me beter.
 
Koeling: aan de onderkant van de neus is er een inkeping (de motor steekt een klein beetje uit de romp) waardoor de motor zelf in behoorlijk wat lucht zit.
In het motorschot zijn zoveel mogelijk kanalen aangebracht om de lucht door de romp te voeren. Onderaan in het batterijluik (onderaan de romp) zijn er twee afvoergaten voorzien.
Ik hoop dat de luchtstroom voldoende is.
Mijn Rasant van dezelfde categorie krijgt zonder luchtstroom aardig warm maar koken doet het zeker niet. Daar ga ik nog een aanpassing aan doen.
 
Nou, hij heeft zijn maiden gehad. Geen onverdeeld succesverhaal...
Hij is erg lawaaierig. De motor draait niet zo soepel en de romp is een klankkast...
De roll rate is mager. Hij rolt zo traag....
Daar moet ik iets op vinden... Qua vliegen zelf: heel gemakkelijk. Kan heel korte bank and yank bochtjes verdragen op 30% gas. Landen is gewoon uitzweven.

Als oldtimer was hij vandaag trouwens niet alleen...

167535748cbb016c4e8c4c1af0a9a94b.jpg
 
Back
Top