Spannend... Oude kist, zo goed mogelijk nagekeken, maar je weet het nooit.
Een motor die zichzelf nog niet echt op de testbank bewezen had, een duwopstelling (geen koeling tijdens de start), en sowiso hééééél erg lang dat deze jongen een zwever gevlogen had, en dan ook nog waren dat nooit prestatiezwevers of groter dan 2 meter.
En dan nu gelijk een vintage motorzwever van 5,5 kilo en 3,5 meter span.
Taxiën wilde eigenlijk al nauwelijks, maar toch... voor het goede fatsoen toch een poging gedaan, met tiplopers. Dat wilde niet.
Daarna nog een poging met tiplopers die wat enthousiaster een duwtje meegaven. Wilde ook niet...

Dus maar een handstart, de motor was ondertussen behoorlijk heet, ik schijn de 130 graden aangeraakt te hebben (mijn zender geeft dan een audio melding) maar ikzelf was zo gespannen dat ik daar niks van gemerkt heb.
Zoals je ziet, ging de handstart op zich prima, wat "wackelig" zoals die duitsers dat zeggen, maar deze oude dame reageerde van meet af aan verrassend goed op de roeren, en liet zich eigenlijk gewoon met ailleron en elevator sturen zoals een gewone motorkist.
Via Peter (post hierboven, van wie ik de Ogar over mocht nemen) ontving ik een video van de gehele vlucht die, nu ik terug kijk, slechts ongeveer 3 1/2 minuut duurde maar voor mij aanvoelde als véél langer... Ik was, achteraf, toch wel een beetje gespannen dus...
En daar is hij dan:
Hier moet dus minimaal een hoogstarthaak en een bungee bij komen. Mischien ook nog een dolly, maar dat zien we wel...