Not-know koopt Esky King II

  • Topicstarter Topicstarter BanditNL
  • Startdatum Startdatum
Er zit geen liposaver in. Die kun je wel los bijkopen.

Ik vlieg gewoon met een timertje en let goed op het motorvermogen. Bij twijfel zet ik hem aan de grond en gooi de boel aan de lader.
 
Hmmm; Dat maakt me nu dan wel aan het twijfelen .. Ik ben die paar keren dat ik getest
heb, door gegaan tot de heli stil viel.. (ik was toch niet airborne) Daarna heb ik de lipo
even af laten koelen en vervolgens aan de lader gezet..

Zal hier de oorzaak van m'n bolle lipo in liggen dan .. ?


Groetjes,

Bandit
 
Handleiding EK1-0350 Speed controller zei:
When the battery is weak, the power of ESC will deline 20% with give any signal

Men bedoelt te zeggen dat het motortoerental omlaag gaat wanneer de batterijspanning beneden een bepaalde grens komt. Dan is het uiteraard wel zaak om te stoppen ;-)

De ESC zal dus niet geheel uit zichzelf stoppen, alleen waarschuwen door minder vermogen te geven.
 
Hmmm; Dat maakt me nu dan wel aan het twijfelen .. Ik ben die paar keren dat ik getest
heb, door gegaan tot de heli stil viel.. (ik was toch niet airborne) Daarna heb ik de lipo
even af laten koelen en vervolgens aan de lader gezet..

Zal hier de oorzaak van m'n bolle lipo in liggen dan .. ?


Groetjes,

Bandit


Waarschijnlijk wel. Zodra je merkt dat ie minder power heeft en wat langzamer gaat draaien, direct stoppen en opladen. Helemaal leegvliegen betekend gewoon een accu die je weg kan gooien. Lipo's kunnen dat niet hebben.

Een lipo heeft een minimaal voltage van iets van 2,7volt per cell, daaronder is ie onherstelbaar beschadigt en opnieuw laden is dan onmogelijk en loop je kans op ontploffing/brand/bolstaan.

Een lipo saver zit er niet bij, ewel een begrenzer, waaraan je duidelijk merkt dat de toeren teruglopen. Dan direct stoppen.

Hier trouwens een complete handleiding met alles wat je meot weten over lipo's; check ook de filmpjes, zie je er een in de fik vliegen.
(er circuleert ook ergens een filmpe van een heli die crashed waarbij de lipo beschadigt raakt en de complete heli affikt..)

Lipo Battery Charging & Safety Guide | RCHeliSite.com
 
Eindelijke een update van mijn kant!

Gisteren (zaterdag) heb ik de Lipo omgeruild voor een nieuwe;
Zoals elders op het forum geschreven, niet eerst gevlogen, maar direct
de Lipo aan de lader gehangen en na goed 2 uur laden (!) was de Lipo vol.

Lipo in de heli gedaan, en heb buiten de zender aangezet en vervolgens de
Lipo aangesloten; Toen ik de toeren op begon te voeren 'voelde' ik dat ik
vermogen tekort kwam en heb nog meer 'vermogen' gegeven door de
gashendel helemaal open te gooien; Het 'vermogen' viel gewoon helemaal weg!

Dus maar weer de Lipo afgekoppeld, de zender uitgezet en ongedane zaken
maar weer naar binnen gegaan. Toen ik de Lipo uit de heli wilde halen zat
deze vast in de batterijhouder! De gloednieuwe Lipo was WEER dik geworden! :hammer:

Na wat niet nader te noemen woorden en het nogmaals aanschouwen van
een zachte, dikke Lipo heb ik de telefoon gepakt en de verkoper opgebeld
en het verhaal uitgelegd; Zowel hij als ik begrepen er niks van, en de
verkoper bood aan om zowel deze 2e Lipo als de lader te vervangen..
Omdat dit keer de Lipo niet tijdens het laden dik is geworden, maar tijdens
het 'vliegen' en ik twijfelde of de lader er daadwerkelijk wel de oorzaak van
stukgaan van de Lipo was, heb ik voorzichtig gevraagd of het niet een goed
idee was om de complete helicopter voor garantie aan te bieden, en de
verkoper ging hier zonder morren mee akkoord! :thumbsup:

Ik heb ook direct de hele santemakraam ingepakt en ben op de fiets naar
RC-Plaza gereden. (zit ja aan het eind van de straat bij mij) Na eenzelfde
inspectie van de Lipo merkte de verkoper wijs op dat het foute boel was,
en pakte een gloedje nieuwe King II voor mij.

