Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Klopt bijna helemaal. Alleen heb je ook nog een klein bij-effect bij een single rotor met staartrotor combi. Een single rotor heli als de Solo Pro hangt iets scheef. Als de staartrotor sneller gaat draaien, ontstaat er ook een klein beetje kanteling naar voren omdat de staart ook lichtjes wordt opgetild, vandaar dat bochten naar rechts sneller en "natuurlijker" gaan bij deze heli. Gaat de staartrotor langzamer draaien, dan zal de heli juist iets naar achter willen.

Dus hoewel de staartrotor alleen voor het draaien lijkt, heeft hij toch ook effect in vooruit en achteruit bewegen. Al denk ik niet dat het effect van een onrustige staartmotor zulke extreme bewegingen van de flybar tot gevolg kunnen hebben.

Kan je flybar wel soepel bewegen? En heb je dit effect zowel bij indoor als outdoor stand, dus halve of volle cirkel op het display van je zender?

Batterijen in de zender nog wel in orde? Zit je antenne (die twee dikke koperkleurige draden) mooi vrij van bewegende delen? Al een keer geprobeerd om de heli opnieuw aan je zender te "binden"?

Nu ineens een raar probleem. Wilde vanochtend even profiteren van de windstilte, dus zender aan, heli aan. "Hee, wat vreemd, throttle op het display van de zender geeft 100% aan terwijl de stick naar beneden staat." Nog een keer uit en aan. Opnieuw binden, nee hoor. Even omgezet naar mode 1, en dan blijft throttle keihard op 0, maar reageert ook niet op de stick. Zender kapot? Nu al? :confused:

Nu ineens een raar probleem. Wilde vanochtend even profiteren van de windstilte, dus zender aan, heli aan. "Hee, wat vreemd, throttle op het display van de zender geeft 100% aan terwijl de stick naar beneden staat." Nog een keer uit en aan. Opnieuw binden, nee hoor. Even omgezet naar mode 1, en dan blijft throttle keihard op 0, maar reageert ook niet op de stick. Zender kapot? Nu al? :confused:

Hmm, ik zou de antenne even controleren of deze goed aansluit wanneer onder op bevestigd.

Hij reageert wel op cyclic commando's, dus de antenne is het niet. Alleen throttle blijft continue op 100% staan bij aanzetten van de heli, en dat moet toch echt 0% zijn als de stick helemaal naar beneden staat.

Hallo

Ben niet de enige met een probleem begrijp ik, heb van Marc van Rckix begrepen dat waarschijnlijk mijn motor kuren heeft. Hij heeft er al een verstuurt (garantie)en die hoop ik morgen te kunnen testen. Top service van hun. Hoop dat mijn probleem hiermee is opgelost.

nine eagle

Hallo,

Ik heb mijn nine eagle al een tijdje geleden verkocht.
Ik heb er heel veel plezier aan beleefd, maar wou graag wat meer.
de solo is een perfect beginnertje, maar als je dat ding in alle hoeken van de kamer kan smijten zonder crashen, wil je meer.

Uit nieuwsgierigheid ben ik dit draadje gaan lezen en zie dat de problemen die ik ermee had niet aan mij lagen.
Na een stuk of 10 skids hield ik ze aardig heel, maar (zoals ik als zei) wilde meer en ging ermee naar buiten.
Gaat perfect, vooral met wind mee is dat ding een raket.
Helaas heb ik de eerste (solo pro II) na een windvlaag nooit meer terug gevonden.
De 2e (Solo Pro I) heb ik langer mee kunnen vliegen.

Mij ervaringen met de Pro I en de Pro II:
De pro II hangt rechter, maar heeft veels te veel last van boomstrikes, doordat de staart bij de I lager zit heb je hier geen last van. Ook wordt het verkeerd schieten van de heveltjes hierdoor minder.
Zeker als je buiten wilt knallen met de solo's is dus een pro I aan te bevelen.

