Ogar, monster in de lucht...of...

IMG-20200601-WA0005.jpg
Hoi,

het heeft even geduurd maar we zijn weer begonnen aan het opknappen van de Ogar.

1 van de problemen was dat de verenstalen vleugelverbinder was afgebroken in de messing huls in de romp.
Met geen mogelijkheid kreeg ik hem eruit, was vastgelijmd.

Het verwarmen was mogelijk een oplossing, alles eruit halen ook.. maar zag daar tegen op.

Nu heb ik een vriend die werkt op een wagenwerkplaats... en deze bedacht een oplossing, verwarmen dmv stroom...

Het was even spannend maar hij is losgekomen en de nieuwe is geplaatst.
 

Bijlagen

  • IMG-20200601-WA0003.jpg
    IMG-20200601-WA0003.jpg
    124,7 KB · Weergaven: 275
  • IMG-20200601-WA0001.jpg
    IMG-20200601-WA0001.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 282
  • IMG-20200601-WA0007.jpg
    IMG-20200601-WA0007.jpg
    212,4 KB · Weergaven: 264
IMG-20200606-WA0008.jpg


Om even wat andere problemen op te lossen heb ik de "nep Ogar" tevoorschijn gehaald.. na te langzaam binnenkomen carbonstaaf geknakt, en overal los piepschuim.. In dit model heb ik flaps gesneden, ik had bij de Vrije Vogels 3/4 veld nodig om vlak voor de heiderand los te komen. Met de flaps iets down was ik veel sneller "veilig" .Met dit model in de thermiek, de flaps vaak nodig om eruit te komen.. Hij is bijna klaar, nog een ander motortje erin.
 
Laatst bewerkt:
IMG-20200616-WA0015.jpg
IMG-20200616-WA0010.jpg
Zo, de vrouw is weer werken... dus snel die Ogar naar binnen gesleept.. Bodemplaat met wielophanging weer stevig vastgezet, nu alleen nog de cockpitkap repareren en dan... de vleugels.

ik ben niet zón houtworm dus ga hiervoor hulp vragen.. de beplanking mist hier en daar en sommige ribben zijn gedeeltelijk verdwenen... voor de rest voelen de vleugels stevig. dit model wil ik redelijk (alleen andere motor) origineel houden dus het dikke profiel blijft op deze kist... 6 september nadert, dus moet weer vol aan de bak met de restauratie.
 

Bijlagen

  • IMG-20200616-WA0017.jpg
    IMG-20200616-WA0017.jpg
    46,4 KB · Weergaven: 226
  • IMG-20200616-WA0005.jpeg
    IMG-20200616-WA0005.jpeg
    113,1 KB · Weergaven: 223
  • IMG-20200616-WA0012.jpg
    IMG-20200616-WA0012.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 224
Zo te zien is daar ook al eerder aan gerepareerd (die onderbeplanking?)

Niet alleen bij de onder beplanking want op zo'n 10cm rechts van de ruderhorn is de beplanking gewoon zonder verstek tegen elkaar aangelijmd. Ik zou nu het nog kan de beplanking daar wel in verstek verlijmen, dit maakt het wat sterker zeker als bijvoorbeeld de tip de grond raakt.
 
Niet alleen bij de onder beplanking want op zo'n 10cm rechts van de ruderhorn is de beplanking gewoon zonder verstek tegen elkaar aangelijmd. Ik zou nu het nog kan de beplanking daar wel in verstek verlijmen, dit maakt het wat sterker zeker als bijvoorbeeld de tip de grond raakt.

Ja, het ziet er nog niet uit... Gelukkig weet ik waar Dirk zijn huis woont..:rofl:
 
KvCQiy.jpg


Peter, zie ik dat goed?
Vleugelligger reparatie?
Als dat zo is, dan zou ik deze lasverbinding opnieuw maken en dan ca. 1 : 10.

Succes!

Johannes
 
KvCQiy.jpg


Peter, zie ik dat goed?
Vleugelligger reparatie?
Als dat zo is, dan zou ik deze lasverbinding opnieuw maken en dan ca. 1 : 10.

Succes!

Johannes

Moet er nog aan beginnen.. zo heb ik hem gekregen. . Overigens met de beste bedoelingen..
Ik heb nog de tekeningen en wat reserve ribben maar het zal door een "prof" moeten worden gedaan
 
Laatst bewerkt:
Tsja....

Ondertussen...

