Beste MBF'ers
Op de valreep van 2009 een hulpvraag van mij.
Na lang wikken en wegen heb ik besloten welke motor op mijn SIG LT-40 moet komen die ik momenteel aan het bouwen ben. Dat het 4-takt moest worden stond vast, prijs-kwaliteit (en geluid
) deed richting Saito besluiten. Cilinderinhoud was de zwaarste beslissing. De verleiding is groot om te overpoweren, zeker ook met het oog op een groter model in de toekomst. Uiteindelijk heb ik tot de FA56 (9,1 CC) besloten. Iets overpowered, maar binnen de perken, lijkt me.
Dit is mijn eerste viertakt en mijn tweede nitro motor. Ik heb me aardig ingelezen over de break-in en besloten hiervoor de tijd te nemen. Vliegweer is het zoiezo niet
. Ik heb hiervoor de onderstaande opstelling gemaakt.
Nu mijn probleem: volgens de Saito manual moet ik eerst brandstof aanzuigen door mijn vinger op de uitlaat te houden en de prop een slag of vier rond te draaien. De brandstof zou dan richting carborateur moeten stromen. Dit gebeurt dus niet. Ik kan draaien wat ik wil, geen brandstof.
Ik heb in eerste instantie het probleem bij de tank gezocht en dubbel gecheckt of ik alles goed heb aangesloten. De slang die op de uitlaat uikomt, loopt de tank in met aan de binnenkant een naar boven gebogen messing pijp die vlak onder de bovenkant van de tank uit komt. De slang op de carborateur heeft in de tank een slang met daaraan een clunk. Deze ligt op de bodem van de tank, vlak vóór de achterkant.
Om het trajekt van de tank naar de carborateur te testen, heb ik de slang aan de kant van de carborateur losgehaald, daar een lege tangfles op aangesloten en ingeknepen. Vervolgens stroomt de fles vol brandstof. Uiteraard geeft een slag van de motor veel minder zuiging, maar in principe lijkt daar geen probleem te zitten.
Wat me verder opvalt is dat ik met 1 vingertje met gemak de prop door de compressie duw. Is dat normaal? Ik heb een 5 cc 2-takt op een autootje die vele malen meer compressie geeft. Bij twee keer de prop rond draaien (één cyclus), hoor ik aan het eind wel een licht plopje van lucht die de uitlaat verlaat. Het enige wat ik heb aangepast na aanschaf is de carborateur 180 graden gedraaid zoals beschreven in de handleiding. Hierdoor komt de gashevel aan de andere kant te zitten (en de sproeierstelschoef uiteraard ook).
Mijn onervarenheid speelt me waarschijnlijk parten, maar je moet ergens beginnen, he. Alle hulp is welkom, wie heeft er een suggestie?
Groeten,
Walter
Op de valreep van 2009 een hulpvraag van mij.
Na lang wikken en wegen heb ik besloten welke motor op mijn SIG LT-40 moet komen die ik momenteel aan het bouwen ben. Dat het 4-takt moest worden stond vast, prijs-kwaliteit (en geluid

Dit is mijn eerste viertakt en mijn tweede nitro motor. Ik heb me aardig ingelezen over de break-in en besloten hiervoor de tijd te nemen. Vliegweer is het zoiezo niet

Nu mijn probleem: volgens de Saito manual moet ik eerst brandstof aanzuigen door mijn vinger op de uitlaat te houden en de prop een slag of vier rond te draaien. De brandstof zou dan richting carborateur moeten stromen. Dit gebeurt dus niet. Ik kan draaien wat ik wil, geen brandstof.
Ik heb in eerste instantie het probleem bij de tank gezocht en dubbel gecheckt of ik alles goed heb aangesloten. De slang die op de uitlaat uikomt, loopt de tank in met aan de binnenkant een naar boven gebogen messing pijp die vlak onder de bovenkant van de tank uit komt. De slang op de carborateur heeft in de tank een slang met daaraan een clunk. Deze ligt op de bodem van de tank, vlak vóór de achterkant.
Om het trajekt van de tank naar de carborateur te testen, heb ik de slang aan de kant van de carborateur losgehaald, daar een lege tangfles op aangesloten en ingeknepen. Vervolgens stroomt de fles vol brandstof. Uiteraard geeft een slag van de motor veel minder zuiging, maar in principe lijkt daar geen probleem te zitten.
Wat me verder opvalt is dat ik met 1 vingertje met gemak de prop door de compressie duw. Is dat normaal? Ik heb een 5 cc 2-takt op een autootje die vele malen meer compressie geeft. Bij twee keer de prop rond draaien (één cyclus), hoor ik aan het eind wel een licht plopje van lucht die de uitlaat verlaat. Het enige wat ik heb aangepast na aanschaf is de carborateur 180 graden gedraaid zoals beschreven in de handleiding. Hierdoor komt de gashevel aan de andere kant te zitten (en de sproeierstelschoef uiteraard ook).
Mijn onervarenheid speelt me waarschijnlijk parten, maar je moet ergens beginnen, he. Alle hulp is welkom, wie heeft er een suggestie?
Groeten,
Walter
Laatst bewerkt door een moderator: