Mijn vlieg ervaring van vandaag

Dit vindt ik wel mooie beschrijvingen van de Orca door Stefan Eder

ORCA mit 339cm Spannweite:Agiler F3J-Segler mit hervorragenden Handling. Am Hang mit Ballast eine echte Alternative zum F3B-Segler.
ORCA mit 363cm Spannweite:
F3J-Allzweckwaffe mit überragenden Gleiten auch bei stärkerem Gegenwind.
ORCA mit 395cm Spannweite:F3J-Superfloater mit einfachen Handling, super Gleitzahl und harmlosen Landeeigenschaften

Succes met kiezen, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Deze kist is echt mijn droom allrounder:p

Terence

Gister mini topsky (met ailerons) die ik in Dortmund had gescoord afgemaakt en vanavond ingevlogen. Ik ga dit erg leuk vinden vrees ik... :) de lucht was morsdood, maar heb me prima vermaakt. Moet nog wel wat aan mijn werptechniek werken.

Vorige week stond er op Marktplaats een gemotoriseerde Tangent Flamingo 2006 aangeboden. Ik kwam onmiddelijk in de verleiding, maar ik was sterk en zei tegen mezelf: Je hebt allerlei toestellen, ietsje groter en ietsje kleiner, die ongeveer in datzelfde spectrum zitten, dus het is onzin om die te kopen.
Ja maar, zei ik tegen mezelf, hij zit wel erg mooi in de folie (geel, oranje en rood, mijn favo kleuren). En voordat ik mijn eigen niet-gemotoriseerde Flamingo versnipperde vloog die héél erg lekker. En ik heb weliswaar een ARF flamingo staan maar die moet nog helemaal afgemonteerd worden en dat schiet niet op zolang het Bunte Huhn niet af is.
Ach zei ik tegen mezelf, kijk nou drie dagen niet naar Marktplaats, dan is-ie wel verkocht en dan kan je het daarna gewoon vergeten.

Aldus geschiedde. Alleen... toen ik na drie dagen weer keek, stond-ie er nog, nog net zo mooi.
Dus ben ik maar naar Apeldoorn gereden om 'm op te halen. Gauw nog een paar 3S 5000 mah lipo's gekocht want als ik mijn eigen lipo's had gebruikt had er lood bij gemoeten. En vandaag een aantal vluchtjes mee gemaakt... bij de tweede vlucht 3 minuten motorloop voor een kleine 40 minuten vliegen, leuk hoor! Dat ding vliegt zoals ik dat van een Flamingo gewend ben...
(sorry nog geen fotootje, en de adv. op Marktplaats is al weg dus die foto kan ik er niet bij zetten...)

Laatst bewerkt:
Ik heb m'n KillerHai ingevlogen vandaag!

Ik was wel een half uurtje verder voordat ik cg en roeruitslagen een beetje goed had maar heb daarna toch wel een tijdje heel erg lekker gevlogen!
Met 450W gaan de 1300 grammen goed omhoog zonder eng snel te worden. Verticaal kan heel makkelijk maar onder een hoek van 60 graden ging ogenschijnlijk 2 x zo snel. Rollen gaan goed en loopings ook alleen heb ik nog iets teveel uitslag dus moest ik die wel voorzichtig trekken.

Ondanks de laag hangende bewolking zelfs heel even een 10-tal rondjes op dezelfde hoogte gevlogen....of te wel: het kistje is echt niet alleen maar beperkt tot de helling! Als zelfs mij dat er nu al mee lukt kan er veel meer mee dan alleen maar vlot omhoog en vlot weer omlaag.

Op naar de helling voor testvlucht deel 2 maar ik ben nu al blij: ik heb weer een vliegende vleugel!

De Orca heeft nog niet gevlogen. De Truus van de lokale post was woensdag vergeten het pakketje in de auto te leggen, vandaag lag alles plat (1 mei, feestdag), dus morgenochtend komen de ontvangers hopelijk binnen.

