Mijn vlieg ervaring van vandaag

Ik heb zojuist na 8 uur 's avonds nog enkele vluchten van 3 tot 4 minuten gemaakt met mijn dlg. Heerlijk, van dat weer waarin het maar heel minimaal stijgt. Een vlucht van 3 minuten in dit soort weer geeft mij meer voldoening dan overdag omhoog knallen in een bel.

daar geef ik je helemaal gelijk in! zeker zo leuk met een ondergaande zon, en de natuur die de laatste zucht van de dag uitademt....

Vanavond ook voor het eerst aan het stiek omhoog! Erg leuk is dat, denk zelfs meer verslavend dan electrisch omhoog... Een schuim hype DG 1000 waar de motor defect van was met het klapmechaniek eruit en haak eronder op 15 graden voor SP. Nu dan geen thermiek maar wou al lekker boven blijven.
Prachtige avond was het.

groeten Peter.

Druk genoeg nog. Welke 4 meter schaalzwever gaat het worden?

Groeten Peter

Ik had eerst gedacht aan een Fafnir maar naderhand ben ik van mening verandert.
Mijn keuze wordt hoogstwaarschijnlijk een Mucha Standard.
Deze winter zal ik de werken aanvatten.
Het profiel wordt een E211 of een sd 7055.
Daar ben ik nog niet uit.

Heel erg mooi!! SZD heeft wel mooie modellen gemaakt in die tijd.

Ook een niet veel gezien model denk ik zo.
Profielen zeggen me nog niet zo heel veel, ben daar geen kenner in. Wie weet komt dat met de tijd wat meer ;-)

Groeten Peter

Vandaag weer een nieuwe mijlpaal bereikt!!

Met mijn wilga met 62 cc zenoah een ASW15 van 11 kilo en 5 mtr span naar boven gesleurd!!
Ging goed!! :proost:

Vanavond heerlijk gevlogen op de hei in Ede :D:D:D.
Eerst Arjan ff een berichtje gestuurd maar die was er al. Hendrik ook trouwens. Snel alles ingeladen en hup naar de hei. Ik ging pas vliegen om 1900 uur maar zelfs zo laat was er nog thermiek te vinden. Met de ASH26 een hele lange vlucht gemaakt. Daarna lekker slepen met de ASW27B. Nauwelijks wind en prima zicht. Leuke mensen, goede sfeer en lekker vliegen. Wat wil een mens nog meer. Top avond die mij nog lang zal heugen. Wat een mooie hobby

Opgelucht!!

De laatste tijd kreeg ik steeds meer storing op mijn electrozwever. Vooral met laag aan komen vliegen, nog even een beetje gas om het veld te halen, stoorde als een gek. Dat kostte me vorige week bijna mijn zwever. Ik vloog nog met deze zwever op 35MHz.

Inmiddels de zender MPX 3010 voorzien van een 2.4 module, gekregen bij een onderhoudsbeurt!! 2.4 GHz M-link ontvanger, alvast met telemetrie, en servosnoer van regelaar voorzien van ferrietkern moeten er voor zorgen dat deze storingen verleden tijd zijn.

Verder had ik aanpassingen gedaan aan de flaps.

Vanmiddag heb ik dan alles kunnen testen. Geen glitsje storing!!!! Echt geweldig!!!!

Ook de flaps werkten beter, hoewel ik thuis op de werkbank dacht dat het resultaat wat tegen viel.

Ik ben tevreden.

Vanmiddag heb ik dan alles kunnen testen. Geen glitsje storing!!!! Echt geweldig!!!!

Ook de flaps werkten beter, hoewel ik thuis op de werkbank dacht dat het resultaat wat tegen viel.

Ik ben tevreden.
Kijk, dat is beter dan een handstand proberen met een zwever (vorige week). Jij bouwt ze goed, maar daar houdt ook jij geen rekening mee. :rolleyes:

Veel plezier met je nieuwe set.

Dirk.

Inmiddels de zender MPX 3010 voorzien van een 2.4 module, gekregen bij een onderhoudsbeurt!! 2.4 GHz M-link ontvanger, alvast met telemetrie, en servosnoer van regelaar voorzien van ferrietkern moeten er voor zorgen dat deze storingen verleden tijd zijn..

mooi dat je geen storing meer hebt berrie!
Die ferriet kern kan je er wel afhalen hoor want die heeft geen invloed bij 2,4 GHz

mooi dat je geen storing meer hebt berrie!

Ja, daar ben ik ook echt heel blij mee!

Die ferriet kern kan je er wel afhalen hoor want die heeft geen invloed bij 2,4 GHz

Mm, nou, ik weet het eigenlijk niet. Dirk (die was er vorige week zaterdag ook bij toen ik door een valse mix van turbulentie en storing heel link landde) gaf ook al aan dat hij al zijn ferrietkernen verwijderd had bij ombouw naar 2.4. Maar later kwam een berichtje dat de regelaarleiding misschien wel zo'n kern kon gebruiken.

Ook in de handleiding van de ontvanger staat dit opgemerkt (hst 12 van de manual):

Reception quality can be optimised by fitting a special ferrite
ring (# 8 5146) or suppressor filter lead (# 8 5057) in the speed
controller cable.

Vandaar dat ik het toch maar gedaan heb.

Zoals ik zei: een ferriet-kern kan geen kwaad.
Ook als het niets uitmaakt ...

Ik heb ze in mijn Alpina ook weggehaald, behalve die van mijn BEC-leiding. Motor en regelaar geven toch wel heftige straling en pulsen af. Daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn. Ook met borstelloos, en ook met 2.4 GHz.

Dirk.

Beste is altijd een aparte bec low noise gebruiken, nooit de bec van de regelaar.

Wat bedoel je hiermee?
Dat het beter is de bec van de motorregelaar niet te gebruiken en een aparte bec toe te voegen? Wat doe je dan met de stroomvoorziening van de regelaar die toch via hetzelfde snoertje loopt? Ik heb hier niet eerder van gehoord.
Mijn laatste electrokist had een speed 700 en nicads....Aangezien ik binnenkort weer een grote electrokist hoop te hebben moet mijn kennis weer even opgekrikt worden...;-)
Alvast bedankt voor je info!

Patrick

Bij grote ( ? ) electrokisten neem ik altijd een aparte ontvanger accu..
De rode draad van de regelaar doe ik daarom los, zodat de regelaar alleen als regelaar dient en niet als extra ontvangervoeding.
Zelfs bij mijn Cularis, waar toch ook 6 servo's inzitten, gebruik ik een aparte ontvanger accu.. Véél veiliger

De regelaar krijgt zijn stroom van de aandrijfaccu. Met enkel de min en signaal draden aangesloten doet hij gewoon wat hij moet doen.
Over het al dan niet beter zijn van een BEC, losse BEC of ontvangeraccu zijn al 100.000 discussies geweest. Ik gebruik nooit een losse ontvangeraccu, ook niet in mijn 4-meter elektrozwever of F5J-wedstrijdtoestellen met 6 servo's.
Wel altijd een goede regelaar met een voldoende zware BEC (minimaal 3A, liever 5A). Dymond heeft mooie betaalbare regelaars (de Smart serie) met een goede switching BEC die je veilig kunt gebruiken.

Discussiebijdrage 100.001 ;) :
Ik gebruik altijd een losse ontvangeraccu, en in Alpina is dat bijzonder geregeld:
- ontv-accu = 5 cel 2400 mAh Nicad over een Voltage-limiter die er max 5,9 V doorheen laat komen,
- BEC van Kontronic regelaar (draadje met ferriet-ringkern!) staat afgesteld op het afleveren van 5,7 V,
- Alarm op vario en Weatronic ontvanger staat afgesteld op 5,8 V.
Dus zodra mijn ontvanger-accu begint in te zakken, neemt de BEC het over. Ik heb dat nog nooit meegemaakt, nog nooit zo'n alarm van de vario of de Weatronic gehoord.

Dirk.

Back