Verder zijn er weinig verschillen, behalve de glow in the dark dan.

Wat ik ook een erg zwak punt vondt van deze heli's is de staart rotor.
Bij een klein tikje ligt het lagertje van de staart motor eruit en wordt lastig bestuurbaar. de ene keer gaat het goed, de andere weer niet. puur de ruimte op de staartrotoras.

Dus als je merkt dat hij de ene keer rond tolt en de andere keer niet, vervang je staart.

De skids zijn enorm kwetsbaar. verder is de nine eagle behoorlijk sterk, zelfs een air-crash met andere solo's overleeft hij met gemak.

Ik vlieg nu met een Trex 450 (airwolf romp) en een raptor 50, dit is geen vergelijk met de solo's. (kunnen ook niet in de woonkamer)

Als het buiten minder mooi weer is mis ik de solo zeker, was absoluut een irritant leuk ding.

Verder wens ik een ieder veel plezier met de solo, want het blijft een grappig apparaatje.

@boppie69: mooi dat een mogelijke oplossing dichterbij is gekomen. En de service van rckix is inderdaad prima. Ze reageren ook erg snel op vragen, en komen snel met een oplossing. Ik hoop dat je je Pro snel weer ok hebt.

@ludje: Ik heb ook beide versies. Trouwens van de II zijn ook versies met lage staartboom geweest, die II zegt niets over welk frame je hebt. Ik heb een I met hoge staart, nieuwe ontvanger met ronde potmeters bij de servo's, en dubbele linkjes tussen swashplate en rotorkop.

Beide versies hebben voordelen en nadelen. De lage staartboom geeft minder bladestrikes, bij die versie raakt de flybar alleen nog maar de cockpit. Er zit wel meer speling op de rotorkop, door de enkele banaanvormige linkjes, en de open lineaire potmeters van de servo's kunnen sneller vervuilen. De laatste versie met ronde potmeters is beter daartegen beschermd, en ik heb het idee dat de servo's sneller zijn. Ze zijn in ieder geval zeker stiller.

Ik weet niet of je de nieuwe ontvanger kan combineren met het oudere frame. Het lijkt erop dat de gyro iets minder scheef op de print zit, wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat de Pro met de hoger gemonteerde staart een fractie minder scheef zal hangen, omdat de staartrotor dichter bij de hoofdrotor zit. Ik heb op mijn oudste versie Pro een ontvanger gehad die waarschijnlijk voor een Pro met hoge staartboom is en dat vloog voor geen meter. Je hoorde de staartmotor steeds maar onrustig zoemen, snel rechtuit vliegen ging ook niet echt en bochtjes waren meer 180 graden handbrake turns. Met een oudere ontvanger geen enkel probleem meer.

Voor mij is de Pro een leuke "meeneem-heli". Koffertje in de auto en zie ik overdag een leuke vliegplek en heb ik even tijd, dan kan ik zo even lekker vliegen. Wil je echt 3D vliegen en meer power in wind, dan ontgroei je hem wel snel natuurlijk.

Heli Grapple

Ik heb een paar keer gebeerd, en ik kan je verzekeren dat het gewicht geen probleem is, mits je de grapple direct onder de main shaft bevestigt. dan doet de heli geen gekke dingen. De targets zijn gemaakt van heel licht spul.

Het grondeffect is echt een veel groter probleem. De heli zo laag hangen om de targets op te kunnen vissen zonder dattie een kant op schiet is bijna geen doen.

Heli Grapple

Misschien is het dan wel een idee om de targets op een verhoging te plaatsen, bijvoorbeeld een latje met pootjes eronder.
Zo gefabriceerd en volgens mij dan geen last meer van het grond effect.

Mijn aankoop voor een solo pro toch even uitgesteld tot na de vakantie.

Alleen heb nog een beetje verder het forum doorgespit en kwam nog 3 andere gedadigden tegen namelijk de CB100, blade MSR en de Walkera hm4#3b.

