Ogar, monster in de lucht...of...

Tadaa geschuurd en wel en klaar voor nog vele mooie vluchten, laatste klusje is nu bij de andere helft een klein stukje neuslijst netjes maken dan kunnen deze helften weer verenigd worden met de romp

Rene, wat een mooi resultaat, vakwerk. Weet ook niet hoe ik je moet bedanken..
Per 1 augustus hoef ik ook niet meer in de huiskamer te werken, krijg van mijn vrouw een eigen bouwhok.. groot genoeg om deze mooie kist te stallen voor de verdere afbouw.
 
Super! als Peter dan even gang maakt, kan hij hem deze week nog maidenen, en met wat geluk kan ik dáár dan weer bij zijn....

Jammer genoeg ga je dat niet live meemaken Brutus, (tenzij je niet mag uitvaren volgende week...) maar zal een filmpje regelen. (ben nu al zenuwachtig voor zijn remaiden..)
 
Jammer genoeg ga je dat niet live meemaken Brutus
Ach, da's inderdaad jammer, had graag de wederdienst van morele steun verleend.

(ben nu al zenuwachtig voor zijn remaiden..)
Dat hoeft toch niet? Dat heb ik al voor je gedaan (zenuwachtig zijn).

Voor jouw idee: het stabilo hoort in principe parallel te staan aan de staartboom (uitgaande van dat die staartboom recht is), en ik zal straks even de roeruitslagen zoals ik ze heb doorgeven, dan vliegt ze op de motor als een trainer.
Bij de landing even oppassen, ze wil behoorlijk doorzetten, en als je verder overal vanaf blijft, pakt ze door het uitdraaien van de stoorkleppen enigszins snelheid op, waardoor bij binnendraaien de boel kort even omhoog wil. Niks ernstigs. Vlieg je te snel dan merk je die stoorkleppen nauwelijks, maar goed getrimd, juiste snelheid, dan vind ik ze sinds gisteren verrassend effectief (heb dat ook pas gisteravond geleerd hoe dat precies werkt).

Handstart is heel goed te doen, als je een werper hebt. Zelfs met dat muizebeetje vermogen wat ik maar heb, komt ze daar goed mee weg.
In de landing en bij de uitrol, blijven de rolroeren tot het laatst aan toe effectief, dus goed sturen, krijg je geen vleugelhaker.
 
roeruitslagen zoals ik ze heb
Had geen meetgereedschap bij me, maar de rolroeren bewegen ongeveer 1,5 cm omhoog en iets minder dan 1 cm naar beneden (op het oog gezien).
Hoogteroer uitslag zal ongeveer 1 cm zijn, en het richtingsroer doet ongeveer 3,5~4 cm naar beide zijden, gemeten aan de onderkant. Daarmee vliegt hij redelijk uitgebalanceerd, hoogteroer is ietsjes aan de gevoelige kant naar mijn smaak maar niks ernstigs, rolroeren zijn voor mijn gevoel prettig, richtingsroer is ook prima zo, maar ik heb nog niet met motor uit gevlogen, en dat scheelt natuurlijk nogal, ik weet niet of je zonder motor meer rudder nodig hebt...
 
Don't need no stinkin' 'elpers no mo', yessiree, I don't...


Wat ook wel erg prettig is, is dat de motor na een uurtje of drie looptijd, zo langzamerhand zijn inwendige "ex-gloeiplug viezigheid" kwijt begint te raken: de hoeveelheid prut op het kielvlak neemt zienderogen af, en waar tot nog toe na een vlucht de prop redelijk vervuild was met donkere viezige olie, is die nu rond de tips wat "nattig" van redelijk schone olie.

Dat is meer een "brandstofmotor-dingetje", en mogelijk niet zo interessant voor de pure zwevers of de electro-fanaten onder ons, maar ik persoonlijk vind het ERG prettig... Niet vanwege het schoonmaakwerk, want het maakt geen drol uit of ik nu wat vieze olie of wat schone olie van een kist moet poetsen (de hoeveelheid werk is hetzelfde), maar gewoon omdat het aantoont dat ook deze toepassing (duwopstelling en langzaam vliegend) goed werken kan. En DAT is prettig...