Een week of wat geleden nam Peter contact met mij op, dat "als ik dan toch zo'n vreselijke haast had", dat hij dan nog wel een oude, maar in min of meer vliegbare toestand zijnde Ogar had liggen, die ik wel over mocht nemen voor wat hij er ook voor betaald had destijds (en dat was een heel schappelijk prijsje, zonder meer).
Dus ik ben een week of drie geleden gezwind in de auto gestapt en naar Amersfoort gereden, en kwam thuis met een oude, licht beschadigde maar wel complete Ogar.

Er zat wel een hoop werk aan. Wat deukjes en butsjes in de vleugel, die vrij vlot te fixen waren:
IMG_20200605_122522.jpg

Dit soort werk.
Verder lag er één rolroer los, en zaten beide remkleppen met een scharnier wat van electisch isolatietape gemaakt was, dus die zijn weer even met een net foliescharnier vastgezet,
De stuurkabels lagen heel raar in de staartboom, eigenlijk niet goed vastgezet (de staartboom domweg volgestampt met schuimrubber) en een van de kabels was een beetje... tsja, hoe zal ik het zeggen... beetje raar aangelegd.
IMG-20200615-WA0000.jpeg

Dit waren dus twee reststukjes buitenmantel blijkbaar, die ook weer met isolatietape aan elkaar gezet waren...

De stuurkabels zijn door nieuwe vervangen, het schuimrubber is weggehaald, en gewoon een klein "spantje" achterin de romp waar de kabels deugdelijk in vastgezet zijn.

De servo-bevestiging tussen de vleugelschouders (voor ailleron en kleppen) ontbrak geheel, en heb ik overnieuw gemaakt.
IMG-20200614-WA0011.jpeg

Met twee schroefjes en wat gefriemel kunnen die er in een paar minuten in of uit gehaald worden.

De cockpitbodemplaat was heel vreemd, met drie schroefjes aan de bodem vastgezet, en het wiel zat weer aan die bodemplaat vast. Gek genoeg was de spantenconstructie waar aan het wiel hóórt vast te zitten, wel aanwezig, maar niet aan de rompbodem verlijmd.
Ik vond de starre bevestiging sowiso eigenlijk niet zo mooi, dus ik heb uit hout een "wielophanging" gebouwd met een rubber demper-elementje er in. Zit niet heel veel veerweg in, maar de klappen worden nu in elk geval niet meer direct aan de romp doorgegeven.
IMG-20200613-WA0008.jpeg

Het rubber element kan 'strakker" of "losser" gezet worden in vier posities. Overigens komt de hoofd-flexibiliteit nog gewoon uit het Dubro wiel.
Deze constructie is met UHU Plus in de romp verlijmd.

Als motor viel de keus op een ASP 52 viertakt die ik vorig jaar voor een zacht zeep prijsje op de kop getikt had, en waarvan ik eigenlijk niet weet hoe die er aan toe was, hij voelde qua compressie wat zompig aan, maar dat kan meerdere redenen hebben. Hij zag er in elk geval netjes uit.
Dus die ingebouwd:
IMG-20200615-WA0015.jpeg

Hij bleek vrij redelijk onder de kap te passen, hij had nog wel iets dichter naar voren gekund, maar ik had geen zin om zelf motordragers te maken, dus...
Aangezien dit een duwopstelling is, en de koeling eigenlijk volledig verzorgd word door een luchthapper op de motorkap, vermoed ik dat hij met kap beter koelt dan zonder, en om de koeling zo effectief mogelijk te maken heb ik een "vloerplaat" onder de motor gelegd zodat alle lucht langs de motor moet.
Om dezelfde reden heb ik het gat tussen de motordragers ook afgedicht met een dun plaatje triplex.
Eigenlijk heb ik deze motor gewoon "tijdens de inbouw" omgezet naar benzine, hij heeft nooit op de testbank gelopen.

Dat valt niet eens tegen:
Ik ben nog niet klaar, de tank moet er weer uit want ik zie luchtbellen in de brandstofleiding dus ik heb ergens iets verkeerd gedaan.

PS: dat luchtblazertje dient uiteraard voor de motorkoeling, want duwprops koelen niet zo geweldig... :D :D :D

PSPS: na een half uurtje rustig geprutteld te hebben, is de compressie weer normaal, en ik zie al olie uit het kleppendeksel komen, want uiteraard is deze motor ook van het befaamde Brutus Klepsmeersysteem(TM) voorzien...
 
Laatst bewerkt:
Vindt het stoer van je hoor Brutus, ben je een keertje aan wal, zorg je dat de Ogar de lucht ingaat met een brandstofmotor en dik profiel... zoals beloofd zal ik bij zijn remaiden zijn.. paar uurtjes rijden maar hopelijk een genot om te zien vliegen..

Gr.
 
Back
Top