Nieuw Blade 130 X

Bij mij werkte ie prima hoor:confused: heb je bij het vastzetten van de servohevel deze vastgehouden, anders loop je kans dat je de tandwielen stuk trekt??
Heb je de servo, stick en trim eerst op O gezet voor je de hevel erop zette?

Grtz Rudi

Heb alles gedaan zoals ik denk dat het hoort... servo met de houder op de tailboom geplaatst, aangesloten op het bordje, zender aan met trim op 0, batterij heli aangesloten, servo is naar de middenstand gegaan, batterij heli los, servo hevel haaks geplaatst en pushrod aangesloten...

Vandaag nog een kleine upgrade gedaan die toch weer een beetje verschil maakt .
full
Metalen tail boom strut met metalen haakje waar de servostang voor de staart in ligt . t'Is een kleinigheid maar geeft weer iets vastere tail maar nu ben ik echt aan het muggeziften want het was al ok hoor . Maar toch .
Ik had eerst de A en B gear vervangen door metalen tandwielen van Xtreme en resultaat was dat de staart weer trilde 8-O maar geen nood ik wist waarom. Bij mijn vorige 130 die toen een zeer hevige tail wag had heb ik dat ook eens gedaan en de tail wag was weg met de beide metalen tandwielen .Maw als je ze allebei vervangt geeft dat een extra druk achteraan ( ik kan het niet beter uitleggen ) waardoor speling wegvalt .
Nu als je tail al goed was voordien dan geeft dit een negatief effect in de vorm van trillingen . Dus weer de stock (plastic)A gear gestoken en het probleem is opgelost :cool:
Nog even een bedenking met de tail servo experimenten (want bij onze US vrienden staat het forum bol van ) ik vindt het allemaal veel geld en gesukkel . De ene is tevreden met servo X , de andere met servo Y maar de meeste sukkelen dan weer met compabiliteit met het moederbord enz enz .
Akkoord misschien zijn de stcks niet de beste maar voor hetzelfde geld koop je al 2 stock servo's van welke ik tot nu toe nog geen klagen heb .
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je er hier in Belgie te veel opzij staan hebt ,pikt de staat het toch maar :) Dan maar liever in heli's steken .:proost:

Dan heb je zeker nog nooit in nederland gewoond:D haha , zelfs als je niks heb dan pakken ze het wel ergens bij je vandaan haha:D :banana:

verzonden vanaf mijn kapotte samsung s3

Als IEDEREEN hier in België procentueel even veel belastingen betaalde kon ik met een Trex 700 vliegen inplaats van een 130x:lol::lol::lol:

Hello Heli hobbyliefhebbers,

Ik heb een 130x (2st.) en ben er als ze vliegen heel tevreden over.
Maar als ze nie goe vliegen ben ik er niet zo tevreden over, kent ge dat?
Vint de oorzaak telkens maar weer hé...

Nu is het de staartservo die de éne moment werkt en de andere niet.
Heb hier al het één en 't ander gelezen.
Maar wat kan er zoal de oorzaak van zijn dat deze tailservo gewoonweg niet luistert naar wat m'n DX6i beveelt?
Hij is zelfs nog maar net gereinigd met wasbenzine...
Is het de bedoeling dat ik die af en toe eens vervang zo te lezen?
Het is soms bij het stilstaan op de hobbytafel of in de lucht dat de staart draait naar waar hij niet hoort te draaien.

Heb al een beetje ervaring maar ben nog geen expert hierin hé dus apprecieer ik alle tips...

Alvast bedankt,

Filip

Wasbenzine heeft misschien de servo aangetast. . Probeer eens elektrische contact cleaner.
Lijkt me veiliger.
En anders checken voor een los contactje/draadje .

Wasbenzine lijkt mij idd niet ideaal .... Ik reinig de mijne gewoon met een wattenstaafje.
Kijk eens of je contaktjes nog genoeg contakt hebben met het bordje, als de servo open is anders eens een fijn schroevendraaiertje er achter steken en wat naar buiten trekken

De mijne zit ook weer in de garage :-| Bij laatste vliegbeurt te rap batterij aangekoppeld en al op de grond gezet vooraleer ie volledig gebonden was . Blades tegen de grond en gear B eraf gepopt ? Gelukkig zien liggen .
Nu had ik al vermoeden dat er spel zat op C gear (alhoewel metaal) . Speling nu nog groter en geknars van de tandwielen . Dus weer naar de winkel om C gear . Als het dat maar is .

