NL-RES 2019

mooie van deze open discussies is dat je andere invalshoeken om de zaak te bekijken leert. Ton, je geeft in je laatste opmerking/vraag precies een mooi dilemma aan. Je kan de kortere startlijn-regel die ik voorstelde idd zo interpreteren; dat de taak moeilijker wordt gemaakt. Terwijl ik eigenlijk wil voorkomen dat alleen de top 3-4 piloten als enige volle tijd vliegen en dus het podium dmv de doellanding beslissen, hetgeen weer ongewenste priklandingen kan veroorzaken... Daarentegen ben ik van mening dat er een kortere startlijn inderdaad de taak moeilijker wordt gemaakt echter, kan een gemiddelde piloot nu ook vaker ''aanhaken'' bij een topper die klaarblijkelijk wel goede lucht heeft gevonden vanaf die hoogte..leuker, leerzamer en eerlijker. Die paar keer dat ik aanwezig was heb ik zulke grote verschillen gezien in starthoogte dat van ''aanhaken'' geen sprake meer kan zijn. in mijn optiek zorgt dit voor een duidelijke 2 deling van het deelnemersveld waarbij volgens mij ook weinig van elkaar wordt geleerd. maar dat geheel terzijde, nu dwaal ik al af naar de moreel/ethische doelstelling van de RES-competitie. dat de regelgeving in deze eventuele doelstelling een prominente rol in kan nemen is volgens mij maar mondjesmaat onderkend door de betreffende organisaties van de verschillende klassen. Goed dat er nu geluisterd wordt en feedback wordt gegeven waarom iemand die mening heeft. je zou er maar zo iets van leren. Via duitse collega vliegers hoor ik geluiden over beperking vd hoogte, dus kan maar zo dat in duitsland enkele regels voor deze klasse aangepast worden.

net vergeten te posten..
om de klasse te promoten kan een speciale RES-CLINIC-SALES-FUNDAY erg goed werken om mensen die zich al enigszins voor de resklasse interesseren over de streep te trekken. Hierbij hoort ook het ''werk'' op social media , waar ik persoonlijk altijd heb getracht mensen enthousiast te maken en te houden. Vooral ook het contact via social media na zo'n dag kan echt erg veel helpen om mensen ook vast te houden, het helpt ze op de hoogte blijven van komende evenementen en/of wedstrijden, zeker in het begin is deze laagdrempelige aanpak prettig voor die beginnende res-ers die toevallig ook op social media actief zijn. Ik zie de social media dan ook vooral als een stuk gereedschap waarmee je je hobby kan promoten en mensen informeren, als officieel orgaan zou ik het zeker niet gebruiken. Maar ik kan het inzetten hiervan zeker in de beginfase meer dan aanbevelen!

Een dag waarop je uitleg kan krijgen over alles wat met res te maken heeft, kennis kan maken, eventueel onderdelen of wellicht zelfs een hele kist kan kopen al dan niet 2e hands en gewoon gezellig kan vliegen en kletsen. Enige factor wat roet in het eten kan gooien is het ons welbekende hollandse weer. Ik kan uit ervaring spreken dat deze manier van je klasse onder de aandacht brengen, dat beetje meer aandacht aan beginners te geven echt z'n vruchten afwerpt voor wat betreft nieuwe aanwas in de klasse. Omdat dit bij uitstek een zeer geschikte klasse is om wedstrijden mee beginnen te vliegen zouden ook de jongere generaties rc piloten de doelgroep moeten zijn.
Deze 2 zaken gecombineerd zouden mijn inziens meer nieuw piloten moeten aantrekken.

Starthoogten verschillen inderdaad nogal, zelf hoor ik bij de Hoogstarters, vaak zijn dat de mannen die vroeger begonnen zijn met radiomodelzweven waarbij de stiek de algemene starmethode was. Toch is de start het gemakkelijkste deel. Hoog starten is voor iedereen binnen bereik;
1. een behoorlijk model maar dat zijn de meeste Res-modellen
2. Goed zwaartepunt
3. Juiste starthaakpositie
4. Niet sturen tijdens de start.
Op naar de clinics.
Landingen tellen in de Resklasse minder mee dan in de andere klassen. En in de laatste wedstrijden hebben we toch heel duidelijk de aanhakers gezien, mannen die de door anderen gevonden bellen tot het uiterste wisten te benutten. En terecht, zo wordt het spel gespeeld. Zelf sluit ik me aan bij Willem: de Duitse regels zijn zo gek nog niet en de wedstrijden daar zijn jaren populair met veel deelnemers.

