Mijn vlieg ervaring van vandaag

Daar doelde ik ook op....die man weet zoveel van vliegen dat wat hij als zo eenvoudig ziet dat hey niet noemenswaardigs, dat ik daar waarschijnlijk nog nooit van gehoord heb.

Ik heb/had geen F5J aspiraties maar wellicht dat ik er toch eens een keer aan toe ga geven. De Diva is er in ieder geval goed voor....

Het is precies zoals Arjan zei: (er is geen betere manier om het te leren dan het te doen).

Doe is een keer mee zou ik zeggen. Er is niets leuker dan een wedstrijd vliegen. Je leert er veel van en je vliegt ook eens ergens anders. Andere omgeving en andere situaties. Ook is de after-party na de wedstrijd aan te raden zoals vorig jaar in Oudenbosch.:)

DLG!

Ik weet niet of je nog een DLG hebt, maar daar heb ik thermiekvliegen mee geleerd. Een lichte DLG geeft heel precies aan als er een belletje is. en doordat je nooit erg ver weg vliegt leer je ze goed herkennen.

En het is nog leuk ook :)

Yep...die heb ik sinds kort weer. Ik heb er vorige week per per ongeluk mee in een belletje gezeten maar ik kon het niet reproduceren en dus ook niet echt achterhalen wat ik nu goed of verkeerd deed.

We komen er wel! Ik zal toch eens de F5J agenda bekijken en proberen om er eens eentje mee te vliegen. Als er niemand laatste wordt kan er ook niemand winnen toch?

Justus

Een thermiekbel heeft overeenkomsten met de draaikolk in je bad of gootsteen. Alleen gaat de boel omhoog. Een belangrijke overeenkomst is dat ook een thermiekbel draait. De vraag is altijd welke kant op. Links- of rechtsom?

Als je nu het idee hebt dat er iets aan de hand is, maar het cirkelen gaat niet zo lekker als je gewend bent, draai dan eens de andere kant op. Ik heb al vaak meegemaakt dat het dan opeens veel makkelijker cirkelt. Geen idee of dat nou met de draaiing meevliegend is, of juist er tegenin.

Dirk

Waarom zou je tegen de draairichting in van een thermiekbel niet zo goed kunnen cirkelen? Ik merkte onlangs op dat een stel migrerende buizerds gezamelijk zowel links als rechtsom eenzelfde thermiekbel bevlogen.

Een thermiekbel heeft overeenkomsten met de draaikolk in je bad of gootsteen.

Sorry, daar ben ik het niet mee eens. Als er ergens een schuur of boerderij in de brand staat draaide de rook ook niet 1 kan op. Het gaat omhoog, niet meer dan dat. Een thermiekbel is niet anders...

Ik kan mijzelf herinneren dan een thermiekbel trechter vormig is.
Laag begint het klein en naarmate je hoger komt wordt het groter.
Dat is ook vaak de reden dat als je op lagere hoogte een belletje tegenkomt je er ook vaak weer uitgegooid wordt. Je kunt dan moeilijker centreren.

Sorry, daar ben ik het niet mee eens. Als er ergens een schuur of boerderij in de brand staat draaide de rook ook niet 1 kan op. Het gaat omhoog, niet meer dan dat. Een thermiekbel is niet anders...
9 van de 10 keer draait hij. Kijk maar.
Een gootsteen loopt ook niet altijd draaiend leeg, maar meestal wel.
De oorzaak: coriolus-krachten. Google maar eens.

Ik kan mijzelf herinneren dan een thermiekbel trechter vormig is.
Laag begint het klein en naarmate je hoger komt wordt het groter.
Dat is ook vaak de reden dat als je op lagere hoogte een belletje tegenkomt je er ook vaak weer uitgegooid wordt. Je kunt dan moeilijker centreren.
Inderdaad. Dat is het verschil met een draaikolk in een gootsteen. Die wordt nl. smaller naarmate je dieper komt.

9 van de 10 keer draait hij. Kijk maar.
Een gootsteen loopt ook niet altijd draaiend leeg, maar meestal wel.
De oorzaak: coriolus-krachten. Google maar eens.

Inderdaad. Dat is het verschil met een draaikolk in een gootsteen. Die wordt nl. smaller naarmate je dieper komt.

filmpje werkt hier niet... (is het het filmpje waar de thermiekbel de plastic doeken meeneemt?)

ps, het is exact hetzelfde als een gootsteen, thermiek is vanonder ook smaller ;) net als de tornado's of het kolkje in de gootsteen...

mijn gevoel zegt dat je geen enkele VASTE principes hebt wat de vorm en/of draairichting van een thermiekbel betreft...

ik heb soms ook het idee dat hij draait, en dan weer niet... het is voor mij dus een raadsel :)

Super thermiek - Tornado's

Ooit heb ik gps logbestanden verzameld waarbij we in de zelfde bel omstebeurt linksom en rechtsom gingen draaien. Data was bedoeld voor een algoritme om tijdens het vliegen de windrichting te bepalen maar als bijvangst heb ik ook gekeken of er een heersende draairichting was. Er was helaas geen duidelijke patroon te ontdekken. Soms zat er helemaal geen duidelijke draaibeweging in en als het wel draaide, was er geen heersende richting.

