Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Waar ik op doel is de afbind richting van de eindjes van de wandtouwen boven de juffers
Dat is geen fout, dat hoort zo. Het afbinden gebeurt door een mens, en de overgrote meerderheid is rechtshandig. het afbinden gebeurt dus in de richting die het gemakkelijkst is voor de persoon die het werk moet uitvoeren.
Wil je aan bakboord alles naar achter, zal ik maar zeggen, afgebonden, en aan stuurboord ook, dan moet je aan de ene kant een rechtshandige het werk laten uitvoeren, en aan de andere kant door een linkshandige.
Ter illustratie van deze onzin, kijk maar eens op detailfoto's van het want van HMS Victory. Dan lijkt het plots veel minder verzonnen. :)

Dank je Piet.

Nou één kant klaar en dan zie je dat je 1 jufferblok op z'n kop hebt zitten.

Maar dat was snel hersteld. Op naar stuurboord.

20250404_142553.jpg

20250404_145429.jpg

20250404_145437.jpg

Het is nu even zoeken welke maat touw ik voor de weeflijnenen ga gebruiken.
Als ik de tabel van Dik volg klopt het niet, ik vind ze dan te iel.

iemand een mening? Altijd geïnteresseerd om die te horen.

20250404_151304.jpg

Zo dan:thumbsup: keurig Hans!
Wat de weeflijnen betreft denk ik dat je toch wel goed zit. Ik denk dan aan de onderste. Straks, als je ze gezet hebt met de mastworp oogt het ook nog wel wat zwaarder.

Laatst bewerkt:
Ik heb me ook altijd vergist in de dikte van de weeflijnen, en deze eigenlijk altijd te zwaar gemaakt.
In zijn boek Aloude en hedendaagsche scheepsbouw en bestier geeft Nicolaes Witsen een overzicht van de dikte van de diverse touwen en tuigage voor schepen. Deze diktes zijn gerelateerd aan mastdiameters of -omtrekken. Een indicatie voor de dikte van de weeflijnen (of scheerlijnen volgens Witsen) die uit zijn tabellen te halen zijn geven een waarde van ongeveer 1/4 tot 1/3 van de dikte van de hoofdtouwen van het want.
Je kunt dan makkelijk de dikte van de weeflijnen bepalen. En ja: deze ogen een stuk ieliger dan wat je zou verwachten.

Dik zegt 1/5 van de wandtouwen. die zijn bij mij 1.2 dus dan zou het 0.25 ongeveer worden. Dik gebruikt 0.17 zelf op zijn schaal.

de dunne is nu 0.4 en de dikke is 0.6

De dikte van de weeflijnen en de onderlinge afstand is in principe niet afhankelijk van de grootte van het schip.
Ze dienen om matrozen het want in te jagen, en die matrozen zijn op alle schepen even groot en even zwaar.
Voor mijn Victory op schaal 1/82 gebruikte ik 0,25 mm draad.
Omgerekend naar 1/50ste zal 0,4 dus niet misstaan.

Zo de eerste weeflijntjes zitten. ik heb een paar keer moeten proberen maar nu een goede methode gevonden. Tevens een hulp latje om ze evenwijdig te houden.

Ik heb er even wit papier achter gehouden voor het contrast. Maar op het schip ziet het er aardig uit zou ik zo zeggen.

prettige zondag nog, Hans.

20250406_135529.jpg

20250406_144323.jpg

20250406_144242.jpg

Ik heb dit boek als ePub. Ben benieuwd dit te zien, maar in de ePub staan geen pagina's. Wel hoofdstukken. :( Kun je zeggen welk hoofdstuk dit is? B.v.b.
Misschien moet ik dat boek ook maar eens lezen... :koud:

Ik heb wel Curti maar dat is meer functioneel gericht en niet uitvoeringsgericht. Dus gern technische uitleg van knopen etc. Curti is meer welke touwen waar zaten en waarom

Back