multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
nou, is dat nog eens duidelijk of niet

ik heb dan inderdaad de zelfde regelaar als vliegeniertje

oftewel de sperzijde van de diode komt op de + vanuit de regelaar

de diode komt over de motor en inderdaad P=UxI

dus ik kan de motor gewoon proberen (hoop ik)

Ik ga hem gewoon proberen. Enige negatieve wat ik kon vinden is dat ie wat korter (zo niet vrij kort) heel blijft. Maar tegen die tijd ben je lekker los op je EZ en kan je een snellere 480 kopen (iets van 16 pleurie).

Enne, bedankt Xerxes.

Laatst bewerkt:
Weet alleen nog niet waar ik de Robbe neer ga planten. Mooiste zou zijn in het profiel ergens maar dan kom je er nog maar lastig bij. Zag bij een paar EZ's het ding bovenop zitten.

Is het een probleem als je de receiver, lipo en controller in de cockpit plaatst? Of moet daar wat meer ruimte tussen zitten voor storing etc?

ik had de regelaar gewoon in de cockpit gepland met dubbelzijdig tape en de ontvanger voorin zover mogelijk bij de motor vandaan i.v.m. storingen.

de regelaar wordt ook vaak bovenop de ez gemonteerd i.v.m. koeling
hij wordt namelijknogal warm (heet)

je kan dus het geheel in de easystar monteren

desnoods maak je 2 ventilatie gaatjes voorin zodat er wat koele lucht in je cockpit stroomt tijdens het vliegen

maar goed volgens mij heeft stroom en spanning met vermogen te maken

een motor vraagt een bepaalt vermogen om te draaien

hoe hoger de spanning des te lager de stroom

vermogen is namelijk spanning:stroom

maar goed ik kan het ook mis hebben,

alleen in de elektrotechnische wereld gaat dit wel degelijk op

en ik kan het weten
Dit verhaal klopt wanneer je een bepaalt vermogen nodig hebt en hier naar toe rekent. Helaas in deze situatie heb je een motor met een bepaalde weerstand, verhoog je nu de spanning dan gaat de stroom ook omhoog. Tevens gaat het toerental ook omhoog en de door de prop geleverde weerstand. Komplete uitleg is nog veel langer, en er zijn anderen die het veel beter kunnen uitleggen;). Kort betekend het dat als de spanning omhoog gaat de stroom hier ook fors omhoog zal gaan.

ok als de motor een weerstand is dan zou je denken dat R=U:I
op het moment dat je dus de spanning verhoogd wordt de weerstand dus ook hoger
gaat de stroom omhoog dan wordt de weerstand kleiner.
met vermogen gaat het verhaal wel op
P=UXI

spanning omhoog >> vermogen omhoog

wat een technische prietpraat op de vroege zaterdagochtend

ik zocht eigenlijk alleen maar een juiste motor bij een 3lipo accu met een Robbe819 regelaar

ik heb van Theo begrepen dat de Jamara Lipower pro volstaat

volgende vraag :

ik zie regelmatig op het internet mooie design easystars staan.

is er een bepaalde verf waarmee je de EZ kan bekladden?

:rainbow1:

Laatst bewerkt:
volgende vraag :

ik zie regelmatig op het internet mooie design easystars staan.

is er een bepaalde verf waarmee je de EZ kan bekladden?

:rainbow1:

over het algemeen word de EZ daar niet beter van,
hij word dan namelijk zwaarder etc.

ik zou hem gewoon lekker zo laten..
succes

Bart

ik heb ook die robbe 819 ESC . is idd met BEC . hebt ook maar 1 batterij nodig dan om zowel motor als servo's te voorzien van stroom (dacht dat ze dat met BEC bedoelden:confused:) mijn regelaar heb ik vanboven op m'n ES ... had al gelezen dat dat beter zou zijn voor de koeling en het ontstoren :teacher:

Met wat voor windsnelheden kan je trouwens maximaal met de Easystar vliegen?