Vandaag ben ik met Gert op pad geweest op zoek naar nieuwe plekken. We hebben één fantastische plek gevonden. Mooi steil stuk helling, enorm en (voor Alpenbegrippen) vlak landingsterrein achter je, mooi uitzicht. Maar helaas, het gras gooide weer eens roet in het eten. Als het gras hoger komt dan 2 tenen hoog dan worden de boeren ineens panisch en mag je er niet meer op lopen. Je vertrapt dan namelijk het gras en verpest de HELE oogst. Zo ook hier. De boer was niet onvriendelijk, maar in de herfst waren we de eerste. Grrrrr :evil:

Een ander plekje zag er ook aardig uit, maar de wind stond helaas aardig dwars op de helling. Daar sta je dan, met je spullen in de aanslag....
Oostenrijk4.jpg

Dan toch nog maar even naar de vertrouwde Naglkopf. Daar hebben we even heerlijk kunnen vliegen, voornamelijk thermisch. De thermiek hier blijft fantastisch, wat kan het hier vreselijk hard omhoog gaan. En natuurlijk ook hier geweldig uitzicht achter je zender.
Oostenrijk5.jpg

Naast vliegen moet er natuurlijk nog aan andere belangrijke zaken gedacht worden.
Oostenrijk6.jpg

En als Gerts telefoon gaat dan krijg je gewoon zijn zender in je handen gedrukt :eek:
Oostenrijk7.jpg

Het scheelt dat je als piloot gewend bent om meer als 3 dingen gelijk te kunnen doen (radioverkeer luisteren ,instrumenten in de gaten houden ,vliegen en dan ook nog met je copiloot over de stewardessen roddelen)
Dus dat je dit ook gewoon doet is eigenlijk normaal voor je ,maar voor een buitenstaander als ik blijf ik me daar over verwonderen .

Wat staat Raymond dan met zijn eigen zender te doen? Da's de verkeerde stick!
Hij kan nu alleen het richtingsroer wiebelen. Hmm... goed uitgetrimd dus, die Weasel ;)

Vliegervaring van gisteren

Gisteren was weer zo'n vliegervaring om in te lijsten. Om 16.35 fietste ik uit mijn werk naar huis. Licht windje schuin tegen, uit noord/oost. Het was warmer dan ik verwacht had, en ik had spijt dat ik mijn korte broek vergeten was. Het zonnetje scheen al geruime tijd, terwijl de horizon rondom alleen maar wolken liet zien. Bij ons boven de weilanden alleen wat plukjes wolk. Onderweg véél thermiek te zien! Vogels hoog, laag, en vooral, vaak. Daar wordt een mens onrustig van.....

Onderweg de mogelijkheden eens overwogen. Braaf om 17.30 aan tafel gaan zitten, of, de laatste resten energie uit mijn zwever leeg vliegen. Na de uren vliegen van zaterdag had ik niet bijgeladen.

Eenmaal thuis even overleg gepleegd, de inmiddels binnendrijvende wolk eens bekeken (drijft dat rotding nu vóór de zon, of gaat hij er langs..) de gok genomen. Met zwever direct naar een weiland gefietst. Rond 17.45 op het land.

Snel ding in elkaar, en balen, GPS-vario vergeten. Die zat nog in een andere zwever. Gelukkig had ik de oude Picolario nog in de transportkist van deze zwever. Snel ingebouwd, en klaar voor het vliegen.

KAK, was die wolk toch voor de zon geschoven, en dat na uren zon! Heb ik weer.

Toch maar de lucht in. Werkelijk geen belletje thermiek meer te vinden. Tja, kan het zo snel "op" zijn? Wat te doen? Naar huis, of, wat doet die wolk? Hoeveel keer kan ik nog stijgen met de aandrijfaccu? Als de thermiek eerst zoveel aanwezig was, en nu zo snel weer weg, dan moet het wel heel onstabiel zijn. Snelle reactie van aarde/lucht/zon. Wat zijn de kansen?

Dan maar even landen, en wolk bekijken.

De lichte noord oosten wind dreef de wolk langzaam naar het zuidwesten, onder de middagzon. Nog eens kijken naar die wolk. He? Dat ding lost op, en niet zo zachtjes ook! Zou de wolk zichzelf om zeep hebben geholpen door tussen de zon en aarde in te zijn geschoven? Even wachten. De zon komt nu door een snel dunner wordende wolk heen. de resten worden rustig weggedreven door de wind.

