Mijn vlieg ervaring van vandaag

Lekker gevlogen in elten op het zomerfeest. Onder het genot van gezelligheidw,,bbq,gebak en lekker drinken. Ook nog thermiek gevonden op 36 meter(heb nu een oude bari welke pas piept boven de 1m/s stijgen)en deze begon met 1m per 2 rondjes wat later een stevige 1m per rondje werd en uitgedraaid tot 173m. Wat vliegt dat lekker,zo'n Sagitta

Hmm, kennelijk is mijn zwaartepunt nog niet goed.

Een duikproef die we later nog eens deden gaf wel aan dat het zwaartepunt nu weer wat te ver naar achter leek te liggen... (overigens wel binnen de range van de handleiding maar theorie en praktijk verschilt wel eens)

...of ik zat teveel aan de knuppels te trekken, van enige paniek was wel sprake...

En ja, ik had eerder down moeten geven....

Op een gegeven moment ging ik steeds steiler omhoog, tot het moment dat ik bijna ging "prophangen". Het toestel stond eventjes rechtop in de lucht en voel toen langs 1 kant weg. Ik had dus geen voorwaartse snelheid op dat moment.

Voorzichtig met het gas en met beleid omhoog is het leerpuntje
Nee, je hoeft helemaal niet voorzichtig met gas te zijn. Maar als de motor niet sterk genoeg is om te torcken, moet je niet gaan torcken maar blijven vliegen. Kortom een beetje down geven. Nog makkelijker: een eigen mixer voor je hoogteroerservo maken waarmee je een beetje van het signaal van de motorgas(servo) als down naar je hoogteroer stuurt. Hoeveel is bij elk vliegtuig verschillend.

Dirk

Yep, het was een beetje onrustig in de lucht, maar flink wat thermiek. Lekker wat gevlogen in Soest met de F3J aan de lier.

Dirk

Dat gaat goed Dirk, tot je accu zover leeg is dat de motor te weinig stroom meer krijgt, maar het hoogteroerservo wel. Niet erg op hoogte, maar wel bij de grond. Zo heb ik dat tenminste eens meegemaakt.
Bij de RISER is een downthrust nodig van ongeveer 5 graden.

Groet, JH

Dat gaat goed Dirk, tot je accu zover leeg is dat de motor te weinig stroom meer krijgt, maar het hoogteroerservo wel. Niet erg op hoogte, maar wel bij de grond. Zo heb ik dat tenminste eens meegemaakt.
Bij de RISER is een downthrust nodig van ongeveer 5 graden.

Groet, JH
Klopt, maar dat geldt evenzo voor als de accu nog vol is. De kist moet eerst nog op snelheid komen voordat hij de neiging krijgt zijn neus omhoog te gooien, terwijl de down-compensatie er al vol op zit. Heel luxe is het natuurlijk om die down-compensatie vertraagd te laten opkomen, 2-3 sec of zoiets.
Je moet natuurlijk ook wel met de handjes aan de knuppels blijven en zo, nu en dan wat sturen. Of was het de bedoeling dat je tijdens de stijgvlucht je zender effe weg kan leggen om koffie te drinken? :confused:

Dirk.

Je moet natuurlijk ook wel met de handjes aan de knuppels blijven en zo, nu en dan wat sturen. Of was het de bedoeling dat je tijdens de stijgvlucht je zender effe weg kan leggen om koffie te drinken?

Dat is eigenlijk wat ik wil zeggen Dirk. Mijn kistjes vliegen hartstikke goed zolang ik maar met mijn vingers van de knuppels afblijf. Ze vliegen zowat als vanzelf. Een voorbeeld: Een van mijn eerste zwevers met RB erin: een AMIGO. Ging snaarstrak aan de elastiek omhoog, ging bovenin los en zwoof mooi rechtuit. Van mijn vliegmaatje moest ik een bocht naar rechts maken. Zo gezegd zo gedaan: toen ging het echt mis. Rechtstandig de grond in. Hij had niet gezegd dat ik ook een beetje "up" moest geven.
Een paar jaar later met een electrozwever de lucht in. Prachtig !! Maakte een schitterende looping. Iedereen stond te applaudiseren, maar ik stond daar met een stuk plastic in mijn handen en met klotsende oksels. Gelukkig had toen iemand de tegenwoordigheid van geest om het plastic uit mijn handen te trekken en het kistje netjes voor mijn voeten te landen.