Idd, het starten is niet erg moeilijk; ikzelf was een laagstarter maar eindigde de dag met hoge starts. enkele tips van Ton en Arjen hadden dat bereikt. gelijk een mooi punt voor de eerste clinic;) duitsland is met meer klassen een mooie maatstaf. beter goed gejat dan slecht bedacht;)

Allemaal de beste en mooiste wensen voor 2019 en dat het weer n heel mooi RES jaar mag worden.
Klopt helemaal Vincent, promoten via media helpt.
Er kwamen allerlei geīntresseerde kijken bij de wedstrijdjes omdat ze iets gelezen hadden in de lokale sufferdjes, sociale media en op club-websites. Op FB hebben we ook n openbare F3-RES groep waar ook internationaal naar gekeken wordt.
En natuurlijk wordt hier ook voldoende geschreven en geïnformeerd.

goed bezig geweest dus en aan de deelnemersaantallen te zien heeft het z'n vruchten afgeworpen! Ik ben benieuwd hoe de competitie volgend seizoen vorm gegeven gaat worden, alles wijst erop dat het een zeer succesvolle klasse kan worden hier in Nederland.

• Like
Reactions: jve
Ik ben klaar voor 2019
AD6FC217-C395-44A4-98C1-D9DF35DCF7A4.jpeg

Erg mooi geworden!! [emoji8]
Wat is dat op de rechter vleugel, heb je daar extra grijs op gezet?

Wout heeft een enquête rondgestuurd om de meningen te peilen van vliegers die niet op de vergadering van komende zaterdag zullen komen. Belangrijk, meningen tellen.
Veel van de onderwerpen van dit draadje komen in de enquête aan bod en dat is goed. Ik pleitte eerder al voor een open discussie, ik heb het formulier met mijn antwoorden geupload.

Bijlagen

Beste RESsers,
in 2019 kunnen wij ,met een klein voorbehoud, wel een RES-NK wedstrijd organiseren op ons veld in Losser. Vrijwel zeker gaan Norbert van der Zwaan en ik ook deel nemen aan de verschillende wedstrijden.

Dag Fons,
Geweldig. We nemen de toezeggingen mee naar de vliegersvergadering zaterdag. Er komt daarna zeker een officiële reactie van de organisatie.

Op de vliegers vergadering gisteren zijn de resultaten van de enquête kort genoemd en zijn er voorstellen voor Res 2019 gedaan. Er zijn geen echte besluiten genomen, er is niet gestemd. Onduidelijkheid en tijdgebrek vanwege onvoldoende voorbereiding en leiding. Ook over de data voor de wedstrijden is nog niets bekend. Wat wel besloten is dat we binnen Res met subcommissies willen gaan werken die deeltaken gaan uitvoeren. Velden, clubs, materialen. Arjen, Hans en ikzelf hebben ons aangeboden hier enige rol te willen spelen in het opzetten daarvan. Een voorbereidende Res vliegers vergadering werd erg gemist! Daarom is voorgesteld door de aftredend voorzitter RB-zweef Jorn om die vergadering alsnog te houden en besluiten voor dit jaar daar te nemen. Ondanks dat het officieel niet kan, dat hoort op de jaarlijkse vliegers vergadering, gaan we dat organiseren. Binnenkort komt er een uitnodiging aan alle bekende Res-geintresseerden (mailllijst van Wout).

Als pas aangetreden voorzitter rbzweef(bij gebrek aan iemand anders dus..) kan ik dit initiatief van Ton alleen maar aanmoedigen. Spijtig dat de jaarvergadering blijkbaar niet benut is of kon worden om deze super leuke klasse fatsoenlijk op poten te zetten. Mijns inziens zou het officieel dus geen officiele klasse meer kunnen worden dit seizoen en blijft het een gezellig dagje res vliegen in plaats van een nederlandse competitie.

Het zou afbreuk aan deze klasse doen wanneer dat zo blijft.

Inmiddels is er zoveel input gegeven aan de wedstrijdleiding dat een strakke lijn in data, organisatie, regelgeving, promotie, educatie en uitvoering al lang duidelijk en gebruiksklaar had kunnen liggen. De duidelijke vraagstelling met uitgebreide voorbereiding van Ton had dit mijn inziens zelfs nog op de jaarvergadering kunnen bewerkstelligen.Waarom hier niets mee gedaan is tijdens de vergadering is mij een raadsel. Om ergernis en onduidelijkheid te voorkomen lijkt het me zeer verstandig om deze alternatieve res-vergadering zo spoedig mogelijk te realiseren en te kijken naar eventuele vervanging van de wedstrijdleiding. Hopelijk hebben we dan als modelzweefvliegers er een fatsoenlijk georganiseerde, officiële klasse bij die bij kan dragen aan de gehele modelzweefvliegsport. In dat opzicht vind ik dit een heel belangrijke klasse.

Graag ontvang ik de notulen, als die genoteerd zijn. Ik heb Wout al een mailtje gestuurd daarover, maar ben niet zeker of hij degene is die heeft genotuleerd. Weet iemand meer? bij voorbaat dank;)
Ps. @ Ton lijkt me voor de hand liggen dat jij deze vergadering voorzit? zo niet dan stel ik me beschikbaar.

RES FOREVER.

Back