Nieuwe Saito FA56 zuigt geen brandstof aan

Hallo je kunt er het beste een OS F plug in doen.
Als je trouwens in de toekomst nog eens een saito motor aan wilt schaffen en je koopt bij de Importeur van saito HOBBY-In in waalwijk wordt er standaad een OS F plug bijgelevert.

achterkant van een schroeven draaier kan je ook gebruiken als je geen chickenstick heb:) echter is een chicken stick wel verschrikkelijk handig in combinatie met een draadloze gloeier.

Laatst bewerkt:
Je moet ook niet tegen de prop slaan.
Je moet hem met een snelle beweging door de compressie drukken.

Dit begin ik nu ook in de gaten te krijgen. Het is meer een kwestie van een zet geven dan slaan. Dit werkt nu goed.

Hallo je kunt er het beste een OS F plug in doen.
Als je trouwens in de toekomst nog eens een saito motor aan wilt schaffen en je koopt bij de Importeur van saito HOBBY-In in waalwijk wordt er standaad een OS F plug bijgelevert.

Ik lees inderdaad veel goeds over deze OS pluggen. Ga ik er een paar van aanschaffen.

Laatst bewerkt:
Even een andere vraag.

Ik krijg mijn Saito maar op één manier gestart. Ik draai de plug eruit, wat brandstof in de plug opening, plug erin, driver erop, tikkie en lopen. Dit werkt altijd.

Het lijkt me echter niet de bedoeling altijd de plug eruit te moeten draaien. Met een startmotor kan ik me voorstellen dat 'ie zoveel toeren draait dat de brandstof goed wordt aangezogen voor de eerste verbranding. Maar ik wil 'm met de hand kunnen starten. Met choken (vinger op de uitlaat en enkele keren de prop ronddraaien) krijg ik 'm echter niet gestart. Hij zuigt uitstekend brandstof aan (nu de sproeier open staat ;)), maar die loopt direct aan de onderkant van de carburateur eruit en bereikt volgens mij nooit de cilinder. Ik krijg 'm zo niet gestart in ieder geval.

Wat doe ik verkeerd?

Even een andere vraag.

Ik krijg mijn Saito maar op één manier gestart. Ik draai de plug eruit, wat brandstof in de plug opening, plug erin, driver erop, tikkie en lopen. Dit werkt altijd.

Het lijkt me echter niet de bedoeling altijd de plug eruit te moeten draaien. Met een startmotor kan ik me voorstellen dat 'ie zoveel toeren draait dat de brandstof goed wordt aangezogen voor de eerste verbranding. Maar ik wil 'm met de hand kunnen starten. Met choken (vinger op de uitlaat en enkele keren de prop ronddraaien) krijg ik 'm echter niet gestart. Hij zuigt uitstekend brandstof aan (nu de sproeier open staat ;)), maar die loopt direct aan de onderkant van de carburateur eruit en bereikt volgens mij nooit de cilinder. Ik krijg 'm zo niet gestart in ieder geval.

Wat doe ik verkeerd?

Vrij simpel, en ik snap de aanwijzing in het instructieboekje over die vinger op de uitlaat niet zo goed: Je perst op die manier lucht naar de tank, waardoor brandstof naar de carb gedwongen wordt, die vervolgens wegens gebrek aan luchtsnelheid rechtstreeks weer naar buiten loopt, omdat de carb met de luchtinlaat naar beneden wijst.
Vinger op de inlaat, en de brandstof word aangezogen, maar komt als het naar buiten wil lopen je vinger tegen, en moet dus wel de motor in.
Gewoon eerst met de vinger op de inlaat eerst 1 cyclus (twee omwentelingen) tornen, en daarna proberen te starten. Wil dit niet, herhalen maar dan met twee cyclussen (vier omwentelingen dus) en opnieuw proberen.
Wil het nog niet, drie cyclussen enzovoorts enzovoorts.
Zodra je merkt dat je motor pakt, dat aantal cyclussen aanhouden voor iedere eerste start van de middag. Meestal starten ze de tweede keer en alle volgende vluchtjes van de middag wat beter, tenzij je motor afgeslagen is door brandstofgebrek....

Groet, Bert

Zo zie je maar dat het fabeltje "viertakt nooit ondersteboven monteren" niet opgaat.
Het heeft juist allerlei voordelen bij het starten van de motor, en tijdens de loop maakt het niets uit.
Ok, er is eerder kans op hydrolock als de motor verzuipt, maar bij handstarten merk je dat meteen. Als ik goed begrijp wil je de motor alleen maar met de hand starten, dus dat risico speelt dan geen rol.
Bij een motor die onderstboven hang, of op de zijkant, werkt het aanzuigen met de uitlaat afgesloten erg goed. De brandstof die de cylinder bereikt komt gelijk bij de plug, die na het aansluiten helpt om de methanol te verdampen. Een goed afgestelde viertakt heeft dan maar een kleine hint nodig om fanatiek aan te lopen.

Die hint geef ik door de motor aan de spinner even snel tegen de compressie aan te flippen, de eerste ontbranding volgt en de motor drukt zichzelf in de goede richting door de compressie en slaat aan.
Als je dit doet door de spinner vast te pakken, en je vliegtuig is vastgezet, dan kom je met niets in de lijn van de prop, en is het zelfs een van de mest veilige manieren om een motor te starten.

