Neu motoren, ervaringen (ook Lehner Tekin en Castle )

In de F5B worden ook Neu motoren gebruikt. Best goede motoren.
Nadeeltje: Enige tijd geleden een Neu opgestuurd voor reparatie, die was ik 2 1/2 maand kwijt...Werd wel onder garantie uitgevoerd, dat was dan wel weer netjes.

Groet,
Gerben
 
wat is er dan zo speciaal aan die motoren dan?

Zo hier:

mkrusedc @ RCM zei:
The 1500 series has power ranges from 150 watts to over 4,000 watts. The maximum rpm is 60,000. The can diameter is 1.53” smooth and 1.73’ for the finned can. The motors have 12 slot stators and 4 pole rotors. The shaft diameter is 5 mm and is 0.75” long. The motors weigh about 10-12 oz depending on type.

The first two numbers of a Neu motor designate the diameter. For example the 1500 series has a 15mm rotor.

The second two numbers denotes the rotor length. For example xx09, xx12, and xx15. Larger numbers means a longer rotor. A longer rotor generates more torque.

The third two numbers usually are the number of turns. For example 1.5, 1, and 2.5 The higher number the more turns.

The next letter d/y is the coil configuration: d = delta or triangle. y = wye or star.
A d coil configuration is a motor that has 1.73 times higher kv and 1.73 times less torque than a y motor configuration with the same turns. For example a 1515/1d has 4100kv and a 1515/1y has 2200kv. A motor with windings in delta configuration gives low torque at low rpm, but can give higher top rpm. Wye configuration gives high torque at low rpm, but not as high top rpm.

The last letter f/s is the type of can: f = finned. s = smooth can

http://www.neumotors.com/20061222/1500_series_.html

Castle Neu
-Casing closed (the new NEU has a closed case)
-Kevlar wrapped magnets Not carbon inside as the "real" Neu
-Wires comes out on the side, not in the back
-The motor shaft has a flat spot
-5x16x5mm Bearings Japan (Koyo or NMB - CNC grade, 100K RPM rated)
-Laminations M19 non-oriented magnetic steel Japan
-Magnets Same as Neu – China N38UH magnet
-Shaft material Stainless - USA
-Case T6061 – China
-US source 10 gauge silicone insulated wire
-60,000 rpm up to 200F

The Tekno RC Edition Neu Motors feature:
Larger 5x13x4mm bearings front and back
Sealed motor can
Rear end bell is safely secured by Neu's latest design
Flat spot along length of shaft
 
kwestie van even zoeken op het www

Castle Neu 2200 Kv 1515
Castle Creations | Monster Motors

gewicht: 15 oz (424g)
lengte: 75.18mm

Tekin 2200 Kv 4038
Tekin - T8 1/8th Scale Brushless Motor Series

gewicht: 14.25oz (404g)
lengte: 3.0” (76mm)

Neu 1515 2200 Kv 1Y:
Castle Creations | Neu Motors 1500 Series

gewicht: 12,7 oz (finned) = 360 gram
lengte = 66,6 cm

als je verder zoekt zijn er nog lichtere motoren (vergelijkbaar qua vermogen):
Lehner 1950, 36*74mm, 350gram
Tenshock 2250, 38*69,5mm, 356gram
Medusa 3680, 36*80mm, 400gram (niet lichter, wel de goedkooptse in het rijtje)

Al met al denk ik dat het maximale gewichtsvoordeel van zo'n 70gram in de klasse auto's waar deze motoren gebruikt worden nauwelijks voordeel zal opleveren. Dat de NEU motoren tot de betere behoren, twijfel ik niet aan. Maar het gewichts- en grootte argument vind ik een beetje mager.
 
