Ogar, monster in de lucht...of...

Misschien moeten we dikke Poolse dame en dikke Italiaanse dame eens bij elkaar brengen! :koud:

20211224_085608.jpg
 
IMG_20220404_190529_201.jpg


Vanavond rijdt er een groot liefhebber uit België 2 uur naar Amersfoort om er 1 over te nemen. Mooi restauratie project, maar heb een groot vertrouwen in hem.. Hebben we in het aankomende jaar 4 modellen vliegend in de Benelux... Ik voel een meeting aankomen. Hoop ook dat Tom zijn opbouwproject in dit topic wilt weergeven, vooral met veel plaatjes..
 

Bijlagen

  • IMG_20220403_145213_058.jpg
    IMG_20220403_145213_058.jpg
    192,3 KB · Weergaven: 142
  • IMG_20220404_190554_985.jpg
    IMG_20220404_190554_985.jpg
    167,6 KB · Weergaven: 148
Zal wel even wennen zijn, Peter... Kleine Ogars worden groot en verlaten het nest...
 
Er is hier wel eens stellig beweerd dat Ogar nooit een goede zwever zal zijn :offtopic:.
Wel, de praktijk bewijst het tegendeel: Als er thermiek is geeft Ogar menig zwever het nakijken. Dankzij de flinke koorde en de dikke romp kun je haar tot op grote afstand goed zien. En met die hoge vleugelbelasting van 60 gram/dm2 kachelt ze stevig door en vlieg je moeiteloos van de ene thermiek bel naar de volgende.
Hieronder de vlucht van vandaag. De eerste 50 seconde de motor aan voor een start op eigen kracht vanaf de grond, verbruik 260 mAh. Daarna moeiteloos een half uur boven blijven zweven. Bij de 650 seconden op 450 eh foot :rolleyes: heb ik de remkleppen uitgeslagen om hoogte af te bouwen. Hetzelfde vanaf de 1700 seconden.
upload_2022-4-18_19-54-18.png


En hier niet te zien, maar de start en landing op het ene wiel lukte deze keer zo mooi. Ik was er zelf sprakeloos van. Kan Ogar iedereen aanbevelen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi omschreven Maarten, tranen in mijn ogen:D
IMG-20220415-WA0005.jpg


Deze stond tot vorige week nog te koop in Noord Frankrijk... Geen motor erin maar wel een sleephaak..
 
Ik krijg af en toe een vraag over profielen e.d. van de nieuwe Ogar vleugel waarmee ik vlieg. Heb de aerodynamische data in een tekening gezet, zie de bijlage.
De AG34-38 serie is speciaal voor ribbenbouw. Wil je de vleugel uit schuim snijden en met hout bekleden dan is de AG40-43 serie een geschikter keuze.

upload_2022-6-4_17-22-56.png
 

Bijlagen

Ik kreeg via via een Ogar romp voor de 5 meter versie aangeboden.
Gloednieuwe romp, cockpitkap en frame motorafdekkingen van gfk en dural vleugelverbinder.
Zijn er mensen die een 5 meter versie zouden willen hebben?
Dan ga ik verder onderhandelen, het is niet goedkoop en een mal trekken van dit formaat is ook niet heel goedkoop maar het is de laatste mogelijkheid om een grote Ogar te kunnen bouwen.
Produktie is gestopt en de mallen bestaan niet meer.

GJ
 
Dat is die Duitse versie, waarvan op Youtube 2 filmpjes zijn?


Nooit meer iets van gehoord.
Bijzonder

De romp voor dit model kan ik dus kopen.
Met cabine en frame en ook ribben voor hoogte en richtingroer.
Maar zijn er meer dan 3 a 4 man die zoiets zouden willen hebben.
De romp met alles, en dan daarvan een mal trekken kost flink geld.
De eerste romp uit de mal zal 1200 euro kosten.
Dat zijn de kosten voor de originele romp en het maken van een goede mal.
Een romp van gfk met carbon verstevigingen zal 350 euro kosten.
Dus 2 rompen 1550 euro, 3 rompen 1900 euro, 4 rompen 2250 euro.. etc.

Is het het waard.....

GJ
 
Back
Top