multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn eerste motortje begint nu een beetje kracht te verliezen, maar is dan ook 2 jaar intensief gebruikt met een 8-cellen accu. Overigens vliegt ie nog aardig goed en omdat je zelf went aan het langzame slijten van de motor, valt het niet eens op (in vergelijking met een nieuwe wel, uiteraard).

Na een jaar of twee, drie een nieuw motortje moeten kopen voor een euro of 5, da's ook geen onoverkomelijke zaak, denk ik.

Dat is zeker niet het probleem om na 2jaar een nieuw motortje te kopen. Maar het probleem is om het oude motortje uit de ez te halen, zeker als je deze goed vastgelijmd hebt. Want je moet tenslotte ook al je bedrading er mee uit trekken.

Dat is zeker niet het probleem om na 2jaar een nieuw motortje te kopen. Maar het probleem is om het oude motortje uit de ez te halen, zeker als je deze goed vastgelijmd hebt. Want je moet tenslotte ook al je bedrading er mee uit trekken.
Met een hobbymesje langs het motorhuisje lossteken. Helemaal rond en je haalt zo de motor eruit. ;)

Na twee weken aanmodderen op de sim en in het echt, heb ik het aardig onder de knie. Rolls en loopings zijn geen probleem. Ondertussen heb ik een 30A ESC en een APC 6x4 Speed 400 Pusher prop op de standaard motor. In combinatie met de Graupner 2S1P 3200mAh 25C LiPo dus zo'n 40 minuten. De accu is wel wat aan de zware kant maar ik had hem nu eenmaal liggen van het autoracen. :? ;)

Vanavond de moed gehad om een simpel oud digitaal cameraatje op de EZ te plakken met tape. De camera is 3 megapixel en neemt video zonder geluid op met 320x240 pixels aan 15 frames/sec. Niet om over naar huis te schrijven maar als test voldoende.

In totaal zo'n 20 minuten gefilmd, hier na wat knippen en plakken (de tijd tussen een landing ver weg en ophalen weggeknipt, de enige crash t.g.v storing door scheepsradar staat er wel op :oops:). Het aanvliegen van de omstanders aan het einde was opzettelijk (moeten ze maar geen grote mond hebben :nooo:). Er stond een lichte bries, windkracht 2 en door de zware neus moest er wel een en ander gecorrigeerd worden om niet naar beneden te vallen. 8O

Dit smaakt dus naar heel veel meer. Ik heb nu een Casio Exilim EX-Z80 besteld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Rolls en loopings zijn geen probleem. Ondertussen heb ik een 30A ESC en een APC 6x4 Speed 400 Pusher prop op de standaard motor. In combinatie met de Graupner 2S1P 3200mAh 25C LiPo dus zo'n 40 minuten.

Rolls zonder ailerons :confused:

Merk je het verschil tussen die apc 6x4 en de gunther prop? Ik heb er een paar op gehad maar had het idee dat die gunther veel harder kan blazen dan de rest.

Rolls zonder ailerons :confused:

Merk je het verschil tussen die apc 6x4 en de gunther prop? Ik heb er een paar op gehad maar had het idee dat die gunther veel harder kan blazen dan de rest.
uitgaande van het feit dat een Gunther de standaard prop is (hé, ik ben maar een EZ rookie ;)) is hetverschil nauwlijks merkbaar. Hoewel het stuurgedrag wel iets beter is geworden dus er zal ongetwijfeld meer wind vanaf komen. Ik moest aan een nieuwe prop omdat ergens in die zandbak mijn originele prop ligt, die viel eraf tijdens het vliegen. :? :evil:

Rolls maken is geen probleem, kwestie van een beetje neus optrekken, vol de bocht in, neus omlaag en alles weer rechttrekken. :cool: Op z'n kop vliegen heb ik nog wel wat problemen mee, maar dat ligt meer aan de piloot dan de EZ. :lol:

En hop, weer een filmpje (niet veel anders dan die eerdere). Alleen nu is er gevlogen bij windkracht 4. Een best stevig windje waarbij de EZ tegen de wind in soms flink moest vechten, helemaal met 150 gram extra aan camera die de aerodynamica niet echt ten goede kwam. ;)