Laatst bewerkt:
tja, ieder vind weer iets anders belangrijk. Voor mij zijn het gewicht en het rendement doorslaggevend. Dat ze 40-90 dollar duurder zijn is voor mij een overweging. Omdat ik daar nog niet uit ben open ik dit topic (o.a.)
Die lehners e.d. weet ik te weinig van. Vooral omdat maar weinig mensen ze hebben en er weinig over te vinden is. Wat er over te vinden is vind ik nogal belangrijk als je iets "blind" gaat kopen zoals in dit geval.


Vandaar de vraag b.v. aan Nard: heb je je flux 2200 wel eens in dezelfde auto vergeleken als de Neu 2200?
 
Lehner is ook top kwaliteit spul, alleen weer minder bekend (in ieder geval bij mij) dan Neu.

Yup dat heb ik gedaan:


Wat je hier ziet is ook het enige dat ik heb gedaan, heb er geen speedruns of bash sessies mee getest. Geen GPS en temp gegevens vergeleken. De Neu is gewoon tig keer soepeler, maar dat merk je al wanneer je aan de shaft draait.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iets meer info Lehner: Lehner Motors - RC-Monster Forums

Als max rendement voor jou belangrijk is, dan is Lehner wellicht de beste keuze voor jou. Voeg je daar het kostenplaatje aan toe, dan worden NEU's interessanter. Lehner zijn 2 polig, wat in zou moeten houden dat ze sneller op gang komen. Neu's zijn 4 polig waardoor ze meer koppel zouden hebben (Tenshocks zijn 6 polig).
 
maar dat merk je al wanneer je aan de shaft draait.


Ja want de Castle Neu vind ik idd wel behoorlijk bokkig en lawaaerig. Maar dat is cosmetisch vind ik niet echt bezwaarlijk. Maar je ziet idd in je filmpje dat die Neu dat soepeler doet (mag ook wel voor dat geld)
Wat ik vooral ook belangrijk vind is hoeveel hitte hij produceert (wat iets zegt over het rendement)
Een hoger rendement halen is leuk maar het gaat mij ook om hoe ver ik kan gaan met vertanden. Een motor met hoger rendement zal minder heet lopen en dus met een zware vertanding beter presteren (of eigenlijk: een zwaardere vertanding aan kunnen)
 
Iets meer info Lehner: Lehner Motors - RC-Monster Forums

Als max rendement voor jou belangrijk is, dan is Lehner wellicht de beste keuze voor jou. Voeg je daar het kostenplaatje aan toe, dan worden NEU's interessanter. Lehner zijn 2 polig, wat in zou moeten houden dat ze sneller op gang komen. Neu's zijn 4 polig waardoor ze meer koppel zouden hebben (Tenshocks zijn 6 polig).
4 polige motors lopen weer soepeler zonder sensors dan 2 polige. o.a. daarom ga ik toch niet voor de Tekin SC4X (die over een paar dagen uitkomt) in mijn Slash. Die is n.l. 2 polig. Welliswaar dan wel weer sensored maar een 4 polige motor heeft m.i. geen sensors nodig. Helemaal de Neu niet als ik dat zo zie.
 
tja, ieder vind weer iets anders belangrijk. Voor mij zijn het gewicht en het rendement doorslaggevend. Dat ze 40-90 dollar duurder zijn is voor mij een overweging. Omdat ik daar nog niet uit ben open ik dit topic (o.a.)
Die lehners e.d. weet ik te weinig van. Vooral omdat maar weinig mensen ze hebben en er weinig over te vinden is. Wat er over te vinden is vind ik nogal belangrijk als je iets "blind" gaat kopen zoals in dit geval.


Vandaar de vraag b.v. aan Nard: heb je je flux 2200 wel eens in dezelfde auto vergeleken als de Neu 2200?

Ook voor Lehner geldt dat er genoeg op internet te vinden is, vooral op boot fora is er veel info te vinden en op RCM die link van drkdgglr (mijn topic trouwens :mrgreen).

