Eindelijke een update van mijn kant!
Gisteren (zaterdag) heb ik de Lipo omgeruild voor een nieuwe;
Zoals elders op het forum geschreven, niet eerst gevlogen, maar direct
de Lipo aan de lader gehangen en na goed 2 uur laden (!) was de Lipo vol.
Lipo in de heli gedaan, en heb buiten de zender aangezet en vervolgens de
Lipo aangesloten; Toen ik de toeren op begon te voeren 'voelde' ik dat ik
vermogen tekort kwam en heb nog meer 'vermogen' gegeven door de
gashendel helemaal open te gooien; Het 'vermogen' viel gewoon helemaal weg!
Dus maar weer de Lipo afgekoppeld, de zender uitgezet en ongedane zaken
maar weer naar binnen gegaan. Toen ik de Lipo uit de heli wilde halen zat
deze vast in de batterijhouder! De gloednieuwe Lipo was WEER dik geworden!
Na wat niet nader te noemen woorden en het nogmaals aanschouwen van
een zachte, dikke Lipo heb ik de telefoon gepakt en de verkoper opgebeld
en het verhaal uitgelegd; Zowel hij als ik begrepen er niks van, en de
verkoper bood aan om zowel deze 2e Lipo als de lader te vervangen..
Omdat dit keer de Lipo niet tijdens het laden dik is geworden, maar tijdens
het 'vliegen' en ik twijfelde of de lader er daadwerkelijk wel de oorzaak van
stukgaan van de Lipo was, heb ik voorzichtig gevraagd of het niet een goed
idee was om de complete helicopter voor garantie aan te bieden, en de
verkoper ging hier zonder morren mee akkoord!
Ik heb ook direct de hele santemakraam ingepakt en ben op de fiets naar
RC-Plaza gereden. (zit ja aan het eind van de straat bij mij) Na eenzelfde
inspectie van de Lipo merkte de verkoper wijs op dat het foute boel was,
en pakte een gloedje nieuwe King II voor mij.
Met gepaste tevredenheid ben ik weer naar huis gereden met mijn nieuwe
King II en heb de hele boel ingepakt laten staan, en heb een nieuw topic
in het Accu & laad techniek forum geplaatst;
Klik
Na wat duidelijke info (waarvoor nogmaals mijn dank!) heb ik de nieuwe
Lipo aan de nieuwe lader gehangen en na totaal 2 uur laden was de Lipo vol.
En nu vraag ik het in dit onderwerp nogmaals aan jullie mede King II
eigenaren: is het normaal dat de Lipo met de lader die bij de King II geleverd
word er gewoon 120 minuten over doet om vol te laden!?

De handleiding van deze lader geeft aan dat er maximaal 120 minuten geladen
mag worden, en ik zal vast verklappen dat de 2e lading zelfs 130 minuten
in beslag nam...
Afijn, met een volle Lipo klaar voor gebruik, heb ik mijn nieuwe King II
afgebouwd en alles gechecked; Direct ook maar weer mijn eigen gebouwde
trainingskruis eronder geplakt en de Lipo weer geplaatst.
Hup! Naar buiten met die hap! Het is prachtig weer, hoewel er een zacht
briesje staat.. EINDELIJK kon ik weer gaan testen!
Tijdens het op toeren brengen van de rotor merkte ik ditmaal dat de heli
nogal de neiging heeft naar links te schaatsen; Met de pitch op de zender
werd dit wel ietsjes gecorrigeerd, maar ik moest echt met de rechter
stuurknuppel naar rechts bewegen om de heli enigszins op z'n plaats te
houden.. Op het oog leek het ook wel of de bladen onder een kleine hoek,
van achteren gezien de linker kant op kantelden; Zoals gezegd kon ik dit
verder corrigeren door de rechter stuurknuppel heel iets naar rechts te bewegen;
Tijdens de eerste test in de woonkamer leek de swashplate toch
wel behoorlijk recht te staan ..
Met een lege parkeerplaats voor mijn deur, heb ik de heli daar neergezet
en heb voor mijn gevoel moedig het gas nog meer opgevoerd, waarna de
heli los kwam van de grond!

Direct begon de heli voor mijn gevoel heftig
naar links te bewegen; Gas d'r af en de heli weer een beetje in het midden
geplaatst; Nogmaals flink toeren maken; De heli kwam zeker een meter
van de grond en begon zelfs met voorzichtig corrigeren met de rechter
stuurknuppel weer heftig naar links te vliegen.. Ik durfde niet verder en
heb toen ook de Lipo weer afgekoppeld, zender uitgezet en ben weer naar
binnen gegaan.. Even de Lipo af laten koelen en daarna weer aan de lader
gezet. (dat duurde dus weer goed 130 minuten om hem vol te krijgen...)
Na een nadere inspectie, zonder aanpassingen, toch maar weer naar buiten
gegaan en nogmaals de heli een flink eind van de grond gekregen!

Zowaar heb ik met HEEL VEEL tegensturen een seconde of tien in de lucht
kunnen blijven, terwijl de heli toch echt mega 'naar links trok'.. Wat een
geweldige ervaring zeg, om de heli zo boven de grond te houden! :celebrate:
Nog maar een keer in het midden van de parkeerplaats neerzetten, want
dit wil ik nog een keer doen!

Wederom kwam de heli op ooghoogte toen
de heli ineens keihard naar links trok, waarop ik enigszins in paniek de
gashendel dicht trok en de heli met een !KRAK! op de grond terecht kwam ...
Ohwjee ... Jawel hoor, de eerste echte schade is een feit: het landings-
gestel is aan de linker kant afgebroken, ondanks mijn toch wel solide
trainingskruis.. Het is een ruwe landing geweest.
Tot de tijd dat ik een nieuw landingsgestel heb, zal ik eens zien of ik voor
nood wat anders, en misschien wel iets beters eronder kan maken.
De eerste 20 seconden airborne zijn in ieder geval een feit! Nu nog eens
zien dat ik begrijp waarom de heli zo ontzettend naar links trok ...
Groetjes,
Bandit :celebrate: