Multiplex Funcub 2010

Funcub

Wat vliegt die FunCub waanzinnig zeg! Ik durf opeens veel meer echt te vliegen merk ik. Opstijgen kan vanaf een tafel en handstart gaat ook prima.

Setup: 2820/06 1000Kvmet 12*6 prop.

Vliegt geweldig en heel langzaam als je wilt. Kan zeker ook recht omhoog. :D
Vliegt met een 4000mah lipo erin. Kan je wel een half uurtje vliegen of kwart gas... en ik heb dus 3 van die accu´s.
Accu zit tegen de motor aan i.t.t. wat ik gelezen heb. Zwaartepunt is prima.
Ook als ik m meer achterin leg.
Flaps alleen naar beneden effectief. Ik ga daar nog mee experimenteren.

Een echte aanrader dit kistje! Ook voor beginners.

Nou hier ligt ie inmiddels ook ;).

Ben benieuwd. Ben nog niet helemaal uit de motorisering en prop. Wil eigenlijk zo efficient mogelijk en tegelijk zoveel mogelijk stuwkracht.

Zal dan toch neigen naar zo rond de 900 kV en de grotere 13x4E prop. Alleen ben een beetje ongerust over de ruimte tot de grond op ruwe ondergrond. Jammer dat de kleinere props ook direct een grotere spoed hebben, want dat is alleen maar extra verlies bij een relatief traag toestel toch?

zo, de funcub zit in elkaar. geen echte problemen gehad met bouwen.
Wel heb ik de draadjes van de motor buitenom geleid (een stukje uit de neus gehaald) anders liep de motor aan. wel zo vastgezet dat de draadjes niet in de prop kunnen komen uiteraard.
het zwaartepunt heb ik ongeveer op de eerste legger liggen, de accu ligt helemaal achterin

waarschijnlijk morgen, en anders in het weekend de maiden. nog dingen waar ik op moet letten?

zo, de funcub is in de lucht geweest. zowaar ook weer veilig geland, al ging dat de eerste paar keer niet heel zacht ... :)

het is vergeleken met de easystar wel even wennen. Zweven/langzaam vliegen doet de funcub niet zo goed vergeleken met de EZ*. het gaat nou wel lijken op het echte werk.
sturen is nu niet even de bocht in gooien, maar een samenspel van alle functies

ik merkte bijvoorbeeld wel dat tijden een bocht, ingezet met de rolroeren, de kont gaat hangen. dit is wel netjes te corrigeren met de rudder. Is dit onervarenheid of kan ik dit op het vliegtuig zelf corrigeren?

ik ga hier zomaar veel lol mee beleven

Als de "kont gaat hangen" ... in de bocht, dan is meestal het zwaartepunt iets te ver naar achteren. Je kunt dat misschien bevestigen door het vliegtuig hoog te brengen en dan zonder power in een duikvlucht brengen. Dan alles los. Als hij dan uit zichzelf nog steiler naar beneden gaat dan is zeker het zwaartepunt te ver naar achteren. Of vlieg hem eens op zijn rug. Als hij dan zonder input op gelijke hoogte of zelfs gaat stijgen dan is het zwaartepunt zeker te ver naar achteren.

ik heb rol en richtings gemixed in de zender en ook differentieel op de rolroeren (meer uitsag naar boven dan naar beneden) tegen het bekende HAAK-effect

Persoonlijk vind ik het ook niet echt een beginners toestel (integenstelling tot sommige andere :oeps: ) maar het is absolute geen moeilijk vliegtuig.
Zeker als je full-flaps gebruikt kun je (zoals ook al door andere eerder aangegeven) het beste een beetje motor vermogen houden.

ik heb rol en richtings gemixed in de zender en ook differentieel op de rolroeren (meer uitsag naar boven dan naar beneden) tegen het bekende HAAK-effect

Maar als je eenmaal in de bocht zit zijn de rolroeren weer neutraal, en dus het richtingroer ook. Dus als hij echt in de bocht gaat hangen kun je dat op die manier niet voorkomen.

