Mijn vlieg ervaring van vandaag

Raymond, fijne vakantie wij hier uit Hoeven hebben het nog tegoed :D
Nu nog aan het werk maar met regen is dat niet erg. jammer voor iedereen die nu zijn thuislandje trouw is gebleven.

Vandaag nog ff mogen ruiken aan wat thermiek met de Elipsoid. Vanaf 17:40 op het veld, om 19:30 belde mijn vrouw waar ik bleef...

Gisteren m'n hoogtestartelastiek van Lindinger binnen gekregen, en vanochtend dit elastiek geprobeerd met de Medicine Man (die ik van Arjan heb overgenomen).
Het was m'n eerste elastiek start, en m'n eerste vlucht met de Medicine Man.

Het ging super! Wel na 2 starts al gestopt omdat de wind wel heel erg ging aanhalen, en ik merk dat ik nog moeite heb met het sturen middels ruder. Ben met m'n Swift vleugeltje gewend om met de aileron te sturen, die heeft geen rudder, dus de reflexen op rudder zijn er (nog?) niet.

Als er wat minder wind is weer nieuwe pogingen....

Welk hoogstartstiek heb je? Ik ben ook nog op zoek naar een makkelijk te transporteren startmethode. Ik zoek iets dat ook zeker een 3m cirrus omhoog kan halen.

je kan ook rudder op roll zetten ;)

Gisteren m'n hoogtestartelastiek van Lindinger binnen gekregen, en vanochtend dit elastiek geprobeerd met de Medicine Man (die ik van Arjan heb overgenomen).
Het was m'n eerste elastiek start, en m'n eerste vlucht met de Medicine Man.

Het ging super! Wel na 2 starts al gestopt omdat de wind wel heel erg ging aanhalen, en ik merk dat ik nog moeite heb met het sturen middels ruder. Ben met m'n Swift vleugeltje gewend om met de aileron te sturen, die heeft geen rudder, dus de reflexen op rudder zijn er (nog?) niet.

Als er wat minder wind is weer nieuwe pogingen....

Dat gaat zeker lukken, dat heb ik nu al gemerkt, smaakt naar meer :p, vond het jammer om te stoppen vanwege de wind, maar leek me wel het verstandigst.

Hoi, waar vlieg jij dan in Hellendoorn, bij de vrije vliegers ofzo?
ik heb sinds kort ook een zwevertje voor hoogstart
eens kijken waar ze er nog meer mee vliegen
ook bij bornerbroek zou veel gevlogen worden

en het is normaar dat, wanneer je alleen rudder vliegt, de functie naar je aileron knuppel gaat

Laatst bewerkt:
Ik redeneeer als volgt: de knuppel voor hoogte en de belangrijkste knuppel voor een bocht houdt ik gescheiden. Dwz. links de hoogte en rechts de bocht.
Vlieg je een tweeassser (ho+ri) dan zit richting dus rechts. Vlieg je iets met rolroeren dan zitten de rolroeren op de rechter knuppel. Heeft die rolroerkist ook nog een ri-roer, dan zit die op dezelfde knuppel als hoogte (links dus).

Het onderscheid is dus: waarmee stuur je vooral de bocht.

Dirk.

Aaaarrghhhh

Vandaag zijn we weer naar een schitterende plek in Oostenrijk geweest.
Spullen in de lift
full

full

En dan zie je het volgende panorama voor je
full

Absoluut waanzinnig! De wind stond perfect op de helling, knoopje of 8. Beter kon niet. Vliegen was fantastisch! De GoPro zat op de kist gemonteerd, en na enkele minuten super vliegen ben ik geland om de GoPro om te zetten naar de vleugeltip. Ik wilde de camera uitzetten, bleek hij toen pas aan te gaan....... De camera had niets van dit geniale vlieggebeuren opgenomen! Grrrr..... Dan nog maar een vluchtje maken. Tijdens de roeren check bleek dat de roerhevel van mijn hoogteroer gebroken was. GRRRRRRR...... (maar wat ben ik blij dat ik de roeren goed gechecked heb!) Die eerste vlucht was dus meteen de laatste. Vliegmaat Gert vloog bij de 2e landing schade door een wegvallende vleugel in de landing. Daar sta je dan, op de mooiste plek waar ik ooit met een vliegtuig gestaan heb met 2 stukke vliegtuigen (en 2 lichte kistjes waarvoor het geen doen was). We hebben samen een paar minuten flink staan balen aan de helling.
Dan toch maar weer terug, maar eerst nog iets anders belangrijks
full

De kisten zijn inmiddels weer gerepareerd, dinsdag gaan we weer verder proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sh.. Raymond, Bosje is zoooo jaloers . . .

