Vliegen met harde wind kan
zeker in het begin behoorlijk verraderlijk zijn :schrik:
Ik heb wel eens gevlogen dat ie in rap tempo verdween en ik alle zeilen moest bijzetten om 'm niet te laten crashen... Toen ik dat stipje in de verte eindelijk stabiel genoeg had om 'm neer te zetten, kon ik eerst de auto pakken om "in de buurt" te komen, geluk dat er alleen maar weilanden waren en geen bossen
Na veel oefenen gaat het vliegen bij wind een stukje beter, hieronder filmpje van eind januari van dit jaar. Let maar eens op de rare zwiepers die de EZ regelmatig maakt

Sommige stukjes zie je 'm achteruit gaan t.o.v. de grond. Je bent met zulk weer continue aan het sturen om 'm in de lucht te houden...
Harde wind is niet zo'n groot probleem al als je wat vaker gevlogen hebt, het zijn de vlagen die (bij mij in ieder geval) de grootste parten spelen

Als je laag boven de grond vliegt in harde vlaag, valt toestel gewoon uit de lucht (tegen de grond dus) als je die vlaag ineens wegvalt

Door vlagen krijg je grote verschillen in je snelheid t.o.v. de lucht, wat bepalend is voor de lift van je toestel, daar moet je goed op reageren.
Als je nog moet leren vliegen en het waait hard/vlagerig, zou ik je ook aanraden te wachten tot het een (bijna) windstille dag is.