Helaas heb ik zelf nog geen Lehner gehad, wel vaak op eBay meegeboden e.d.. Ik heb voornamelijk Hacker, veel chinese troep en Plettenberg hier liggen. (Waarbij Hacker en Plettenberg imo ook goede merken zijn)
Ik denk dat Amerikanen liever hun "eigen" spul kopen, zoals Castle Creations en NEU, ze zijn er trots op zo lijkt het. Hetzelfde geldt voor Lehner, Hacker en Plettenberg, die zijn vaak populairder dan NEU op Duitse fora. Maar dan zijn er wel nog een paar Amerikanen die helemaal gek zijn op het Duitse spul (Lehner, Plettenberg, Hacker) en natuurlijk ook anders om, Duitsers die helemaal gek zijn op NEU.

Welke nou echt beter is? Geen idee (is ook moeilijk te vergelijken), ik weet alleen dat de Duitse merken nog een tikkeltje duurder zijn dan de NEU's :mrgreen:


EDIT: Nog een paar quotes over Lehner, Plettenberg en NEU.

Plettenberg is one of Neu's European Compeditors. Lhner is also one but Neu has easily beat them. I don't know much about Plett but I do know they are as good if not better then Neu.

both lehner and neu have their flaws, but i wouldn`t agree that neu is neccessarily any better than lehner.

imo, plettenberg quality remains unrivalled. neu however has better service/support and more reasonable prices for out-of-warranty repairs or replacements.
many may disagree, but as far as i know, most of today`s high end motors [neu,medusa,losi,cc,tekin, even the original aveox up to a point] are 'copies' [design-wise] of the original plettenberg design [dating back in `97 with the hp220 series].

From an American standpoint, Neu provides quicker and cheaper servicing, and prices are better I believe for comparable motors. Plus Neus are 4 pole vs 2 pole for the Lehners, so they are more powerful for the same given size (in principle, I may be lying).

If you live in Europe, then Hackers, Lehners and Pletts would be great, but Neus and Medusas are great if you live over the pond; whatever floats yer boat really...

What do you mean Neu easily has Lehner beat? Lehner is top quality like Neu, Plettenberg, Hacker etc... Just a different build type. Lehners/Hackers are more of rpm type motors or "top end" because of them being 2-poles. Plettenberg/Neu/Medusa are more of torque motors due to them having 4-poles.
yes.gif
Determining on what your going for "top speed or torque" either one will not dissapoint.


Aan jou de keus :mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
Ja, het zijn allemaal punten om te overwegen. Ik heb ook even dat topic over die Lehners gelezen.

In den beginnen ben ik erg fan van duitse engineering. Bij mij voor de deur komt ook nooit meer iets anders dan een duitse auto b.v.

Maar voor zover ik nu kan zien zijn er 2 goeie redenen om niet voor een Lehner te gaan:

-De lehner is een 2 pole en daardoor beter geschikt voor hogere snelheden met minder weerstand. De Neu's zijn 4 pole en die schijnen toch wat lekkerder te lopen in het lage toeren gebied en meer koppel te hebben. Ik heb alleen offroad auto's en alhoewel ik er ook onroad mee rij en dan hoge snelheden haal blijf ik de relatief zware auto's toch als offroader behandelen. Ik denk dat je zo'n Lehner beter in een straatcircuitauto of idd een boot stopt. Dit ook vanwege de smallere can. Als ik hoge snelheid wil halen dan wil ik dat bereiken door vertanding vs warmte ontwikkeling (vs gewicht). Ik denk dat ik daar dan het beste een Wye 4 pole motor voor kan nemen als die idd een hoger rendement halen (=minder warmte ontwikkeling)

-Het 2e punt is dat een high current Lehner gewoon 300 euro kost en een vergelijkbare Neu nog geen 200.
 
Voor de grap eens gekeken waar Castle zit. En hier wordt het dan allemaal ontwikkeld en gemaakt. (de Neu dan, uiteraard niet de groene Castle's)

castleheadquarters2.png


castleheadquarters3.png
 
Laatst bewerkt:
Back
Top