Met gepaste tevredenheid ben ik weer naar huis gereden met mijn nieuwe
King II en heb de hele boel ingepakt laten staan, en heb een nieuw topic
in het Accu & laad techniek forum geplaatst; Klik

Na wat duidelijke info (waarvoor nogmaals mijn dank!) heb ik de nieuwe
Lipo aan de nieuwe lader gehangen en na totaal 2 uur laden was de Lipo vol.
En nu vraag ik het in dit onderwerp nogmaals aan jullie mede King II
eigenaren: is het normaal dat de Lipo met de lader die bij de King II geleverd
word er gewoon 120 minuten over doet om vol te laden!? :confused:
De handleiding van deze lader geeft aan dat er maximaal 120 minuten geladen
mag worden, en ik zal vast verklappen dat de 2e lading zelfs 130 minuten
in beslag nam...

Afijn, met een volle Lipo klaar voor gebruik, heb ik mijn nieuwe King II
afgebouwd en alles gechecked; Direct ook maar weer mijn eigen gebouwde
trainingskruis eronder geplakt en de Lipo weer geplaatst.

Hup! Naar buiten met die hap! Het is prachtig weer, hoewel er een zacht
briesje staat.. EINDELIJK kon ik weer gaan testen!

Tijdens het op toeren brengen van de rotor merkte ik ditmaal dat de heli
nogal de neiging heeft naar links te schaatsen; Met de pitch op de zender
werd dit wel ietsjes gecorrigeerd, maar ik moest echt met de rechter
stuurknuppel naar rechts bewegen om de heli enigszins op z'n plaats te
houden.. Op het oog leek het ook wel of de bladen onder een kleine hoek,
van achteren gezien de linker kant op kantelden; Zoals gezegd kon ik dit
verder corrigeren door de rechter stuurknuppel heel iets naar rechts te bewegen;
Tijdens de eerste test in de woonkamer leek de swashplate toch
wel behoorlijk recht te staan ..

Met een lege parkeerplaats voor mijn deur, heb ik de heli daar neergezet
en heb voor mijn gevoel moedig het gas nog meer opgevoerd, waarna de
heli los kwam van de grond! :D Direct begon de heli voor mijn gevoel heftig
naar links te bewegen; Gas d'r af en de heli weer een beetje in het midden
geplaatst; Nogmaals flink toeren maken; De heli kwam zeker een meter
van de grond en begon zelfs met voorzichtig corrigeren met de rechter
stuurknuppel weer heftig naar links te vliegen.. Ik durfde niet verder en
heb toen ook de Lipo weer afgekoppeld, zender uitgezet en ben weer naar
binnen gegaan.. Even de Lipo af laten koelen en daarna weer aan de lader
gezet. (dat duurde dus weer goed 130 minuten om hem vol te krijgen...)

Na een nadere inspectie, zonder aanpassingen, toch maar weer naar buiten
gegaan en nogmaals de heli een flink eind van de grond gekregen!:D
Zowaar heb ik met HEEL VEEL tegensturen een seconde of tien in de lucht
kunnen blijven, terwijl de heli toch echt mega 'naar links trok'.. Wat een
geweldige ervaring zeg, om de heli zo boven de grond te houden! :celebrate:

Nog maar een keer in het midden van de parkeerplaats neerzetten, want
dit wil ik nog een keer doen! :mrgreen: Wederom kwam de heli op ooghoogte toen
de heli ineens keihard naar links trok, waarop ik enigszins in paniek de
gashendel dicht trok en de heli met een !KRAK! op de grond terecht kwam ...

Ohwjee ... Jawel hoor, de eerste echte schade is een feit: het landings-
gestel is aan de linker kant afgebroken, ondanks mijn toch wel solide
trainingskruis.. Het is een ruwe landing geweest. :(

Tot de tijd dat ik een nieuw landingsgestel heb, zal ik eens zien of ik voor
nood wat anders, en misschien wel iets beters eronder kan maken.

De eerste 20 seconden airborne zijn in ieder geval een feit! Nu nog eens
zien dat ik begrijp waarom de heli zo ontzettend naar links trok ...


Groetjes,

Bandit :celebrate:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijke een update van mijn kant!


De eerste 20 seconden airborne zijn in ieder geval een feit! Nu nog eens
zien dat ik begrijp waarom de heli zo ontzettend naar links trok ...


