Multicopter Café

Wel heb ik dat als ik een snelle yaw geef hij een 'hupsje' maakt, klinkt dat bekend bij iemand? Na een yaw versnelt hij hoorbaar de motoren en gaat iets omhoog, vervolgens komt hij weer omlaag. Soms leidt dat tot instabiliteit, maar ook niet altijd...

Dat heb ook, toevallig was ik vandaag er mee bezig om het weg te krijgen. Nog niet gelukt. Ik heb het volgende:
- Standaard tbs discovery met naza-m versie 3.16
- Cog (center of gravity) 15mm voor het center of trust. Hij is netjes in balans.
- basic yaw parameter gevarieerd tussen 130 en 100. Vertical tussen 180 en 140 uitgeprobeerd.

Als ik na een yaw de stick snel weer in het midden zet dan komt een kant even omhoog. De pitch en roll gaan wel goed. Rara wie kent dit fenomeen?

Dat is een van de grote nadelen van die TBS'achtige/spider quadcopter frames. je zou de Yaw gain heel erg laag moeten houden om het een beetje soepel te houden en dan is het nooit wat het hoort te zijn. Vandaar dat mijn voorkeur altijd naar een H design gaat.

of een symmetrisch X design ;)
Yup dat ook ;)

Nadeel ervan is dat het lastig is om props uit het beeld te houden. Daarnaast haal je met een H frame hogere snelheden, omdat er veel meer inertia aanwezig is en je hebt meer ruimte.

Die TBS achtige frames zijn niet wendbaar genoeg.

Yup dat ook ;)

Nadeel ervan is dat het lastig is om props uit het beeld te houden. Daarnaast haal je met een H frame hogere snelheden, omdat er veel meer inertia aanwezig is en je hebt meer ruimte.

Die TBS achtige frames zijn niet wendbaar genoeg.

Inderdaad.. ik ben nu met mijn lichte frame aan het testen in een X setup, en ik krijg de props niet uit beeld bij rustig vliegen in Wide mode (GoPro), en ook niet in narrow mode bij acrobatisch vliegen.

Je kunt de gimbal niet zomaar helemaal naar voren hangen (wat ik wel gedaan had), hierdoor ben je het CG punt kwijt, en als je dat gaat compenseren dan hangt er super veel gewicht voor en achter de quad... En dat vliegt niet en kost te veel stroom.

Ik begin het langzamerhand op te geven om een video X model te maken wat niet op 1 meter poten staat. :)

Daarvoor hebben ze de stretched X of H frames voor bedacht :D.

Ik heb in mijn andere frame de motoren wel in een X staan, maar de armen niet...

Ik heb de X als het waren plat gedrukt van boven naar beneden, toen horizontaal doorgeknipt, en toen het frame zelf gestretched zodat de motoren weer in een vierkant staan.

De hoek is hierdoor veel groter, maar je blijft eigenlijk een X achtig model houden. Vlieggedrag voor flimen zit dan tussen een Stretched X en een X in... Je hebt bijna over alle assen dezelfde reactie op input.
Toch voelt pitch nog steeds anders dan Roll.... dat blijf je wel houden...

Ook is afhankelijk van wat je wilt filmen je wens voor een frame anders en wil je soms een ander wellicht 2 soorten voor een serie shots. Een TBS gooit bv heel ander de kont rond dan een F550 en dat op manier waardoor je op beeld iets heel anders ziet.

Ja klopt, het is ook allemaal afhankelijk van de camera positie ten opzichte van je CG.

Wat voor frame heb je nou? Heb je foto's? Dat je pitch anders is heeft waarschijnlijk te maken met korete afstanden van voorste en achterste armen ten opzichte van links en rechts. Daar moet je de PIDS/gains voor afstellen.

Zo verder met wederopbouw van de blade , ff goed zoeken waar ik de tx plaatst had voorheen op de onderstel hangen maar ben bang met een verkeerde landing dat die afbreekt dus zit eraan te denken bovenop te plaatsen..? Eb als het goed is word de f330 dit weekend geupdated :) en afgesteld duz , laat het maar snel zaterdag zijn :D

verzonden vanaf mijn kapotte samsung s3

Back