Vrolijk kerstfeest iedereen

Vanmiddag toch nog 10 packs kunnen vliegen ondanks dat men regen en sterke wind voorspeld had:cool:
Laatste vlucht eindigde met een crashje waarbij de spindle een knak kreeg, ik vloog dan ook de Xtreme CF blades en de energie moet ergens naartoe nietwaar;)
Met deze blades vliegt de 130 echt super, pitch pumps zijn geweldig in combinatie met de Xtreme 8000Kv Spin motor. Heb het toerental al flink naar beneden moeten schroeven omdat anders de plastic C gear het te snel begeeft:lol:

Grtz Rudi

Is er een verschil tussen metalen gears van blade zelf en bv Xtreme production :confused: Las net op een forum dat originele van Blade zelf "brass" zijn .
Is dit geen afgeleide van koper of zo ?

Is er een verschil tussen metalen gears van blade zelf en bv Xtreme production :confused: Las net op een forum dat originele van Blade zelf "brass" zijn .
Is dit geen afgeleide van koper of zo ?

Ik heb beide gehad en vindt die van Blade beter passen, die van xtreme hadden wat veel speling op de TT en sleten dus veel sneller.

De gears van Blade zijn gewoon van metaal maar ik vermoed dat ze 'gehard' worden door ze op te warmen en dan afkoelen in olie waardoor ze bronskleurig worden maar dat kleurtje verdwijnt na een paar vluchten:cool:

Grtz rudi

Goeie tip en qua duurzaamheid ? Ik heb er een paar besteld . Ben benieuwd . Loctite op C gear bij monteren ?

Laatst bewerkt:
Goeie tip en qua duurzaamheid ? Ik heb er een paar besteld . Ben benieuwd . Loctite op C gear bij monteren ?

Van de blade gears heb ik een tijdje geleden de metalen C en D gear kapot gekregen door een lager in de tailhub die tijdens een vlucht kapot ging, de staart begon plots te zwiepen en tegen dat ik de heli op de grond hand waren beide gears bijna volledig weggesleten.
Sindsdien vlieg ik altijd met één plastic gear, C of D om de dure metal gear te beschermen:cool: Gaat makkelijk 100 vluchten mee:)
Locktite gebruik ik niet, ik maak mijn TT zelf waarbij ik nét genoeg materiaal weghaal zodat zowel de B als C gear lichtjes klemt;)
Kost je een paar minuutjes om te maken en werkt veel beter dan de stock TT.

Grtz Rudi

Tja , een staaldraad van zelfde dikte als origineel en voor -en achteraan wat afslijpen . Zoiets dus . Allemaal goeie tips .:cool:

Tja , een staaldraad van zelfde dikte als origineel en voor -en achteraan wat afslijpen . Zoiets dus . Allemaal goeie tips .:cool:

Yep,staaldraad van 1,5mm en met een Dremel een beetje afslijpen. Je kan de kant voor de B gear een 2mm langer maken zodat je 'm niet kwijt speelt bij een crash en eventueel een beetje rond aanslijpen vooraan zodat het monteren/inschuiven van de TT vlotter gaat. Simpel maar effectief:cool:

Wil je de TT nog verfijnen dan kan je over de TT een messing buisje schuiven én vastlijmen nét achter de lagers van de tailboom.Zit dus binnenin de tailboom. Zo krijg je een bijna perfecte meshing van de tandwielen omdat de TT niet heen en weer kan schuiven, het geeft alleen wat meer gedoe om de TT eruit te halen want dan moet het achterste lager er mee uit.
Werkt goed moet ik zeggen:D

Volgende stap bij mij zal zijn dat ik de tailboom ga vervangen door rond CF omdat de vierkante tailboom wat torst tijdens het vliegen en te fragiel is, bij de minste crash moet die gelijmd worden:mad: De ronde CF staven zijn véél steviger, ik moet alleen nog bekijken hoe ik de tailservo erop monteer:confused:

Grtz Rudi

Eens zien op helifreak . Ik denk dat ze daar ook al met ronde tailbooms bezig zijn .
Even een bedenking bij de 130X . Waarom vliegen/sleutelen wij zo graag aan deze wispelturige heli ? Blade en upgrade producenten zullen er zeker niet rouwig om zijn . Als ik bedenk: ik ga met mijn t rex 250 vliegen, daarna laadt ik mijn batterijtjes weer op en gedaan tot de volgende gelegenheid . Is dit te simpel ?
Het einde van het jaar nadert en men begint balansen op te maken LOL

Laatst bewerkt:
Back