Laatst bewerkt door een moderator:
De windsnelheid heeft niet direct iets met je model te maken. Ondanks de harde wind zal het model nog wel willen vliegen. Ook al zou het toestel ten opzichte van de grond achteruit vliegen, dan is er nog steeds sprake van een voorwaartse snelheid. Pas als je het model niet meer met de neus in de wind kan krijgen waait het te hard om nog veilig en verantwoord te kunnen vliegen met het betreffende model.

Het heeft ook meer te maken met jou kunnen en het anticiperen van jou op de windvlagen en turbulentie's die er met harde wind zijn.

De windsnelheid heeft niet direct iets met je model te maken. Ondanks de harde wind zal het model nog wel willen vliegen. Ook al zou het toestel ten opzichte van de grond achteruit vliegen, dan is er nog steeds sprake van een voorwaartse snelheid. Pas als je het model niet meer met de neus in de wind kan krijgen waait het te hard om nog veilig en verantwoord te kunnen vliegen met het betreffende model.

Het heeft ook meer te maken met jou kunnen en het anticiperen van jou op de windvlagen en turbulentie's die er met harde wind zijn.

Je moet nog wel een voorwaartse beweging t.o.v. de grond hebben . :D

Anders zou je niet meer naar het begin punt kunnen vliegen .

En zo als Theo al zegt is " kunnen " een grote faktor . ;)

Mvg Johan

Wat denken jullie van deze set-up voor een Easy met 480 motor?
laat maar weten.

-Easystar
Natterer Modellbau - BK EasyStar 002317

-Jamara 480 Pro
Natterer Modellbau - E-Motor Li-Power 480 Pro 059314

-Regelaar????
Natterer Modellbau - Flugregler LiPO - Fly 25 058210

-Servo's
Natterer Modellbau - Servo Tiny-S (UNI) 001134

-Lipo
Deze Natterer Modellbau - Li-BATT BX 3/1-2100 001976

of Natterer Modellbau - Li-BATT BX 2/1-2100 001975

Ontvanger : Daar kan ik niet aan uit, welke geschikt is.
Natterer Modellbau - Empfänger

(...) Pas als je het model niet meer met de neus in de wind kan krijgen waait het te hard om nog veilig en verantwoord te kunnen vliegen met het betreffende model.
Nou ben ik nog niet zo lang modelvlieger, maar vlieg wel met andere dingen, en hier wil ik even wat zeggen...
Het is niet zo dat wind de besturing van je model beïnvloedt, het is ook niet zo dat bij harde wind de neus niet in de wind wil; wind is tenslotte gewoon een hoeveelheid lucht die zich verplaatst ten opzichte van de grond.
Het probleem is, dat de draaiïng van het toestel sneller lijkt te gaan als het van de wind af draait, omdat het dan tegelijkertijd downwind wordt meegevoerd. Dus iedere afwijking van tegen-de-wind-in wordt meteen afgestraft.

Bij harde wind ben je relatief veel tijd bezig om tegen de wind in te vliegen, want bij iedere bocht waai je een eind weg en moet vervolgens weer moeizaam tegen de wind in terugvliegen. Dat is gewoon minder leuk vliegen.
Vooral dichter bij de grond en in de luwte van obstakels gaat natuurlijk ook de turbulentie meespelen. Een veldje tussen bebouwing of benedenwinds van een bosperceel waar bij lichte wind leuk te vliegen is, lijkt bij harde wind opeens een wasmachine...

Vliegen met harde wind kan zeker in het begin behoorlijk verraderlijk zijn :schrik:

Ik heb wel eens gevlogen dat ie in rap tempo verdween en ik alle zeilen moest bijzetten om 'm niet te laten crashen... Toen ik dat stipje in de verte eindelijk stabiel genoeg had om 'm neer te zetten, kon ik eerst de auto pakken om "in de buurt" te komen, geluk dat er alleen maar weilanden waren en geen bossen :hammer:

Na veel oefenen gaat het vliegen bij wind een stukje beter, hieronder filmpje van eind januari van dit jaar. Let maar eens op de rare zwiepers die de EZ regelmatig maakt :rolleyes: Sommige stukjes zie je 'm achteruit gaan t.o.v. de grond. Je bent met zulk weer continue aan het sturen om 'm in de lucht te houden...

