Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik kan jullie, vanuit mijn eigen ervaring, zeggen dat 'echt racen' gewoon niet te vergelijken is met modelautoracen. Misschien dat het hele afstelverhaal erbij in de buurt komt.. Maar de prijzen lopen richting de 40 a 50 duizend wil je lekker meedoen met schaal 1 op 1 racen.. En als je bij Modelracen een keertje een tikje maakt; boeiend.. Maar bij het echte racen heb je pijn (in je nek en door het gat in je sponsorbudget). Ook heb je voor het 'echt' racen 'kloten' nodig.. De eerste keer Au-Rouge volgas zorgt ervoor dat je hartslag MEGA omhoog gaat. Mijn hartslag was 170/180+ tijdens een 'echte' race. Misschien leuk om een keer de hartslag te meten bij enkele NK mannen?
Toch is het allebei kei-gaaf om te doen.![]()
Competitie gelijk, klopt, maar hartslag & spanning, emoties: zoals ik eerder zei 'kloten'. Ik heb heel wat keren met mijn billen bij elkaar geknepen in de auto gezeten.. Echt niet te vergelijken met modelautoracen. Dan kan iedereen zeggen: nee joh, die bocht is volgas.. Het is de eerste keer DAT je het doet erg tegen je natuur in, maar het lukt en wordt routine (en de spanning gaat eraf).. W
Anyway - twee verschillende werelden: Zonder competitie geen sport.
Pascal,
Niets afdoende aan je verhalen over de 1:1 racerij ("kloten" moet je daar zeker hebben), maar ik denk dat je de top van de RC racerij toch echt tekort doet. In 1996 stond ik naast David Spashett op de stelling bij de A-Finale van de EK PRO10. Deze jongen had al enige EK titels op zak en was in 1994 Wereld Kampioen in de 1:12 geworden. Hij had rijtijd problemen en geen echte kans om kampioen te worden. Niettemin stond hij te trillen van de zenuwen en ging de antenne van zijn zender ruim 10cm heen-en-weer vlak voor de start. Ik kan je vertellen dat hij het wel "voelde". Ik weet niet wat zijn hartslag was, maar helemaal "normaal" was deze niet. In 1994 zal het nog erger zijn geweest, hij liep toen in ieder geval lijkbleek rond, maar aan zijn rijden was dat niet te zien.
Ieder zijn ding, maar RC racen als relatief goedkoop en veilig alternatief voor 1:1 racen presenteren vind ik zeker op zijn plaats.
Tony,
Ik zeg alleen dat de factor 'angst', als in lichamelijk letsel oplopen, ontbreekt in het RC racen.
Ik zeg alleen dat de factor 'angst', als in lichamelijk letsel oplopen, ontbreekt in het RC racen. Deze extra dimensie neem je tot een bepaalde hoogte mee tijdens een 1 op 1 race en zorgt ervoor dat je anders handeld.
Hoe is het verder?
Tony,
Hetgene wat jij beschrijft stelde ik een aantal posts geleden voor. Namelijk. Wat zou nu de hartslag zijn van enkele (top-) coureurs? Mijn inziens doe ik de hele RC racerij, en dus niet alleen de toprijders, niets tekort. Ik snap ook niet echt waar je dat vandaan haalt.
Ik zeg alleen dat de factor 'angst', als in lichamelijk letsel oplopen, ontbreekt in het RC racen. Deze extra dimensie neem je tot een bepaalde hoogte mee tijdens een 1 op 1 race en zorgt ervoor dat je anders handeld.
Hoe is het verder?
Als je angst hebt moet je niet in een 1:1 auto gaan zitten....