Maar inderdaad moet je voor het ingaan van de bocht de differentieel toepassen, dat staat ook in de handleiding.

klopt idd !! maar als de neus naar boven komt door/bij het insturen van de bocht wel, (dat was bij mij het geval bij de eerste vlucht)

durf ik nu eigenlijk niet te zeggen... ik was veel te druk bezig met de kist in de lucht houden :)
er stond ook een zuchtje wind, dus ik moet er de volgende keer goed naar kijken

ik had de accu wel helemaal naar achteren, die kan iets naar voren

Laatst bewerkt:
zo, een tweede vluchtje gemaakt

ik heb eerst nog het een en ander aangepast. zo heb ik de voorgeschreven uitslagen op de rolroeren toegepast, dus meer up dan down. de overige uitslagen waren ook niet helemaal correct, dus ook maar meteen aangepast.

als laatste heb ik de lipo een cm of 5 naar voren geschoven, het zwaartepunt ligt nu op de eerste legger.

ik had het idee dat hij wat rustiger en stabieler vloog. de kont ging ook niet zo hangen in de bochten.

zelfs wat loopings en inverted geprobeerd maar dat is een stuk lastiger dan op de sim. lekker veel oefenen deze zomer dus :)

Ik heb ook de ervaring dat de 4mm asjes van de turnigy motor snel breekt.
Heb hier een 1000kv motortje met de orginele 13x4 prop.
Tijdens het proefdraaien (toestel met de hakken tegen houden) brak het asje precies waar de C borging zit.
Het asje vervangen, en toen naar het veld. Na ca 1 meter "runway" was het asje verbogen... lekker dan!
Ik denk dat ik nu het orginele motortje van Multiplex ga bestellen

Ik heb in mijn turnigy de as vervangen door een stukje 4 mm verenstaal.
probleem was wel dat het verenstaal niet precies 4 mm was maar iets dikker.
Dus asje in de boormachine en een stukje schuurlinnen erlangs, tot hij precies in de lagers paste.
Plat stukje aan de achterkant gelepen met de dremel (voor het borgschroefje)
groefje voor de seegerring maken is erg lastig, maar dit ringetje wordt nauwelijks belast, dus vervangen door een 4 mm wheelcollar (waar je dus normaaal je landingsgestel wiel mee vastzet)

eindresultaat:
Kosten nihil.
1/2 uurtje werk
vrijwel onbreekbare as
motortje loopt als nieuw (gisteren nog in Zeumeren gevlogen)

Succes Willem

Even een vraagje missschien hebben we geluk.;)

Vandaag zijn we begonnen, met het bouwen van Funcub van mijn Zoon.
Nu missen we 1 sticker zet C van de ramen .

Heeft iemand soms nog zo´n set over :(

Gr Gijs

Deze winter een FunCub overgenomen van iemand om hem als sleper te gaan gebruiken.
Tot nu toe alleen met zwevers gevlogen dus was het spannend hoe zo iets gaat.
Omdat ik in weilanden met hoog gras vlieg ,heb ik het onderstel weggelaten en er een klapschroef opgezet 13 x 6.....(350wat)
het vliegt gewoon erg strak en reageerd prima op de roeren. looping, rol en rug ging gewoon prima. ook de flaps zijn aangebracht en het lukt om met tegenwind deze kist bijna vertikaal weg te zetten (uitkijken voor overtrekken).
Nu hij zo lekker vliegt heb ik ook de moeite genomen om hem weer van een nieuw verfje te voorzien, moet nog drogen........daarna durf ik het al aan om te beginnen met slepen van zwevers tot 2,5 meter, zoals e-glider en dergelijke.
Ik ga hier veel plezier aan beleven. Ondertussen ook overwegen om er een waterversie van te maken. Lijkt mij ook leuk

Laatst bewerkt:
Back