Naze32 icm Multiwii GUI

Vraagje, ik ben met mijn eerste quadcopter bezig en na een hoop problemen met een HK multiwii 328p bordje en een x aantal propellers heb ik maar een 2e hands naze32 bordje van iemand hier overgenomen.
Dit werkte (nadat ik erachter was gekomen dat de motor layout anders was) wel en ik heb dan inmiddels ook mijn eerste vluchten gemaakt. Hij is echter nog niet zo stabiel en houdt slecht hoogte en ik moet ook blijven corrigeren maar ik heb het idee dat dat een kwestie van PID tuning is.

Het enige echte soort van probleem dat ik nog heb waarvan ik nog geen idee heb hoe ik dat ga oplossen is dat wanneer ik de motoren arm (heb het zo geconfigureerd dat ze dan niet draaien) en de transmitter uit zet is alles nog ok. Zet ik dan vervolgens de transmitter aan, dan gaan ineens de motoren als een gek draaien?
Ik heb dit al een keer binnen in de huiskamer gehad, maar gelukkig had ik er toen maar 2 propellers opzitten, waarvan er eentje het nog overleefde ook.

Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen?

Gouden regel no1: ALTIJD eerst je zender als eerste aanzetten en als laatste uitzetten..!! Dus bij starten eerst je zender aan en dan je model. Bij stoppen, eerst model uit daarna pas je zender. Anders kunnen er vreselijke ongelukken gebeuren..

Ik wil graag een 'buzzer' aansluiten op mijn Naze32 bordje. Nu zitten er al een aansluiting voor een buzzer op het bord, maar die heeft alleen een +5v en aarde aansluiting. Mijn buzzer heeft ook nog een signaalkabel.

Een andere oplossing is denk ik om de buzzer op 1 van de (motor) uitgangen van het bord aan te sluiten, maar hoe stel ik het dan in de Baseflight GUI2 software in. De ingang kan je wel 'mappen', maar de uitgang volgens mij niet?

Volgens mij zijn er toch meer mensen die deze buzzer gebruiken?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is natuurlijk weer de oplossing waar ik niet aan dacht. Ik ben echt al een uur aan het prutsen in de Baseflight GUI2 en de oplossing is weer eens lekker simpel.

Bedankt voor de opheldering maar weer.

Toch vraag ik me wel af op ik die buzzer niet van z'n pcb af kan slopen en gewoon 'kaal' op de buzzer aansluiting van het Naze bordje kan zetten. Op die manier krijg je ook een waarschuwing als je LiPo bijna leeg is.

Wat een verbetering trouwens deze GUI tov de vorige versie.

Ik had de verkeerde buzzer gekocht bij HK(zo een die tussen je signaal en servo moet en gaat piepen bij een poosje geen signaal, werkt niet met failsave dus, dan is er altijd signaal:P) heb de buzzer erafgesoldeerd en op de naze32 aangesloten, daarna FS zo ingesteld dat de buzzer aan gaat via de naze. ook lipo alarm ingesteld via naze. dus het kan wel met 1 buzzer via naze.

Ga deze buzzer toch maar gewoon op de ontvanger aansluiten. Nog genoeg andere experimenten op mijn lijstje staan en de primaire taak van deze buzzer is toch dat ik mijn quadcopter terug kan vinden en niet zozeer dat de batterij leeg is.

Ik had de verkeerde buzzer gekocht bij HK(zo een die tussen je signaal en servo moet en gaat piepen bij een poosje geen signaal, werkt niet met failsave dus, dan is er altijd signaal:P) heb de buzzer erafgesoldeerd en op de naze32 aangesloten, daarna FS zo ingesteld dat de buzzer aan gaat via de naze. ook lipo alarm ingesteld via naze. dus het kan wel met 1 buzzer via naze.

Vandaag toevallig ook een buzzer binnengekregen met alleen een + en - aansluiting dus die gaat ook op de Naze32 aangesloten worden via twee pinheaders. Wist trouwens helemaal niet dat die 'lipo alarm' functionaliteit in de naze32 zat, mooi stukje werk van TC :D.

