multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
En als je wat meer vliegervaring hebt zal je ontdekken dat je je een ongeluk trimt aan de Easystar ;)

Down trimmen bij snel vliegen om te voorkomen dat hij steeds stijgt, en Up trimmen bij (heel) langzaam vliegen om te voorkomen dat hij te snel daalt.
 
Down trimmen bij snel vliegen om te voorkomen dat hij steeds stijgt, en Up trimmen bij (heel) langzaam vliegen om te voorkomen dat hij te snel daalt.
Dat heet geen trimmen... da's bijsturen...
Een goede manier om het hoogteroer te trimmen is: Eerst flink wat klimmen, dan rechtuit laten vliegen; zet 'm op halfgas en geef flink wat down zodat-ie met een graad of 30 naar beneden gaat, en laat de stick los.
Als-ie nu rustig de neus opricht en vlak gaat vliegen, is de trim prima.
Als-ie blijft duiken... (niet te lang wachten tot-ie herstelt!) moet je wat UP trimmen.
Als-ie gaat pompen (dus op-neer-op-neer) wat DOWN trimmen. (Een beetje pompen mag wel, als-ie maar vlot herstelt).

De afwijkingen die je krijgt door meer of minder gas te geven moet je niet met de trim wegwerken, dan blijf je aan de gang... gewoon wat tegensturen. Als je het mooi wil oplossen (maar daar is een Easy eigenlijk niet op gemaakt) moet je dat met de motordomping oplossen.
 
Laatst bewerkt:
De afwijkingen die je krijgt door meer of minder gas te geven moet je niet met de trim wegwerken, dan blijf je aan de gang... gewoon wat tegensturen. Als je het mooi wil oplossen (maar daar is een Easy eigenlijk niet op gemaakt) moet je dat met de motordomping oplossen.

Sommige (eigenlijk de meeste) computerzenders hebben een mix die je op hondersten nauwkeurig in kunt stellen. Hierbij gaat je hoogte licht down wanneer er meer gas wordt gegeven.

Maar eigenlijk ben ik het er wel mee eens dat je dat gewoon met de hand moet tegen sturen, anders is het geen vliegen meer... ;)
 
En als je wat meer vliegervaring hebt zal je ontdekken dat je je een ongeluk trimt aan de Easystar ;)

Down trimmen bij snel vliegen om te voorkomen dat hij steeds stijgt, en Up trimmen bij (heel) langzaam vliegen om te voorkomen dat hij te snel daalt.

Dit is geen trimmen maar vliegen volgens mij:lol:
 
Soms weet ik niet of mensen grappen maken of het gewoon niet goed weten... daarom leg ik het maar gewoon uit, beter een keer teveel dan een keer te weinig.

Er is niet zo veel tegen om, als je vol gas geeft, een beetje down te moeten sturen (als je vol gas geeft wil je tenslotte vaak juist klimmen, in dat geval hoef je niet tegen te sturen).
Trimmen doe je, hetzij door iets aan de zender, hetzij door iets aan het toestel te veranderen, om te voorkomen dat je de hele tijd een bepaalde correctie moet sturen.
Als een toestel de hele tijd naar links wil gieren, kan je natuurlijk continu tegensturen, maar handiger is om hetzij de zender, hetzij het vliegtuig zelf zo te trimmen dat het rechtuit gaat. De meeste zenders hebben hier wel een mogelijkheid voor, maar natuurlijk zou je ook het richtingsroer in de ruststand een heel klein beetje naar rechts zetten. Ook dat is trimmen.

Vliegen met enkel de trimknopjes? Ik weet niet wat daar het voordeel van zou zijn...
 
En zo leerde ik vanavond weer een hoop bij (zonder grappen).

Verder wil ik dat dat vliegding gaat in de richting dat ik het stuur.
Lijkt mij logisch want anders kocht ik wel een computerspelletje??
 
weer een "stomme " vraag ik heb er ook al een forum voor geopend.

wat is voor de easystar nou een leuke motor voor een 3sp lipo accu?

ik hoef geen brusless alleen een motor die werkt op deze spanning.

is tevens een liposaver aan te raden?

bedankt voor de antwoorden.

Mvgr.

eric
 
Als je graag ziet dat je LiPo's snel stuk gaan, zijn geen maatregelen nodig die diepontlading van een LiPo voorkomen.

Een LiPo-saver bestaat uit een LED met wat elektronica op een printplaatje. Als de spanning van de LiPo te laag wordt, gaat die LED branden. Er is echter één probleem, De LED geeft zo weing licht dat die zeker overdag niet te zien is. Dus toch defecte LiPO's?