CB100 toch redelijk last van blade strikes als je te heftig met de sticks begint bewegen.

Solo pro last van tail strike of blade strike als ik hier zo lees

blade MSR schijnbaar problemen met de zender

hm4#3b reageert wat zenuwachtig

Natuurlijk heeft elke heli zijn voor en nadelen, alleen door de grote keuze in micro heli's wordt het met de dag moeilijker om een keuze te maken.

Misschien kunnen jullie wat twijfel wegnemen bij mij in de aanshaf van een micro heli.

Ik zoek een heli het liefst niet groter als 25 cm, omdat ik toch wel in een beperkte ruimte wil vliegen.Er mag best wat uitdaging inzitten om de micro in bedwang te houden en te vliegen.

Blade strike met de Solo Pro is grotendeels te voorkomen door "smooth" met de sticks te doen. Dus niet na een stukje FFF ineens vol de elevator naar achteren trekken, maar net iets meer geleidelijk. Ziet er ook beter uit als je vliegt. Op die manier kan ik zo een hele vlucht "strike-vrij" vliegen, en toch plezier hebben. En er zijn mensen die met succes de flybar hebben ingekort, waardoor het probleem niet meer kan voorkomen. Of misschien kan je in de rotorkop iets onder de flybar plakken, zodat hij een fractie minder ver naar beneden kan. Immers, als hij toch in die stand tegen de canopy klapt, dan heb je er ook weinig aan dat hij zo ver kan kantelen.

De MSR schijnt ook een leuke FP te zijn, wel flink duurder dan de Solo Pro, en wat ingewikkelder met meer kleine onderdelen in de kop, die bij een crash kunnen wegspringen. Ik weet alleen niets van problemen met de zender, wel met de ontvangers, die blijkbaar een redelijk hoog uitvalpercentage hebben.

Zelf ben ik nog steeds erg happy met de Pro, goed binnen te vliegen, en buiten snel en uitdagend genoeg voor wat vlotte rondjes. Constructie is eenvoudig, met 1 schroevendraaier haal je hem uit elkaar en bouw je hem weer op. Op dit moment de ideale heli voor mij, een funvlieger die toch iets meer "stickgevoel" wil opdoen. Maar het blijft natuurlijk ook erg persoonlijk.

Ik heb een paar keer gebeerd, en ik kan je verzekeren dat het gewicht geen probleem is, mits je de grapple direct onder de main shaft bevestigt. dan doet de heli geen gekke dingen. De targets zijn gemaakt van heel licht spul.

Het grondeffect is echt een veel groter probleem. De heli zo laag hangen om de targets op te kunnen vissen zonder dattie een kant op schiet is bijna geen doen.

Lijkt me best leuk. Bij grondeffect minimale stickbewegingen geven helpt wel, maar zo'n ultralichte FP hangt door de druk van de staartrotor iets scheef hangt, en vlak boven de grond zal hij dus naar 1 kant willen wegschuiven. Misschien dat een langer draadje zou helpen.

En ik heb misschien eindelijk mijn Pro weer echt stabiel. Ik had een vibratie na een crash al succesvol opgelost door de rotorkop te verdraaien tov de as, zodat deze niet meer slingerde. Hover was na trimmen perfect, 10 seconden of langer de sticks los was geen probleem, maar bij bepaalde toerentallen begon de heli wat lichtjes te schudden. Iets meer gas en het was weg. Soms had ik het ook als vanuit hover naar voren ging, eerst wat schudden en dan verdween het ook weer.

Na smeren van de kop, wat linkjes vervangen (eentje had ik moeten repareren omdat hij spontaan losklikte) dacht ik ineens aan de bladen. In de MSR draad op RCgroups had ik daarover ook gelezen. Ik had een reserve paar bij de Pro gekregen, en hoewel de huidige bladen op wat krassen na nog prima leken, toch maar vervangen. Nu tijdens hoveren op verschillende toerentallen nog geen schudden gezien, dus de 1e indruk is 100% positief. Tijdens een paar snelle rondjes en dan weer afremmen naar hover ook niets gezien. Helaas teveel wind om uitgebreid verder te testen.

Ik denk dat mijn oude bladen of iets verbogen waren, of toch beschadigd door eerdere crashes, of misschien het ene blad een fractie zwaarder dan de andere. In ieder geval hoop ik dat het nu opgelost is, en de komende dagen weer lekker kan vliegen.

Het landen ging in ieder geval al direct een stuk beter. Na de testvlucht echt een perfecte landing, dus zonder klein hupje als het landingsgestel een beetje inveert doordat je de laatste cm boven de grond iets te snel naar beneden gaat, en ook geen ietsjes draaien van de heli als je het gas loslaat (komt doordat de staartmotor meteen stopt en de hoofdrotor door zijn massa nog even doordraait). Met zo'n vedergewicht heli (althans als het geel coax is) is strak landen dat veel lastiger dan met een groter exemplaar, dus ik was blij dat deze landing zo smooth ging.

Hey Mannen,

Vandaag de nieuwe motor ontvangen en meteen vervangen.

Probleem opgelost en ik weer zo blij als een klein kind.

Erg goeie service van rckix die voor de zekerheid ook een komlete staartset had bijgevoegd. Alles onder garantie!!
Bedankt Marc!!

groet
Bob

Mooi dat je probleem is opgelost. Weten we in ieder geval voor de volgende keer dat als een Pro dit soort rare bokkensprongen maakt, het de main motor is.

En inderdaad netjes dat er ook een staartset bij zat. Gezien de tikken die de staartboom en misschien de staartmotor heeft gehad, ook niet geheel onverstandig. En mocht je hem niet op korte termijn nodig hebben, dan is het altijd prettig die achter de hand te hebben. Het is toch 1 van de onderdelen die het eerst "gaat" als je naar echte slijtage kijkt, en niet naar crash-schade.

Mijn staartmotor tikt trouwens heel zachtjes als je hem met de hand ronddraait. Je moet echt goed luisteren om het te horen, maar als het stil genoeg is, hoor je het. Tijdens vliegen hoor ik geen rare bijgeluiden, en de staart is vrij strak. Ik weet ook niet of hij dit geluid al maakte vanaf het begin, of pas sinds kort. Ik heb binnenkort een reserve Pro, dus dan zal ik eens vergelijken.

Los exemplaar?

Weer een kinderdroom uitgekomen...:D

vantex%20heli%20006.jpg

Amen!

Ik heb precies hetzelfde exemplaar (in alu case) kado gekregen van collega's (reeds heli-verslaafd). Welgeteld 48 uur plezier van gehad, maar nu wel besmet, ontzettend geinig! Helaas, na die 48 uur gedwongen afscheid moeten nemen door een windvlaag en zodoende de heli over de nok van het dak het water in...

Nu wil ik niet opgeven en deze nieuwe hobby verder verkennen :-)
Echter, weet/kent iemand een adres/webshop waar je die heli Solo Pro 2 (of volgende handleiding Solo Pro V - het is toch echt die gele ;-) los kan krijgen? Immers, ik heb de oplader, ab, accu's etc. nog in bezit.

Help?

Ai, dat is jammer als ie zo aan zijn einde komt. Wind is toch wel vijand nummer 1 van zo'n vedergewicht heli.

Solo Pro V2 is trouwens de gele, V1 de rode. Behalve de kleur van de canopy, en glow in the dark bladen en landingsgestel (wat trouwens schijnbaar minder sterk plastic is als gewoon zwart) zijn ze hetzelfde. Wel zijn er een aantal verschillende revisies van de Pro met wel of geen hoger geplaatste staartboom en andere ontvangers om een paar verschillen te noemen.