Toch maar even blijven. Inmiddels 17.55. De zon schijnt weer. Zou het systeem zich nog zo laat in de middag herstellen?

Vijf minuten wachten. (en de fietsers maar kijken naar die gekke kerel op het veld...) De warmte van de zon laat zich voelen.

Ondertussen de wind in de gaten houden. Blijft hij constant (geen thermiek)? Verandert de richting (thermiek opzij)? Valt hij in (thermiek voor me)? Trekt de wind aan omdat er een koufrontje inschuift? (dan pak ik mijn spullen.) Of trekt de wind aan omdat de thermiek achter me staat? Nee, dat kan niet, want die wolk lost op, de bel dooft dus, en ik heb zojuist gevlogen en daar niets gevonden......

Dan, wat doet die zwaluw? Die fladdert met de wind mee! Zou het dan toch? Nog drie-vier minuten verder. Een cirkelende meeuw!! Wel ver weg, maar er is weer verticale beweging!

Als het gaat lukken dan is NU het moment! Nog zo'n 40 seconden motorlooptijd heb ik d'r in. Inmiddels 18.05, en starten maar. Voor de veiligheid naar zo'n 180mtr hoogte geklommen. En dan glijden, en zoeken.

(En dan blijkt de Picolario Talk toch een plezierigere vario dan de GPS Vario van MS modellbau. De thermiek aangifte is tóch prettiger. Het is beroerd om dit in tekst over te brengen. Je moet het voelen. Beide vario's voldoen PRIMA! Maar de Picolario heeft toch de "neus voor".)

De lucht is rustig, maar met kleine bellen. Ik weet er een uit te cirkelen. Kom te dicht bij de stad, en moet weer terug vliegen. Weet nog een belletje te vinden, en probeer meer over de noord west zijde te vliegen. Dat geeft mee meer ruimte ten opzichtte van de stad.

Inmiddels dik 10 minuten verder, bouwt de thermiek zich weer steeds verder uit. Met meer dan voldoende hoogte gaat de speedstand er in. Even duiken, en een rolletje.

Accu alarm van de vario meldt zich door het wat wildere vliegen. Oeps, hoever ga ik dit rekken....

Rustig door zweven maar. Ik vlieg in het voorwindse gebied. De lucht wordt wat onrustiger en ik vraag me af of ik wel in het centrum van de bel vlieg. Zoeken. Bochtje links, sink, rechtsom dan, stijgen. Er is lift, dan maar verder tegen de wind in. Vario begint nog harder te jubelen. Inmiddels tegen half zeven. De hoogte meters tikken door! Er blijkt ruim 2 m/s stijgen te staan! Door klimmen tot 'comfortable' hoogte, weer speedstand en wat rollen. Dan begint ook het ontvanger spanningsalarm via de jeti ontvanger zich met de situatie te bemoeien. Dat zijn dat twee alarmen tegen 1 man in die wil vliegen. Dat leg ik af.

Landen maar. Een héérlijke afsluiting van een werkdag!

Aandrijfaccu leeg, ontvangeraccu leeg, zenderaccu op 20%, maar MIJN accu zit weer even vol!

Laatst bewerkt:
Prachtig verhaal Berrie. Dat zijn wel de dagen die je bij blijven.

Ik heb ook wel eens zo'n dag gehad; tussen de buien door, onder een strak grijze stratus bewolking een zwever afgeschoten aan een elastiek (nauwelijks hoogte gehaald omdat het bijna windstil was), om vervolgens overal mooie rustige bellen te vinden.

Super.

Vandaag naar het veld gegaan om 13:00, volgens de verwachting zou er wat fijne thermiek staan. Het duurde even voordat er wat meer mensen waren dus heb ik eerst even lekker alleen gevlogen. Op een moment de zender even over gegeven en de brillant van ong. 40 jaar oud deed het uitstekend. Op een gegeven moment de 400m aangetikt, met stofzuiger thermiek. het is dan wel weer een aardige klus om zo'n oudje zonder problemen naar beneden te krijgen maar het ging goed.

Ook nog wat sleepjes kunnen oefenen met de biglift dus het was voor mij een geslaagde dag.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back