Nee, je hebt een ESC nodig die voor LiPo's geschikt is. Deze zorgt er voor dat de motor wordt uitgeschakeld als de spanning van de LiPo's onder de minimale waarde komt.
 
dat is een duur woord en zal dus ook wel wat kosten

heb je een site waar ik dat kan vinden?

ik heb al gezocht maar kan zo snel niet iets vinden.
 
maar goed volgens mij heeft stroom en spanning met vermogen te maken

een motor vraagt een bepaalt vermogen om te draaien

hoe hoger de spanning des te lager de stroom

vermogen is namelijk spanning:stroom

maar goed ik kan het ook mis hebben,

alleen in de elektrotechnische wereld gaat dit wel degelijk op

en ik kan het weten
 
de robbe 819 is geen esc? sorry verkeerd begrepen

uiteindeljk zoek ik nog steeds een geschikte motor voor een 3 cellige lipo

ik moet mijn eerste vlucht nog maken en wil graag zoveel mogelijk mijn bestaande materialen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
de robbe 819 is geen esc

uiteindeljk zoek ik nog steeds een geschikte motor voor een 3 cellige lipo

ik moet mijn eerste vlucht nog maken en wil graag zoveel mogelijk mijn bestaande materialen gebruiken.

Nou heb ik net die 819 gekocht en laat het nou wel een ESC zijn.

AIR CONTROL 819 LIPO
Robbe, electronische snelheidsregelaar met bec,
vooruit/rem, 6-10 cellen nc/nmh, 2-3 lipo cellen.
19 Ampere continu, afmetingen: 31x21x9mm,
Gewicht 24 gram, Eenvoudige programmeer-system
Inclusief vrijloopdiode.
Voor Zwevers en Vliegtuigen.


Die 400 motor moet kunnen (een tijdje) maar Theo gaat helemaal prat op een 480er (brushed).

Heb de afgelopen 2 dagen dit hele topic door geworsteld. Trust me. :D

Weet alleen nog niet of ik die "vrijloop diode" moet gebruiken. Wa is da? :hammer:
 
Wat je nodig hebt is een ESC met BEC.
ESC= Electronic speed controller
Wat de afkorting BEC betekent weet ik eigenlijk niet (er zijn hier vast mensen zat die het weten!?) maar dat is een functie die doorgaans ingebouwd zit in een ESC, en ervoor zorgt dat als de spanning in de LiPo onder een bepaalde waarde komt, er geen stroom meer naar de motor gaat. Je kan dan dus nog wél sturen, en zo kan je dan nog rustig landen.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat een vrijloopdiode iets heeft te maken met de rem op de motor.
In de programmering van een ESC kan je doorgaans instellen of de (brushless) motor, als-ie niet draait, geremd wordt of niet. Als de prop staat te freewheelen in de wind levert dat nogal wat luchtweerstand op, dus kan er beter de rem op, dan staat-ie stil.
Bij een zwever met een klapprop nog iets belangrijker, omdat de prop niet zal dichtvouwen zolang hij niet geremd wordt.
 
maar goed volgens mij heeft stroom en spanning met vermogen te maken

een motor vraagt een bepaalt vermogen om te draaien

hoe hoger de spanning des te lager de stroom

vermogen is namelijk spanning:stroom

maar goed ik kan het ook mis hebben,

alleen in de elektrotechnische wereld gaat dit wel degelijk op

en ik kan het weten

Nee, vermogen is niet spanning:stroom, maar
Formule: P=U*I (vermogen = spanning MAAL stroom)


Vrijloopdiode:
Deze diode (spanning kan maar in 1 richting; zelfde als een ventiel van een band) zorgt ervoor dat de spanning die inductief wordt opgewekt (= opgewekte spanning uit een spoel (motor is een spoel)) netjes geblust wordt en niet terug naar de schakeling gaat. De spanning gaat dan van de motor, door de diode en terug naar de motor (de diode sluit de motor dan kort en zorgt mede hierdoor dat de motor snel stilstaat/geen inductie meer opwekt).
De inductie spanning is altijd omgekeerd aan de gewone spanning.
Zoals gezegd kan de spanning maar 1 kant door een diode gaan en daarom staat de diode in de gewone spanning in "sper" (laat geen spanning door). Voor de inductiespanning staat hij in geleiding.
Maw: deze diode beveiligt de inductieve spanning op het moment dat de spanning van de schakeling afgaat en de motor nog na-draait.

Sluit je de diode verkeerd om aan, dan gaat de spanning van de schakeling door de diode; de diode sluit de schakeling kort (kortsluiting) en je ESC is defect.
De spanning komt dan niet op je motor aan.
 
Laatst bewerkt:
nou, is dat nog eens duidelijk of niet


ik heb dan inderdaad de zelfde regelaar als vliegeniertje

oftewel de sperzijde van de diode komt op de + vanuit de regelaar

de diode komt over de motor en inderdaad P=UxI

dus ik kan de motor gewoon proberen (hoop ik)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top