Als de motor nog even geen zin heeft, haal je de plug van de motor af, en draait snel heen en weer aan de spinner tijdens de inlaatslag, dus niet door de compressie. De carburateur zet je op stationair en je hoort dan een zuigend/sissend geluid door de hoge luchtsnelheid in de kleine opening. Die hoge luchtsnelheid helpt om een goed mengsel in het inlaatspruikstuk te krijgen. De druppels brandstof in de carburateur worden dan naar binnen gezogen en verdampt/vernevelt. Dan weer even de plug aansluiten en nog een paar "flipjes" tegen de compressie geven.
Als de motor al een keer gelopen heeft die dag lukt dat altijd.
Anders nog een keer aanzuigen. Beter wat vaker proberen aanzuigen dan de motor verzuipen. Na verloop van tijd weet je vanzelf wel hoeveel je ongeveer aan moet zuigen, en daar ga je net onder zitten voor de veiligheid.

Het is altijd leuk om mensen nieuwsgierig te zien kijken hoe makkelijk motoren gestart kunnen worden. Ik moet hier wel eerlijk vermelden dat dit met een grotere inhoud makkelijker gaat dan met een kleine. Bij tweetakt gaat het trouwens ook prima.

Laatst bewerkt:
...Vinger op de inlaat, en de brandstof word aangezogen, maar komt als het naar buiten wil lopen je vinger tegen, en moet dus wel de motor in...

Dit klinkt eigenlijk wel heel logisch, alsof je water door een slang zuigt, maar dan aangezogen door de zuiger/cylinder. Inderdaad is in dat licht de procedure die in de handleiding staat niet van toepassing als je de motor rechtop monteert. Bert, bedankt, ik ga het van de week proberen.

Robke, bedankt voor de aanvulling. Mij valt het ook op hoe gewillig deze motoren willen ontbranden, als er maar brandstof in de cylinder zit. Het heen en weer draaien van de spinner met de carburateur op stationair in combinatie met Bert zijn procedure lijkt me uitstekend om mengsel in de cylinder te brengen en hydrolock te voorkomen. Starten door de spinner tegen de compressie aan te slingeren lijkt me wel het summum van motoren starten :cool:.

Het klopt dat ik deze en toekomstige motoren met de hand wil (blijven) starten. Ten eerste vind ik het leuk om dit onder de knie te krijgen en daarnaast doet het pijn aan mijn ogen zo'n mooi stukje techniek mega toeren te zien draaien, aangedreven door een electomotor. Gevoelsmatig bevordert dit de levensduur niet, los van eventuele schade door hydrolock.

Ik laat weten wat mijn ervaringen zijn.

Hoi,

ik heb een Saito 45 4 takt op een van m'n toestellen, die er gewoon recht opstaat.

Mijn ervaring is dat de motor zeer gemakkelijk aanslaat, als je bij het primen "bijna verzuipt", dan drupt de methanol idd uit de carburateur.

Daarna is het vaak een a twee keer "slaan" en hij loopt. Daarbij maakt het niet veel uit of je in de juiste richting "slaat"of juist ertegenin ...

Echter, dit heb ik bereikt na hulp van een collega-vlieger die erg goed is afstellen van motoren. Daar is wel enige tijd overheen gegaan.

Maar er is dus nog hoop :)

Grtz,
Menno

Inmiddels heb ik een vlucht of 20 achter de rug met mijn motor. In het starten krijg ik steeds meer handigheid. Ik heb gemerkt dat je bij het "aanslingeren" van de prop ervoor moet zorgen dat je 'm goed door de compressie heen drukt, anders loopt 'ie gegarandeerd de verkeerde kant op.

Aangezien ik die slag lastig vind, ben ik nu begonnen de prop in tegen gestelde richting tegen de compressie aan te slingeren en dat werkt inderdaad uitstekend. Ik lees net de post van Rob terug; ik zal morgen eens proberen of het me lukt de motor op die manier te starten door aan de spinner te draaien.

Ik ben voor mezelf al wel tot de conclusie gekomen dat een startmotor geen noodzaak is voor een 4-takt. Handstarten gaat met wat ervaring (en hulp van het forum ;-) ) uitstekend.

In ieder geval loopt de Saito als een zonnetje: heel betrouwbaar en een heerlijk geluid!

Ik zou iedereen aanraden niet met de vingers aan een spinner te draaien om een motor te starten.

Je zit er met de vingers sneller in als je denkt .

Neem een dikke handschoen of een stok met een stuk tuinslang maar nooit je blote vingers .

Mvg Johan

Ik heb vandaag eens gekeken hoe het draaien aan de spinner zou bevallen, maar heb het maar acherwegen gelaten. Voelde niet helemaal safe. Mijn spinner is ook niet groot genoeg hiervoor. Ik houd het voorlopig bij mijn chicken stick.

Het starten door de prop tegen de draairichting in te duwen is het echter helemaal! Even goed primen en een flinke zet met de klok mee tot in de compressie: lopen. De verkeerde kant op lopen is er dan niet meer bij. En niet lopen is niet goed geprimed.

Walter

Back