Gelukkig gaat het tegenwoordig iets beter, maar lekker relaxed sta ik er niet bij. Na een kwartier ben ik doodmoe en staan ze weer aan de grond.

Groet, JH

Gelukkig is het rc en geen vrijevlucht
:confused: vrije vlucht en een lege accu? :rolleyes:
;)
Dat is eigenlijk wat ik wil zeggen Dirk. Mijn kistjes vliegen hartstikke goed zolang ik maar met mijn vingers van de knuppels afblijf. Ze vliegen zowat als vanzelf. Een voorbeeld: Een van mijn eerste zwevers met RB erin: een AMIGO. Ging snaarstrak aan de elastiek omhoog, ging bovenin los en zwoof mooi rechtuit. Van mijn vliegmaatje moest ik een bocht naar rechts maken. Zo gezegd zo gedaan: toen ging het echt mis. Rechtstandig de grond in. Hij had niet gezegd dat ik ook een beetje "up" moest geven.
Een paar jaar later met een electrozwever de lucht in. Prachtig !! Maakte een schitterende looping. Iedereen stond te applaudiseren, maar ik stond daar met een stuk plastic in mijn handen en met klotsende oksels. Gelukkig had toen iemand de tegenwoordigheid van geest om het plastic uit mijn handen te trekken en het kistje netjes voor mijn voeten te landen.

Gelukkig gaat het tegenwoordig iets beter, maar lekker relaxed sta ik er niet bij. Na een kwartier ben ik doodmoe en staan ze weer aan de grond.

Groet, JH
Tja, ik heb het mezelf geleerd (vliegen).
Hoe bekend: een bocht vlieg je toch met richtingsroer. Hoezo ook up geven. Tja, nu weet je wel beter.

Toch vind ik het knap van je als elke vlucht weer beangstigend is qua afloop. Natuurlijk is er altijd iets van spanning. Loopt het goed af, maak ik geen fouten, blijft ie het doen? Dat speelt altijd bij de start een paar % in je achterhoofd. Maar als ik na een kwartier vliegen doodmoe van de spanning zou zijn, zou ik niet zolang aan die hobby verknocht blijven ...

Gr. Dirk.

Vandaag een deuk gevlogen in m'n Robert Schweissgut vleugeltje.
Vandaag stond er voor het eerst deze week Zuid-Westelijke wind en was er een gaatje tussen het werk door om het nieuwe maasvlakte strand te proberen. Wel veel te weinig wind, de meters gaven 3 a 4 m/s aan en de windmolens stonden allemaal stil, maar ik wilde toch even gooien gooien. Weet ik meteen wat hij minimaal kan/moet hebben om te vliegen, hij heet tenslotte ook MiniMax.
Tot mijn verbazing lukte het om op de rakken op hoogte te blijven! Jagen op de helling met veel wind is leuk....maar zo een duin uitmelken geeft een net zo grote kick hoor!

En als ik de bochtjes zo voorzichtig stuurde alsof ik een discussie met m'n puberdochters aan zou gaan, lukte het zelfs om een keer of 3 - 4 keer heen en weer te vliegen, soms maar centimeters over de mooie trapjes het duin af, alvorens ik het strand op moest zoeken om te landen.

Maar moe van de lange nacht (zat om 0100 al in de auto), honger want nog niet gelunched, spullen pakken en naar huis. Maar ja....dan ineens dat ene extra zuchtje wind om de oren....hmmmmm......nou goed...nog 1tje dan!
En dat had ik dus niet moeten doen! Na de derde (slordige) bocht net iets te veel hoogte verloren, ik dacht dat ik het nog wel zou redden over de trapleuning heen maar gaf daar iets te vroeg net iets te veel up voor en hij zakt zo naar beneden en met een lelijke TAK! op leuning.

Vuren neuslijstje eraf en een deukje van een centimeter in de vleugel. Ik heb alleen donderdagmiddag maar om het te repareren voordat ik naar oostenrijk ga maar ik ga kijken of het lukt!

Oh ja...en ik denk dat de slufter lekker vliegen wordt!

Groeten

Justus

edit: de meters staan nu op 1 m/s en alweer in de Zuid-Oost...kansloos!

Vanmiddag thuis nog even gevlogen lekker languit in het weiland met de Lak 17, dankzij wat meeuwen een aardig belletje weten mee te pikken de bochten worden al wat vlakker en ik verlies soms al bijna geen hoogte meer, in de bel lukte het me nu zelfs om omhoog te gaan in de bochten.

Wel lekker ontspannen gevlogen, daarna nog even 3D geoefend met mijn Eratix lekker windstil weer!!

Vonden jullie het ook zo'n geweldige avond?
Wat hebben wij heerlijk gevlogen :-). Het leek af en toe dat er zelfs iets lichte thermiek was, ik kon minutenlang nulletjes draaien.

Ook mocht ik nog een tijdje vliegen met een gloednieuwe Prelude van TopModel. Deze was van een clubgenoot van me (Omit67). Wat een kist, die moest je bijna naar beneden schieten ;-).

Al met al een topavond!

Groeten,

Paul.

super thermiek

Heren Grondpiloten,

Vandaag met mijn Valenta Sioux lekker gevlogen.
Na 2 min motorloop is hij letterlijk omhoog gevallen,,samen met enkele buizerds. Nadat het een klein stipje geworden was dacht ik mhhh maar ff de remkleppen trekken. Helaas na een controle heb ik de goeie schakelaar,,ja dus vertikte hij om te zakken.:confused: Dus proberen te ontsnappen uit de bel:help:,,,maar daar was het probleem. De bel was zo groot dat ik er niet meer uit kwam, dus alle knuppels naar links en voll up in een spiraal naar beneden.:yes: Ondertussen was Louis (loeki) ook gestart met zijn Varta Fly. Na wat hoogte afgebouwd te hebben gingen we weer als een speer omhoog. Later weer remkleppen getrokken maar wederom zakte hij niets.. ondertussen was er een easy glider bijgekomen die ook als de spaceshuttle omhoog ging.

Al met al een super thermische dag in Boxmeer.:p

Gr Ton

In Dordrecht ook een thermisch daggie.
In een oogwenk van 283 meter naar 703 meter met de alpina 3001.
Mijn hoogterecord!! :D

Zender mx 20 met een variomoduul van 40 euro.
Oortjes in de zender en luisteren maar.
Ben.

Ai ai ai, ging lekker vandaag tot de laatste vlucht 1ste vlucht weinig kunnen thermieken maar de 2e vlucht ging super na 5 min de 3e stijgvlucht en daarna ging ie alleen nog maar omhoog na 25min zat ik zo hoog dat ik besloot om er maar uit te vliegen wat niet zonder slag of stoot ging! maar het was wel geweldig hij schoot soms zo hard omhoog dat ik de kriebels er van kreeg!

Maar toen de 3e vlucht ik wou landen en besloot te laat om een doorstart te maken ik zat al te laag en ging al te langzaam, dus een stall een radslag en daar lag ie canopy gescheurd, klapprop stuk en de romp moet plaatselijk hersteld word :( nou ja wel een leuke dag gehad met een bak thermiek in de 2e vlucht!!

gisteren ook nog even gevlogen (hier in Tiel) weilanden genoeg :D
2 accu's leeg gevlogen .tot nu toe een record van mijzelf ik heb hem zeker 20min in de lucht kunnen houden ,toch netjes voor een kite-flyer van ''1,9 kg'' :rolleyes:

IMAG8760.jpg

IMAG8758.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag was het hier in het noorden van Zwitserland 29 graden.
Er was nagenoeg geen wind dus heb ik de Flappie Pro mee genomen en ben eens lekker een paar rondjes op de Staffelegg (goed 6 km. bij mij vandaan) gaan vliegen.
Een droom, ik had niet eens de motor nodig.
Gewoon de helling naar beneden geworpen en de thermiek deed de rest.
Heerlijk.

Groetjes uit de Sahara èh Zwitserland,

Jordy

minimoa

ben van plan om een minimoa van art tech te kopen, Pelt heb je nog goede tips??? heb een paar jaar niet gevlogen, heb wel veel ervaring met rolroer-vliegen, is het noodzakelijk de rr af te stllen op flaps?
dank alvast; jbonthuis@casema.nl.
ps een zwaardere accu??

Back