Groetjes,

Bandit :celebrate:

Bandit,
Heb je al wat uurtjes zitten simmen???... les 1 van het heli vliegen.
Als je niet wil of kunt simmen moet er een andere strategie gevolgd worden..
Dat is die van een hok tekenen 30 cm * 30 cm en daar binnen je oefeningen te doen.

Lesson 1: Helicopter Flight

Ga onderstaande maar eens doen.... scheel weer een hoop schades...
RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT?

Beginnen bij les 1 ....

Wat betreft het laden van lipo's, ik zelf heb maanden met de Esky lader geladen en kan / moet zeggen dat ik er niet echt tevreden over was...
Het laden van een 1000mA pack duurde een kleine 80 minuten.. afhankelijk hoe leeg het pack was.
Het grootste problem met mijn lader was dat deze de cellen onderling niet gelijk trok, zat soms wel 30mV verschil tussen de cellen. Ik heb nu een echte lader met balancer.. kost wat maar dan heb je ook wat.. 130 Euro. Maar kan nu tot 8S Lipo's laden! (voor de toekomst 6S cellen Trex 500, 600) als ik mijn accu's nu meet zit er hooguit 2 mV verschil tussen de cellen!!

Suc6... probeer het heli vliegen niet in een week te leren...gaat voor de meeste onder ons niet lukken!

Frans
 
Hey Frans,

Om eerlijk te zijn heb ik slechts een paar minuutjes aan de simulator gezeten ..
Het punt is dat de besturing in de simulator compleet anders is als die van mijn 'echte'
helicopter; Op die manier ga ik er weinig van leren, en misschien zelfs wel, wanneer
ik het wél onder de knie krijg, verkeerd aanleren ..

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een hok tekenen van 30x30cm, maar mijn heli
heeft op z'n zachtst gezegd minstens 3x3M nodig om een beetje te kunnen hoveren,
en zoals gezegd, kan ik hem nog niet op z'n plaats houden ...

Bedankt trouwens voor de vlieglessen; Die zal ik eens doorspitten!


Groetjes,

Bandit
 
Hey Frans,

Om eerlijk te zijn heb ik slechts een paar minuutjes aan de simulator gezeten ..
Het punt is dat de besturing in de simulator compleet anders is als die van mijn 'echte'
helicopter; Op die manier ga ik er weinig van leren, en misschien zelfs wel, wanneer
ik het wél onder de knie krijg, verkeerd aanleren ..

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een hok tekenen van 30x30cm, maar mijn heli
heeft op z'n zachtst gezegd minstens 3x3M nodig om een beetje te kunnen hoveren,
en zoals gezegd, kan ik hem nog niet op z'n plaats houden ...

Bedankt trouwens voor de vlieglessen; Die zal ik eens doorspitten!


Groetjes,

Bandit

Echt... die acties op de sim zijn voor 95% op de praktijk ge-ent en realistisch, als je nu al niet op de sim vliegen kan kan ik je zeggen dat al snel tegen frustraties gaat aanlopen en de heli een zwieper in de hoek geeft.
Hoveren doe je pas als je de heli onder controlle hebt en dat is oefenen in een hok van zal je matsen 50 bij 50 cm.

Ik kan zeggen dat ik aardig kan hoveren maar zit gemiddeld 3 tot 4 keer per week ook nog te simmen.
Je kan natuurlijk heli leren te vliegen zonder sim, maar dan is het een kwestie van vlieglessen volgen... en niet eerder naar de volgende les gaan voordat je de voorgaande 200% onder de knie hebt... disepline is dan het enige motto.. Ik ben er van overtuigd dat je anders nog wel eens veel kosten gaat maken.

Nog even een tip aangaande LIPO's, met de 1000mA accu's en de 390 motor mag en kan je niet langer klooien dan 6 a 8 minuten... doe je dit wel dan zal je spoedig weer een lipo moeten vervangen!! Als de spanning onder de 3V komt begin je al een problem te krijgen!!!

Frans
 
Hallo weer, Frans,

Die vlieglessen zijn echt heerlijk om te lezen! Nu begrijp ik ook wat je bedoelt met een
hok van 30 bij 30 ;) En ja ik zal mezelf ook matsen: mijn plavuizen zijn 50x50 en die
hou ik lekker aan :)

Over de simulator: tot op heden heb ik het niet voor elkaar gekregen om de throttle
op m'n linker stick te krijgen; Eigenlijk is het gewoon een zooitje met mijn simulator!
ALLES zit op de verkeerde plek! De bediening is gewoon niet wat het moet zijn, en ik
heb al meer tijd door gebracht met het veranderen van de kanalen als het daadwerkelijk
vliegen met de simulator!