En bij iets mindere wind later op de avond eens gekeken hoe korte bochten je kunt maken. 8O Dat is dus zo ongeveer haaks waarbij de vleugels het behoorlijk te verduren krijgen en helemaal "opkrullen". Dus de carbo staaf moet maar eens langer worden en een stuk meer vleugel gaan ondersteunen. ;)

Beste mensen, hier mijn 1e bericht op dit forum !:D

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar ben eindelijk maar eens lid geworden.
Ik heb een easystar + mx-12 35mhz gekocht.:p
Ik woon redelijk dicht in de buurt van bussum(2brothersrc) dus daar wil de rest van mijn setup gaat halen,
- 2x HS55 mini servo
en de rest twijfel ik nog over. Ik heb wel al veel gelezen alleen ik weet het toch nog niet zeker, ik wil graag advies over wat voor accu+lader+regelaar ik het beste kan nemen. Ik wil gewoon de standaard 400 motor blijven gebruiken of raden jullie dit mij af (kwa vliegeigenschappen)? Ik wil namelijk een lange vliegtijd, rond de 30 min of langer. Ik zat te denken aan een 2c 3200mah lipo + regelaar? + lader misschien een snellader of kan dit niet met lipo's ? en de standaard prop of kan ik beter een ander formaat nemen ?:confused:

Alvast bedankt voor jullie reactie !
MVG
Mark

ik zou allemaal onderdelen kopen van het merk multiplex , zodat ze direct mooi op elkaar passen. Dan moet je niet gaan solderen.

grts,

niels

Beste mensen, hier mijn 1e bericht op dit forum !:D

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar ben eindelijk maar eens lid geworden.
Ik heb een easystar + mx-12 35mhz gekocht.:p
Ik woon redelijk dicht in de buurt van bussum(2brothersrc) dus daar wil de rest van mijn setup gaat halen,
- 2x HS55 mini servo
en de rest twijfel ik nog over. Ik heb wel al veel gelezen alleen ik weet het toch nog niet zeker, ik wil graag advies over wat voor accu+lader+regelaar ik het beste kan nemen. Ik wil gewoon de standaard 400 motor blijven gebruiken of raden jullie dit mij af (kwa vliegeigenschappen)? Ik wil namelijk een lange vliegtijd, rond de 30 min of langer. Ik zat te denken aan een 2c 3200mah lipo + regelaar? + lader misschien een snellader of kan dit niet met lipo's ? en de standaard prop of kan ik beter een ander formaat nemen ?:confused:

Alvast bedankt voor jullie reactie !
MVG
Mark
Welkom op het forum. Dit forum zal een bron van informatie blijken. :yes: En een bron van andere aanlokkelijke nieuwe hobby's die betrekking hebben op modelbouw. :? ;)

Ik vlieg met een Graupner 3200mAh 2S1P LiPo, standaard Permax 400 motor, een 30A regelaar voor borstelmotoren en een APC 6x4 Speed 400 Pusher propellor. De LiPo batterij is om mee te beginnen redelijk zwaar maar je kunt heb goed uitbalanceren. Let er wel op dat je de accu goed vast zet met bijv. een blok piepschuim want een LiPo is wat gevoeliger voor beschadigingen (hoewel de Graupner een taaie aluminium behuizing er omheen heeft). Je loopt het risicon dat je na een crashje een banaanvormige LiPo overhoud. 8O Een goede keuze is dus een 2100mAh 2S1P LiPo. Dit geeft je zo'n 20 minuten continu vol gas vliegen en tot 40 minuten als je aardig weet te zweven. Laat je niet verleiden een 3S1P LiPo te kiezen want dan vliegt de EasyStar achterlijk snel en je standaard motor verbrandt redelijk snel. Ook heb je een regelaar van minimaal 10A continu nodig. De aanbevolen 8A regelaar is te weinig, ik heb twee keer mee mogen maken dat midden in de lucht bij vol gas en tegenwind alles uitviel en de derde keer verbrande de regelaar.