Jammer van die pech, gelukkig een herkansing! Geniet! (maar dat doe je al)

Groet,

Jacob Bos

Verdorie Fotor,masselp**, en ik morgenvroeg maar weer werken voor de baas.

ik heb altijd wat reserve spul mee om horntjes etc te herstellen...
ik heb er nog geen moment spijt van gehad, want zulke dingen begeven het wel is op de helling.

Welk hoogstartstiek heb je? Ik ben ook nog op zoek naar een makkelijk te transporteren startmethode. Ik zoek iets dat ook zeker een 3m cirrus omhoog kan halen.
Jaap, met mijn elastiek gaat jouw 3m cirrus niet omhoog, zie Modellbau Lindinger Onlineshop . Misschien dat je er meerdere parrallel kunt knopen?

Hoi, waar vlieg jij dan in Hellendoorn, bij de vrije vliegers ofzo?
Ik vlieg in Lemelerveld in een weiland, waar nu het gras helaas al weer te lang wordt om nog door heen te gaan lopen.

Jaap, met mijn elastiek gaat jouw 3m cirrus niet omhoog, zie Modellbau Lindinger Onlineshop . Misschien dat je er meerdere parrallel kunt knopen?

Ik vlieg in Lemelerveld in een weiland, waar nu het gras helaas al weer te lang wordt om nog door heen te gaan lopen.

Hmm misschien toch maar zo'n allround lijn van emc-vega bestellen. Duuuuuuuuuuuur :-(

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Gisteren hebben we weer op dezelfde plek op de Großalm gevlogen (waar het vorige keer zo snel over was). Even voor een idee hoe steil de helling daar is (denk er nog maar honderden vertikale meters bij):
full

full

Ik zeg het niet snel, maar eigenlijk is het bijna te steil. Het waaide gemiddeld zo'n 12 knopen, met uitschieters naar 18. Op Langevelderslag begint mijn Fantasy bij die wind net lekker te lopen, hier ging hij simpelweg te hard omhoog. Ik kon de neus niet genoeg drukken om hem op ooghoogte te houden zonder dat de vleugels te hard gingen klapperen (achter me hoorde ik: "nu heeft hij positieve V-stelling, nu negatief, nu positief" usw). Het maakte ook niet uit hoe ver je uit vloog, het bleef idioot omhoog gaan. Soms heb ik forse stukken met voll butterfly moeten vliegen (en dan goed drukken, anders ging hij nog omhoog!) om de kist weer op normale hoogten te krijgen. Ik ben volgens mij meer dan 200 meter boven me geweest, dat hoort niet aan de helling, dat zijn thermiekhoogtes. Flyby's op ooghoogte waren vrijwel onmogelijk. Op de filmbeelden zie je mooi dat de hele vlucht één lange duikvlucht is.
2 vliegmaten hebben weer schade gevlogen bij het landen, bij mij is alles heel gebleven vandaag. Toch wel heerlijk hoor, die butterfly, kan je tenminste de energie eruit halen en een beetje mikken.

Filmen is nu goed gelukt. De GoPro is met veel tape gezekerd
full

met aan de andere tip het nodige tegengewicht
full

Beelden volgen nog, ik moet ook wat leuke dingen met het gezin doen.....
Jouw vliegmaat heeft wel smaak hoor! Een Germknödel met een Weizenbier. :thumbsup:
Ach, smaken verschillen.... Die germknodel was een experiment, en je wilt niet weten hoe je gedachten daarmee op de loop kunnen gaan (vult goed, het lijkt wel een beetje op purschuim, dat gaat uitzetten met bier erbij, windje laten, ach vul maar in). Gezellig was het wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back