Ik heb nu ook na de laatste vlucht een limiet gesteld aan de vliegtijd met de Lipo die
bij de King II zat, en die is inderdaad 8 minuten; Na acht minuten werkt de heli nog
perfect en valt het toerental nog niet terug. De vliegtijd zou rond de tien minuten
moeten liggen, dus ik denk dat ik wel safe zit met mijn 8 minuten..

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat zelfs na 4-5 minuten vliegen, de Lipo gewoon de
volle 120 minuten aan de lader moet om hem vol te krijgen...

Ik ga gauw weer verder met de vlieglessen, want die zijn écht leuk om te lezen!
Nogmaals bedankt daarvoor!

-Iemand goeie ideeen voor het maken van een alternatief landingsgestel .. ? :D


Groetjes,

Bandit
 
Hallo weer, Frans,

Die vlieglessen zijn echt heerlijk om te lezen! Nu begrijp ik ook wat je bedoelt met een
hok van 30 bij 30 ;) En ja ik zal mezelf ook matsen: mijn plavuizen zijn 50x50 en die
hou ik lekker aan :)

Over de simulator: tot op heden heb ik het niet voor elkaar gekregen om de throttle
op m'n linker stick te krijgen; Eigenlijk is het gewoon een zooitje met mijn simulator!
ALLES zit op de verkeerde plek! De bediening is gewoon niet wat het moet zijn, en ik
heb al meer tijd door gebracht met het veranderen van de kanalen als het daadwerkelijk
vliegen met de simulator!

Ik heb nu ook na de laatste vlucht een limiet gesteld aan de vliegtijd met de Lipo die
bij de King II zat, en die is inderdaad 8 minuten; Na acht minuten werkt de heli nog
perfect en valt het toerental nog niet terug. De vliegtijd zou rond de tien minuten
moeten liggen, dus ik denk dat ik wel safe zit met mijn 8 minuten..

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat zelfs na 4-5 minuten vliegen, de Lipo gewoon de
volle 120 minuten aan de lader moet om hem vol te krijgen...

Ik ga gauw weer verder met de vlieglessen, want die zijn écht leuk om te lezen!
Nogmaals bedankt daarvoor!

-Iemand goeie ideeen voor het maken van een alternatief landingsgestel .. ? :D


Groetjes,

Bandit


Vraag welke sim heb je, ik ben begonnen met FSM.. en gebruik de Esky sim zender. Nu vlieg ik Aerofly pro..ook met de USB Esky zender.
Da van die vlieg lessen is een fantastisch geschreven verhaal... ik heb deze helemaal geprint en tijdens onze vakantie in frankrijk zitten lezen.. echt lachen...

suc6..
 
Ik heb ook FSM en gebruik mijn 6 kanaals zender van de King II met een USB kabel die
eigenlijk bij de Co-Commanche hoort.. Het werkt dus wel, maar de kanalen zijn messed up!


Groetjes,

Bandit
 
Ik heb ook FSM en gebruik mijn 6 kanaals zender van de King II met een USB kabel die
eigenlijk bij de Co-Commanche hoort.. Het werkt dus wel, maar de kanalen zijn messed up!


Groetjes,

Bandit

Dat is een kwestie van even opletten en de juiste ch toekenen ...

Kies analoog input.
Mode 2 = gas links staat links, rol en nick rechts
Richtingroer=
Hoogteroer=
Rolroer=

Gas=3....inv
staart=4...inv
aanvalshoek=2....inv
rollen=1....inv
pitch=3....inv

Dit zou moeten werken, heb net even FMS opgestart en mijn Esky doosje aan gesloten... en het werkt... kies een 3d heli...

Suc6..
 
Wat moet ik invoeren bij het richtingroer, hoogteroer en rolroer?
Als ik niks invul krijg ik een foutmelding..

Als ik allles laat zoals standaard ingesteld is, en zet het gas, staart, aanvalshoek, rollen
en pitch zoals jij hebt aangegeven, dan moet ik de linker stick naar links bewegen om
de heli omhoog te laten gaan . . .

Exact waar ik de hele tijd al mee aan het klooien ben geweest .. Ik weet dat deze
software beta is, maar ik snap er de ballen van .

En ik heb inderdaad een 3D heli gekozen.


Groetjes,

Bandit (zou graag fatsoenlijk simmen)
 
Wat moet ik invoeren bij het richtingroer, hoogteroer en rolroer?
Als ik niks invul krijg ik een foutmelding..