Dit of dit soort regelaartjes zijn uitstekend en stoppen ook met het vol vermogen laten draaien van de motor als de LiPo accu leeg raakt. Dit ter beveiliging om te voorkomen dat de accu stuk gaat (LiPo's zijn wat gevoelig voor teveel ontladen :?).

Ik hoop dat je er wat mee kunt. ;) (sprak de meneer die pas 4 weken vliegt met zijn EasyStar)

Hoi Mark,

Betreft de servo's, de hs-55 is een goede keuze. De hs-81 worden ook vaak gebruikt voor de Easy Star (EZ). Bij 2rcbrothers kunnen ze het verschil wel uitleggen en ook goed advies geven natuurlijk. Zelf heb ik een lipo van 2000mAh 7.4V (2s), daar kan ik makkelijk een half uur op vliegen; goed hoogte winnen, motor uit en zweven maar!
De standaard setup, dus de speed 400 + bijgeleverde prop, is een prima set om mee te beginnen! Geen moeilijk gedoe met andere setups, geen extra kosten en lol genoeg! Als regelaar kan je een 20Ampere regelaar gebruiken. Nog nooit problemen mee gehad! Wat handig kan zijn, is stekkertjes tussen de motor en de regelaar maken, zo kan je de regelaar in meerdere modellen (in de toekomst) gebruiken.

Groet,

Freek

Laatst bewerkt:
Helemaal eens met het verhaal van Sleurhutje. Wil je alleen aanraden om de regelaar van Robbe te nemen, dit omdat deze een remfunctie heeft. Dit zorgt ervoor dat de prop stil gaat staan als je de motor tijdens het zweven uitzet. Hierdoor worden de zweefprestaties een stuk beter dan wanneer deze zou blijven draaien. Succes met deze mooie hobby :p

Helemaal eens met het verhaal van Sleurhutje. Wil je alleen aanraden om de regelaar van Robbe te nemen, dit omdat deze een remfunctie heeft. Dit zorgt ervoor dat de prop stil gaat staan als je de motor tijdens het zweven uitzet. Hierdoor worden de zweefprestaties een stuk beter dan wanneer deze zou blijven draaien. Succes met deze mooie hobby :p
Ik heb het regelaartje van RCTechnics en die heeft inderdaad geen rem. Maar na 10 seconden gas dicht stopt de prop ook met draaien. ;)

Als je geld teveel hebt en met het oog op de toekomst is een Graupner Genius 30 een aardige keuze. Die kan zowel borstel- als borstelloze motoren besturen. Voor het geval je ooit aan brushless zou willen denken. Maar ik sleep een dikke accu van 190 gram en een digitale camera van bijna 200 gram mee en vlieg nog bij windkracht 4 na slechts 3 weken oefenen. :lol:

Super bedankt voor jullie snelle reactie's ! Ik neem dus de HS-55 of 81 ?(redelijkprijs verschil - ook in kwaliteit ?)En een 2c lipo rond de 2000mah a 2200 zo iets30A regelaar + rem, apc 6*4 speed propellor en dan nog een lader, of snel lader of is dit slecht voor de lipo's ?MvG Mark,nog maals bedankt voor de snelle reacite's

Super bedankt voor jullie snelle reactie's ! Ik neem dus de HS-55 of 81 ?(redelijkprijs verschil - ook in kwaliteit ?)En een 2c lipo rond de 2000mah a 2200 zo iets30A regelaar + rem, apc 6*4 speed propelloren dan nog een lader, of snel lader of is dit slecht voor de lipo's ?MvG Mark,nog maals bedankt voor de snelle reacite's
Propellor is niet noodzakelijk, de standaard prop is niets mis mee. Die van mij vloog eraf en ligt ergens in 30.000 vierkante meter zand. :cry: (zie mijn filmpjes voor het terrein waar wij vliegen) LiPo's snelladen blijft redelijk taboe. Zelfs als het op de accu staat, is de kans op interne oververhitting groot. Dat zie je snel genoeg als ze op beginnen te bollen. Ga je dan door dan zijn de gevolgen [URL="
te overzien[/URL]. (dit wil je niet in je huiskamer en die dampen zijn ook niet goed voor je gezondheid) Ik hou het gewoon bij 1C (1x de capaciteit) laden. :thumbsup: Dan maar een extra accupack mee om meer te kunnen vliegen en tussentijds te laden. Daarom wil je een lader met zowel 220V voor thuis als 12V voor in de auto op locatie.