Harde wind is niet zo'n groot probleem al als je wat vaker gevlogen hebt, het zijn de vlagen die (bij mij in ieder geval) de grootste parten spelen :p Als je laag boven de grond vliegt in harde vlaag, valt toestel gewoon uit de lucht (tegen de grond dus) als je die vlaag ineens wegvalt :( Door vlagen krijg je grote verschillen in je snelheid t.o.v. de lucht, wat bepalend is voor de lift van je toestel, daar moet je goed op reageren.

Als je nog moet leren vliegen en het waait hard/vlagerig, zou ik je ook aanraden te wachten tot het een (bijna) windstille dag is. :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zet 'm maar even hierin omdat het de Easy Star betreft: mijn Easy Star deed gek de afgelopen keren op het veld. Motor opeens uit enzo. Vandaag eens in de tuin getest en de motor laten draaien en ja hoor ... maar nu bleef de motor lopen en ik kon 'm niet meer uitzetten met de zender. Ook alle andere functies werken niet meer, dus ... geen contact meer met de zender. Motor bleef maar draaien. Zender uit en weer aan. Geen contact. Lipo eruit en dus de motor uit.
Toen even gewacht, zender weer aan en lipo erin (ja, gas uit!). Motor begon gelijk als een gek te draaien en servofuncties werken niet meer. Wat is er aan de hand?
Is het de regelaar of de ontvanger die vreemd doet?
Ik heb wel een futabakristal gekregen voor een multiplexontvanger, maar dat kan toch niet het probleem zijn? Het heeft gewerkt en in andere vliegtuigen werkt het wel. Regelaar wordt overigens wel erg heet. Kon mijn vingers niet op de contactpunten houden.

Als de servo's ook gek doen, zit de fout waarschijnlijk in de ontvanger en niet in de regelaar.

Bart

In een Multiplex ontvanger kun je beter een MPX kristal plaatsen! Denk niet dat dit hier het probleem is, als je de spanning op het systeem zet mag de motor niet direct gaan lopen. Tenminste is dit zo bij de regelaars die ik ken. Die moeten als het ware eerst aangezet worden door een keer gas te geven en weer uit te zetten. Hierdoor denk ik dat het probleem in de regelaar zit. Dit kun je controleren door de regelaar los koppelen en een ontvangeraccu op de ontvanger aan te sluiten. Werkt het nu wel goed en na opnieuw aansluiten van de regelaar weer niet dan is het zeker de regelaar.

Inmiddels ben ik erachter dat als ik de accu aansluit, de motor gelijk op de hardste stand gaat draaien, dus vol gas en de servo's wel goed werken.
Of de zender nu wel of niet aan staat, maakt niet uit voor de motor: die blijft steeds op z'n hardst draaien. Ik denk toch de regelaar :-S

vraagje:

waarom zou je een brushless motor gebruiken.

is dit omdat deze minder stroom gebruikt of meer vermogen heeft.

relatief vind ik deze motoren erg prijzig.

buiten dat moet je dan ook weer een andere regelaar toepassen.

ik stel deze vraag omdat ik bijna gereed ben met het bouwen van mijn EZ.

en voordat ik hem dichtplak of tape wil ik graag jullie mening horen wat de beste keus is.

van mij hoeft de easystar niet door de lucht te scheuren maar moet goed beheersbaar zijn.

ik hoef ook niet in record tempo op 200M hoogte te zitten.

als de levensduur van een brushless met allle componeneten langer is dan vind ik het een goed argument.

:music:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back