mooie van deze open discussies is dat je andere invalshoeken om de zaak te bekijken leert. Ton, je geeft in je laatste opmerking/vraag precies een mooi dilemma aan. Je kan de kortere startlijn-regel die ik voorstelde idd zo interpreteren; dat de taak moeilijker wordt gemaakt. Terwijl ik eigenlijk wil voorkomen dat alleen de top 3-4 piloten als enige volle tijd vliegen en dus het podium dmv de doellanding beslissen, hetgeen weer ongewenste priklandingen kan veroorzaken... Daarentegen ben ik van mening dat er een kortere startlijn inderdaad de taak moeilijker wordt gemaakt echter, kan een gemiddelde piloot nu ook vaker ''aanhaken'' bij een topper die klaarblijkelijk wel goede lucht heeft gevonden vanaf die hoogte..leuker, leerzamer en eerlijker. Die paar keer dat ik aanwezig was heb ik zulke grote verschillen gezien in starthoogte dat van ''aanhaken'' geen sprake meer kan zijn. in mijn optiek zorgt dit voor een duidelijke 2 deling van het deelnemersveld waarbij volgens mij ook weinig van elkaar wordt geleerd. maar dat geheel terzijde, nu dwaal ik al af naar de moreel/ethische doelstelling van de RES-competitie. dat de regelgeving in deze eventuele doelstelling een prominente rol in kan nemen is volgens mij maar mondjesmaat onderkend door de betreffende organisaties van de verschillende klassen. Goed dat er nu geluisterd wordt en feedback wordt gegeven waarom iemand die mening heeft. je zou er maar zo iets van leren. Via duitse collega vliegers hoor ik geluiden over beperking vd hoogte, dus kan maar zo dat in duitsland enkele regels voor deze klasse aangepast worden.