Nieuw restauratie project.

Heb vandaag voor 10€ een jachtje gekocht dat wat liefde kan gebruiken. Na wat onderzoek denk ik dat het een Graupner Commodore is, graag uitsluitsel hierover. De lengte is 72 cm en de breedte 24 cm. Alleen heeft de Commodore twee motoren en deze had er een maar wel drie assen, ik denk dan ook dat de middelste as er niet in hoort. Deze was zo slecht gemonteerd dat ik hem gelijk verwijderd heb. Mocht het een Commodore zijn kan iemand mij dan vertellen welk roer er origineel inzit? Deze ontbreekt namelijk in zijn geheel. Het hoeft voor mij geen snelheids monster te worden, dus tips over motorisering en accu’s zijn welkom. Zal proberen om foto’s te plaatsen. P.s gezien de manier waarop de motor met de schroefas was verbonden doet vermoeden dat hij gebouwd is in de tijd van de Flinstones.
 

Bijlagen

  • IMG_1402.jpeg
    IMG_1402.jpeg
    351,9 KB · Weergaven: 258
  • IMG_1404.jpeg
    IMG_1404.jpeg
    338,5 KB · Weergaven: 255
  • IMG_1403.jpeg
    IMG_1403.jpeg
    303 KB · Weergaven: 251
  • IMG_1405.jpeg
    IMG_1405.jpeg
    233,5 KB · Weergaven: 253
  • IMG_1406.jpeg
    IMG_1406.jpeg
    269,3 KB · Weergaven: 246
  • IMG_1407.jpeg
    IMG_1407.jpeg
    217,7 KB · Weergaven: 238
Ik heb deze ook nog staan.
Standaard 2 motoren en slechts 1 roer. Ik heb er 2 roeren onder gemaakt, stuurt een stuk beter.
Heb er 2 x 6v loodaccu inliggen. Motoren zou ik moeten kijken, weet ik zo niet.
Wel teruggetrimd op de zender, ging anders veel te hard.
 
Standaard zaten er de rode Graupner catalogus fabrieksroertjes in. Zijn nog wel verkrijgbaar. Later werden die uit polystyreen vervaardigd, en scherper gestoken, en goed overschilderbaar.
Anders AeroNaut roeren. Of idd zelf te maken.
Zeer doenbaar. Heb er wel eens een aantal naar schaalimpressie scratch nagemaakt. Dus niets te vrezen.
Daarbij beter iets grotere roeren.
Maximale uitslag af 0, is 45 graad.
Daar boven wordt het meer een rem.

Ik zie 3x speedschoeven. Hoorden eigenlijk 3 blads spoed 0,5 onder. En zat er een wat licht motortje in.
Naar je kunt hem ombouwen naar hydrofoil als je wilt…. Ook leut.

Gr Bas
 
Ik heb deze ook nog staan.
Standaard 2 motoren en slechts 1 roer. Ik heb er 2 roeren onder gemaakt, stuurt een stuk beter.
Heb er 2 x 6v loodaccu inliggen. Motoren zou ik moeten kijken, weet ik zo niet.
Wel teruggetrimd op de zender, ging anders veel te hard.
Zijn dan waarschijnlijk motoren uit de 400 serie?
 
IMG_1433.png
IMG_1432.png
IMG_1434.jpeg
Restauratie gaat prima, nu even een Electronica vraag. Ik kan een paar vaartregelaars overnemen, zijn deze geschikt voor deze motoren of beter nieuwe kopen? Kon er op Google niks over vinden.
 
Laatst bewerkt:
Chris, je bijlages werken niet. Staat je album nog prive? Voor de kijkers is het gemakkelijker om uploads van je foto's te maken en dan op volledige grootte te tonen. Gr. Klaas.
 
Zie nu wel plaatjes Chris. Als de regelaars werken lijken ze me wel geschikt. Als je ze beide gebruikt dan uit één van de ontvangerkabeltjes de rode draad terugtrekken en isoleren. Dus niet doorknippen zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Je hebt aan één BEC voldoede om stroom te leveren voor de ontvanger en twee servo's en daardoor geen ontvangeraccu nodig.. Gr. Klaas.
 
Zie nu wel plaatjes Chris. Als de regelaars werken lijken ze me wel geschikt. Als je ze beide gebruikt dan uit één van de ontvangerkabeltjes de rode draad terugtrekken en isoleren. Dus niet doorknippen zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Je hebt aan één BEC voldoede om stroom te leveren voor de ontvanger en twee servo's en daardoor geen ontvangeraccu nodig.. Gr. Klaas.
Ook in combinatie met de motoren, of heb je daar meer info voor nodig?
 
De regelaars zijn voor borstelmotoren. Enig idee voor welk voltage die Agarishi motor is? Inmiddels gevonden bij Conrad 6-24 Volt. Zet wel dubbele kruiskoppelingen tussen motor en as. Gr. Klaas.
 
12V, ruim 4000 toeren onder last.
Zelfs twee stuks, in een boot van dat formaat is redelijk bedaagd, als je mazzel hebt nét een halfglijder.
Maar da's een kwestie van smaak.

Wat betreft die regelaars; controleer of ze allemaal vooruit én achteruit regelen, want alleen op de rode staat een R(van reverse).

Groeten, Jan.
 
12V, ruim 4000 toeren onder last.
Zelfs twee stuks, in een boot van dat formaat is redelijk bedaagd, als je mazzel hebt nét een halfglijder.
Maar da's een kwestie van smaak.

Wat betreft die regelaars; controleer of ze allemaal vooruit én achteruit regelen, want alleen op de rode staat een R(van reverse).

Groeten, Jan.
Motoren had ik nog, het hoeft voor mij ook niet zo snel te gaan. Mocht het niet lukken kan ik ze altijd nog wisselen
 
De regelaars zijn voor borstelmotoren. Enig idee voor welk voltage die Agarishi motor is? Inmiddels gevonden bij Conrad 6-24 Volt. Zet wel dubbele kruiskoppelingen tussen motor en as. Gr. Klaas.
Klaas, had een en ander gekregen waarbij ook twee koppelingen van raboesch. Zou het nodig zijn om dubbele koppelingen te gebruiken, staan wel goed in lijn anders komt er 3 cm bij. Wat betreft de motoren, te licht? Zaten ook in het gekregen doosje.
 

Bijlagen

  • IMG_1440.jpeg
    IMG_1440.jpeg
    252,3 KB · Weergaven: 102
  • IMG_1439.jpeg
    IMG_1439.jpeg
    235,2 KB · Weergaven: 108
  • IMG_1438.jpeg
    IMG_1438.jpeg
    285,1 KB · Weergaven: 103
  • IMG_1437.jpeg
    IMG_1437.jpeg
    312,6 KB · Weergaven: 100
Chris, Je kunt het proberen met enkele koppelingen, maar bij de geringste knik maken ze dan een ratelend geluid.
Die nieuwe motoren lijken me vrij licht. Lopen de oude nog goed? Drupje olie op de lagers en kijken wat ze doen. Ze trekken natuurlijk wel veel meer stroom. Gr. Klaas.
 
Chris, Je kunt het proberen met enkele koppelingen, maar bij de geringste knik maken ze dan een ratelend geluid.
Die nieuwe motoren lijken me vrij licht. Lopen de oude nog goed? Drupje olie op de lagers en kijken wat ze doen. Ze trekken natuurlijk wel veel meer stroom. Gr. Klaas.
Oké, dus dubbele koppelingen worden het, zaten geen motoren in, welke motoren zouden wel voldoen?
 
Back
Top