Wat ook wel prettig was: ik was er gisteren aanvankelijk met mijn kop niet goed bij, en verklootte de eerste nadering, was bang met een vleugel in het hoge gras aan de overkant van het veld terecht te komen met een radslag als gevolg, en maakte een doorstart terwijl ik al aan de grond was. En dat ging probleemloos: Motor reageerde goed, vermogen was voldoende om de kist van de grond te trekken en vlot naar een meter of 15 te laten klimmen.

Dat ik daarna de er op volgende landing alsnog verklootte, lag aan mij en mag de pret niet drukken. Dat heeft ie wel overleefd...
 
Laatst bewerkt:
Behalve als ze een mooie digitale rolprent van je kissie aan het schieten zijn :D
Haha, inderdaad.... maar ik bedoelde eigenlijk "om die kist de lucht in te schieten"...

Daar heb je me niet bij hoeven helpen....

Introducing: Daniël, die het filmpje geschoten heeft... ;)
 
Ga morgenavond naar René, die heeft er een puist werk aan gehad.
Op de gerepareerde delen nieuw Oracover erop, en dan even eerst een mooie showfoto ervan maken...
6 sept tijdens de "landelijke Epsilondag " bij Otto gaat hij omhoog..(of misschien stiekem al eerder)

@brutus, maar ben blij dat ik het oudje aan jou heb gegund, je bent tot nu toe de enige in Nederland die er tot nu toe mee rond fladdert. Maaaaar, er komen er meer....:banana:
 
@brutus, maar ben blij dat ik het oudje aan jou heb gegund, je bent tot nu toe de enige in Nederland die er tot nu toe mee rond fladdert. Maaaaar, er komen er meer....:banana:[/QUOTE]

Dat er meer rond fladderen zal best.
Ik fladder er ruim 15 jaar mee, maar ben nog nooit een andere tegen gekomen.
Mijn fladderen met de Ogar kwam voor een paar jaar geleden tot een abrupt einde omdat de dame het nodig vond om tijdens de landing een driedubbele radslag opzij te maken waarbij 1 vleugel tot niet meer herkenbare delen werd gepromoveerd.
Aangestoken door dit item heb ik wel weer zin om de dame op te lappen.Is toch een mooie logge, lompe dame met een prachtig vliegbeeld. Heeft er iemand hier een tekening van de vleugels zodat ik de vleugel nieuw kan bouwen?mvrgr
 
Heb net even de tekeningen goed bekeken en hier staat alleen de wortelrib goed op en ook een dwars doorsnede bij de omlenkhevel. Naar mijn idee veel te weinig om opnieuw van te kunnen bouwen, zeker wanneer je alleen de gesneuvelde helft gaat herbouwen.
 
Brutus heeft nog 1 goede helft over.. weet niet of het een linker of rechter is..

50% kans dus..
Ik heb inderdaad nog een rechtervleugel, die in absoluut nette staat is, maar de vleugelbevestiging is niet geheel standaard, en ik weet ook niet precies wat daar nu anders aan is t.o.v. origineel ontwerp.
Ik heb er een bijpassend stabilo bij wat ook nog in uitstekende staat is.
Als je er wat mee kunt, mag je die gratis ophalen, maar je moet wel vlot zijn, want vermoedelijk moet ik Woensdag weer naar zee.
 
Niks meer gehoord... dus ik ga er van uit dat er niemand belang heeft bij die ene vleugel...

Morgen weer weg, dus van deze kant voorlopig geen vlieg-ervaringen, hooguit wat blatend commentaar.
Tot over twee maanden iedereen!
 
Brutus, het waren 2 leuke maanden:bye: weet niet of je afgelopen dagen nog hebt gevlogen... maar aankomende 2 maanden heb je vliegvrij:rofl:

Gr.Peter
 
Back
Top