De HS-55 voldoen goed, de 81 is sterker maar ook iets zwaarder, wat je trouwens bij de EZ niet zo snel merkt. De hs-55 word meer gebruikt voor kleinere, lichtere modellen.
Met 2c bedoel je denk ik 2s? De C aanduiding word ergens anders voor gebruikt bij lipo accu's, namelijk de maximale ontlaad stroom.

De belasting van Lipo's wordt, net als bij het laden en ontladen, uitgedrukt in een factor C. Deze maximale belasting kan per lipo-cel verschillen en dient door de fabrikant te worden opgegeven. Als de Lipo-cellen parallel worden geschakeld, dan kan (net als de capaciteit) de maximale belasting ook bij elkaar worden opgeteld. In dit voorbeeld: De belasting van 1 cel mag maximaal bedragen 3C x 3270 = 9.810,00 mA = 9,8A De belasting van het 4S3P mag maximaal bedragen 3P x 9,8A = 29,4 A UITERST BELANGRIJKE LIPO-AANDACHTPUNTEN 01. De levensduur: Fabrikant Kokam omschreef dit als volgt: "wanneer de cellen slechts nog 80% van hun oorspronkelijke capaciteit hebben, is de levensduur voorbij".

Als je een andere propellor kiest dan moet je ook een "propellor houder", om de prop op de as van de motor te zetten, kopen maar dat weten ze bij 2brothersrc wel.

2c= 2x de laadcapaciteit.

Bv, je hebt een accu van 2200mah 2s. De 2s staat voor het aantal cellen in het accu pakket. In dit geval dus 2 (2x 3,7V= 7,4V). De C staat voor het laden. Als je deze accu wilt laden aan 1c, dan laad je hem dus met 2200mah, en met 2c aan 4400mah. Maar laden aan 2c wordt over het algemeen afgeraden. Zelf laad ik altijd aan 1c.

2c= 2x de laadcapaciteit.

Bv, je hebt een accu van 2200mah 2s. De 2s staat voor het aantal cellen in het accu pakket. In dit geval dus 2 (2x 3,7V= 7,4V). De C staat voor het laden. Als je deze accu wilt laden aan 1c, dan laad je hem dus met 2200mah, en met 2c aan 4400mah. Maar laden aan 2c wordt over het algemeen afgeraden. Zelf laad ik altijd aan 1c.
Nog specifieker: De S staat voor het aantal cellen in serie geschakeld (achter elkaar aan) en de P staat voor het aantal parallel geschakelde cellen. Een 2S1P LiPo is dus 2 cellen in serie (=2x3,7V=7,4V). Als de capaciteit van een cel 2000mAh is, dan is de totale capaciteit van een 2S1P dus 2000mAh. Neem je een 2S2P LiPo dan het je dus in totaal 4 cellen waarvan 2x2 cellen in serie en elke groep seriegeschakelde cellen staat weer parallel. Dus een 2S2P is in dit voorbeeld dan 7,4V aan 4000mAh Snap je hem nog? 8O ;)

ook eentje aangeschaft

Voor mijn zoon, die niet van bouwen houdt maar wel van vliegen, vandaag dan ook maar eens een Easystar aangeschaft. De kale versie bij Natterer.

En bij Himodel drie accuutjes (2s 2200mAh), wat servo's en een brushed 30A regelaar. Ik heb nog een aantal nieuwe speed 400/6V motortjes liggen, dus ik hoop dat 'ie hier een hele tijd plezier van gaat hebben.

Iedereen bedankt voor alle info in dit draadje, ik zal nog wel verslag doen van de maiden....

Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back