Vliegervaring van gisteren
Gisteren was weer zo'n vliegervaring om in te lijsten. Om 16.35 fietste ik uit mijn werk naar huis. Licht windje schuin tegen, uit noord/oost. Het was warmer dan ik verwacht had, en ik had spijt dat ik mijn korte broek vergeten was. Het zonnetje scheen al geruime tijd, terwijl de horizon rondom alleen maar wolken liet zien. Bij ons boven de weilanden alleen wat plukjes wolk. Onderweg véél thermiek te zien! Vogels hoog, laag, en vooral, vaak. Daar wordt een mens onrustig van.....
Onderweg de mogelijkheden eens overwogen. Braaf om 17.30 aan tafel gaan zitten, of, de laatste resten energie uit mijn zwever leeg vliegen. Na de uren vliegen van zaterdag had ik niet bijgeladen.
Eenmaal thuis even overleg gepleegd, de inmiddels binnendrijvende wolk eens bekeken (drijft dat rotding nu vóór de zon, of gaat hij er langs..) de gok genomen. Met zwever direct naar een weiland gefietst. Rond 17.45 op het land.
Snel ding in elkaar, en balen, GPS-vario vergeten. Die zat nog in een andere zwever. Gelukkig had ik de oude Picolario nog in de transportkist van deze zwever. Snel ingebouwd, en klaar voor het vliegen.
KAK, was die wolk toch voor de zon geschoven, en dat na uren zon! Heb ik weer.
Toch maar de lucht in. Werkelijk geen belletje thermiek meer te vinden. Tja, kan het zo snel "op" zijn? Wat te doen? Naar huis, of, wat doet die wolk? Hoeveel keer kan ik nog stijgen met de aandrijfaccu? Als de thermiek eerst zoveel aanwezig was, en nu zo snel weer weg, dan moet het wel heel onstabiel zijn. Snelle reactie van aarde/lucht/zon. Wat zijn de kansen?
Dan maar even landen, en wolk bekijken.
De lichte noord oosten wind dreef de wolk langzaam naar het zuidwesten, onder de middagzon. Nog eens kijken naar die wolk. He? Dat ding lost op, en niet zo zachtjes ook! Zou de wolk zichzelf om zeep hebben geholpen door tussen de zon en aarde in te zijn geschoven? Even wachten. De zon komt nu door een snel dunner wordende wolk heen. de resten worden rustig weggedreven door de wind.
Toch maar even blijven. Inmiddels 17.55. De zon schijnt weer. Zou het systeem zich nog zo laat in de middag herstellen?
Vijf minuten wachten. (en de fietsers maar kijken naar die gekke kerel op het veld...) De warmte van de zon laat zich voelen.
Ondertussen de wind in de gaten houden. Blijft hij constant (geen thermiek)? Verandert de richting (thermiek opzij)? Valt hij in (thermiek voor me)? Trekt de wind aan omdat er een koufrontje inschuift? (dan pak ik mijn spullen.) Of trekt de wind aan omdat de thermiek achter me staat? Nee, dat kan niet, want die wolk lost op, de bel dooft dus, en ik heb zojuist gevlogen en daar niets gevonden......
Dan, wat doet die zwaluw? Die fladdert met de wind mee! Zou het dan toch? Nog drie-vier minuten verder. Een cirkelende meeuw!! Wel ver weg, maar er is weer verticale beweging!
Als het gaat lukken dan is NU het moment! Nog zo'n 40 seconden motorlooptijd heb ik d'r in. Inmiddels 18.05, en starten maar. Voor de veiligheid naar zo'n 180mtr hoogte geklommen. En dan glijden, en zoeken.
(En dan blijkt de Picolario Talk toch een plezierigere vario dan de GPS Vario van MS modellbau. De thermiek aangifte is tóch prettiger. Het is beroerd om dit in tekst over te brengen. Je moet het voelen. Beide vario's voldoen PRIMA! Maar de Picolario heeft toch de "neus voor".)
De lucht is rustig, maar met kleine bellen. Ik weet er een uit te cirkelen. Kom te dicht bij de stad, en moet weer terug vliegen. Weet nog een belletje te vinden, en probeer meer over de noord west zijde te vliegen. Dat geeft mee meer ruimte ten opzichtte van de stad.
Inmiddels dik 10 minuten verder, bouwt de thermiek zich weer steeds verder uit. Met meer dan voldoende hoogte gaat de speedstand er in. Even duiken, en een rolletje.
Accu alarm van de vario meldt zich door het wat wildere vliegen. Oeps, hoever ga ik dit rekken....
Rustig door zweven maar. Ik vlieg in het voorwindse gebied. De lucht wordt wat onrustiger en ik vraag me af of ik wel in het centrum van de bel vlieg. Zoeken. Bochtje links, sink, rechtsom dan, stijgen. Er is lift, dan maar verder tegen de wind in. Vario begint nog harder te jubelen. Inmiddels tegen half zeven. De hoogte meters tikken door! Er blijkt ruim 2 m/s stijgen te staan! Door klimmen tot 'comfortable' hoogte, weer speedstand en wat rollen. Dan begint ook het ontvanger spanningsalarm via de jeti ontvanger zich met de situatie te bemoeien. Dat zijn dat twee alarmen tegen 1 man in die wil vliegen. Dat leg ik af.
Landen maar. Een héérlijke afsluiting van een werkdag!
Aandrijfaccu leeg, ontvangeraccu leeg, zenderaccu op 20%, maar MIJN accu zit weer even vol!