Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Dank je Peter (en henk en alle anderen), maar dat meen ik serieus hoor die 25%. En dan bedoel ik wel alles dus hè, dus combi van softwares en machine.

Bv die rooster is weer 2D carving, of milling. Dat is bv al een heel verschil en eer je daar weer achter bent.
Je ziet al hoeveel proefjes ik gedaan heb met die roosters voordat er iets acceptabels uitkwam.

Maar wel heel leuk om te doen, weer allemaal nieuwe facetten.

:) Vragen staat vrij :)

Toevallig dat ik daar vandaag weer mee bezig ben gegaan. Een paar stroken extra gelegd op het bakdek en het eerste rooster passend gemaakt.

20201219_151655.jpg

Omdat ik zelf wat twijfel eens even de meningen vragen.
Het bakdek is bijna dicht aan 1 kant. De watergang is dikker dan de dekplanken en ik heb de planken nu op de juiste manier ingelaten.
Ik heb max een halve plank dikte aangehouden voor het inlaten.
Alleen de laatste plank tegen de watergang is breder dan de rest. Anders kreeg ik daar een dun latje van een paar mm tussen.

Maar als ik kijk is het net of het niet 'goed' voelt. Jullie mening?

20201221_151732.jpg

20201221_151646.jpg

Ik durf bijna niets neer te pennen, want er zal altijd wel iemand zijn die meer boeken heeft dan ik, en zeker die meer onderlegd zijn in 17e eeuwse Hollandse oorlogsschepen. :)
Bij Engelse schepen in de 18e eeuw werd het zo gedaan.

Scan_20201221.jpg

Maar je hebt het in elk geval zeer netjes uitgewerkt. Dit systeem heb ik wel al gezien bij rompbeplanking, maar niet bij dekken, maar het is niet omdat ik dat nog niet gezien heb (of me niet meer herinner) dat het niet zo kan geweest zijn.

Succes

Ik durf bijna niets neer te pennen, want er zal altijd wel iemand zijn die meer boeken heeft dan ik, en zeker die meer onderlegd zijn in 17e eeuwse Hollandse oorlogsschepen. :)
Bij Engelse schepen in de 18e eeuw werd het zo gedaan.

Bekijk bijlage 410404

Maar je hebt het in elk geval zeer netjes uitgewerkt. Dit systeem heb ik wel al gezien bij rompbeplanking, maar niet bij dekken, maar het is niet omdat ik dat nog niet gezien heb (of me niet meer herinner) dat het niet zo kan geweest zijn.

Succes
Dit is inderdaad echt wel Engels wat Herby voorstelt. . Maar deze manier van jou lijkt me niet correct. Het moeten ongelofelijke brede planken worden.
Mischien ook nog het aanbrengen van de wateruitlopen zelf?
Screenshot_20201221-155336_Messenger.jpg

Aanvulling.. sorry het is het bakdek. Dan lijken me de uitlopen ook niet echt nodig.

Laatst bewerkt:
Blom tekent het op alle dekken zoals hier op net bak dek. Moeilijk te zien overigens.

upload_2020-12-21_16-10-51.png

Hier op het verdek is het duidelijker. Ik had al eens eerder vermeld dat ik het daar fout had gedaan, alleen dat heb ik laten zitten.

upload_2020-12-21_16-11-45.png

Het bakdek heeft idd geen uitlopen Hans.

Als Blom het zo tekent, zal het wel zo zijn zeker? Alleen laat hij de plank verder doorlopen dan tot halve breedte, wat te zien is op de onderste tekening tussen de 2 voorste kanonnen.

Dank je Eduard.

Nou het bakdek is dicht. Ik heb STB kant zo gelaten. BKB heb ik iets kleiner in laten vallen. Uiteindelijk kon ik er wel mee leven zo.

20201222_155128.jpg

Ondertussen ben ik overgestapt op Vectric Aspire voor de CAD/CAm software. Daarin ben ik de balustrade opnieuw aan het doen.
De eerste die uit de huidige machine rolde was redelijk maar niet voor uiteindelijke plaatsing goedgekeurd.
Ik heb er totaal 5 nodig en ik wil dat ze allemaal redelijk hetzelfde zijn.

Intussen wel de plint geplaatst waar de balustrade op komt.

20201222_162641.jpg

Hier zie je nog duidelijk de onvolkomenheden op de balustrade.
20201222_162622.jpg

Back