Ja Arie, dat kan hoofdzakelijk als je geen vaart maakt. Alhoewel... sommige collega's hadden uitgevonden dat de boegschroef ook in staat was om ervoor te zorgen dat bij laagwater op de rivier wat extra water onder het schip gepompt werd. Daardoor nam de zuiging af en liepen ze een halve kilometer harder. Mooi meegenomen natuurlijk, maar bij laagwater werkt een boegschroef ook als een soort stofzuiger. Resultaat veel vuil in en slijtage aan de boegschroef. Mooie dingen, maar ze hebben ook hun beperkingen.
De generatie sleepboten waar de Elbe deel van uit maakt waren gebouwd op snelheid om daardoor relatief gauw hulp te kunnen bieden. Dus lange rompen met enkele schroef, die moeilijk de bocht om gaan. Vandaar de boegschroef, om bij de sleep aangekomen wat gemakkelijker vast te kunnen maken. Eigenlijk moet je met een sleper zonder boegschroef in één keer naar de goede positie. Je kunt wel stoppen, maar dan ben je op dat moment stuurloos. Eenmaal aan de tros trekkend krijgt het schip een heel ander draaipunt en kun je ook zonder gebruik van een boegschroef veel korter draaien. Langzaam achteruit varend kun je met de boegschroef ook sturen. Je moet dan wel rekening houden met het wieleffect van de schroef. Een rechtse schroef zal achteruit draaiend een hoop schroefwater tegen de SB kant gooien en het achterschip weg duwen naar links. Met de boegschroef kan je dat gedeeltelijk corrigeren. Het vaart dan zo te zien recht achteruit, maar verplaatst zich ook nog naar links.
Maar een beetje kapitein heeft dat allemaal in het snotje en gebruikt die eigenschappen. En zelf vind ik dat het leuke van varen. Waarmee ik in het midden laat of ik een goede kapitein ben/was. Gr. Klaas.