Mijn vlieg ervaring van vandaag

klein wereldje vandaag! Toch redelijk wat mensen op de hei.
Maarten heeft z'n Big Lift voor het eerst opgebouwd

141130_VZG2_zps028d1f56.jpg

Maar er waren er meer

141130_VZG4_zps45c5d2b4.jpg

Prachtige Big Lift hoor, en vliegt geweldig

141130_VZG5_zps9c002027.jpg

SAM_0857_zps41c5c640.jpg

Ook wat gesleept maar bij 130 meter moesten we ophouden. Vlogen we zo de erwtensoep in :-)
Was nog aardig haasten om na het afkoppelen te landen, kist uit te schakelen en mijn camera te pakken om de boterzachte landingen van Terence te filmen.
Prachtige kist, 4m Grob Astir CS

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat was een heerlijke koude dag, met de nodige warme momenten.

Ik heb er een speciale vriend bij (Astir) en Arjan natuurlijk voor al dat gesleep, vlug landen en gauw filmen.

Ondanks de maximale hoogte van 145 meter toch heerlijk gevlogen.

Mooie maiden van Maarten (mr. Vintage) X

bedankt mannen

Terence

Heren proficiat met jullie aanwinsten en inspanningen om e.e.a. weer in de lucht te krijgen.
Het wordt steeds mooier als je naar boven kijkt.

Ik heb vandaag voor het eerst in lange tijd weer eens op Langevelderslag gestaan. Het was maar een uurtje en toen kwamen er buien aan, maar toch heerlijk om er weer even te vliegen.

De Typhoon heeft voor het eerst gevlogen sinds een major repair.
TyphoonLVS.jpg

Er zat een scheur in de romp, en op dezelfde plek was hij al eens bijna doormidden gebroken. Nu heb ik er een flinke carbon kous omheen gelegd, hij zou nu niet meer zo makkelijk moeten breken.
Ondanks dat de hele reparatie zich achter het zwaartepunt bevindt zei de balans dat het zwaartepunt niet verplaatst was. Toch heb ik voor de zekerheid een klein loodje op de accu geplakt. Dat loodje is na 3 minuten vliegen meteen weer verwijderd.
Het is frappant hoe ik nu het effect van een klein stukje lood al merk, enkele jaren geleden had ik waarschijnlijk geen verschil gevoeld. Leuk wat ervaring met je doet (je wordt een steeds grotere zeikerd ;)).

Modelvliegen is leuk. Ja, als je het luchtruim voor jezelf hebt. Maar wat als je model onder attack staat door een valk? Dan wordt het ineens beangstigend spannend! Pas dan gieren de zenuwen door je lichaam want je weet dat je verslagen gaat worden. Hoe lang gaat het nog duren?

Ik heb vandaag de elementen getrotseerd en ben naar het strand gereden. Er stonden 30 volle knopen, met uitschieters naar 40 (windkracht 7-8 ).

Onderweg zag ik bij de KZC (Kennemer Zweefvlieg Club) de lier buiten staan, dus die zouden blijkbaar ook gaan hellingen. Leuk! Weer even wat contacten bijhouden.

Bij aankomst vond ik een Ka-8 op de parkeerplaats. Huh? Dat is vreemd, normaal wordt altijd op het strand geland. Het bleek zo hard te waaien dat de Ka-8 het strand niet gehaald had en moest 'buitenlanden' op de parkeerplaats. Volgens mij moet je het strand met gemak kunnen halen (als je maar hard genoeg vliegt), maar ik ken het hele verhaal niet dus misschien beter om er geen oordeel over te geven.
full

full

De landing heeft niet zo dicht voor het duin plaatsgevonden, maar hij werd hier gedemonteerd om nog een beetje uit de wind te staan.

Op het duin heb ik een vlucht met mijn Orca gemaakt. Korte tipjes erop, alle ballast erin (ik heb maar een krappe 488 gram, had vandaag veel meer mogen zijn). Het omhoog lopen het duin op is al een uitdaging op zich, gelukkig was er een clubgenoot om te assisteren. Het weggooien is ook een uitdaging, het model wil alle kanten op. Met één hand de neus vasthouden, en met de rechter stick het model soort van recht zien te houden. Vliegen ging best, al was er meer turbulentie dan normaal op zee. Landen was een ander verhaal. De eerste poging ging het zo tekeer dat ik maar doorgevlogen ben. De tweede poging op een andere plek ging iets beter, maar ook daar was het meer gecontroleerd crashen. Toch wel prettig dat de neus is gemaakt voor F3J landingen ;). Na één vluchtje heb ik het dan ook maar voor gezien gehouden. Enerverend was het wel!

Lijkt wel voorjaar!

We blijven maar doorvliegen, de winter blijft boven de 800 meter, het lijkt wel voorjaar. Gelukkig kunnen onze gasten wel skiën, boven genoeg sneeuw.

full

Aangezien plaatjes meer zeggen dan een heel verhaal:

full

full

Wat een schitterende middag op Langevelderslag.

Mooi hoor! Ik wist dat je ging, en moest er regelmatig aan denken vandaag. Bij ons viel de regen tot zeker rond het middaguur. Ik twijfelde nog om een halve dag vrij te nemen en richting Langevelderslag te gaan. Maar vermoeidheid en het feit dat mijn dochter even met de auto ergens naar toe gebracht moest worden hield me tegen.

Hier een nieuw draadje om je dagelijkse vlieg ervaringen met de andere forum-leden te delen
Het kan eigenlijk van alles zijn.... gewoon vertellen of een filmpje of een plaatje van je vario.
Eerste sleep ervaring of eerste crash...

Ik zal maar even starten.

Vandaag gevlogen met mijn Stratos (3,2 meter). Het was echt baksteen thermiek. Mijn gewoonte is om naar 200 meter te vliegen op de motor en dan maar zien waar we uitkomen. Nou ik zat zo op 350 meter..ik moest echt volledig down trimmen om de vario stil te krijgen. Om echt te dalen moest ik nogmeer down geven. het was gewoon lekker vliegen vandaag met weinig wind. Gunstig voor de echte Thermiekzwevers. Voorbijgangers stoppen vaak en maken dan een praatje. Altijd positieve reactie's
tegen de avond heb ik ook nog mijn Circe uitgelaten bij iets meer wind.
de Circe heeft geen ailerons maar draaibare vleugels(pitcheron) dat is toch weer heel anders vliegen. erg wendbaar en zenuwachtig. Hij vliegt ook veel sneller en is ook sneller beneden. Door z'n smalle ranke vleugels valt hij in een bocht snel in een stall. Omdat ik nog niet zoveel ervaring met deze zwever heb, is het ook vooral uitproberen en trimmen. Het is volgens mij een echte hellingzwever. Als ik hem wat beter onder de knie heb zal ik eens naar langervelderslag gaan om wat lessen van Raymond te krijgen in het helling/duin vliegen.

Hier nog even een plaatje van mijn vario vandaag met de Stratos en een foto van de Circe
De klim naar 350 meter was echt op thermiek, daarna sterk gedaald en weer omhoog FUN

75044a47f2246844f.gif

75044a3beed0574db.jpg

75044a47f2249f616.jpg

Misschien wel een leuk draadje om je dagelijkse ervaringen te posten.

mooi ding dat vliegtuig

Back