Ik moet wel zeggen dat het zeker geen wetenschappelijk onderzoek oid. was. Er was te weinig data verzameld (5-6 vluchten) om echte conclusies uit te trekken. De hoogte was ook veel hoger dan bij modelbouw. Misschien gedraagt een bel zich dichtbij de grond anders dan op 500+ meters.

Overigens, bij het filmpje van de landbouwplastiek draait het met de klok mee. Als die film in noordelijke halfrond is gemaakt zou het andersom moeten draaien.
Onderstaand stukje over tornado's (=super thermiekbellen) geeft enige uitleg over de draairichting. Als ik het goed begrijp... 99% van de sterkere tornado's draaien tegen de klok in maar de zwakkere exemplaren gaan ook net zo goed andere kant op.

Tornado - Wikipedia, the free encyclopedia

Rotation
Tornadoes normally rotate cyclonically (when viewed from above, this is counterclockwise in the northern hemisphere and clockwise in the southern). While large-scale storms always rotate cyclonically due to the Coriolis effect, thunderstorms and tornadoes are so small that the direct influence of the Coriolis effect is unimportant, as indicated by their large Rossby numbers. Supercells and tornadoes rotate cyclonically in numerical simulations even when the Coriolis effect is neglected.[34][35] Low-level mesocyclones and tornadoes owe their rotation to complex processes within the supercell and ambient environment.[36]
Approximately 1 percent of tornadoes rotate in an anticyclonic direction in the northern hemisphere. Typically, systems as weak as landspouts and gustnadoes can rotate anticyclonically, and usually only those which form on the anticyclonic shear side of the descending rear flank downdraft in a cyclonic supercell.[37] On rare occasions, anticyclonic tornadoes form in association with the mesoanticyclone of an anticyclonic supercell, in the same manner as the typical cyclonic tornado, or as a companion tornado either as a satellite tornado or associated with anticyclonic eddies within a supercell.[38]

Sinan

Vandaag voor het eerst gevlogen met een vario. Voor het eerst werd voor mij de thermiek "zichtbaar". Met een vario on board kon ik gewoon "voelen" waar zich de bel bevond. Bovendien wordt dan ook duidelijk hoe een bel zich verhoud.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga morgen vliegen met mijn nieuwe vario :) ik ben benieuwd!

leuk filmpje!

Etalon van Robbe

Vanmorgen mijn nieuwe kist gemaidend.

Ik heb onlangs een Robbe Etalon (Art Hobby Thermik) overgenomen, niet veel over kunnen vinden behalve een aantal films van een Deen (Speedster op you tube)

Ik wilde graag een makkelijk te monteren, en mee te nemen zwever met een groot bereik, het origineel heeft geen motor en dat kan ook niet in dat mini rompje, dus zelf een romp gemaakt van balsa een een hengelbuisje.
(er is bij Art hobby een elektro uitvoering, (romp en carbon buisje 90 euro + verzendkosten:rolleyes:, misschien later, kan denk 150 gram gewichtsverschil opleveren)

Hij weegt kompleet 1270 gram met een spanwijdte van 2.50 mtr.
ongeveer 31 gr/dm2
Ik heb de originele romp ook klaar, mooi voor aan de helling of aan een stiek.

Nou dat is gelukt, wat een heerlijke kist om mee te vliegen, vliegt met opgegeven CG perfekt.
In de tweede start gelijk een bel en in een paar minuten bijna uit het zicht.
Met deze hoogte van alles gevlogen en duikproeven gedaan, ondanks de behoorlijk harde wind hier. komt hij daar erg goed tegen in en met een beetje down een behoorlijke snelheid. Vliegt ook erg gemoedelijk en langzaam de knuppel trekken, zijn neus in de lucht en prima te corrigeren.

Ik ben er blij mee,

Hieronder nog een foto

full

groet

Terence

Jaloers Terence! (en voor allen die vandaag gevlogen hebben)

Wij zitten in montfoort aan de grond...broedseizoen / stiltegebied tot 1 juni!!!!. Net nu Mees en ik helemaal klaar zijn voor het zweefvliegen ! Bij welke clubs kunnen we zomaar aanrijden en meevliegen ? (ik heb er in de omgeving al een paar gemail-ed)

Mooie kist Terence!
Vandaag mijn lier voor eerst op ons veldje uitgelopen en nieuwe draad ingeschoren. Met vliegmaat uitproberen met een 2 meter DG1000 (schuimpje). Deze heeft al veel meegemaakt en vandaag toch nog meerdere lierstarts overleeft ;-)
Had de Discus mee

full

maar door een probleem deze niet de lucht in, moet die nog maar even wachten. Maar wat een fijne lier Douglas, mooie stille lagers en draait perfect!
Die gaat van de zomer nog veel gebruikt worden. Konden de volle 400 meter (2 x 200) ook volledig uitlopen.
Na de vele mishandelingen heeft schuimpje wel de handdoek in de ring gegooid aan einde van der middag...ha, ha maar wel lekker gevlogen en ook de piper nog de lucht in. Heerlijk weer was het toch wel.

Groeten Peter.

Back