M
mikky32
Guest
Ruw materiaal komt in staafvorm, bekijk dan hoeveel eruit gefreesd moet worden voordat je die pod hebt. Dat is dus veel bewerkingstijd, veel moet weg gefreesd worden wat ook slijtage aan je freesbit geeft.
2 losse platen snij je zo uit een dikke plaat aluminium zonder veel materiaalverlies en de gaten zitten er dan ook vrij snel in.
Enige mogelijkheid voor massaproductie zonder veel verlies is ruw gieten en dan met de frees nabewerken.
Klopt niet helemaal Roelof.
Het is goedkoper om iets in zo min mogelijk opspanningen te maken.
Uit 1 stuk is over het algemeen goedkoper.
Tevens is de slijtage bij allu. niet het probleem. het is meer de ophoping van matteriaal op de bijtel. dit voorkom je door goede smering tijdens het fresen.
Zo heb ik een discussie gehad over wat goedkoper was op mijn werk bij het maken van een bakje met meerdere zettingen.
We hebben het uit eindelijk nagerekend en het fresen uit 1 blok allu. was goedkoper dan het uit plaatstaal maken.
Het matteriaal is over het algemeen niet de kostprijs.
de productie kosten bepalen het merendeel van de prijs.
Hoe meer mensen hander er aan zitten hoe duurder het is.
Tevens word zo iets met een cnc machine gemaakt en is het en kwestie van minuten voor zo iets af is tegenwoordig.
In dit geval kan het best zo zijn dat de kosten gelijk en waarschijnlijk zelfs lager zijn dan uit 2 losse delen te maken.
het affal materiaal gaat weer terug naar de leverancier van het matteriaal en daar krijgen ze geld voor terug.
al met al ik zou persoonlijk kiezen voor een onderdeel uit 1 stuk als je zo'n mooie cnc machine hebt staan

als je dit conventioneel gaat bewerken dan ben je goedkoper uit met 2 losse delen.
Maar cnc is dit het goedkoopste.