Ik ken alleen een engelse site die losse Pro's levert, maar met 40 pond en de bijkomende verzendkosten ben je al bijna net zo duur uit als met een RTF kitje. Extra zender kan misschien nog handig zijn, die van mij blijft nu continue op 100% throttle staan, dus ik was blij dat ik nog een zender had liggen van een Merlin Tracer 60 (=Solo coax met ander merknaampje erop)

Reserve onderdelen

Ben ik weer.

meldde ik laatst nog dat ik bijna niets kapotgevlogen heb, nu lijkt de sleet op de heli te komen en ging van de week de flybar eraan.

Geen probleem, dacht ik want ik had er een liggen. Zit-ie kapot en wel in het zakje... zo'n kamer voor het gewichtje gebarsten enz...

In de clinch met de leverancier, en ze hebben een nieuwe gestuurd in afwachting van de andere retour.

Vandaag nieuwe flybar erop. Heli blijft tollen. Grote speling in de staartmotor. Nieuwe tail assembly erop. Weer vliegen, vliegt dat ding achteruit en opzij. Daar heb je je trims voor.

Twee minuten doet hij het goed, dan komt hij bij het rondscheuren in de kamer in een soort duikvlucht vast te zitten en boort zich in de poef. Main shaft weer gebroken, bij het gebruikelijke draaipunt van de blades (vierde keer).

Grijp ik naar de nieuwe main shaft die was binnengekomen, zijn de geleiderods voor de flybar rods al gebroken... die kunnen dus weer terug en de heli staat aan de grond.

Ik vraag me af of ik de linkage rods en de swash nu ook maar gelijk moet gaan vervangen, misschien is de swash versleten? enig idee?

Ik ken alleen een engelse site die losse Pro's levert, maar met 40 pond en de bijkomende verzendkosten ben je al bijna net zo duur uit als met een RTF kitje.

tja, daar kwam ik inderdaad ook achter. Ik kreeg wel deze mogelijkheid aangeboden door helikopter-planet.nl, maar inderdaad het extra bedrag voor een reserve-zender is dan minimaal. Desalniettemin, zeer vriendelijk van die meneer.

De versie met koffer en 2 accu's, lader en extra bladen is nu voor 90 euro te koop, incl, verzenden. Misschien een idee? 2 losse accu's kosten al snel 16 tot 20 euro. En voor een leuke prijs kan ik nog wel een koffer gebruiken eventueel. :rolleyes:

@m1traz: je weet wel dat er inmiddels 2 versies van de main shaft zijn, die niet uitwisselbaar zijn? En die duikvlucht, kan die misschien zijn veroorzaakt door een servo die is vastgelopen in zijn uiterste stand? Een aantal receiverborden hebben daar last van. Test voor de zekerheid eens met de heli in je hand of geen van de servo's ergens tegen de eindstand aanloopt. En je kan inderdaad ook even naar de linkjes kijken, misschien zijn ze uitgesleten door een slingerende rotorkop. Bij mij is er zelfs daardoor eentje in de lucht losgekomen. Gelukkig bleef de heli toen netjes op zijn plek hangen, en gebeurde het niet in een snelle rechterbochtt of zo...

Wel een boel pech met de reserve onderdelen zeg. Je zet wel het gas op nul als je merkt dat je gaat crashen? Ik heb (even afkloppen) tot op heden alleen een scheur in de canopy gevlogen, en een linkje tussen flybar en tuimelschijf versleten en de bladen vervangen omdat ze een soort "wobble" (lichtjes schudden) veroorzaakten bij bepaalde toerentallen. Er is een kans dat ik binnenkort aan een nieuwe staartmotor toe ben, want hij loopt zwaarder dan eerst, en bij met de hand ronddraaien hoor ik zachtjes tikken in de motor. Gelukkig heb ik een complete Pro voor onderdelen (goedkoper dan die losse spullen).

Laatst bewerkt:
Waar kan je hem kopen voor € 90 incl. verzendkosten. De laagste prijs die ik ben tegengekomen is voor € 98 + € 9 verzendkosten, bij RcKix.be

Back