Sorry.....ik volg dit niet allemaal.
Ik heb nog nooit iets met een startwagentje gedaan maar ik zie niet hoe je instelhoekverschil van invloed is op hoe je kist van een startwagen komt. Aangezien hij goed stijgt is dat dan toch goed?
En 2 meter kist zou ik zelf overigens altijd gewoon zelf een zetje geven. Zo'n wagentje moet je weer meeslepen, iemand moet hem van het veld halen, na een 1ste zetje vliegt een zwever van dat formaat toch al meteen weg en het gehobbel en gestuiter op zo'n wagentje vind ik niet leuk voor de kist....maar dat zegt misschien meer over mij en wat ik van startwagentjes zie dan over de startwagen zelf

(mijn eigen stelregel bij al mijn zwevers is dat ik hem zelf uit de hand kan starten)
Verder....je schrijft: cg te ver naar voren en een te klein instelhoek.
Met je cg op ongeveer 1/3 zit je vrijwel altijd in de goede richting, volgens mij heb je dat zelf ook al vaak ondervonden, dus waarom dan toch kiezen voor een zwaartepunt dat te ver naar voren zit?
InstelhoekVERSCHIL kies je zelf als je hem bouwt. Heb je bewust gekozen voor een klein verschil?
Als je mikt op 1,5° zit je altijd goed en veilig. Zelfs als je door bouwonnauwkeurigheid een beetje afwijkt en je ergens tussen de 1° en 2° uitkomt zit je goed.
Daarna zeg je dat hij goed vliegt. Zou jij dan je zwaartepunt en instelhoekverschil aanpassen, waardoor hij misschien niet meer goed vliegt, om hem langzamer binnen te laten komen??
Als je in de landing meer up trekt om zelf de vaart er uit halen heb je hetzelfde effect.
Je vliegsnelheid komt meer uit profiel en vleugelbelasting en als je zelf dan gaat kiezen voor een groter instelhoekverschil en bijbehorend voorlijker zwaartepunt zal hij vast iets langzamer vliegen maar je hele stuurkarakter veranderd er ook mee en die was al een heel eind goed zei je.
Ik zou er voor kiezen om je cg zo aan te passen dat hij vliegt zoals jij dat wilt en verder van het instelhoekverschil af te blijven (tenzij die écht heel extreem gekozen is)
Een beetje trim op je hoogteroer kan geen kwaad. RickNL heeft eens ergens een berekening geplaatst over hoeveel graden uitslag je moet hebben om écht nadelige weerstand op te leveren en dat was véél dus daar goef je je niet druk om te maken. Tenzij je echt het laatste beetje prestatie uit een optimale configuratie wilt halen maar dan ben je iets heel anders aan het doen dan een setje vleugels bij een rompje bouwen om een leuk vliegend geheel te krijgen.
En als hij eenmaal lekker vliegt kan je dat altijd nog aanpassen als het je dwars zit.