Voor mensen die problemen hebben met twitchen is er buiten de LPF filter voor de 6050 mpu ook nog een andere leuke instelling en die heet:
"Moving average gyros" welke je aan moet zetten. Daarbij hoort nog de gyro vector lenght parameter welke bij de waarde 10 bij mij een mooi stabiele copter geeft...
Echter... ik heb alleen maar multiwii en geen naze... ik hoop dat dit ook voor de naze instelbaar is!?:bye:

Hans

Ik heb er nooit last van gehad. Vloog zelfs regelmatig met totaal ongebalanceerde props op mijn warthox frame.

Ik heb er nooit last van gehad. Vloog zelfs regelmatig met totaal ongebalanceerde props op mijn warthox frame.

Ik balanceer de gemfans op mijn stuntquad ook niet meer, gaat prima, totaal geen trilling of schommelingen whatsoever. Helaas is m'n gopro nog niet binnen, anders had ik nog wel een aantal crashes kunnen laten zien ;). Gisteravond weer twee armen en 3 props kapotgevlogen...

Ik balanceer de gemfans op mijn stuntquad ook niet meer, gaat prima, totaal geen trilling of schommelingen whatsoever. Helaas is m'n gopro nog niet binnen, anders had ik nog wel een aantal crashes kunnen laten zien ;). Gisteravond weer twee armen en 3 props kapotgevlogen...

Hmm ik heb vandaag een prop gemold met me hand.. dat krijg je ervan als je vermoeid aan je quad sleuteld en een quad met draaiende props oppakt :rolleyes: positieve nieuws echter is dat ie het weer doet :)

Kan het zijn dat je je PID instellingen opnieuw moet tunen als je andere prop's op je quad zet? Ik was afgelopen donderdag namelijk wat aan het tunen en uiteindelijk vloog hij erg stabiel en goed, maar dat was met carbon props.
Gisteren was er een lading goedkope plastic props binnen en aangezien ik nog wat moet oefenen en die carbon props wat aan de prijzige kant zijn dacht ik laat ik die plastic dingen er maar op zetten. Dus ik de plastic props gebalanceerd en erop gezet en naar buiten. Alleen hij vloog echt voor geen meter meer, totaal niet stabiel, throttle super gevoelig en nadat hij 3 keer was gecrashed vond ik het wel mooi geweest (gelukkig geen schade).
Maar ik vroeg mij af hoe dit kon? het enige dat ik had veranderd waren de propellers? zijn die PID waardes echt zo gevoelig?

Als het dezelfde props zijn zou het niet zoveel verschil moeten uitmaken dat je ervan crasht :D. Maar props kunnen je PID's zeker beinvloeden als je alles tot het rand getuned hebt dat het net niet oscilleert.
Je throttle zou vergelijkbaar moeten zijn bij hetzelfde maat props.

props zijn inderdaad zelfde maat 1045, maar het vlieggedrag leek echt nergens op terwijl hij afgelopen dinsdag echt mooi stabiel was. Ik denk dat ik die carbon props er weer eens op ga zetten. Kijken wat dat doet.

Heb overigens die zeflde dinsdag een acro naze op de quad van een vriend van mij gezet maar daar gebeurde ook wat dingen die ik niet begreep. binnen acc en gyro gecalibreerd en alles aangesloten en gecontroleerd. in de hand gehouden en in de lucht aangezet om te kijken of hij goed reageerde en inderdaad als je hem kantelde dan gingen de juiste props sneller draaien om het te corrigeren. Wij naar buiten en hij zet hem op de grond, armed de motoren en 1 motor draait heel langzaam. Hij geeft gas maar die ene blijft langzaam draaien. ok disarm, kijken.. armed draaien er twee langzaam? disarm, arm draaien ze allemaal.. etc.??
Het was al laat dus we gaan binnenkort wel eens verder kijken maar ik ben wel benieuwd waar dit aan kan liggen.

Je moet gyro BUITEN calibreren door stick movements. Eigenlijk net voor je vlucht. Binnen is temperatuur meestal veel anders dan buiten.
Acc hoef je niet echt te calibreren heb ik ervaren. Eenmaal goed blijft deze goed.

Je esc's moeten ook goed gecalibreerd zijn, maar neem aan dat je dat wel weet.

Back