Als ik allles laat zoals standaard ingesteld is, en zet het gas, staart, aanvalshoek, rollen
en pitch zoals jij hebt aangegeven, dan moet ik de linker stick naar links bewegen om
de heli omhoog te laten gaan . . .

Exact waar ik de hele tijd al mee aan het klooien ben geweest .. Ik weet dat deze
software beta is, maar ik snap er de ballen van .

En ik heb inderdaad een 3D heli gekozen.


Groetjes,

Bandit (zou graag fatsoenlijk simmen)


Richtingroer= 1
Hoogteroer= 2
Rolroer= 3

Gas= 3....inv
staart= 4...inv
aanvalshoek= 2....inv
rollen= 1....inv
pitch= 3....inv

Ook even kalibreren...Gebruik jij de EK-0905A ??? bij mij werkt het perfect.. geen centje pijn.
 
...Gebruik jij de EK-0905A ??? bij mij werkt het perfect.. geen centje pijn.


Ik ga ervan uit dat je de zender bedoelt .. ?

Nee, ik gebruik de zender die bij de Esky King II zit, en die heeft als part#
0406A . . .

Ik heb het weer eens opnieuw geprobeerd, maar ik moet nog steeds de linker
stick naar links bewegen om omhoog te gaan, in plaat van omhoog te bewegen ...


Bandit :(
 
Ik ga ervan uit dat je de zender bedoelt .. ?

Nee, ik gebruik de zender die bij de Esky King II zit, en die heeft als part#
0406A . . .

Ik heb het weer eens opnieuw geprobeerd, maar ik moet nog steeds de linker
stick naar links bewegen om omhoog te gaan, in plaat van omhoog te bewegen ...


Bandit :(


Kijk in de calibratie gewoon welke beweging welk kanaal is en pas daar je configuratie op aan?

En koop een USB zender, spaart je heel veel setjes batterijen uit :)
 
Ga onderstaande maar eens doen.... scheel weer een hoop schades...
RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT?

Even gauw een vraagje over deze vlieglessen:

Ik probeer het principe van 'de uren' te doorgronden, en loop tegen een
probleem aan:

Op mode 2, dus throttle en rudder links, hoe kan ik nou '2 uur' maken op de rudder .. ?? :confused:
Dat zou toch zo goed als rechts bovenin moeten zijn..? - Dan ga ik dus vet airborne omdat m'n throttle mee omhoog gaat!?


Groetjes,

Bandit (treft voorbereidingen op 'battery #1)
 
Om die setjes batterijen te besparen kun je in je batterijvak achter de batterijen een schakelaartje omzetten waarna je zender via usb gevoed wordt (linksonderin), ook zit er een schakelaartje om van mode 2 naar mode 1 te veranderen.
Dit is tenminste bij de zender van de belt cp, en ik neem aan dat ie niet verschilt van de zender van King 2.

Gr, Moelie.
 
Om die setjes batterijen te besparen kun je in je batterijvak achter de batterijen een schakelaartje omzetten waarna je zender via usb gevoed wordt (linksonderin), ook zit er een schakelaartje om van mode 2 naar mode 1 te veranderen.
Dit is tenminste bij de zender van de belt cp, en ik neem aan dat ie niet verschilt van de zender van King 2.

Gr, Moelie.

Verrek .. Is me nog niet eerder opgevallen.. Van mode switch lijkt mij niet
prettig, omdat de throttle niet geveerd is en in de stand blijft staat waar ik
hem op neerzet. (erg handig als beginner) Of die 'usb switch' werkt zal ik
later wel eens proberen, en batterijen maak ik mij geen zorgen om; Ik heb
16 2500mAh accu's die ik binnen een uurtje vol laadt, dus dat het batterijen
zou vreten hindert mij niet zo; Schades wel ;)

Maar ik hoop dat iemand me even uit de brand kan helpen met mijn vorige
vraag, want die 'uren' vat ik maar voor de helft; Op de rechter stick kan ik
me er nog wel een voorstelling van maken, maar '2 uur' op het roer zetten
zonder van de grond te geraken kan ik in m'n gedachten nog even niet bij ...


Groetjes,

Bandit :cool:
 
Maak er drie uur van en je zit goed.
De staart zal de neiging hebben om naar rechts te trekken. Dus moet je wat stick naar rechts geven. Dit drukt de neus naar rechts en dus de staart naar links.

Of andersom, ik kan links en rechts nooit uit elkaar houden :hammer:LOL
 
Back
Top