Montageverslag SebArt Wind S 110E

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Xoar heeft een eagle tip prop, staat omhoog op het uiteinde.
Je zou zelf wat kunnen proberen, wel lef voor nodig...

Ik hoorde laatst van winfried dat hij met een verdraait middenstuk op zijn klapprop vliegt en het volgens hem een iets rustigere accelleratie geeft geloof ik. Het kan zijn dat ik hem verkeerd herhaal. Hij vond het iig een positief effect.

Dat is de reden waarom ik met een 20,5x12WE vlieg op mijn Spark.

Jups, dat was ook mijn ervaring, ik heb de Mejzlik 20*11WE, gaat echt super. Eigenlijk compenseer ik daar mijn eigen tekortkoming mee; ik had met de APC 19*12 nogal de neiging om harder omhoog dan omlaag te vliegen, ik had een beetje moeite om aan electro f3a te wennen, hehehe. Nadat ik dat van Job een keer op een wedstrijd hoorde heb ik die Mejzlik gekocht, daarmee gaat het al stukken beter:)

Ik hoorde laatst van winfried dat hij met een verdraait middenstuk op zijn klapprop vliegt en het volgens hem een iets rustigere accelleratie geeft geloof ik.

Verdraaid middenstuk? Wat moet ik me daar bij voorstellen dan?

Meer of minder spoed, door het blad te verdraaien, bv +2,5 graden. Zorgt er ook voor dat je spoed over je hele blad niet meer gelijk is.
Daarnaast zijn er ook nog extra brede middenstukken.

Laatst bewerkt:
Meer of minder spoed, door het blad te verdraaien, bv +2,5 graden. Zorgt er ook voor dat je spoed over je hele blad niet meer gelijk is.

Dat snap ik niet. Als je blad bij een bepaalde stand overal dezelfde spoed heeft, heeft ie dat toch bij elke stand?

Als je bij de de tip er 2 graden bij doet verhoogt dat de spoed meer dan wanneer je 2 graden vlak bij het midden erbij doet.
Of je met een vlakke prop (heliblad) of verlopende (of dus gelijkblijvend kwa pitch) prop begint maakt volgens mij niks uit.

Als je bij de de tip er 2 graden bij doet verhoogt dat de spoed meer dan wanneer je 2 graden vlak bij het midden erbij doet.
Of je met een vlakke prop (heliblad) of verlopende (of dus gelijkblijvend kwa pitch) prop begint maakt volgens mij niks uit.

Ik moet je verkeerd begrijpen, want wat je zegt klopt gewoon niets van zoals ik het lees.

Wat ik van je begrijp is dat Winfried een middenstuk voor een klapprop heeft waarmee hij de pitch van de bladen kan veranderen.

Dan KAN het niet zo zijn dat het pitch over het blad veranderd, immers daarvoor zou je een blad moeten torderen.

Je kunt niet met een middenstuk de pitch van de tip veranderen, zonder de pitch van het midden ook te veranderen.

Het verhaal van Nando klopt als een bus.

De pitch is de voortgang per omdraaing van de propeller. Als je een zuivere prop aan de wortel verstelt, wat dus met een getordeerd middenstuk gebeurd, is de propeller niet true pitch meer, naar mate je meer naar de tip gaat is het effekt groter dan bij de wortel.

Voorbeeld: Ik neem een 10x5 klap prop en een -10 graden middenstuk. Dan heb ik aan de wortel nu een spoed van 3 en aan de tip -2!

Ik geloof het wel, maar ik snap het niet.

Stel ik pak een rechte lat. Pitch 0. In het midden zaag ik 'm doormidden en daar zet ik een verstelbaar middenstuk in.

Als ik 'm dan aan het midden op pitch 10 zet, is ie aan de tip ook pitch 10. enzovoort.

Jouw redenatie volg ik ook niet, als je een 10x5 klapprop pakt en je zet het op een -10 pitch middenstuk, dan heb je over het gehele blad een pitch van -5. Het kan gewoon niet dat dan ineens de pitch in het midden anders is dan aan de buitenkant, dat kan echt alleen als het blad getordeerd wordt.

Nogmaals, ik geloof jullie, maar snap geen hout van de uitleg :P

Het is een kwestie van naamgeving. Nando en Bert praten over de theoretische voorwaartse afstand die (een deel van) de prop aflegt bij één omwenteling als ze het hebben over spoed en pitch. Jij hebt het over de daadwerkelijke hoek die de bladen hebben langs het blad. Als je het over dat laatste hebt dan veranderd inderdaad de hoek van de tip niet ten opzichte van de wortel bij het verdraaien van de prop. Maar dat is ook niet de spoed die bedoeld wordt bij de maatgeving van de prop.
De daadwerkelijke hoek die het blad maakt veranderd inderdaad over de lengte. Hij begint vrij groot (op de plek waar hij weinig snelheid heeft) en neemt af over de lengte (naar de plek waar de snelheid het hoogst is). Zodat je over de hele lengte ongeveer dezelfde theoretische spoed hebt.
Als je nu 2 graden toevoegd aan de wortel van de prop (waar de instelhoek bijvoorbeeld 10 graden is) heb je daar een toename van 20% in instelhoek. Diezelfde 2 graden voeg je ook toe aan de tip waar de instelhoek bijvoorbeeld 5 graden is. De toename in instelhoek aan de tip is daardoor 40 %. Tel er bij op dat ook nog eens de snelheid hoger ligt aan de tip, en de effectieve spoed aan de tip blijkt ineens een stuk hoger dan de effectieve spoed aan de wortel.

Laatst bewerkt:
Stel ik pak een rechte lat. Pitch 0. In het midden zaag ik 'm doormidden en daar zet ik een verstelbaar middenstuk in.
Als ik 'm dan aan het midden op pitch 10 zet, is ie aan de tip ook pitch 10. enzovoort.
Als hij dan halverwege pitch 10 is, is hij aan de tip pitch 20.
Zelfde hoek maar de omtrek van de cirkel op die plaats is het dubbele en legt dus een twee keer zo grote afstand af in zijn schroefbeweging naar voren.

(Zelfde verhaal als Robinio, maar misschien neem je van mij meer aan :p. Of juist niet :rolleyes:)

Laatst bewerkt:
Je weet het niet!

Volgens mij komen hier onderaan zo een paar enorme verhalen te staan. Ik zie een hoop mensen lezen maar nog geen antwoorden! :p

Laatst bewerkt:
En bij hans gaat het weer om pitch in inch of cm of m oid (verplaatsing per omwenteling). Niet in graden.

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Het probleem blijft altijd dat je iets dat ontzettend ingewikkeld is, simpel wil uitleggen. Dat kan eigenlijk gewoon niet.

En wat is dan het voordeel van zo'n verdraaid middelstuk?

Als ik jullie verhaal volg dan zou volgens mij het gevolg zijn dat de prop aan efficientie verliest. Doordat de pitch niet meer constant is krijg je dat bij elke draaisnelheid een deel van het blad overtrokken is.

Je kan dan dus beter een prop nemen die ontworpen is op die hogere spoed.

Of niet?

En waarom dan niet?

Ik had het al aangenomen, ik had al 2 keer gepost dat ik het geloofde.

Robino's uitleg deed het lampje branden bij mij. Nu snapt ook deze trage geest het :)

En wat is dan het voordeel van zo'n verdraaid middelstuk?

Daar ben ik ook nog niet helemaal achter. Ik neem aan dat er wel speciale situaties zijn waar meer of minder spoed aan de tip een voordeel kan zijn. Maar waar? Wellicht dat Bert daar voorbeelden van heeft?

Laatst bewerkt:
Gevoelsmatig lijkt het alsof deze props de kist minder springerig maakt op gas.

Even theorethiseren, zo vanuit de losse pols...

Een true-pitch prop 'pakt' over de gehele bladlengte hetzelfde en dat resulteert in een heftige sprong vooruit ergens in een bepaald snelheidsgebied.
Uitgaande van een vast toerental.
De prop met, overdreven gesteld, min of meer dezelfde hoek, pakt eerst bij de root als de snelheid van de kist laag is. De tips zijn dan overtrokken. Naar mate de kist versneld verschuift het efficiente punt naar de tippen.
Gevolg een wat meer gedoseerde reaktie op het gas en een hoger verbruik. Dat is in ieder geval wat ik merk bij de overgang van APC naar de Rasa MAG props.

Het is weer zover, maar deze keer is het mijn eigen domme fout icm. een nadeel van de Hyperions. Matige vlucht gemaakt, nog even rondgespeeld, timer op zender was nog niet gegaan. Ineens merken dat het vermogen wegvalt. Direct motor uit en landingscircuit in, denkende, dat laatste stootje gas in de bocht de wind in, heeft ie nog wel.

Dat had ie dus niet. Resultaat: kist aan barrels. Setup nog wel helemaal heel, gelukkig, dus dat wordt een kist bij Bert of Hobbyin ophalen en dinsdag weer vliegen, maar naadje is het wel.

Bij Hyperion is het wel zo; als je merkt dat het vermogen minder wordt, ben je te laat.

Gewoon een domme fout dus, 1 minuut eerder landen en er was niets aan het handje geweest.

Het is weer zover, maar deze keer is het mijn eigen domme fout icm. een nadeel van de Hyperions. Matige vlucht gemaakt, nog even rondgespeeld, timer op zender was nog niet gegaan. Ineens merken dat het vermogen wegvalt. Direct motor uit en landingscircuit in, denkende, dat laatste stootje gas in de bocht de wind in, heeft ie nog wel.

Dat had ie dus niet. Resultaat: kist aan barrels. Setup nog wel helemaal heel, gelukkig, dus dat wordt een kist bij Bert of Hobbyin ophalen en dinsdag weer vliegen, maar naadje is het wel.

Bij Hyperion is het wel zo; als je merkt dat het vermogen minder wordt, ben je te laat.

Gewoon een domme fout dus, 1 minuut eerder landen en er was niets aan het handje geweest.

Dat is flink balen. Helemaal een week voor de volgende wedstrijd!!! Hopelijk heb je de nieuwe kist weer snel up en running! Succes ermee!

groet
Job

Tsja, natuurlijkl baal ik er van, het kost ook weer geld, maar het is eigen domme schuld en gelukkig is dit kistje goed snel te vervangen, en weet ik alle instellingen.. denk niet dat het verder invloed zal hebben, afgezien van de portomonaie.

Voordelen heeft het ook, heb ik weer een complete canalizer én wielkapjes. Die canalizer gaat deze keer goed vastgezet worden :)

Dure canalizer en wielkapjes dan, maar ja.. het is dan ook een rothobby die wij doen ;)

Back